سئو کلاه سیاه چیست و شامل چه روش هایی است؟

اگر به 10 سال قبل نگاه کنیم، بسیاری به اشتباه تصور می‌کردند که سئو یک تاکتیک بازاریابی بر اساس تقلب در الگوریتم است و باید از روش‌هایی استفاده شود که الگوریتم‌ها را دور بزنند و رتبه بهتری کسب کنند. در واقع بسیاری از روش‌ها بر این مبنا بودند که یک سایت از نظر گوگل خوب به نظر برسد، نه اینکه واقعا خوب و ارزشمند باشد. بسیاری از بازاریابان دیجیتال و متخصصان سئو، به طور گسترده از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده کردند که واقعا موثر هم بودند؛ اما موتورهای جستجو، مخصوصاً گوگل همیشه به دنبال مقابله با این روش‌ها و جریمه کردن سایت‌های متخلف است. در این مقاله به بررسی کامل این موضوع پرداخته و شما را با انواع روش‌های سئو کلاه سیاه آشنا خواهیم کرد.

black hat seo

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه (black hat seo) به مجموعه‌ای از شیوه‌های غیراصولی با هدف دور زدن گوگل اطلاق می‌شود که برای بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو به کار می‌روند. اقدامات مرتبط با بلک هت سئو قوانین موتورهای جستجو را نقض می‌کنند و می‌توانند منجر به جریمه وب‌سایت از سوی گوگل شوند. متخصصان این شیوه، به جای ایجاد یک استراتژی پایدار و بلندمدت برای موفقیت، بر دستاوردهای سریع و کوتاه‌مدت در رتبه‌بندی موتورهای جستجو متمرکز هستند و فقط می‌خواهند به سرعت سایت خود را در نتایج گوگل به رتبه‌های بالاتر برسانند. از سوی دیگر، سئو کلاه سفید، به استفاده از شیوه‌های درست، اصولی و پایدار اشاره دارد که از دستورالعمل‌های تعیین شده توسط موتورهای جستجو پیروی می‌کند.

علاوه بر سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید، روش‌هایی تحت عنوان سئو کلاه خاکستری نیز وجود دارد. همانطور که گفتیم، سئو کلاه سفید شامل استفاده از روش‌های اصولی و قانونی برای بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. این روش‌ها شامل اقداماتی مانند ایجاد محتوای باکیفیت بالا، ایجاد روابط واقعی با سایر وب‌سایت‌ها و استفاده از کلمات کلیدی به شیوه‌ای طبیعی و مرتبط است. این شیوه، اخلاقی تلقی می‌شود و رویکردی توصیه شده برای بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است.

سئو کلاه خاکستری شامل روش هایی بین سئو کلاه سفید و سیاه است. در این نوع سئو ما از تکنیک‌های عادی سئو کلاه سفید استفاده می‌کنیم؛ اما در بخش‌هایی از آن به سراغ تکنیک‌هایی از سئو می‌رویم که در اصل کلاه سیاه هستند اما از روش هایی استفاده می‌کنیم که نگذاریم گوگل متوجه تقلب ما شده و ما را جریمه کند. سئو کلاه خاکستری ممکن است منجر به جریمه گوگل نشود؛ اما به اندازه سئو کلاه سفید موثر نیست.

سئو کلاه سیاه شامل چه روش ‌هایی است؟

به‌طورکلی سئو black hat شامل روش‌های به ظاهر میانبر سئو است که با هدف دور زدن الگوریتم گوگل و تقلب در آن استفاده می‌شود. این روش‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت، در کوتاه‌مدت می‌توانند باعث بهبود رتبه سایت شوند؛ اما قطعا در بلندمدت توسط گوگل شناسایی شده و سایت متقلب جریمه خواهد شد. برخی از این روش‌ها مربوط به لینک‌سازی داخلی و خارجی، برخی مربوط به محتوای صفحات و برخی اشاره به بخش فنی سئو دارند که در بخش بعد، به مهم‌ترین موارد آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انواع روش‌ های سئو کلاه سیاه

در این بخش به معرفی و توضیح مهم‌ترین روش‌های سئو کلاه سیاه اشاره می‌کنیم.

تبادل لینک

احتمالا قبلا در بسیاری از سایت‌های فارسی، بخشی تحت عنوان تبادل لینک را دیده‌اید. این روش در گذشته، یکی از روش‌های رایج در سئو بود که طی آن صاحبان وب‌سایت‌ها، لینک‌های یکدیگر را در سایت خود به اشتراک می‌گذاشتند؛ اما امروزه دیگر این روش معتبر نیست و سایت‌هایی که از این روش استفاده کنند جریمه خواهند شد.

کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)

کیورد استافینگ به معنی تکرار بیش از اندازه یک کلمه کلیدی در محتوا است. کیورد استافینگ ترکیبی از دو عبارت keyword به معنی کلمه کلیدی و Stuffing به معنی پر کردن و در سال‌های قبل که هنوز الگوریتم‌های گوگل بروز نشده بودند، تکنیکی برای کسب رتبه بالا در نتایج سرپ بود؛ زیرا الگوریتم‌های گوگل را دچار خطا می‌کرد. اما رفته رفته و با پیشرفت الگوریتم‌های گوگل مانند فلوریدا، الگوریتم پاندا و الگوریتم Hummingbird این روش نه تنها نتیجه‌ای در بر نداشت، بلکه به محتوا و رتبه آن آسیب هم می رساند. امروزه استفاده از این تکنیک نوعی اسپم محسوب شده و اعتماد گوگل را به محتوا و سایت کم می کند. بنابراین هنگام نوشتن محتوا به چگالی کلمات کلیدی توجه کنید و به صورت منطقی از آن‌ها استفاده کنید.

کلوکینگ (Cloaking)

موتورهای جستجو از الگوریتم‌های مخصوصی برای تعیین ارتباط و کیفیت یک وب‌سایت استفاده می‌کنند و انتظار دارند محتوایی که به کاربران نشان داده می‌شود، همان محتوایی باشد که هنگام خزش در همان صفحه می‌بینند. روش کلوکینگ به این صورت است که در آن یک وب‌سایت، محتوای متفاوتی را به موتورهای جستجو و کاربران ارائه می‌دهد. به این صورت که موتورهای جستجو در آن صفحه یک محتوا را مشاهده می‌کنند؛ اما کاربران در همان صفحه محتوای دیگری را می‌بینند. هدف این روش این است که یک محتوای سئو شده و استاندارد را به موتورهای جستجو نمایش دهد؛ اما به کاربران یک محتوای تبلیغاتی ارائه دهد که ارزش زیادی ندارد.

بلک هت سئو

این روش یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌های سئو کلاه سیاه است که هنوز هم توسط برخی از صاحبان وب‌سایت استفاده می‌شود. این روش در دراز مدت به وب‌سایت آسیب زیادی وارد می‌کند. علاوه بر اینکه شناسایی آن توسط گوگل جریمه سایت را به دنبال خواهد داشت، کاربران نیز با مشاهده یک صفحه با محتوای بی‌ارزش به سرعت آن را ترک خواهند کرد که باعث افزایش نرخ پرش سایت می‌شود.

مزرعه لینک

این روش، شامل ایجاد تعداد زیادی لینک بی‌کیفیت در وب‌سایت‌هایی است که فقط هدف آن‌ها لینک‌سازی است. این سایت‌ها معمولا محتوای مفیدی ندارند و از نظر گوگل سایت‌های اسپم تلقی می‌شوند. موتورهای جستجو از لینک‌ها به عنوان راهی برای تعیین ارتباط و کیفیت یک وب‌سایت استفاده می‌کنند. هنگامی که یک وب‌سایت دارای تعداد زیادی لینک با کیفیت بالا و مرتبط است که به آن اشاره می‌کنند، توسط موتورهای جستجو به نشانه محبوبیت و ارزشمند بودن آن تلقی می‌شود و ممکن است آن را در نتایج جستجو در رتبه بالاتری قرار دهند.

