در بازاریابی محتوا درباره محتوا و سئو تکنیکال و لزوم به کارگیری آنها در سایت بحثهای زیادی مطرح شدهاست. موضوعی که ما قصد داریم در این مقاله به آن اشاره کنیم، این است که رعایت اصول سئو تکنیکال و بازاریابی محتوا دو روش مجزا و متمایز از هم نیستند. بلکه یک سایت برای موفقیت به هر دوی این تکنیک ها نیاز دارد.
شاید دلیل آنکه بیشتر سایتها هر دوی این روشها را در سئو سایت خود به کار نمیبرند این باشد که پیدا کردن شخصی که بتواند هر دو کار را بهصورت حرفهای انجام دهد کار سختی است و شرکتها ناچار میشوند که بین این دو روش یکی را انتخاب کنند.
اگر بخواهیم به این سوال که محتوا یا سئو تکنیکال چگونه نسبت به هم اولویتبندی میشوند، پاسخ منصفانهای بدهیم باید بگوییم که این موضوع بستگی به نحوه کارکرد سایت در حال حاضر دارد. اینکه سایت شما با چه سرعتی میخواهد به نتیجه برسد و اینکه تجارت شما تا چه حد وسیع است و شما تا کنون چه پیشرفتی در تجارت خود داشتهاید. همگی در تعیین جواب این سوال نقش دارند.
مشکلاتی که محتوا و سئو تکنیکال می توانند حل کنند
نحوه عملکرد فعلی سایت
اینکه شما پول خود را برای کدام دسته صرف کنید تا نتیجه بهتری از سئو سایت خود به دست بیاورید بستگی به نحوه عملکرد فعلی سایت و هدفی دارد که سایت شما قصد دارد به آن برسد:
- تلاش برای بدست آوردن رتبه بهتر: اگر شما نمیتوانید رتبهای که استحقاقش را دارید بدست بیاورید، سایت شما با مشکلات تکنیکال روبرو است و قطعاً باید بر روی سئو تکنیکال سرمایهگذاری کنید.
- تداخل در محتوای سایت: اگر رتبه سایت شما به دلیل آنکه صفحات زیادی از سایت شما سعی در رتبهگیری برای یک سری کلمه کلیدی واحد را دارند، افت کرده، قطعاً شما باید محتوای خود را ویرایش کنید تا بتوانید این مشکل را برطرف نمایید.
- صفحه محصولات با تنظیمات چندگانه رتبه ای به دست نیاورده است: اگر صفحه محصولات شما چندین گزینه مانند رنگ، شکل، اندازه، استایل را به انتخاب کاربر قرار میدهد، عدم ایندکس شدن تمام این حالات به احتمال زیاد به دلیل سئو تکنیکال است.
- صفحات فروش با وجود محصولات همکاران و خرده فروشی ها رتبه نمیگیرد: اگر شما محصولات شرکتهای دیگر را میفروشید یا چندین شرکت در تولید محصول نهایی شما دخیل هستند، عدم رتبهگیری معمولاً به دلیل محتوای کپی است. بهترین راه برای برطرف کردن این مشکل ایجاد محتوای منحصر به فرد برای محصولات است.
سرعت نتایج
پاسخ به این سوال که تولید محتوا یا رعایت اصول سئو تکنیکال نتیجه سریعتری برای سایت شما دارد نیز وابسته به شرایط فعلی سایت شما است.
اگر سایتی محتوای با کیفیت و منحصر به فرد نداشته باشد، سئو تکنیکال به تنهایی نمیتواند کمک چندانی به رتبهگیری محتوا کند و وجود یک محتوای عالی بدون آنکه آنرا به درستی به گوگل معرفی کنید نیز باعث نمیشود که رتبه خوبی در گوگل بدست آورید. بنابراین همگامی تولید محتوا و رعایت سئو تکنیکال برای بدست آوردن سریعترین نتایج ضروری است.
یک سایت با رعایت حداقلهای استاندارد سئو تکنیکال و تولید بهترین محتوای با کیفیت میتواند موفقیت خوبی کسب کند و همینطور یک سایت با تولید یک محتوا با حداقل کیفیت استاندارد و رعایت مو به موی سئو تکنیکال رتبه خوبی کسب خواهد کرد. البته باز هم تکرار میکنیم که این موضوع به شرایط فعلی سایت نیز بستگی فراوانی دارد.
محتوا با کیفیت درصورتی که از کانالهای بازاریابی دیگر مانند شبکه های اجتماعی برای افزایش میزان بازدید کننده استفاده کند نتیجه سریعتری برای سایت به دست خواهد آورد. این روش به برندینگ محصولات و شرکت نیز کمک زیادی خواهد کرد. اگر بخواهید برای بازاریابی محتوای خود هزینه پرداخت کنید، استفاده از تبلیغات در شبکههای مجازی و ایمیل مارکتینگ در انتشار محتوا بصورت آنلاین، میتوانید بسیار موفق عمل کرده و در واقع مزایای یک محتوای خوب برای برند سازی بسیار است.
کارهای گذشته
در بازاریابی یک قانون کاهش بازده وجود دارد که در بازاریابی محتوا و سئو تکنیکال نیز این قانون صادق است. بزرگترین دستاورد همواره زمانی رخ میدهد که شما چیز جدیدی را تجربه کنید. یعنی آنکه اگر برای اولین بار محتوای خود را در شبکههای اجتماعی تبلیغ کنید و از کانالهای بازاریابی برای افزایش مخاطب، بهره بگیرد، تاثیر آن بسیار بالا خواهد بود و این تاثیر به مرور زمان کمرنگ خواهد شد. در مورد سئو تکنیکال نیز به همین صورت است.
یک قانون اصلی
به تصویر زیر نگاه کنید. رابطه بین سئو تکنیکال و محتوا و سئو خارجی به صورت یک هرم ترسیم شدهاست:
رعایت اصول سئو تکنیکال در یک سایت به سرمایهگذاری اولیه بیشتری نسبت به تولید محتوا نیاز دارد. اما در دراز مدت سئو تکنیکال به اهمیت تولید محتوای منحصر به فرد و با کیفیت نیست. حقیقت این است که با هر بار بروز رسانیهای الگوریتم های گوگل محتوا ارزش بیشتری از سایر موارد سئو پیدا میکند و شرکتهای نوپا اغلب برای سرعت بخشیدن به سئو سایت خود همزمان بر روی سئو تکنیکال، تولید محتوا و بازاریابی محتوا و سئو خارجی سرمایه گذاری مالی و زمانی انجام میدهند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید