توضیحات متا چیست؟ بهترین نمونه های توضیحات متا

توضیحات متا چیست و چه کاربردی دارد؟

توضیحات متا یک ویژگی (attribute) در HTML است که در برگیرنده خلاصه‌ای از محتوای یک صفحه وب است. توضیحات متا معمولاً در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) در زیر عنوان صفحه و URL نمایش داده می شوند و به کاربران پیش نمایشی از آنچه می توانند در صفحه پیدا کنند را ارائه می دهند.

در داخل تگ Head در  HTML تگ توضیحات متا را به این صورت درج می‌کنند.

<meta name="description" content=" توضیحات متا در یک یا دو جمله یا یک پاراگراف کوتاه در این قسمت نوشته می‌شود"/>

از نظر سئو، توضیحات متا می تواند به بهبود نرخ کلیک (CTR) از صفحات نتایج موتورهای جستجو کمک کند. با ایجاد یک توضیحات متا قانع‌کننده و آموزنده که به طور دقیق محتوای صفحه را منعکس می‌کند، می‌توانید کاربران را ترغیب کنید تا روی سایت شما کلیک کنند و بیشتر بیاموزند.

توضیحات متا باید کوتاه، مختصر و شامل کلمه کلیدی اصلی صفحه باشد و مهمترین ویژگی ها یا مزایای محتوای صفحه وب مورد نظر را برجسته کنند.

از کاربردهای توضیحات متا این است که به موتورهای جستجو اطلاعات کاملی درباره محتوای صفحه می‌دهد و اگر موتور جستجو این قسمت را در نتایج جستجو نشان دهد، اطلاعات آن می‌تواند کاربران را نسبت به کلیک کردن روی لینک سایت ترغیب کند. گوگل رسما اعلام کرده که توضیحات متا یکی از عوامل مستقیم موثر در رتبه بندی نیست. اما همه ما بخوبی می‌دانیم که یک توضیح مناسب می‌تواند براحتی نرخ کلیک سایت را در نتایج جستجو بالا ببرد و نرخ کلیک یکی از عوامل اصلی در رتبه‌بندی سایت محسوب می‌شود.

در حالی که توضیحات متا یک عامل رتبه‌بندی مستقیم برای موتورهای جستجو نیستند ولی می‌توانند به طور غیرمستقیم با بهبود CTR و هدایت ترافیک بیشتر به سایت شما، بر سئوی سایت شما تأثیر بگذارند. بنابراین، مهم است که برای ایجاد توضیحات متا موثر برای هر صفحه در سایت خود وقت بگذارید.

تگ meta name="description" content=”” توضیحاتی درباره محتوای صفحه در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد. توضیحات متا می‌تواند یک یا دو جمله یا حتی یک پاراگراف کوتاه باشد. مثال‌های عالی از توضیحات متا را در این مقاله باهم مرور خواهیم کرد. این مثال‌ها را از دست ندهید.

محدودیت تعداد کاراکتر در منابع مختلف متفاوت ذکر شده‌است. تجربه نشان می‌دهد گوگل بدون هیچ محدودیتی می‌تواند هر تعداد کاراکتر در تگ متا را ایندکس کند. اما هنگام نمایش توضیحات در صفحه سرپ گوگل تنها 170-150 کاراکتر آن نمایش داده می شوند. 

نکته: گوگل احتمال دارد از توضیحات متا در صفحه نتایج جستجو استفاده کند. یعنی آنکه توضیحاتی که گوگل در قسمت توضیحات سایت در صفحه نتایج جستجو قرار می‌دهد، ممکن است از تگ توضیحات صفحه یا هر بخش دیگری از محتوای صفحه انتخاب شود. تجربه نشان داده که رفتار گوگل در انتخاب بخش توضیحات سایت‌ها به شدت به عبارت جستجو شده توسط کاربران وابسته است.

