سئو سایت چه مواردی را شامل می شود؟

سئو سایت شامل یک سری فعالیت ها در داخل سایت و یکسری فعالیت ها خارج از سایت است. در این مقاله اصول سئو داخلی و سئو خارجی را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سئو چیست

سئو به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. اما حتی بهترین محتوا برای موتورهای جستجو بدون مخاطب واقعی فاقد ارزش است. اگر صفحه ای در رتبه اول گوگل باشد ولی محتوای آن برای خواننده واقعی جذاب نباشد، در نهایت سایت توان عرضه کالا و خدمات خود به مخاطب واقعی را نخواهد داشت.بنابراین تولید محتوای با کیفیت و جذاب برای مخاطب واقعی یک اصل است. که بر سئو تقدم دارد و بدون آن سئو بی معنی و بیهوده است.اما سوال این است که چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم. 

آشنایی با اصول سئو

برای تولید محتوای با کیفیت باید با اصول سئو آشنایی داشته باشیم. اصول سئو در اصل همان استاندارها و متریک های گوگل است که معیاری برای رتبه بندی صفحات در نتایج سرپ است. شناخت این اصول و به کارگیری آنها در طراحی سایت و تولید محتوا و صفحات بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به توضیح این اصول برای تولید محتوا خواهیم پرداخت.

اصول سئو برای تولید محتوای با کیفیت

سئو کردن سایت شامل چه مواردی میشود

1-    یافتن کلمه کلیدی اصلی، کلمات فرعی، موضوعات مرتبط را بیابید

شما در هر زمینه ای که فعالیت دارید. در ذهن خود چند واژه دارید. که میخواهید با آن واژه ها در رتبه یک گوگل باشید. کلماتی را که میخواهید در آنها رتبه اول گوگل باشید را بر روی کاغذی بنویسید. گاهی شما کالایی دارید که مشتری خواهان آن است. ولی مشتری، کالای شما را با واژه متفاوتی از آنچه شما میشناسید جستجو می کند. مثلا اکثر مبل فروشان به مبل های راحتی که در آنها کمی چوب به کار رفته است نیمه کلاسیک می گویند. حال کاربران این مبلها را با اسم هایی مانند کلاسیک ارزان، کلاسیک کم کار، کلاسیک کم منبت، مدرن کلاسیک و یا حتی مبل راحتی با دسته چوبی جستجو می کنند. البته این صرفاً یک مثال بود. مقصود از این مثال این است که گاهی ما کالای مورد نظر مخاطب را داریم. اما نام متفاوتی که برای کالا بکار می بریم موجب عدم توان معامله بین ما میشود. بنابراین نوشتن تمام کلماتی که کاربران ممکن است کالا و خدمات شما را با آن جستجو کنند ارزش زیادی دارد.

در گام بعد باید این کلمات را در گوگل جستجو کنید. اینکار چند هدف را دنبال می کند.

 اول: آنکه وقتی شما در سایت گوگل واژه ای را وارد می کنید به شما واژه هایی را برای جستجو نشان میدهد که دیگر کاربران بیشتر جستجو کرده اند. این واژه ها را با به لیست خود اضافه کنید.

دوم: در انتهای صفحه نتایج جستجو نیز یک سری واژه مشابه برای جستجوی دقیقتر معرفی شده است. این واژه ها را هم یادداشت کنید.

 سوم:  اینکه هر کلمه ای را که در گوگل جستجو می کنید. قبل از لیست سایت ها، گوگل تعداد سایت هایی که یافته است و زمانی که برای این جستجو صرف شده را به شما نشان میدهد. تعداد سایت های که گوگل در این قسمت نشان میدهد. تعداد رقبای شما برای آن کلمه کلیدی است.

برای انتخاب کلمه کلیدی عوامل زیر را باید در نظر بگیرید: 1- تعداد رقبا، 2- میزان جستجو در موتورهای جستجو، 3- میزان ارتباط با کالا و خدمات سایت

بعد از آنکه لیست کلمات کلیدی اصلی را کامل کردید. باید با کمک یک ابزار تعیین کنید که میزان جستجو کدامیک در گوگل بیشتر است. بهترین سایت برای انجام اینکار Google trends است. این سایت به شما هم این امکان را میدهد که کلمات خود را با هم مقایسه کنید. هم اینکه میتوانید کلماتی که در حال حاضر در دنیا بیشترین جستجو را دارند را مشاهده کنید.

2-    تولید محتوا بر اساس کلمه کلیدی

بعد از تعیین نهایی کلمات کلیدی اصلی و مشخص کردن اهیمت آنها بر اساس میزان جستجو میتوانید تولید محتوا را آغاز کنید.

محتوا باید با کلمه کلیدی  که تعیین کرده اید مرتبط باشد. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که برای لینکهای داخلی حتما از عین کلمات کلیدی استفاده کنید. اینکار برای رتبه گیری صفحات با کلمات کلیدی بسیار بهتر از متا کلمه کلیدی عمل می کند.

