معرفی الگوریتم های گوگل

معرفی کامل آخرین الگوریتم های گوگل و جدیدترین تغییرات الگوریتم ها در گوگل که از جهت سئو و بهینه سازی سایت اهمیت بسیار بالایی دارند.اکنون که خواننده‌ی این مطلب هستید با اطمینان می‌گوییم که اسم گوگل را شنیده‌اید و احتمالا از طریق سرچ در گوگل این مقاله را پیدا کردید و وارد سایت شده‌اید. یک موتور جستجوی قدرتمند موظف است کاربران را به سمت سایت‌هایی راهنمایی کند که بتوانند نیازهای مخاطب را به درستی برطرف کنند. هرچه موتور جستجو در انجام این کار موفق‌تر باشد، قدرتمندتر و پرمخاطب‌تر خواهد بود.
شاید عجیب به نظر برسد اما در محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا یعنی گوگل مجموعه‌ای از حیوانات مسئولیت هدایت مخاطب به سایت‌های موردنظر را برعهده دارند. پنگوئن، پاندا، مرغ مگس خوار و گورخر نمونه‌ای از این حیوانات راهنما هستند. تصور کنید هنگامی که عبارت «عکس گربه‌های بامزه» را در گوگل سرچ می‌کنید، یک پاندا در بین میلیون‌ها سایت که از گربه‌ها عکس‌های مختلف دارند، جستجو کند و بهترین سایت‌ها و عکس‌ها را به ترتیب برای شما نمایش دهد. حال سوال اینجاست که این حیوانات بر اساس چه تعاریفی سایت‌ها را رتبه بندی می‌کنند؟ مدیر سایت چگونه می‌تواند گوگل را قانع کند تا مطالب سایتش را در بالاترین رتبه‌ی جستجو قرار دهد؟ برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا با الگوریتم‌ های گوگل و روش کار هرکدام آشنا شوید، پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

برای آشنایی با الگوریتم‌ ها، سوار بر کشتی گوگل شوید

الگوریتم به معنای راهنما و دستورات دقیق و مرحله به مرحله برای رسیدن به یک هدف مشخص است. گوگل با تعریف کردن الگوریتم‌های مختلف سعی می‌کند کاربران را به هدفشان نزدیک کند. اگر دنیای اطلاعات و اینترنت را مانند یک اقیانوس بی‌پایان و وب‌سایت‌های مختلف را جزیره‌های کوچکی در این اقیانوس فرض کنیم، هدف ما رسیدن به جزیره‌ای است که بهترین و درست‌ترین اطلاعات را داشته باشد. برای رسیدن به این جزیره‌ها سوار برکشتی گوگل می‌شویم تا با حرکت در اقیانوس فضای مجازی و اینترنت، به مقصد درست  برسیم. دراین جستجو ناخدایان کشتی گوگل، حیوانات مختلفی هستند که هرکدام مسئولیت کنترل بخشی از سفر را به عهده دارند. به عنوان یکی از مسافرین کشتی، خیلی مهم است که به جزیره‌های درستی سر بزنید تا به نتایج دلخواه جستجو برسید.
الگوریتم‌های گوگل برای مدیران سایت‌ها اهمیت بیش‌تری دارند. مدیران سایت همان ساکنان جزایری هستند که اطلاعات مختلف را ارائه می‌دهند و تلاش می‌کنند مسافرین کشتی‌ گوگل را به جزیره‌ی خود بکشانند. برای این‌که ناخدایان کشتی گوگل بتوانند آسان‌تر جزیره‌های مناسب را پیدا کنند، ساکنان همواره تابلوها و نشانه‌هایی در مقابل جزیره نصب می‌کنند. حیوانات ناخدا با بررسی‌های مختلف تصمیم می‌گیرند که کشتی به سمت کدام مقصد حرکت کند.
همان طور که گفتیم، الگوریتم‌های گوگل همان ناخداهای کشتی هستند، دستورالعمل‌هایی که با درنظر گرفتن مجموع آن‌ها، سایت‌های مناسب و نامناسب از هم تفکیک می‌شوند. هدف نهایی الگوریتم‌ها این است که کاربران اینترنتی بتوانند با صرف کم‌ترین زمان، بهترین و دقیق‌ترین سایت‌های مورد نیازشان را پیدا کنند.