ویژگی های توضیحات متای خوب چیست؟

هر صفحه‌ای درون سایت برای خود هویت مستقل دارد و باید یک توضیح مستقل داشته باشد. در زیر لیستی از مواردی که در نوشتن توضیحات متا باید رعایت کرد را ذکر کرده‌ایم.

1-  تعداد کاراکتر های متن توضیحات بهتر است از 320 بیشتر نشود:

بسیاری از سئوکاران متن‌های بسیار طولانی‌تر از 320 کاراکتر را به کار برده‌اند و گوگل هیچ مشکلی با ایندکس کردن صفحات آنها نداشته است. مقاله معتبری برای تست بیش از 500 کاراکتر در سایت seo.com منتشر شده‌است. نکته اینجا است که هدف از نوشتن توضیحات متا در نهایت امر این است که اگر گوگل آن را در صفحه نتایج جستجو به نمایش گذاشت کاربران را به کلیک روی لینک ما ترغیب کند. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم برای تعداد کلمات توضیحات، کلمه کلیدی اصلی صفحه را در گوگل جستجو کنید و تعداد کاراکتری که گوگل برای اغلب سایت‌ها در نظر گرفته را منبع خود برای تصمیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری قرار دهید.

نکته: در صفحه نتایج جستجو بندرت می‌توان سایتی را یافت که توضیحات آن از 72 کاراکتر بیشتر باشد.

2- توضیحات متا باید کاربران را به کلیک روی لینک سایت دعوت کند و این دعوت باید با صدایی بلند انجام شود:

اگر برای نوشتن توضیحات متا وقت می‌گذارید باید آن را طوری بنویسید که کاربر را به خواندن متن مقاله دعوت کند. توضیحات می‌تواند بسیار کسل‌کننده یا بر عکس بسیار هیجان انگیز باشد. تفاوت این دو در خوانده‌شدن متن یا خوانده‌نشدن آن خواهد بود.

3- جذابیت توضیحات باید همراه با دعوت کاربر به کلیک روی لینک سایت باشد:

دنبال کفش ورزشی سبک و با دوام می‌گردید. محصول جدید ما را دیده‌اید؟ کلیک کنید و اطلاعات کامل این کفش را مطالعه کنید. به راحتی می تواند کاربر را به کلیک روی لینک ترغیب کند. گاهی هم یک عبارت خیلی کوتاه تر مثل کفش کتانی فقط 20000 تومان برای ترغیب کاربران به کلیک کافیست. تصمیم انتخاب نوع واژه برای ترغیب کاربر به کلیک روی عنوان مقاله به عهده شما است. در این مقاله مثال‌های متعددی برای توضیحات مناسب ذکر خواهیم کرد.

یادتان باشد که متن توضیحات متا، کلمات شما بعنوان فروشنده یک محتوا است. بنابراین حتما از واژه‌هایی مانند: بیشتر بدانید...، الان کالا را سفارش دهید...، چرا نسخه رایگان نرم افزار را امتحان نمی‌کنید... و هزاران جمله شبیه به اینها را در توضیحات متا استفاده کنید.

4- توضیحات شما می تواند مشخصات بسیار تخصصی یک کالا باشد:

دستگاه ps4، دو عدد دسته اورجینال، کابل برق، کابل HDMI، هارد 80 گیگابایت، بازی خدای جنگ و 30 بازی معروف دیگر، قیمت = k ریال از هر توضیح دیگری راحت‌تر کاربر را به کلیک روی لینک صفحه تشویق خواهد کرد.

گاهی اطلاعاتی مانند شرکت سازنده و قیمت از هر توضیح دیگری راحت‌تر کاربر را به کلیک روی لینک صفحه کالا تشویق می‌کند.

