الگوریتم Helpful Content چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

دغدغه اصلی موتور جستجوی گوگل، پاسخگویی دقیق به پرس و جو های کاربران است. برای دستیابی به این هدف، گوگل آپدیت Helpful Content را منتشر کرد تا اطمینان حاصل کند، کاربران محتوای اصیل و مفیدتری را که توسط نویسندگان نوشته شده است، در نتایج جستجو می‌بینند. این مطلب با هدف آشنایی شما با این الگوریتم نوشته شده است. در ادامه به معرفی الگوریتم محتوای مفید (Helpful Content)، فاکتورهایی که این الگوریتم مدنظر قرار می‌دهد و روش‌های بهینه ‌سازی محتوا برای این الگوریتم، می‌پردازیم.

الگوریتم محتوای مفید

الگوریتم Helpful Content یا محتوای مفید چیست؟

در پی رقابت شدیدی که در سال‌های اخیر برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو ایجاد شده است، بسیاری از تولیدکنندگان محتوای متنی، به این مسیر روی آوردند که به جای نگارش محتوای ارزشمند، برای موتورهای جستجو محتوا تولید می‌کردند. به این ترتیب به تجربه کاربری اهمیتی نداده و فقط روی کسب رتبه تمرکز داشتند؛ آپدیت Helpful Content با هدف‌ قراردادن این محتواها در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر شد. طبق این الگوریتم، محتواهایی که کاربرپسند نیستند و فقط با هدف کسب رتبه نوشته شده‌اند، با جریمه گوگل مواجه می‌شوند و برعکس، محتواهای باکیفیت به رتبه‌های بالاتر دست پیدا می‌کنند.

گوگل در توئیتی، یک هفته قبل از انتشار این الگوریتم، بیان کرد که الگوریتم Helpful Content با این هدف منتشر می‌شود تا به کاربران و بهبود تجربه آن‌ها هنگام جستجو در گوگل، محتوای اصیل و ارزشمند را به جای محتواهایی که فقط با هدف جذب ترافیک و احیانا توسط ماشین نوشته شده‌اند، ارائه دهد. این یک تلاش در جهت نمایش جستجوی منحصربه‌فرد و معتبر به کاربران است.

الگوریتم Helpful Content چگونه کار می‌کند؟

این به‌روزرسانی، سیگنال جدیدی را معرفی می‌کند که در میان بسیاری از سیگنال‌های دیگر برای رتبه‌بندی صفحات وب توسط گوگل در نظر گرفته می‌شود. به وسیله این الگوریتم، موتور جستجوی گوگل به طور خودکار، محتواهای با ارزش افزوده کم و محتواهایی که برای کاربر نوشته نشده‌اند را شناسایی می‌کند.

دنی سالیوان از گوگل نوشت:

ما در حال توسعه  الگوریتم های جستجوی گوگل هستیم با این هدف که کاربران بتوانند محتوای مفیدی را که توسط انسان و برای انسان تولید شده است، آسان‌تر پیدا کنند.

ما مشتاقانه منتظر رول اپ این توسعه هستیم تا پیدا کردن محتوای تولید شده توسط افراد و برای افراد واقعی در ماه‌های آینده آسان‌تر شود.

طبق این الگوریتم، محتوای سایت‌هایی که به‌طورکلی به عنوان یک سایت پر از محتوای غیرمفید شناخته می‌شود، احتمال کمتری دارد که در نتایج جستجو عملکرد خوبی داشته باشد حتی اگر آن محتوا محتوای ارزشمندی باشد. به همین دلیل، حذف محتوای غیرمفید می‌تواند به رتبه‌بندی محتواهای دیگر شما نیز کمک کند.

این فرآیند دسته‌بندی با استفاده از یک مدل یادگیری ماشین کاملاً خودکار است. این یک اقدام دستی یا یک اقدام اسپم نیست؛ در عوض، این فقط یک سیگنال جدید و یکی از سیگنال‌هایی است که گوگل برای رتبه‌بندی محتوا ارزیابی می‌کند. این بدان معناست که برخی از محتواهای کاربرمحور (people-first content) در سایت‌هایی که به‌عنوان دارنده محتوای غیرمفید طبقه‌بندی‌ شده‌اند، همچنان این شانس را دارند که رتبه خوبی داشته باشند؛ به شرط آنکه سیگنال‌های دیگری وجود داشته باشد که آن محتوا را به عنوان مفید و مرتبط با یک جست‌وجو شناسایی کند.