از سوی دیگر، تولید تعداد زیادی لینک بی‌کیفیت، اغلب از طریق ابزارهای خودکار به منظور تلاش برای دست‌کاری رتبه‌بندی موتورهای جستجو انجام می شود و ضرر بسیار زیادی به سایت وارد می‌کند و باعث می‌شود تا توسط گوگل جریمه شود؛ زیرا این عمل می‌تواند منجر به تجربه کاربری ضعیف شود و کاربران ممکن است به وب‌سایت‌های نامربوط یا با کیفیت پایین هدایت شوند.

با استفاده از مزرعه لینک، یک وب‌سایت ممکن است بتواند رتبه خود را در کوتاه‌مدت دست‌کاری کند؛ اما به زودی توسط موتورهای جستجو جریمه می‌شود. موتورهای جستجو می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی یک وب‌سایت از مزرعه لینک استفاده می‌کند.

متن مخفی

موتورهای جستجو با بررسی متن و کلمات موجود در صفحه، موضوع و محتوای آن را درک می‌کنند و انتظار دارند که محتوای مورد بررسی دقیقا همانی باشد که کاربر می‌بیند. متن مخفی، شامل اضافه کردن متن اضافی در صفحه است که برای کاربران قابل مشاهده نیست؛ اما موتورهای جستجو می‌توانند آن را بخوانند. این متن ممکن است شامل کلمات کلیدی دیگری باشد که برای دست‌کاری رتبه صفحه به کار گرفته شده است. این روش، معمولا با تغییر رنگ متن به رنگ مشابه پس زمینه انجام می‌شود. الگوریتم‌های موتورهای جستجو به مرور زمان متوجه این تفاوت خواهند شد و سایت متخلف را جریمه می‌کنند.

خریدن بک لینک

خریدن بک لینک با کیفیت بالا و مرتبط، می‌توانند ترافیک زیادی را به سایت شما هدایت کنند و در عین حال به گوگل نیز بگویند که سایت شما یک منبع قابل اعتماد است. با این حال، خرید بک لینک برخلاف دستورالعمل‌های گوگل است و طبق گفته گوگل، سایت‌های متخلف ممکن است جریمه شوند؛ صفحه لینک داده شده و حتی کل سایت دچار افت رتبه شود. مخصوصا اگر لینک خریداری شده از سایت‌های اسپم باشند؛ زیرا گوگل در این حالت فکر می‌کند که با گرفتن بک لینک، سایت شما با این سایت‌ها در ارتباط است و احتمالا سایت شما سایت ارزشمندی نیست.

در واقع گوگل انتظار دارد که لینک‌ها از راه‌های طبیعی، مانند رپورتاژ نویسی و تولید محتوای با کیفیت بالا ایجاد شوند که توسط وب‌سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. از سوی دیگر، خرید لینک از وب‌سایت‌های دیگر به معنای تلاش برای افزایش مصنوعی تعداد لینک‌هایی است که به یک وب‌سایت اشاره می‌کنند.

محتوای تکراری

هنگامی که از محتوای یک سایت در سایت خود استفاده کنید؛ یعنی محتوای تکراری منتشر کرده‌اید. کپی محتوا از سایت‌های دیگر از نظر گوگل پسندیده نیست و همواره به دنبال نمایش سایت‌هایی در صفحه نتایج است که محتوای منحصربه فرد و ارزشمند تولید می‌کنند. محتوای تکراری و کپی باعث سردرگمی مخاطب و ارائه تجربه کاربری ضعیف برای او می‌شود. بنابراین، نگارش محتوای دست‌اول و منحصر‌به‌فرد را برای تمام صفحات سایت جدی بگیرید و تحت هیچ شرایطی به سراغ محتوای تکراری نروید.