5- متن توضیحات باید به محتوا مربوط باشد:

این متن را بخوانید: بازیگران، تهیه کنندگان، کارگردانان در بالیود اغلب از خانواده‌های خاصی هستند. یکی از شایعات موجود پولشویی درآمد‌های ناشی از قاچاق توسط این خانواده‌ها در بالیود است. درباره حقایق پشت این شایعات بیشتر بدانید! شاید این جمله به نظر کاملا ساده بیاید ولی در حقیقت نویسنده با زیرکی تمام با ارتباط دادن سینما به قاچاق سعی می‌کند مخاطب بیشتری را به خواندن مقاله تشویق کند. مقاله پر از مطالب مربوط به نحوه پولشویی و فساد اداری در هند است. ولی تصور کنید که نویسنده از سینمای هند در محتوا و بخش توضیحات استفاده نمی‌کرد. در آن صورت چه تعداد خواننده تمایلی به خواندن مطلبی در باره میزان فساد مالی در هند داشتند.

همه می‌دانند در هند فساد بیداد می‌کند. کسی دلیلی برای خواندن مطلبی در این باره ندارد. بنابراین هنگام تهیه محتوا و نوشتن توضیحات درباره آن به این نکات دقت کنید. گاهی با افزودن اطلاعات خاصی درباره یکسری افراد خاص به یک مقاله می‌توان میزان بازدید یک مقاله را هزاران بار افزایش داد.

6- توضیحات متا باید دارای کلمه کلیدی اصلی باشد:

 از کلمه کلیدی هدف خود در توضیحات متا استفاده کنید موتورهای جستجو محتوای صفحه فرود را بهتر درک کنند. همچنین به کار بردن کلمه کلیدی اصلی در توضیحات متا می تواند به بهبود ارتباط صفحه شما با آن کلمه کلیدی و در نتیجه احتمالی  بهبود رتبه در کوئری موردنظر کمک کند.

7- توضیحات متا باید منحصر به فرد باشد:

هر صفحه باید یک توضیح منحصر به فرد داشته باشد. توضیحات هیچ دو صفحه‌ای در سایت نباید مانند هم باشند. اگر محتوای تگ توضیحات متا خالی باشد بهتر از آن است که دو صفحه یک متن توضیح یکسان داشته باشند. ابزارهای  Screaming Frog و جت سئو برای یافتن صفحاتی که متن یکسانی را برای توضیحات آنها نوشته‌اید کمک خواهند کرد.

مثال های از بهترین نمونه های توضیحات متا

1-    انتخاب تعداد درست کلمات

به تصویر زیر نگاه کنید.

انتخاب درست تعداد کلمات در توضیحات متا

هر سه صفحه 65 کارکتر توضیحات متا دارند در صفحه اول و دوم تمام توضیحات نمایش داده شده است در صفحه سوم در کاراکتر 57  گوگل متن توضیحات را شکسته است. این مسئله ممکن برای شما هم رخ دهد در این حالت بهتر است که تعداد کاراکتر های متن توضیحات را کاهش دهید تا بصورت کامل در گوگل نشان داده‌شود.

2-    دعوت از کاربر به خواندن مقاله

به تصویر زیر نگاه کنید:

دعوت کاربر به خواندن مقاله

لینک اول با این عبارت که در این مقاله به بررسی مواردی که منجر به ماندگاری رتبه سایت در گوگل می‌شود می‌پردازیم، به صورت بسیار ظریف خواننده را دعوت می‌کند که مقاله را مطالعه کند.

3-    تشویق صریح کاربر به خواندن مقاله

استفاده از عبارات: این مقاله را حتما بخوانید. تخفیفات ویژه ما را از دست ندهید، اطلاعات بیشتری می‌خواهید، هنوز تصمیم نگرفته‌اید پس اطلاعات فنی کالا را روی سیستم خود ذخیره و با رقبا مقایسه کنید و مانند اینها بسیار موثر است.

4-    نوشتن جزئیات خاص و جذاب برای محتوا

مثال: ADHD بیماری بود که ما را به سمت تولید دارویی برای باهوش‌تر کردن انسان پیش برد. داروی ریتالین یکی از داروی‌هایی است که در درمان ADHD بکار رفته و تحقیقات اولیه نشان داده‌است که می‌تواند انسان‌های سالم را باهوش‌تر کند. داروهایی با اثر بخشی بیشتر نیز در حال بررسی هستند با هم نگاهی به آنها می‌اندازیم.