به خاطر داشته باشید که سیگنال ها نیز وزن دارند و تاثیر یکسانی ندارند. شناسایی یک سایت به عنوان سایتی که محتوای غیر مفید منتشر می کند، ممکن است سیگنال قوی تری برای گوگل محسوب شود بنابراین برای موفقیت، مطمئن شوید که محتوای غیرمفید را حذف کرده‌اید و همچنین از تمام دستورالعمل‌های گوگل پیروی می‌کنید.

ممکن است طرز کار این الگوریتم شبیه به الگوریتم پاندا یا الگوریتم پنگوئن به نظر برسد؛ اما فراتر از آن‌هاست. الگوریتم‌های دیگر گوگل همچنان در حال اجرا هستند و الگوریتم Helpful Content در کنار آن‌ها در جهت بهبود تجربه کاربری عمل می کند.

الگوریتم Helpful Content

فاکتورهای موثر در الگوریتم محتوای مفید

اما این الگوریتم چه مواردی را بررسی می‌کند و چگونه می‌توانیم محتوای خود را برای این الگوریتم بهینه‌سازی کنیم؟ در ادامه به پاسه

روی تولید محتوای کاربرمحور تمرکز کنید

هدف به‌روزرسانی محتوای مفید، پاداش دادن به محتوایی است که کاربران پس از مطالعه آن، احساس می‌کنند تجربه رضایت‌بخشی داشته‌اند و پاسخ خود را گرفته اند. همچنین محتوایی که انتظارات بازدیدکننده را برآورده نمی‌کند، جریمه می شود و نمی تواند در نتایج سرپ رتبه بالایی کسب کند. اما سوال این است: چگونه می‌توانید مطمئن شوید محتوایی که تولید می‌کنید با به‌روزرسانی جدید گوگل هم‌راستا خواهد بود؟ اگر به سوالات زیر پاسخ مثبت بدهید به این معنی است که احتمالاً در مسیر درستی برای تولید محتوای کاربرمحور هستید:

  • آیا مخاطبان فعلی یا بالقوه شما در صورتی که محتوای شما را مطالعه کنند، آن را مفید ارزیابی می‌کنند؟
  • آیا محتوای شما به وضوح، تخصص و عمق دانش را نشان می‌دهد، به عنوان مثال: تخصص ناشی از استفاده واقعی از یک محصول یا خدمات، یا بازدید از یک مکان؟
  • آیا سایت شما یک هدف یا تمرکز اصلی دارد؟
  • آیا کاربر پس از خواندن محتوای شما، احساس می‌کند که به اندازه کافی در مورد یک موضوع یاد گرفته است؟
  • آیا کسی که محتوای شما را می‌خواند، احساس می‌کند تجربه رضایت بخشی داشته است؟
  • آیا دستورالعمل‌های گوگل را برای به‌روزرسانی‌های اصلی و بررسی محصول در نظر می‌گیرید؟

از تولید محتوا برای فقط موتورهای جستجو خودداری کنید

توصیه‌های بیان شده در مورد توجه به محتوای کاربرمحور، به این معنی نیست که فرایندهای سئو سایت را نادیده بگیرید. سئو، زمانی یک فعالیت مفید است که برای محتوای کاربرمحور اعمال شود. بااین‌حال، محتوایی که عمدتاً برای ترافیک موتورهای جستجو ایجاد می‌شود، به شدت با محتوایی که برای کاربران رضایت‌بخش نیست، مرتبط است؛ اما چگونه از رویکرد موتور جستجو محور اجتناب کنیم؟ پاسخ مثبت به این سوالات یک هشدار است و به این معنی است که باید استراتژی تولید محتوای وب‌سایت خود را ارزیابی کنید:

  • آیا محتوا در وهله اول برای جذب افراد از موتورهای جستجو تولید شده است نه برای کاربران؟
  • آیا محتوای زیادی در مورد موضوعات مختلف تولید می‌کنید به این امید که برخی از آن‌ها در نتایج جستجو عملکرد خوبی داشته باشند؟
  • آیا شما به طور گسترده، محتوای بقیه وب‌سایت‌ها را بدون افزودن ارزش خاصی، بازنویسی می کنید؟
  • آیا صرفاً به دلیل ترند بودن یک موضوع، درباره آن می‌نویسید و نه موضوعی که برای کاربران فعلی شما ارزشمند باشد؟
  • آیا محتوای شما به خوانندگان این احساس را القا می‌کند که برای دریافت اطلاعات بهتر، نیاز به جستجوی مجدد و مراجعه به منابع دیگر دارند؟
  • آیا برای تعداد کلمات خاصی می‌نویسید؛ زیرا شنیده‌اید یا خوانده‌اید که گوگل به تعداد کلمات اهمیت می‌دهد؟
  • آیا تصمیم گرفتید بدون تخصص واقعی، وارد برخی از حوزه‌های خاص شوید، به این دلیل که فکر می‌کردید ترافیک بیشتری دریافت می‌کنید؟
  • آیا محتوای شما به سؤالی پاسخ می‌دهد که در واقع هیچ پاسخی ندارد، مثلاً زمانی که تاریخ انتشار یک محصول، فیلم یا برنامه تلویزیونی را اعلام می‌کنید در حالیکه به طور رسمی تأیید نشده است؟

Helpful Content

آیا الگوریتم محتوای مفید روی سایت‌های فارسی هم تاثیر می ‌گذارد؟

طبق گفته گوگل، این الگوریتم در حال حاضر روی محتواها و جستجوهای به زبان انگلیسی کار می‌کند؛ اما به زودی برای سایر زبان‌ها نیز فعال می‌شود. احتمالا حدود 6 ماه دیگر می‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که پای این الگوریتم به محتواها و جستجوهای فارسی باز شود؛ بنابراین فرصت بسیار خوبی در اختیار دارید تا محتواهای وب‌سایت خود را برای این الگوریتم، بهینه‌سازی کنید و برای آن آماده باشید.

چه محتوایی بیشتر تحت تاثیر آپدیت Helpful Content قرار می‌ گیرد؟

دنی سالیوان یکی از کارکنان گوگل، طی توییتی اعلام کرده است که این الگوریتم روی همه محتواها اعمال می‌شود؛ اما احتمال تاثیرگذاری آن روی محتواهای آموزشی و غیررسمی بیشتر است. محتوای وب‌سایت‌هایی که توسط ابزارهای هوش مصنوعی و آنلاین نوشته شده باشند، محتواهای بسیار پراکنده که موضوعات مختلفی را شامل می‌شوند و ارتباطی با موضوع اصلی وب‌سایت ندارند، محتواهایی که توسط ابزارهای بازنویسی محتوا جمع‌آوری شده باشند و محتواهای پر از جملات و اصطلاحات غیرمفید که به جهت پر کردن و اضافه کردن محتوا و طولانی جلوه دادن آن  اضافه شده‌اند، بیشتر از این الگوریتم، تاثیر می‌پذیرند و جریمه می‌شوند.

اقدامات پس از تاثیر منفی الگوریتم Helpful Content روی سایت

همان‌طور که گفته شد، اثرات منفی این الگوریتم ممکن است ماه‌ها روی سایت شما باقی بماند. سپس با تولید محتوای ارزشمند و جایگزینی یا بهینه‌سازی محتواهای قبلی، رفته رفته وضعیت سایت بهتر خواهد شد؛ اما اگر دچار جریمه توسط این الگوریتم شدیم دقیقا باید چه کار کنیم؟

اگر خودتان نویسنده محتوا هستید، قطعا می‌دانید که از چه روش‌هایی محتواهایتان را تولید کرده‌اید. صفحات و محتواهایی که فقط برای جذب ترافیک و با رویکرد موتورهای جستجو محور نوشته شده‌اند را شناسایی کنید و محتوای آن‌ها را حذف و بازنویسی کنید. حتی اگر نویسنده محتواها، خودتان نیستید، می‌توانید با مشاهده نرخ پرش صفحات، میزان اشتراک‌گذاری و تعداد کم نظرات و به‌طورکلی تعامل پایین کاربران، ببینید که محتوای کدام صفحات، برای کاربر ارزشمند نیستند و محتوای آن‌ها را بهبود ببخشید.

