سئو یکی از محبوبترین خدمات این روزها در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. ترند شدن بازاریابی دیجیتال و رونق گرفتن این فضا، باعث شده مدیران زیادی خواهان دریافت خدمات سئو برای کسبوکار خود باشند. سئو از نظر نرخ تبدیل، هزینه برای مشتری و… یکی از بهترین کانالهای بازاریابی است و انتخاب آن بهعنوان مهمترین و اصلیترین راه بازاریابی کاملا منطقی است. هزینه سئو برای کسبوکارها پایین نیست اما بهطور کلی بهصرفه است. در ادامه به بررسی مدلهای قیمتگذاری سئو و توضیحات آنها خواهیم پرداخت.
قیمت سئو سایت چگونه تعیین میشود؟
تعیین قیمت سئو سایت، یک فرآیند است و برای رسیدن به عدد دقیق برای سئو، باید پارامترهای زیادی را بررسی کنیم. از آنجایی که سئو یک خدمت کاملا تخصصی و جدید است، تعرفه ثابتی برای آن وجود ندارد که براساس آن قیمت برای پروژهها تعیین شود. برای تعیین قیمت هر پروژه سئو، ابتدا باید مدل پیشنهادی برای قیمتگذاری تعیین شود. بعد از تعیین مدل قیمتگذاری، باید پارامترهای موثر روی آن بهترتیب بررسی شوند و در آخر قیمت نهایی محاسبه شود. طبیعی است که قیمت پروژههای سخت و با رقابت بالا، بیشتر از پروژههای کم رقابت باشد. در هر مدل قیمتگذاری، چند پارامتر و معیار مشخص بررسی میشود و در نهایت هزینه انجام پروژه سئو تعیین میشود.
عوامل و معیارهای تعیین قیمت سئو
اینکه قیمت پروژههای سئو دقیقا چطور تعیین میشود، سوال بسیاری از کارفرماها و تیمهای سئو است. همانطور که گفته شد، برای تعیین قیمت پروژه سئو، ابتدا باید مدل قیمتگذاری را تعیین کنیم. این مدلها براساس عوامل موثر بر قیمت طراحی شدهاند و کمک میکنند تعیین هزینه پروژه سئو راحتتر شود. با استفاده از این مدلها، قیمتگذاری ساختاریافتهتر انجام میشود و اشتباه در تعیین قیمت کمتر صورت میگیرد. بعد از بررسی هر کدام از معیارها، تاثیر آن روی قیمت پروژه اعمال میشود و قیمت نهایی پروژه سئو تعیین میشود. در ادامه به بررسی معیارهای مهم برای تعیین قیمت سئو خواهیم پرداخت.
قیمت سئو بر اساس کلیدواژه
میتوان گفت این مدل، قدیمیترین روش برای تعیین قیمت پروژه سئو در ایران است. در این روش، کسبوکار یک یا چند کلمهکلیدی دارای اهمیت را به شرکت سئو اعلام میکند. شرکت سئو بعد از بررسی کلمات کلیدی و رقابت آنها، برای هر کلمه هزینه دقیق خود را اعلام میکند.
این هزینه ممکن است برای بازه زمانی مشخص یا صرفا برای رسیدن به هدف باشد. در این روش معمولا برای رسیدن به هر رتبه، هزینه مشخصی تعیین میشود. برای مثال رساندن 5 کلمهکلیدی اصلی به رتبه 1 تا 3 هزینه بالاتری نسبت به رساندن به صفحه اول (رتبه یک تا 10) دارد. این روش ایرادات بسیار زیادی دارد که به شرح زیر هستند:
- تمرکز زیاد روی چند کلمهکلیدی محدود (برای مثال ساخت لینک خارجی برای آنها) ممکن است باعث پنالتی گوگل شود.
- معمولا آژانسها برای این مدل همکاری، سراغ روشهای خطرناک و کلاهسیاه میروند.
- نتایج کسبشده در این روش ممکن است مقطعی باشد و با جریمه گوگل ممکن است سایت بهطور کلی از نتایج گوگل حذف شود.
- بهدلیل ایرادات بسیار زیادی که این روش داشت، مدتهاست که منسوخ شده است و کمتر آژانسی از این روش برای عقد قرارداد و تعیین قیمت پروژه سئو استفاده میکند.
قیمت سئو بر اساس کارهای انجام شده
یکی دیگر از روشهای تعیین قیمت سئو سایت، تعیین هزینه برای هر کار انجام شده است. در این روش، کارفرما برای هر لینک سازی خارجی و داخلی، هر بهینهسازی محتوا و … هزینه مشخصی پرداخت میکند و در نهایت، تعداد و نوع کارهای انجام شده است که هزینه پروژه سئو را تعیین میکند.