با وجود آنکه مقاله راجع به یک بیماری خاص به نام بیش فعالی است ولی مطلب و توضیحات آن چنان نوشته شده که حتی اگر کسی بیش فعالی نداشته باشد یا فردی که دچار آن است را نشناسد، بازهم با رغبت تمام بر روی لینک مقاله کلیک خواهد کرد.

در واقع افرادی که هیچ گونه اطلاعی از ماهیت بیماری ADHD ندارند نیز براحتی می‌توانند با چنین متنی ارتباط برقرار کنند. حتی چند نفری هم ممکن است فردا به داروخانه بروند و داروی ریتالین بخرند.

5-    بکارگیری کلمه کلیدی اصلی در توضیحات

بکارگیری کلمات کلیدی در توضیحات متا

6-    کلمه کلیدی "گوگل Adwords چیست"

توضیحات بسیار ساده و به زبانی قابل فهم نوشته شده‌اند. توضیحات باید جذاب باشد و در ضمن مخاطب را تشویق کند که برای خواندن ادامه توضیحات بر روی لینک سایت شما کلیک کند.  

متا تگ توضیحات برای گوگل ادوردز

در ادامه شاهد نمونه ای از به کارگیری markup به صورت ستاره برای نمایش رتبه داده شده به صفحه از سوی کاربران هستید. این روش می‌تواند همراه با یک توضیح کوتاه و به کارگیری واژه‌هایی که کاربر را به کلیک تشویق کند، بسیار کارامد باشد.

اسکیما مارکاپ در توضیحات متا

7-  کلمه کلیدی “meta description”

همانطور که اشاره کرده‌بودیم گاهی گوگل به کلمات کلیدی خاصی اجازه می‌دهد که توضیحات بیشتری از دیگر کلمات کلیدی داشته باشند. عوامل دیگر نیز می‌تواند در امکان نوشتن توضیحات طولانی‌تر دخیل باشد. در تصویر زیر نمونه به کارگیری توضیحات طولانی در کلمات کلیدی که گوگل اجازه به کارگیری چنین توضیحاتی را داده را مشاهده می‌کنید:

توضیحات متا بصورت طولانی تر از معمول

مثال هایی از به کارگیری نامناسب متا تگ توضیحات

1- کلمه کلیدی "best burgers in London"

در تصویر زیر مشاهده می کنید که سایت برای توضیحات صفحه درباره همبرگر توضیحاتی می‌دهد. در حالی که کاربری که این عبارت را جستجو کرده احتمالاً به دنبال یافتن مکانی برای خوردن همبرگر در شهر لندن است. درضمن در توضیحات از کلمه کلیدی مد نظر، عبارت Best استفاده نشده‌است.

عدم به کارگیری کلمات کلیدی در متا توضیحات

2-    کلمه کلیدی "captain america civil war review"

در این لینک نیز از rich snippet markup استفاده شده اما کلمه کلیدی بدون آنکه اطلاعات بیشتری به ما بدهد در توضیح تکرار شده‌است. در ضمن به دلیل آنکه طول توضیحات بیش از حد بوده گوگل توضیحات را شکسته نمایش داده‌است.

عدم درج توضیح مناسب برای متا

3-  کلمه کلیدی "meta descriptions"

نام سایت High Rankings است ولی همانطور که مشاهده می‌کنید، ظاهراً گوگل نتوانسته اطلاعات توضیحات صفحه را بخواند و چنین مشکلی از سایتی که خود برای سئو ادعا دارد قابل قبول نیست.

