موقعیت صفر رتبه بندی؛ تکنیک کسب جایگاه صفر گوگل

جایگاه صفر گوگل (Position zero یا P0) اولین نتیجه جستجوی گوگل است که به صورت قطعه ویژه (Featured Snippet) و متمایز از بقیه نتایج، ظاهر می‌شود. این نتیجه، بالاتر از بقیه صفحات در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود و به همین علت با عنوان جایگاه صفر شناخته می‌شود. ویژگی بارز جایگاه صفر، این است که به صورت مستقیم، ساده و خلاصه، پاسخ کاربر را در اختیارش قرار می‌دهد تا بدون نیاز به کلیک روی آدرس صفحه، بتواند پاسخ خود را دریافت کند. در این مقاله به بررسی موقعیت صفر رتبه‌بندی و روش‌های قرار گرفتن در آن می‌پردازیم. اگر شما هم می‌خواهید تا با کسب این جایگاه، کاربران بیشتری را به سایت خود هدایت کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

موقعیت صفر رتبه بندی

جایگاه صفر گوگل یا position zero چیست؟

جایگاه صفر گوگل یا position zero اولین نتیجه جستجو در گوگل است که در برخی جستجوها نمایش داده می‌شود. این جایگاه بالاتر از تمامی نتایج گوگل، حتی بالاتر از رتبه اول، نمایش داده می‌شود و به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد. گوگل برای ارائه تجربه کاربری بهتر و نمایش سریع‌تر پاسخ کاربر، اقدام به راه‌اندازی گراف دانش (Knowledge Graph) و سپس نمایش جایگاه صفر کرد. به کمک این قابلیت، کاربر می‌تواند به صورت مستقیم، پاسخ پرسش‌های خود را بدون اجبار برای باز کردن صفحات نمایش داده، مشاهده کند. به عنوان مثال در تصویر زیر می‌توانید ببینید که با جستجوی عبارت "جایگاه صفر گوگل" صفحه این مطلب در سایت وب 24 به صورت جایگاه صفر یا قطعه ویژه نمایش داده شده است و تعریف کوتاهی از این عبارت را می‌توانید مشاهده کنید.

جایگاه صفر گوگل بالاتر از تبلیغات ادز؟

با توجه به اینکه احتمال بسیار کمی وجود دارد که در یک صفحه نتایج، هم تبلیغات گوگل (Google Ads) و هم جایگاه صفر با هم نمایش داده شوند، اما با توجه به افزایش روز افزون موقعیت صفر در نتایج جستجو، در صورتی که این اتفاق رخ دهد، جایگاه صفر بعد از تبلیغات نمایش داده می‌شود.

دلیل آن هم این است که این سایت‌ها به گوگل هزینه پرداخت کرده‌اند تا بالاتر از نتایج ارگانیک و سئو شده باشند و اگر گوگل آن‌ها را پایین‌تر نمایش دهد، وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارها تمایل کمتری به پرداخت برای تبلیغات خواهند داشت و باعث کاهش درآمد گوگل خواهد شد.

اما به‌طورکلی توصیه ما این است که سرمایه‌گذاری روی جایگاه صفر را در دستور کار خود قرار دهید؛ زیرا تبلیغات گوگل یک استراتژی بلندمدت به شمار نمی‌رود و فقط برای جذب مقطعی کاربر مفید است. درحالی‌که اگر وب‌سایت شما در رتبه‌های بالای نتایج مخصوصا جایگاه صفر قرار بگیرد در طولانی مدت ترافیک بسیار زیادی جذب خواهید کرد.