این روش تقریبا منسوخ شده است و توسط آژانسها و کارفرماها تایید نمیشود. در این روش، سنجش موفقیت پروژه راحت نیست چون کارفرما بر انجام تسکهایی تاکید میکند که هزینه کمتری دارند، در حالی که ممکن است سایت نیاز به انجام تسکهای متفاوت و اثرگذارتری داشته باشد.
قیمت سئو بر اساس میزان ورودی
یکی دیگر از اصلیترین مدلهای قیمتگذاری پروژههای سئو، مدل تعیین قیمت براساس میزان ورودی است. این روش نسبت به روش کلمات کلیدی، مزیتهایی دارد ولی خالی از اشکال هم نیست. در این روش، با در نظر گرفتن ورودی سایت در اول پروژه و بررسی رقابت، آژانس تعهد رسیدن به یک ورودی مشخص را میدهد. ایراد این روش این است که ممکن است سایت روی برخی کلمات کلیدی که اهمیت زیادی ندارند رتبه بگیرد و از آنها ورودی زیادی هم داشته باشد؛ در این صورت سئو سودی برای کسبوکار ندارد و نمیتواند به رشد آن کمک زیادی کند.
قیمت سئو سایت به صورت ترکیبی
همانطور که گفته شد، هر دو روش بالا، ایراداتی دارند. مدل سوم برای تعیین قیمت پروژههای سئو، مدل ترکیبی است. بهاین صورت که هم چند کلمهکلیدی و هم میزان ورودی بهعنوان معیار برای قیمتگذاری تعیین میشوند. در این روش، اشکالات کمتر از دو روش قبلی است. در حال حاضر اکثر آژانسهای سئو براساس این مدل قیمتگذاری میکنند. در این روش آژانس با بررسی حوزه رقابت، سختی پروژه و کلمات کلیدی پیشنهادی کسبوکار، قیمت پیشنهادی خود را اعلام میکند.
قیمت سئو سایت بر اساس مدت زمان (ساعتی، ماهانه، سالانه)
برخی آژانسهای سئو، قیمت پروژهها را براساس میزان زمانی که باید برای به نتیجه رسیدن آنها صرف شود تعیین میکنند. به این صورت که مثلا یک مبلغ مشخص را برای هر ساعت تعیین میکنند و برای انجام سئو یک سایت که 180 ساعت در ماه زمان لازم دارد، 180 برابر مبلغ یکساعته را دریافت میکنند. در این مدل، فارغ از نتیجه حاصلشده، آژانس مبلغ ثابتی را دریافت میکند و هزینه دریافتی، تابعی از نتایج نهایی پروژه نیست.
عوامل مؤثر بر قیمت سئو سایت
برای تعیین قیمت سئو سایت، علاوه بر معیارهای گفته شده، باید یکسری عامل تاثیرگذار هم بررسی شوند. این عوامل برای هر پروژه متفاوت است و اصل تفاوت قیمت پروژههای سئو بهعلت تاثیر این عوامل است. بررسی این عوامل و تاثیر آنها در تعیین تعرفه سئو از وظایف آژانس است و باید توسط متخصصین آژانس صورت بگیرد.
تاثیر وضعیت فعلی سایت بر قیمت سئو
یکی از عوامل موثر روی تعیین قیمت سئو سایت، وضعیت فعلی سایت است. بدیهی است هزینه سئو سایتی که از نظر فنی در شرایط نامناسبی قرار دارد یا محتواهای مناسبی ندارد، با هزینه سئو سایتی که از نظر فنی خوب است و محتواهای خوبی روی آن منتشر شده است، تفاوت دارد. هر چقدر رساندن سایت به شرایط بهینه برای موتورهای جستجو راحتتر باشد و زمان کمتری از تیم سئو بگیرد، هزینه سئو سایت نیز به همان مقدار کمتر خواهد بود. برای برخی سایتها که هم از نظر فنی و هم از نظر محتوا در شرایط بدی هستند، هزینه سئو سایت بالاترین مقدار خواهد بود؛ چون بهینهسازی سایت از نظر مالی و زمانی، هزینه زیادی برای تیم سئو خواهد داشت.