تاثیر منفی الگوریتم Helpful Content بر روی سایت

سپس به دنبال صفحاتی باشید که محتوای آن‌ها با هدف و موضوع اصلی سایت شما همخوانی ندارد و فقط آن را برای جذب ترافیک به سایت خود، نوشته‌اید. این محتواها را هم حذف کنید یا تغییر دهید. حتی اگر نرخ کلیک بالایی دارند؛ زیرا این صفحات فقط ترافیک را وارد سایت شما می‌کنند؛ اما این کاربران هم به زودی سایت شما را ترک می‌کنند و هم به مشتری شما تبدیل نمی‌شوند. در واقع نرخ تبدیل ترافیک جذب شده از این روش بسیار پایین است. همچنین توصیه می‌کنیم با بررسی و پیاده سازی موارد زیر وضعیت سایت خود را بهبود ببخشید:

  • آنالیز سرعت سایت، بررسی عوامل اثرگذار بر آن و افزایش سرعت سایت
  • بهبود ظاهر وب‌سایت
  • توجه به تبلیغات کلیکی
  • دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر و پربازدید
  • ریسپانسیو کردن صفحات سایت

جمع‌بندی

در این مطلب به یکی از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل یعنی الگوریتم Helpful Content پرداختیم. این الگوریتم که با هدف بهبود تجربه کاربری هنگام جستجو در گوگل منتشر شده است، محتواهایی را که تنها با هدف جذب ترافیک نوشته شده‌اند، جریمه و در عوض محتواهای منحصربه‌فرد و معتبر را تشویق کرده و به آن‌ها رتبه بهتری می‌دهد. همچنین در این مطلب به ارائه نکاتی در جهت بهینه‌سازی محتوا برای این الگوریتم اشاره کردیم و در نهایت به این موضوع پرداختیم که اگر توسط این الگوریتم جریمه شدید باید چه کارهایی انجام دهید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

faq

به روز رسانی الگوریتم محتوای مفید گوگل یک سیگنال رتبه بندی است که به طور خاص محتواهایی را هدف قرار می دهد که به نظر می رسد با هدف کسب رتبه در موتورهای جستجو تولید شده اند نه برای پاسخگویی به کاربران. به گفته گوگل هدف این به روز رسانی الگوریتم کمک به جستجوگران برای یافتن محتوای با کیفیت بالا است. 

این الگوریتم روی همه محتواها اعمال می‌شود؛ اما تاثیرگذاری آن روی محتواهای آموزشی و غیررسمی، محتواهایی که توسط ابزارهای هوش مصنوعی و آنلاین یا ابزارهای بازنویسی محتوا نوشته شده باشند، محتواهای بسیار پراکنده که موضوعات مختلفی را شامل می‌شوند و ارتباطی با موضوع اصلی وب‌سایت ندارند بیشتر از این الگوریتم، تاثیر می‌پذیرند و جریمه می‌شوند.

همچنین بخوانید
موقعیت صفر گوگل بالاترین رتبه در نتایج ارگانیک گوگل است. آشنایی با جایگاه صفر گوگل (zero position ) و کسب جایگاه صفر گوگل را در این مقاله بخوانید.
با مطالعه این مقاله، با مفهوم نرخ پرش آشنا می‌شوید و راهکارهای عملی برای کاهش آن را می‌آموزید. با به کارگیری این ترفندها، شاهد افزایش تعامل کاربران و بهبود رتبه سایتتان در موتورهای جستجو خواهید بود.
با مطالعه این مقاله، خواهید آموخت که چگونه با استفاده از روش های کاربردی و ترفندهای خلاقانه، ترافیک سایت خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.