اهمیت موقعیت صفر رتبه‌بندی گوگل در چیست؟

بدون شک تلاش هر صاحب وب‌سایت و متخصص سئو، کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی مرتبط است. رتبه بالاتر در صفحه نتایج، به معنی جذب ترافیک و بازدید بیشتر به سایت است و در بسیاری از حوزه‌ها، رقابت بسیار شدیدی در کسب رتبه‌های اول وجود دارد. جایگاه صفر گوگل به شما این امکان را می‌دهد که بالاتر تمامی نتایج قرار بگیرید و ترافیک ارگانیک زیادی را به سایت خود هدایت کنید. از دلایل اصلی اهمیت موقعیت صفر در رتبه‌بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو: اگر یکی از صفحات شما در یک موضوع بتواند به جایگاه صفر برسد، قطعا جایگاه شما در نتایج جستجوهای دیگر که مرتبط با این صفحه هستند نیز بهبود می‌یابد. دلیل اصلی آن هم میزان زیاد ترافیکی است که از طریق صفحه قرار گرفته در جایگاه صفر، وارد سایت شما شده‌اند و این موضوع ارزش و اعتبار سایت شما را نزد گوگل افزایش می‌دهد.
  • افزایش نرخ کلیک شما (CTR): واضح است که رتبه اول نتایج جستجو، بیشترین کلیک را دریافت می‌کند. جایگاه صفر به شما این امکان را می‌دهد که جایگاهی بالاتر از رتبه اول کسب کنید. ممکن است این تناقض در ذهن برخی افراد شکل بگیرد که اگر کاربر، پاسخ سوال خود را در قطعه ویژه نمایش داده شده دریافت کند، انگیزه‌ای برای کلیک روی صفحه نمایش داده شده نخواهد داشت. در حالی که بسیاری از صاحبان وب‌سایتی که صفحاتشان در رتبه صفر قرار گرفتند اعلام کرده‌اند که قرار گرفتن در این جایگاه باعث افزایش نرخ کلیک سایت آن‌ها شده و ترافیک بسیار بیشتری نسبت به قبل جذب کرده‌اند.
  • استقبال روز افزون کاربران از جایگاه صفر: طبق آمار مجله Search Engine Journal حدود ۱۲ درصد از نتایج جستجوهای انجام‌شده در گوگل تا سال ۲۰۲۰، دارای موقعیت صفر بودند و حدود ۲۸٫۵ درصد از جستجوگران، روی جایگاه صفر گوگل کلیک کرده‌اند. تا کنون قطعا این میزان بیشتر شده است بنابراین حتی در صورت کسب رتبه یک هم نباید به آن زیاد مطمئن بود، زیرا احتمال نمایش جایگاه صفر و حضور وب‌سایت دیگری در آن جایگاه، روز به روز در حال افزایش است.
  • تصاحب بخش بیشتری از صفحه نتایج جستجو: صفحه قرار گرفته در جایگاه صفر، نسبت به بقیه نتایج متمایز نمایش داده می‌شود و بخش بیشتری از صفحه را تصاحب می‌کند. همچنین باعث می‌شود تا کاربر برای دیدن بقیه نتایج مجبور به اسکرول شود و بدین ترتیب تمایل بیشتری برای کلیک روی نتیجه صفر داشته باشد.
  • نمایش برای جستجوهای صوتی: با بهینه‌سازی سایت و محتوای آن می‌توان شانس حضور در جایگاه صفر در جستجوهای صوتی را نیز افزایش داد و کاربران بیشتری را جذب سایت کرد.

position zero

بیشتر بخوانید: افزایش ترافیک سایت

چگونه در موقعیت صفر گوگل قرار بگیریم؟

برای قرار گرفتن در موقعیت صفر گوگل، ابتدا بهتر است بدانید که چه محتواهایی و با چه فرمت‌هایی در این بخش نمایش داده می‌شوند. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • پاراگراف‌های متنی: رایج‌ترین نوع جایگاه صفر که به صورت یک پاراگراف 40 تا 60 کلمه‌ای نمایش داده می‌شود و سوال یا عبارت جستجو شده را توضیح و پاسخ می‌دهد.
  • لیست‌های شماره‌گذاری شده و بولتی: اگر پاسخ پرسش کاربر طوری باشد که مراحل انجام یک کار یا مواردی شبیه به آن را در بر گیرد، در جایگاه صفر، یک قطعه ویژه به صورت لیست شمارشی یا بولتی نمایش داده می‌شود.
  • جداول: گاهی اوقات گوگل اطلاعات را از یک صفحه به شکل جدول استخراج می‌کند و نمایش می‌دهد.
  • نمودارها: مثل مورد قبل، اگر عبارت یا پرسش جستجو شده شامل تغییرات یک متغیر یا موارد شبیه به آن مانند قیمت سهام یک شرکت در بازه زمانی مشخصی باشد، به صورت نمودار نمایش داده می‌شود.
  • تصاویر: اگر عبارت جستجو شده، تصویر محور باشد، گاهی نتایج قطعه ویژه در قالب تصاویر نمایش داده می‌شوند.
  • ویدئوها: همچنین در صورتی که پاسخ به پرسش در یک ویدئو موجود باشد در جایگاه صفر به صورت مستقیم قابل مشاهده هستند.