تاثیر حوزه سایت بر قیمت سئو
حوزه رقابت سایت، تاثیر بسیاری در تعیین قیمت سئو دارد. برای برخی حوزهها، نیاز به فعالیت زیاد و منظم است و برای برخی حوزهها، تنها رعایت کردن اصول اولیه سئو، منجر به دریافت نتیجه مناسب خواهد شد. برای مثال در حوزه رقابتی «ارز دیجیتال» رقابت بسیار بالاست و برای رقابت کردن در این حوزه، باید هزینه مالی و زمانی زیادی صرف شود. طبیعی است که قیمت انجام پروژه سئو در این حوزه، بسیار بالاتر از سئو در زمینهای با رقابت پایین باشد. برخی حوزهها با رقابت بالا که قیمت خدمات سئو در آنها بالاتر از سایر حوزههاست عبارتند از:
- گوشی موبایل
- بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس
- مهاجرت
- گردشگری و هتل
- لباس
حوزه رقابت سایت باید توسط تیم سئو بررسی شود و بعد از مشخص شدن میزان رقابت، تاثیر آن روی قیمت اعمال شود.
تاثیر نوع CMS (سیستم مدیریت محتوا) بر قیمت سئو
برخی افراد فکر میکنند که CMS سایت روی تعیین قیمت سئو آن موثر است اما حقیقت این است که، سیستم مدیریت محتوا تاثیری روی قیمت سئو ندارد. برای آژانس سئو تفاوتی نمیکند که سایت شما وردپرس باشد یا روی یک سیستم سایتساز دیگر ساخته شده باشد یا کدنویسی اختصاصی داشته باشد. مهم این است که سیستم مدیریت محتوا امکان انجام فعالیتهای لازم برای بهینهسازی را داشته باشد و برای تیم سئو محدودیت ایجاد نکند. برخی از CMSها ممکن است جلوی انجام برخی امور، مثل بهینهسازی سایتمپ یا بهینهسازی متاتگها را بگیرند، در صورتی که سیستم مدیریت محتوا، از این مدل نباشد، مشکل زیادی برای تیم سئو بهوجود نخواهد آورد و تاثیری روی قیمت پروژه سئو نخواهد گذاشت.
حدود قیمت خدمات سئو در سئو24
در بالا به بررسی عوامل و معیارهای موثر بر تعیین قیمت پروژه سئو پرداخته شد. برای تعیین قیمت در سئو24، پکیجهایی پیشنهاد میشود که در تعیین قیمت آنها، همه معیارهای بالا دخیل بوده است. تیم سئو24 با بررسی سایت کارفرما و حجم و میزان رقابت پروژه، بهترین پکیج را انتخاب میکنند و به کارفرما پیشنهاد میدهند. تعرفه این پکیجها براساس استانداردهای قیمتگذاری پروژههای سئو، تعیین شده است و کمک میکند تا کارفرما، بتواند بهترین انتخاب ممکن را برای سئو سایت خود داشته باشد. در سئو24 پکیج پیشنهادی، حداقل پکیجی است که سایت کارفرما با آن میتواند نتیجه بگیرد و رشد کند. پکیجهای پشنهادی سئو24 برای مدتزمان حداقل یکسال است و قرارداد با کمتر از این مدت عقد نمیشود.
نتیجهگیری
برای تعیین قیمت پروژه سئو، باید به عوامل و معیارهای بسیاری دقت کرد و آنها را بررسی نمود. چون سئو یک کار تخصصی است، معمولا تعرفه ثابتی برای آن وجود ندارد و هر آژانس با درنظر گرفتن برخی موارد، قیمت نهایی یک پروژه را تعیین میکند. سئو24 تلاش کرده تا با طراحی پکیجهای اصولی برای قیمتگذاری سئو، انتخاب را برای کسبوکارها راحتتر کند.
خدمات شرکت سئو24

نحوه برآورد هرینه سئو 24 به این صورت است که ابتدا وب سایت مورد نظر را بر اساس گستردگی عبارات کلیدی ، بازار رقابت زمینه فعالیت مورد نظر در فضای اینترنت و هدفی که مشتری دنبال می کند، بررسی و یک پکیج معرفی میشود. و با توجه با پکیج موردنظر هزینهها مشخص میشود. در سایت میتوانید قیمت هر پکیج را مشاهده کنید
شرکت سئو 24 با توجه به تجربه کاری بالا و همچنین جلوگیری از هدر رفت زمان و هزینه مشتریان، این ضمانت را می کند که در صورت نرسیدن به نتیجه مطلوبی که در قرارداد ذکر می شود، کل مبلغ هزینه شده را عودت دهد.
طبق راهنمای شرکت گوگل، هیچ شخص یا شرکتی نمی تواند رتبه خاص یا زمان خاصی را برای کلمه کلیدی مشخص به شما تضمین نماید و شرایط رتبه بندی گوگل در اختیار افراد و شرکت های فعال در حوزه سئو نیست. با این حال طبق تجربهی طولانی مدت سئو 24 در برخی زمینه های کاری و تحلیل های اولیه می توان تخمین زد که حدودا چه زمانی برای دریافت نتیجه مطلوب لازم است.