الگوریتم اسپم برین چیست و چگونه عمل می کند؟

آیا می‌دانستید که گوگل می‌تواند تکنیک های اسپم و وب‌سایت‌های بی‌کیفیت را با دقت بسیار زیادی شناسایی کند؟ الگوریتم اسپم برین نام یکی از الگوریتم‌های گوگل، با هدف پیشگیری از اسپم و مبتنی بر هوش مصنوعی است که در سال 2018 توسعه یافت و منتشر شد. جالب است بدانید که این الگوریتم در سال 2021 حدود 6 برابر سال 2020 سایت‌های اسپم را شناسایی کرده است. حتی اگر از روش‌های اسپم در سایت خود استفاده نکنید، گوگل همچنان می‌تواند محتوای بی‌کیفیت را تشخیص دهد. دلیل آن هم این است که هدف گوگل همواره به دنبال ارائه نتایج دقیق‌تر و تجربه کاربری بهتر به کاربران است. اگر می‌خواهید بدانید که این الگوریتم دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

الگوریتم Spam Brain

الگوریتم اسپم برین (spam brain) چیست؟

گوگل الگوریتم‌ها و روش‌های مختلفی برای رتبه‌بندی صفحات یا تشخیص اسپم دارد و نام‌های مختلفی مانند پنگوئن، پاندا، رنک برین و همچنین SpamBrain را در گزارش وب اسپم برای سال ۲۰۲۱ به آن‌ها نسبت می‌دهد. الگوریتم تشخیص هرزنامه گوگل با دقت بسیار بالایی برای شناسایی هرزنامه‌ها و وب‌سایت‌های با کیفیت پایین طراحی شده است. الگوریتم‌ها از وب‌سایت شما «یاد می‌گیرند» و با گذشت زمان بهبود می‌یابند. اگر الگوریتم‌های گوگل متوجه شوند که سایت شما همچنان اسپم است، به مجازات شما ادامه خواهند داد. بهترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از گرفتار شدن در این الگوریتم انجام دهید، این است که اطمینان حاصل کنید سایت شما از دستورالعمل‌های گوگل پیروی می‌کند.

اما چه مواردی از نظر گوگل، اسپم محسوب می‌شوند؟ گوگل اعلام کرده است "همچنان لینک‌ها به ما کمک می‌کنند تا نتایج را به روش‌های منطقی، کشف و رتبه‌بندی کنیم و ما در سال 2021 پیشرفت زیادی برای محافظت از این سیگنال اصلی داشتیم. ما یک به‌روزرسانی اسپم لینک را راه‌اندازی کردیم تا لینک سازی غیرطبیعی را به طور گسترده شناسایی کنیم و از تأثیرگذاری آن‌ها بر کیفیت جستجو جلوگیری کنیم."

بنابراین لینک‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که گوگل برای تشخیص اسپم به آن‌ها توجه می‌کند؛ به‌طورکلی موارد زیر جزو فعالیت‌های اسپم به شمار می‌روند:

  • محتوای بی‌کیفیت یا تولید شده با روش‌های خودکار؛
  • وب‌سایت‌های هک شده (هکرها محتوای صفحات را به موضوعات غیرقانونی تغییر می‌دهند)؛
  • خرید لینک؛
  • تبادل لینک؛
  • مشارکت در PBN ها (شبکه‌ای از سایت‌ها که به یکدیگر لینک می‌دهند)؛
  • لینک‌های سمی؛

به‌طورکلی تمام روش‌هایی که با وعده‌هایی مانند "به سرعت سایت خود را سئو کنید، 1000 صفحه محتوا در مدتی کوتاه منتشر کنید، طی 3 روز به رتبه‌های اول برسید و ..." از نظر گوگل اسپم هستند. گوگل همیشه سعی کرده است که این نوع رفتارها را از بین ببرد (کافی است به الگوریتم‌های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن نگاه کنید)؛ اما به نظر می‌رسد الگوریتم اسپم برین یک الگوریتم بسیار سختگیر است. از آنجایی که از پایان سال 2022 زمزمه‌هایی درباره مرگ گوگل به دلیل ظهور TikTok و ChatGPT به گوش می‌رسد، باید بدانید که گوگل نیز این زمزمه‌ها را می‌شنود و سعی می‌کند سریع و موثر عمل کند.