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که کیفیت محتوا، مهم‌ترین فاکتور برای قرار گرفتن در این جایگاه است. محتوایی که به سادگی نوشته شده باشد و مستقیما و در قالب جملات کوتاه به پاسخ پرسش‌های کاربران بپردازد. همچنین به این نکته توجه کنید که اگر محتوای شما در صفحه اول نیست، شانس کمی برای قرار گرفتن در موقعیت صفر دارد بنابراین ابتدا روی رسیدن به صفحه اول متمرکز شوید. در ادامه به ذکر نکات تکمیلی برای تصاحب موقعیت صفر می‌پردازیم:

  • روی کلمات کلیدی طولانی متمرکز شوید: تمرکز روی کلمات کلیدی Long-tail مخصوصا آن‌هایی که مبتنی بر سؤال هستند شانس شما را برای قرار گرفتن در موقعیت صفر، افزایش می‌دهد، زیرا با هدف احتمالی کاربر از جستجو مطابقت دارد.
  • در تگ‌های هدینگ از کلمه «چیست» استفاده کنید: وقتی در هدینگ محتوای خود از «چیست» استفاده کنید مانند "موقعیت صفر چیست"، گوگل به احتمال زیاد، محتوای شما را به کاربرانی که این سوال را جستجو می‌کنند نمایش می‌دهد.
  • به سؤال به طور خلاصه اما کامل پاسخ دهید: ارائه اطلاعات صحیح لازم است، اما کافی نیست. محتوای شما باید در عین مختصر بودن پاسخ‌های کاملی را نیز به کاربر ارائه دهد که بتواند به راحتی در فضای محدودی نمایش داده شود.
  • یکی از قالب‌های قابل نمایش در موقعیت صفر را در محتوای خود به کار بگیرید: از محتواهای مد نظر گوگل برای نمایش در موقعیت صفر مانند تصاویر، ویدیوها، جداول و نمودار در محتوای خود استفاده کنید. به این ترتیب محتوای شما راحت‌تر در موقعیت صفر قرار می‌گیرد.
  • ترجیحا از استفاده از ضمایر اول شخص (من و ما) و نام برند خودداری کنید: استفاده از جملات با ضمایر اول شخص و نامه‌ای تجاری، احتمالا محتوای شما را به موقعیت صفر نمی‌رساند؛ زیرا گوگل تمایل دارد تا نظرات شخصی و تبلیغات را از جایگاه صفر دور کند. مگر اینکه خود عبارت جستجو شده در مورد یک برند باشد.
  • فرصت‌های مناسب برای کسب جایگاه صفر گوگل را بررسی کنید: در حوزه کاری خود، کلمات و عبارات کلیدی مختلف را جستجو کنید و بررسی کنید برای کدام یک از آن‌ها قطعه ویژه وجود ندارد. با شناسایی این موارد سعی کنید محتوایی تولید کنید که محتوای قابل نمایش در قطعه‌های ویژه در آن‌ها وجود داشته باشد.
  • اصول سئوی محتوایی و On-Page را رعایت کنید: اصول سئوی محتوایی مانند عنوان جذاب، استفاده درست از تگ‌های H1 تا H5، استفاده از URL کوتاه و مناسب و تصاویر با کیفیت و مناسب را در محتوای خود رعایت کنید.