صفحات درگاهی (Doorway pages)

صفحات درگاه، صفحاتی هستند که به طور خاص برای کسب رتبه در نتایج موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی خاص طراحی شده‌اند و از آن‌ها برای هدایت کاربران به صفحه یا وب‌سایت دیگر استفاده می‌شود. صفحات درگاهی به عنوان یک تکنیک سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می‌شوند؛ زیرا هم کاربران و هم موتورهای جستجو را فریب می‌دهند.
کاربران به این باور می‌رسند که در صفحه‌ای هستند که با درخواست جستجوی آن‌ها مرتبط است؛ اما سپس به صفحه دیگری هدایت می‌شوند که ممکن است نامربوط باشد یا حاوی محتوای اسپم یا با کیفیت پایین باشد. موتورهای جستجو نیز با صفحه‌ای مواجه می‌شوند که برای کلمات کلیدی خاص بهینه شده است؛ اما تجربه کاربری ضعیفی ارائه می‌دهد.

کامنت اسپم

کامنت اسپم شامل نوشتن نظرات نامربوط و بی‌کیفیت در سایر وب‌سایت‌ها به قصد تبلیغ یک وب‌سایت است. این نظرات اغلب به موضوع محتوای صفحه ارتباطی ندارند و فقط شامل لینک صفحه یا سایت معرفی شده هستند و به همین دلیل هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو، بی‌ارزش تلقی می‌شوند. نظرات اسپم به عنوان یک تکنیک سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می‌شود، زیرا می‌تواند یک وب‌سایت را با محتوای نامربوط، شلوغ کند. به جای استفاده از نظرات هرزنامه، توصیه می‌شود روی ایجاد محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد تمرکز کنید که برای کاربران ارزش ایجاد می‌کند و رابطه واقعی با سایر وب‌سایت‌ها ایجاد می‌کند.

پست مهمان اسپم

پست مهمان (Guest Post) مطلبی است که توسط شما و با اجازه صاحب سایت، در سایت دیگری منتشر می‌شود. این کار در ازای دریافت مبلغ یا با هدف شبکه‌سازی انجام می‌شود. انتشار پست مهمان در صورتی که هدفمند و بر اساس استراتژی درست باشد، باعث افزایش ترافیک سایت شما می‌شود؛ اما اگر دائما این کار را در یک وب‌سایت انجام دهید و در پست‌های خود محتوای ارزشمندی ارائه ندهید و صرفا به تبلیغ خود بپردازید، از نظر گوگل، سایت شما یک سایت بی‌ارزش بوده و احتمالا جریمه خواهید شد. توصیه می‌شود سایت‌های مختلف و مرتبطی را انتخاب کرده و به صورت دوره‌ای در آن‌ها به انتشار پست مهمان بپردازید. همچنین در این پست‌ها فقط روی ارائه محتوای باکیفیت تمرکز کنید و به دنبال تبلیغ بیش از اندازه و غیرطبیعی خود نباشید. به عبارت دیگر از اسپم کردن در پست‌های مهمان خود بپرهیزید.

پست مهمان

چرا نباید از روش‌ های سئو کلاه سیاه استفاده کنیم؟

به چند دلیل نباید از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده کنید:

  • خطر جریمه: مهم‌ترین خطر استفاده از این تکنیک‌ها، خطر جریمه شدن توسط موتورهای جستجو است. موتورهای جستجو مانند گوگل الگوریتم‌های پیچیده‌ای دارند که می‌توانند وب‌سایت‌هایی را که از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند، شناسایی و جریمه کنند. این جریمه‌ها می‌توانند منجر به کاهش قابل توجه در ترافیک سایت شما و حتی ممنوعیت کلی یک وب‌سایت از حضور در نتایج جستجو شود.
  • کاهش اعتبار: استفاده از این تکنیک‌ها نیز می‌تواند به اعتبار یک وب‌سایت آسیب برساند. به عنوان مثال، متن پنهان و کامنت اسپم، می‌تواند منجر به تولید محتوای بی‌کیفیت و نامربوط شود که می‌تواند به تجربه کاربر آسیب برساند و اعتبار یک وب‌سایت را در چشم کاربران و موتورهای جستجو کاهش دهد.
  • نتایج کوتاه‌مدت: این تکنیک‌ها اغلب فقط در کوتاه‌مدت مؤثر هستند؛ زیرا موتورهای جستجو دائماً الگوریتم‌های خود را برای شناسایی و جریمه کردن این شیوه‌ها به‌روزرسانی می‌کنند. این بدان معناست که وب‌سایتی که بر تکنیک‌های سئو کلاه سیاه متکی است به مرور زمان با کاهش ترافیک و افت رتبه مواجه می‌شود؛ زیرا موتورهای جستجو وب‌سایت را جریمه می‌کنند و کاربران، اعتماد خود را به آن وب‌سایت از دست می‌دهند.
  • ملاحظات اخلاقی: استفاده از این تکنیک‌ها غیراخلاقی است و با اصول ارائه یک تجربه کاربری مثبت و ایجاد یک حضور آنلاین قابل اعتماد و معتبر مغایرت دارد.

در نتیجه، به جای استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه، توصیه می‌شود بر ایجاد محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد و ایجاد روابط واقعی با سایر وب‌سایت‌ها و جوامع تمرکز کنید. این کار می‌تواند سایت شما را به عنوان یک منبع معتبر به گوگل و کاربران معرفی کند و همچنین منجر به دریافت بک لینک‌های ارگانیک و باکیفیت شود که می‌تواند به بهبود رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو کمک کند.

جمع‌بندی

در این مطلب به یکی از موضوعاتی پرداختیم که بسیاری از سایت‌ها را درگیر خود کرده است. روش‌های سئو کلاه سیاه چندین سال است که با هدف دور زدن الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرند. گوگل و سایر موتورهای جستجو، همواره به دنبال این هستند که با ارائه به‌روزرسانی‌ها و الگوریتم‌های جدید، جلوی این روش‌ها را بگیرند و موفق هم بوده‌اند؛ اما هنوز هم روش‌های کلاه سیاه مختلفی به کار گرفته می‌شوند و شاید در کوتاه‌مدت باعث بهبود رتبه سایت شوند؛ اما در بلندمدت به سئو سایت آسیب می‌رسانند و از اعتبار آن‌ها می‌کاهند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

همچنین بخوانید
الگوریتم spam brain چگونه با سایت های اسپم مبارزه می کند؟ پس از آپدیت اسپم برین 2022 چگونه در صدر ترافیک جستجوی ارگانیک بمانیم؟ این مطلب از سئو24 را بخوانید.
سئو منفی چیست و شامل چه مواردی میشود؟ سئو منفی عبارت است از بکارگیری تکنیک های مخرب برای پایین آوردن رتبه سایت های رقبا. تکنیک های سئو منفی برای سایت هدف در طولانی مدت مخرب هستند و به سایت رقبا آسیب وارد می کنند. برای آشنایی بیشتر با تکنیک های سئو منفی با ما همراه باشید.
سئو کلاه خاکستری چیست و شامل جه مواردی میشود. سئو کلاه خاکستری حرکت بر روی مواردی از سئو است که توسط الگوریتم های گوکل هنوز شامل مجازات نیستند. ولی جزء تکنیک های مجاز سئو هم بشمار نمیروند. هدف بکارگیری این روش ها زودتر رسیدن به رتبه های بالا در گوگل است. تکنیک های سئو کلاه خاکستری را در این مقاله مرور می کنیم
سئو کلاه سفید عبارت است از بکارگیری تکنیک های مجاز برای تولید و عرضه محتوا بصورتی که برای موتورهای جستجو یافتن محتوا و درک محتوا را ساده کند. در این مقاله با جزئیات تکنیک های سئو کلاه سفید آشنا می شویم.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.