بعد از تولید محتوای مرتبط با کلمه کلیدی باید موارد زیر را در صفحه ویرایش کنید.

  • کلمه کلیدی در ابتدای عنوان صفحه قرار گیرد
  • کلمه کلیدی در ابتدای محتوای تگ های H1-6 قرار گیرد
  • کلمه کلیدی در متن صفت Alt یکی از عکس های درون متن قرار گیرید

بعد از انجام چهار گام بالا متن را خوانده و مطمئن شوید که متن خوانایی خود را از دست نداده است و در صورت لزوم متن را ویرایش کنید.

 با توجه به این که در این مقاله میخواهیم هر دو مقوله سئو داخلی و خارجی را بررسی کنیم ناچار به توضیح خلاصه وار هستیم. اما تک تک موارد گفته شده در این مقاله را بصورت مفصل در مقالات مجزا بررسی خواهیم کرد.

محتوا با کیفیت و با تکیه بر کلمات کلیدی پر کاربرد تولید شده است. در این مرحله باید محتوای تولید شده را تبلیغ کنیم. برای تبلیغ یک محتوا راه های مختلفی وجود دارد. بصورت کلی گوگل به سایت های تازه تاسیس چندان سخت نمی گیرد. ولی اگر یک سایت تازه تاسیس در عرض یک روز 9000 لینک دریافت کند مسلما گوگل به آن سایت با شک نگاه خواهد کرد. بنابراین سعی کنید گام های تبلیغاتی خود را در فواصل زمانی مشخص طی کنید. مثلا اگر میخواهید لینک دریافت کنید. در هر ماه 20 لینک جدید به لینک های ورودی خود بیافزایید.

این روش دو مزیت دارد. اول این که گوگل به دیده شک به شما نگاه نمی کند. دوم شما فرصت تولید محتوا دارید. بدون محتوا با کیفیت شما ناچارید یک صفحه تکراری را در مثلا 9000 سایت تبلیغ کنید. ولی اگر مثالا 90 صفحه با محتوای جذاب تولید کرده باشید. میتوانید لینک های این صفحات را بین سایت هایی که میخواهید از آنها لینک دریافت کنید توضیع کنید.

موارد سئو خارجی

سئو خارجی

قبل از  هر کاری در مورد سئو خارجی باید در کدهای سایت خود امکان ردگیری فعالیت های تبلیغاتی خود  را اضافه کنیم. اینکار توسط ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس انجام میپذیرد. با افزودن قابلیت ردگیری لینک های تبلیغاتی میتوانید در آینده برای نحوه تبلیغات خود برنامه ریزی کنید.

با توجه به اینکه امکان آموزش نحوه کار با گوگل آنالیتیکس در این مقاله وجود ندارد. مقاله را با فرض اینکه کلیه فرایند های بررسی لینک های تبلیغاتی را انجام داده اید ادامه میدهیم.

مراحل تبلیغ سایت و صفحات

  • تبلیغ صفحات سایت در بلاگ شرکت و بلاگ شخصی
  • تبلیغ صفحات سایت در شبکه های اجتماعی
  • تبلیغ سایت در سایتهای مرتبط
  • تبلیغ کالا و خدمات سایت و فروش کالا و خدمات در شبکه های اجتماعی و سایت های دیگر
  • ایمیل تبلیغاتی
  • پست مهمان در سایت های مشابه و همکار
  • تبلیغ آفلاین سایت، محصولات، خدمات
  • بررسی بهترین روش تبلیغی و سعی در بهتر کردن شیوه های تبلیغاتی کم اثر
  • انجام آنالیز و تحلیل در فواصل زمانی معین مثلا هر 6 ماه یک بار

هنگامیکه میخواهید برای یک سایت تبلیغ کنید یک نکته را به خاطر  داشته باشید. آن نکته این است که هیچ کس تمایلی به خواندن تبلیغات ندارد. یعنی کسی تبلیغات را نمی خواند. سوال چه طور باید کاربران را ترغیب به خواندن تبلیغات کنیم. کافیست از خود به پرسید کدام تبلیغ است که شما با شنیدن صدای آن در تلویزیون تمام کارهای خود را رها می کنید و به دیدن آن مینشینید. تبلیغ بنز، مک دنالد،... چرا؟ آنها کالاهایشان را تبلیغ نمی کنند. آنها رفع نیاز های شما را تبلیغ می کنند.

تبلیغ برطرف کردن نیاز کاربر به چه معنا است؟

باطری دوراسل هزینه ساخت یک فیلم سینمایی را بابت تولید یک تبلیغ پرداخت کرده بود. در این تبلیغ پیرمردی که جلو تلویزیون نشسته متوجه گریه نوه شیر خوارش که در فاصله 5 متری اوست نمی شود.