چه سایت‌هایی در جایگاه صفر گوگل نمایش داده می‌شوند؟

وب‌سایت‌هایی که در عبارات پرسشی در صفحه اول نتایج جستجو و رتبه‌های بالای آن قرار دارند و اصول سئو تکنیکال را رعایت کرده باشند، شانس زیادی برای قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل دارند. نکته مهم این است که این سایت‌ها باید تحقیق کلمات کلیدی دقیقی روی سوالات مدنظر کاربران انجام دهند؛ زیرا ارائه پاسخ مستقیم و کوتاه به پرسش مخاطبان، احتمال قرار گرفتن در جایگاه صفر را به شدت افزایش می‌دهد. کلمات پرسشی مانند چیست، چگونه، چرا، چطور و... معمولا در عبارات پرسشی استفاده می‌شوند که پاسخ دادن به این سوالات و استفاده از این کلمات پرسشی در تگ‌های هدینگ باعث می‌شود که در عباراتی که گوگل در آن‌ها جایگاه صفر را نمایش می‌دهد رتبه مناسبی کسب کنیم.

علاوه بر نتایج جستجو و رتبه‌بندی صفحات، بخش دیگری با عنوان people also ask در صفحه نتایج جستجو وجود دارد. در این قسمت سوالات متداول و مرتبط با عبارت جستجو شده به همراه پاسخ کوتاهی برای آن‌ها نمایش داده می‌شود که سایت‌هایی که به این سوالات پاسخ دهند شانس زیادی برای حضور در این بخش دارند.

کسب جایگاه صفر گوگل

جمع‌بندی

همه تلاش‌های سئو با هدف دستیابی به رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو به‌ویژه گوگل انجام می‌شوند و رقابت شدیدی بر سر دستیابی به رتبه‌های برتر نتایج وجود دارد. به دلیل اینکه بیش از 80 درصد کلیک‌ها روی 4 نتیجه اول انجام می‌شود. حال فرض کنید سایت شما بالاتر از همه نتایج حتی نتیجه اول قرار گیرد! این جایگاه که به جایگاه صفر گوگل معروف است بیشترین کلیک را در صفحه نتایج از آن خود می‌کند.

در این مقاله به تعریف و اهمیت جایگاه صفر گوگل پرداختیم و به محتواهایی که در این قسمت نمایش داده می‌شوند اشاره کردیم. همچنین به طور کامل به بررسی روش‌هایی که می‌توان به وسیله آن‌ها، شانس حضور در این جایگاه را افزایش داد پرداختیم. امیدواریم با استفاده از این روش‌ها بتوانید به این جایگاه برسید و با مشاهده ترافیک فراوانی که به وسیله آن جذب می‌کنید لذت ببرید.

faq

جایگاه صفر گوگل (Position zero ) اولین نتیجه جستجوی گوگل است که به صورت Featured Snippet و متمایز از بقیه نتایج، ظاهر می‌شود. p0 یا موقعیت صفر رتبه بندی بالاتر از نتایج سرپ ارگانیک نمایش داده می‌شود و هدف این است که به صورت مستقیم، ساده و خلاصه و بدون نیاز به کلیک بر روی نتیجه پاسخ کاربر را در اختیارش قرار می‌دهد.

برای کسب جایگاه صفر گوگل سعی کنید مطابق با هدف کاربر از جستجوی کوئری، به صورت مستقیم، خلاصه و دقیق به سوال کاربر پاسخ دهید. همچنین با تجزیه و تحلیل رقابتی، استفاده از تصاویر مرتبط و جذاب و محتوای مفید و ساختارمند می توانید شانس خود را برای حضور در موقعیت صفر رتبه بندی افزایش دهید.
 

همچنین بخوانید
تگ های اسکیما schema برای اینکه گوگل بتواند بهتر بخشهای مختلف سایت شما را تشخیص دهد و ساختار آن را بشناسد کاربرد دارند و استفاده از آنها ضروری است.این کدها برای کاربردهای متفاوت سایت ایجاد میشود و برای مثال صفحات مقالات و محصولات و خبر ها باید اسکیمای متفاوت مربوط به خود را داشته باشند.
افزایش بازدید سایت میتواند از طریق خرید بازدید فیک یا از طریق روشهای طبیعی و تولید محتوی باشد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.بازدید فیک شاید در ظاهر بتواند به رتبه الکسا کمک کند ولی گوگل این بازدیدها را تشخیص میدهد و رتبه سایت را به شدت افت میدهد.
محتوای سئو محور، محتوایی است که به طور خاص برای موتورهای جستجو بهینه شده است. این نوع محتوا به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع و محتوای وب سایت شما را به طور دقیق درک کنند.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.