استفاده غلط از توضیحات متا

اگر سئو سایت شما با مشکل همراه هست با کارشناسان ما در سئو 24 تماس بگیرید.

faq

توضیحات متا یا meta description عامل رتبه‌بندی مستقیم برای موتورهای جستجو نیستند ولی می‌توانند به طور غیرمستقیم با بهبود نرخ کلیک ( CTR ) و هدایت ترافیک بیشتر به سایت شما، بر سئوی سایت شما تأثیر بگذارند. بنابراین، مهم است که برای ایجاد توضیحات متا موثر برای هر صفحه در سایت خود وقت بگذارید.

1. توضیحات متا را کوتاه و مختصر بنویسید: توضیحات متا نباید بیشتر از 150-170 کاراکتر باشد. این حداکثر طولی است که گوگل در نتایج جستجو نمایش می دهد، بنابراین مطمئن شوید که توضیحات متای شما کوتاه، شیرین و دقیق باشد.

2. از کلمه کلیدی اصلی مورد نظر خوددر توضیحات متا استفاده کنید : از کلمه کلیدی هدف خود در توضیحات متا استفاده کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنید تا بفهمند صفحه فرود شما چیست. این همچنین می تواند به بهبود ارتباط صفحه شما با آن کلمه کلیدی کمک کند.

3. در توضیحات متا از مزایای رقابتیان بگویید: در توضیحات متا بر مزایای محصول یا خدمات خود تمرکز کنید. این امر کاربران را ترغیب می کند تا بر روی صفحه فرود مدنظرتان کلیک کنند و در مورد آنچه ارائه می دهید بیشتر بخوانند.

4. در توضیحات متا از یک CTA استفاده کنید: از یک فراخوان برای اقدام (CTA) در توضیحات متا باعث می شود تا کاربران را تشویق شوند بر روی صفحه فرود شما کلیک کنند. این CTA  می تواند عبارات ساده ای مثل «بیشتر بدانید» یا «از امروز شروع کنید» باشد.

5. از توضیحات متا تکراری برای صفحات سایت خودداری کنید: مطمئن شوید که هر صفحه فرود در سایت شما دارای توضیحات متا منحصر به فردی است که به طور دقیق محتوای آن صفحه را منعکس می کند. توضیحات متا تکراری می تواند منجر به سردرگمی موتورهای جستجو و کاربران شود.

با رعایت این نکات، می توانید از توضیحات متا برای بهبود سئوی صفحه فرود خود و افزایش شانس کلیک کاربران به سایت خود استفاده کنید.

همچنین بخوانید
Meta keyword چیست؟ آیا استفاده از متا کیورد بر سئو سایت تاثیر دارد؟ آیا گوگل تگ کلمات کلیدی را در نتایج جستجو تاثیر می دهد؟ این مطلب از سئو24 را بخوانید.
لینک سازی (Link Building) چیست؟ چگونه لینکسازی بر افزایش ترافیک سایت و آگاهی برند تاثیر دارد؟ این مطلب از سئو24 را بخوانید تا با اهداف لینک بیلدینگ آشنا شوید.
هینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟ در این مطلب از سئو24 با اهمیت CRO، تکنیک ها و ابزارهای انجام آن آشنا می شوید.
بهترین روش‌های سئو ویدئو برای افزایش احتمال نمایش ویدیو سایت در نتایج جستجو را در این مطلب از سئو24 بخوانید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محسن
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

دم شما گرم !!! برای منی که هیچی از سئو نمیدونستم بسیار عالی و مفید بود. ممنون

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

سلام. خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

سلام. سوالاتتون رو میتونید در اینستاگرام وب ۲۴ مطرح کنید.&nbsp;

آرزو سیف
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

با سلام من چندتا سوال در رابطه با سئو دارم. سئو رو تازه شروع کردم. چه جوری میتونم ازتون کمک بگیرم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

ممنون دوست عزیز. خوشحالیم که مطالب مورد توجهتون قرار گرفته.

سامان مرادی
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

مطلب بسیار خوبی بود.

فاطمه
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

چقدر مقالاتتون خوبه! خيلي از سايت ها كه درمورد سئو مطالب گنگي رو ميذارن كه كلي گوييه و كاربردي نيست. هميشه موفق باشيد

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.