کات، سرزنش خانواده، کات، مطلب یک گوش پزشک و تعویض باطری سمعک با باطری دوراسل، کات، خانواده خوشحال کنار هم و نوه خندان در آغوش پدربزرگ.

سوال: آیا به این اندیشیده اید که چه تعداد از کم شنوایان بخاطر از کار افتادن باطری سمعک دچار مشکلاتی از این دست می شوند. دوراسل به این نیاز پاسخ میدهد. یک تبلیغ خوش ساخت به شما تحویل میدهد و شما نمی توانید آن را نادیده بگیرید.

یک مثال از عدم درک نیاز مخاطب:

 مایع ظرف شویی دورتو را حتما از تبلیغات آن می شناسید. شعار تبلیغاتی این شرکت عبارت است از: ظرف های شما دیگه بو نمیده، مشکل این تبلیغ این است که در واقعیت نوعی ماده موثر در فرمول کلیه تولید کنندگان مایع ظرفشویی وجود دارد. که هیچ ارگانیسم زنده ای در برابر آن توان ماندگاری ندارد و این ماده هیچ بویی بر سطح شسته شده باقی نخواهد گذاشت. بنابراین اصولا در ایران نباید کسی باشد. که بعد از شستشوی ظروفش با مایع ظرفشویی مشکل بو دادن ظرف ها را داشته باشد.

حالا شرکت دورتو سعی می کند. مشکلی که وجود ندارد را حل کند. این امر موجب میشود که تبلیغات این شرکت به نظر  بچگانه برسد.

هنگامی که برای محتوای خود میخواهید تبلیغ کنید از خود بپرسید که :محتوای شما چه مشکلی را حل می کند. یکی از دوستان ما برای  تولید یک سایت شبیه دیجی کالا به ما مراجعه کرد. تولید سایتی مشابه دیجی کالا از نظر کد نویسی کار چندان پیچیده ای برای برنامه نویسان ما نبود ما بانک های داده و تمام جزیئات لازم را در اختیار داشتیم تا سایتی به مراتب قدرتمند تر از دیجی کالا ایجاد کنیم.  ولی وقتی از این دوستمان پرسیدیم چه مشکلی را میخواهد حل کند. او تنها یک پاسخ داشت. مشکل بی پولی خودش. خوب قطعا تولید یک سایت شبیه دیجی کالا برای برطرف کردن مشکل بی پولی مناسب است. ولی بشرط آنکه هدف بزرگتری برای ایجاد آن داشته باشید. با رسیدن به آن هدف بزرگتر ثروتمند هم خواهید شد.

از طرف دیگر سایتی برای دوست و بهتر بگویم برادر عزیزی در زمینه کشاورزی در یکی از روستاهای گیلان طراحی کردیم که اکنون بعد از گذشت زمان کمی به یک سایت عرضه نهال مثمر به کل ایران تبدیل شده است.

نکته ای که در موفقیت این سایت برای همه ما جذاب بود. این است که بسیاری از خریداران این سایت همان کسانی هستند. که روز اول بصورت اتفاقی و فقط بخاطر سئو خوب سایت از این سایت نهال خریداری کرده بودند. کیفیت بالای محصول عرضه شده باعث شده است که این سایت تقریبا بدون آنکه تعداد مشتریانش را چندان افزایش داده باشد. میزان فروشش را بطرز چشم گیری افزایش دهد.

این یک واقعیت است که کیفیت محتوا از هر تکنیک سئو و بازاریابی، موفقتر عمل می کند. دلیلی آنکه مک دونالد دنیا را فتح کرده است. استفاده از 100 درصد گوشت خالص در همبرگر های این شرکت است.

امیدوارم این مطالب یک ایده و دید کلی برای سئو کردن سایت به شما داده باشد.

سئو حرفه ای

نکته طلایی برای سئو کردن سایت

قبل از  آنکه صفحات خود را تولید کنید از خود بپرسید که کدام صفحات میتوانند در هم ادغام شوند و مطلب مفید تری تولید کنند.

از تولید صفحات جداگانه برای کلمات کلیدی با املای های متفاوت فارسی بپرهیزید. مثلا صفحه ای برای کلمه کلیدی باتری و صفحه دیگری برای باطری تولید نکنید. برای گرفتن رتبه برای هر دوی این واژه ها کافیست که به یک صفحه با هر دو کلمه لینک بدهید. این نکته در باره واژههای مانند "طراحی سایت در کرج" و "طراحی سایت کرج" نیز صدق می کند. بجای آنکه دو صفحه مجزا برای رتبه گرفتن در هر دو حالت دارای " در" و فاقد  "در" ایجاد کنید. کافیست با هر دو حالت به یک صفحه لینک ایجاد کنید.

دریافت مشاوره حرفه ای میتواند شما را از رقبا متمایز کند. برای مشاوره رایگان سئو حرفه ای با ما تماس بگیرید.

این مقالات را از دست ندهید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.