الگوریتم تشخیص هرزنامه گوگل چیست؟

الگوریتم تشخیص هرزنامه گوگل چیست؟

تکنیکی به نام «یادگیری ماشینی»؛ الگوریتمی است که عملکرد تشخیص هرزنامه گوگل را تقویت می‌کند. این الگوریتم زمانی که وب‌سایت شما را با سایر سایت‌های اسپم، مقایسه می‌کند، یاد می‌گیرد و پس از گذشت زمان، به بهبود عملکرد خود می‌پردازد و بهتر می‌شود. این امر بیش از هر چیزی، برای متخصصان سئو مفید است؛ زیرا همانطور که گفتیم، الگوریتم Spam Brain با گذشت زمان در حال بهبود است. در واقع این امکان برای شما ایجاد شده است که بتوانید تنظیماتی را در سایت خود انجام دهید تا مطمئن شوید که با دستورالعمل‌های گوگل مطابقت دارد؛ در این صورت هیچ نگرانی برای جریمه شدن توسط توسط الگوریتم، نخواهید داشت.

عملکرد الگوریتم اسپم برین

گوگل همیشه تلاش کرده است تا نتایجی را به کاربران نمایش دهد که به بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن پاسخ سوالات آن‌ها را بدهد. یکی از موارد مهمی که باعث می‌شوند کاربران دیرتر به صفحه مورد نظر خود برسند، هرزنامه‌ها هستند. به همین منظور، الگوریتم اسپم برین ، توسعه یافت تا محتواهای اسپمی را که در نتایج ظاهر می‌شوند، به طور قابل توجهی کاهش دهد؛ که تاکنون موفق هم بوده است. تمرکز اصلی این الگوریتم روی دو موضوع است:

  • محتواهای مربوط به توضیح محصولات: بسیاری از محتواهای مربوط به محصولات، کپی هستند. این موضوع، باعث می‌شود که کاربر در اکثر موارد با محتوای مشابه یا یکسان در وب‌سایت‌های فروشگاهی مواجه شود و اگر سوال خواصی در رابطه با آن محصول در ذهن دارد، نتواند به پاسخ آن دست پیدا کند. این موضوع، باعث نارضایتی و سردرگمی کاربران می‌شود. به همین دلیل، گوگل برای این‌گونه محتواها ارزش کمتری قائل می‌شود و آن‌ها را کنار میزند تا مخاطبان، بتوانند به بهترین نحو به جست‌وجو بپردازند.
  • لینک‌سازی‌های اسپم در سایت‌ها: یکی دیگر از روش‌های اسپم که در سایت‌ها به کار می‌رود، استفاده از لینک‌هایی است که به درد کاربران نمی‌خورد. به عنوان مثال ممکن است دیده باشید که در بسیاری از سایت‌ها، با اینکه عنوان سایت مرتبط با جستجوی شما است؛ اما از شما خواسته می‌شود روی یک لینک خاص کلیک کنید تا پاسخ سوال خود را ببینید. این یک روش اسپم محسوب می‌شود و کاربران باید در اولین کلیک به صفحه حاوی اطلاعات مورد نیاز کاربر هدایت شوند. الگوریتم اسپم برین با این روش‌های لینک‌سازی مقابله می‌کند.

فاکتورهای موثر در به‌روزرسانی الگوریتم اسپم برین

همان‌طور که اشاره شد، سخت‌گیری‌های گوگل به منظور ارائه تجربه کاربری بهتر و ایجاد حس رضایت در کاربران هنگام جستجو است. به همین دلیل هرساله چندین بار الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی کرده و الگوریتم‌های جدیدی را توسعه می‌دهد و منتشر می‌کند. الگوریتم SpamBrain یکی از جدیدترین الگوریتم‌های توسعه یافته توسط گوگل است که تمرکز آن روی لینک سازی مخرب در وب‌سایت‌ها است. به‌طورکلی این الگوریتم در رابطه با لینک سازی روی دو موضوع بسیار متمرکز است:

  • سایت‌های فروش بک لینک؛
  • سایت‌های حاوی لینک‌سازی پنهان و غیرمفید؛

در صورتی این وب‌سایت‌ها توسط اسپم برین شناسایی شوند، جریمه بسیار سخت‌گیرانه‌ای شامل آن‌ها می‌شود. به این صورت که از نتایج جستجو حذف می‌شوند و حتی رتبه‌های قبلی مربوط به محتواهای دیگر این سایت‌ها نیز حذف می‌شوند. به همین دلیل می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده با کمترین میزان اسپم در جستجوی ارگانیک و نتایج گوگل روبرو خواهیم بود.

استراتژی‌ های سئو برای مقابله با تشخیص هرزنامه گوگل

خبر خوب این است که خلاف بعضی از عوامل سئو که کنترلی روی آن‌ها ندارید، در رابطه با این الگوریتم می‌توانید سایت خود را با آن هم‌راستا کنید. نکته کلیدی این است که مطمئن شوید سایت شما با دستورالعمل‌های گوگل مطابقت دارد و درعین‌حال محتوای باکیفیت ارائه می‌دهید. پیشنهاد می‌شود حتما به دقت سرچ کلمات کلیدی را انجام دهید و آن را به صورت دوره‌ای تکرار کنید تا ببینید کاربران شما به دنبال چه موضوعاتی هستند و محتواهای خود را برای این کلمات بهینه کنید. بهینه‌سازی محتوا به این معنی است که به صورت ساده، صریح و دقیق به سوالات کاربر پاسخ دهید و از زیاده‌گویی بپرهیزید.

استراتژی‌ های سئو برای مقابله با تشخیص هرزنامه گوگل

همچنین اگر سایت شما یک سایت فروشگاهی است توصیه می‌کنیم به جای نوشتن توضیحاتی که همه سایت‌های مشابه می‌نویسند، سعی کنید محصولات را به طور دقیق بررسی کنید و به تمام سوالات احتمالی کاربران پاسخ دهید. همین‌طور از روش‌های درست و اصولی برای لینک سازی داخلی استفاده کنید و برای دریافت بک لینک، حتما از وب‌سایت‌های مرتبط، معتبر و ارزشمند لینک بگیرید.

جمع‌بندی

دوران لینک‌های متعدد و بی‌کیفیت به پایان رسیده است. با وجود الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم اسپم برین ، دیگر شاهد این نیستیم که صاحبان وب‌سایت برای دریافت کلیک بیشتر، هر کاری انجام دهند. گوگل هرساله در جهت ارائه تجربه کاربری بهتر، سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کند تا رضایت کاربران را افزایش دهد. در این مقاله به معرفی یکی از الگوریتم‌های مهم و جدید گوگل به نام SpamBrain پرداختیم و توضیح دادیم که این الگوریتم به کدام بخش‌ها توجه می‌کند و چگونه می‌توان از جریمه سنگین آن در امان ماند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

همچنین بخوانید
الگوریتم محتوای مفید چیست و چگونه کار می کند؟ هر آنچه باید در مورد الگوریتم Helpful Content گوگل 2022 بدانید در این مطلب از سئو24
الگوریتم های گوگل روز به روز در حال بروز رسانی هستند. الگوریتم گوگل فرد Fred جزء نسل جدید الگوریتم های گوگل است که در این مقاله با نحوه کار آن آشنا خواهیم شد.
الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ همه چیز در مورد الگوریتم کبوتر گوگل و نحوه رفتار آن و تاثیر گذاری که بر روی نتایج گوگل و سئو محلی دارد.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.