چرا آشنایی با الگوریتم های گوگل مهم است؟

همان‌طور که اشاره شد، این الگوها و دستورالعمل‌ها برای مدیران سایت‌ها بسیار مهم هستند. یک مدیر باید بداند چه محتوایی را چگونه ارائه بدهد تا طبق تعاریف گوگل، یک مطلب مناسب باشد. از چه کلمات یا تصاویری استفاده کند تا گوگل منظور دقیق محتوای سایت را دریابد. از همه مهم‌تر چگونه گوگل را متقاعد کند سایت او را به عنوان وب‌سایت برتر به کاربران معرفی کند؟ برای پاسخ به این سوالات لازم است با الگوریتم‌های گوگل و عملکردشان آشنا شوید و بدانید هرکدام با چه فیلتری مطالب شما را ارزیابی می‌کنند.

الگوریتم های گوگل

لیست الگوریتم‌ های گوگل

الگوریتم های گوگل به دو دسته اصلی و جانبی تقسیم می‌شوند. الگوریتم های اصلی در واقع هسته‌ی اولیه‌ی  گوگل هستند که ارزیابی کلی و رتبه‌بندی سایت‌ها را انجام می‌دهند اما الگوریتم‌های جانبی وظیفه‌ی بررسی محتواها، لینک‌ها و تاثیرات مخرب بر سایت‌ها را به عهده دارند. در ادامه‌ی این مطلب، با الگوریتم‌های جانبی و روش کار آن‌ها آشنا می‌شویم.

الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا به نام طراح اصلی آن یعنی Navneet Panda  نام‌گذاری شده است. این پاندا برخلاف پانداهای بامزه‌ و مهربانی که در باغ وحش‌ها یا انیمیشن‌ها دیده‌ایم، نه تنها مهربان نیست؛ بلکه کاملا جدی و سخت‌گیر است. در دستور العمل این الگوریتم آمده است که با بررسی مطالب نوشته شده در سایت‌های مختلف، محتواهای تکراری، کوتاه، کپی شده و کم‌ارزش را شناسایی می‌کند و رتبه‌ی آن‌ها را در سرچ گوگل پایین می‌آورد. پاندا یک خرس با عینک ته استکانی است که تمام مطالب نوشته شده در فضای وب را مطالعه کرده‌است. این خرس دانشمند می‌داند کدام سایت‌ها بدون اینکه به خود زحمتی بدهند، مطالب دیگران را کپی می‌کنند. اگر پاندا تشخیص بدهد که مطالب یک وب سایت ارزشی ندارند بلافاصله وب‌سایت را جریمه خواهد کرد. بنابراین برای اینکه دل پاندا را به دست بیاورید باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • مطالب تکراری را حذف و سعی کنید محتوای جدید و جذاب بنویسید
  • محتواهای بی‌کیفیت را کنار بگذارید. بسیاری از مقالات ضعیف، قطاری از کلمات کلیدی هستند که با حروف اضافه و افعال به یکدیگر متصل شده‌اند و هیچ محتوای ارزشمندی ندارند. پاندا میانه‌ی خوبی با این مقالات ندارد و در صورت مشاهده‌‌ی این محتوا، سایت را جریمه خواهد کرد.
  • محتواهای خیلی کوتاه نیز از خط قرمزهای الگوریتم پاندا هستند. مطالب خیلی کوتاه یا بخشی از یک مقاله‌ی طولانی که فقط به قصد لینک دادن به مقاله‌ی اصلی منتشر می‌شوند، از نظر پاندا نامناسب و بیکیفیت به حساب می‌آیند و تاثیر منفی بر رتبه بندی سایت خواهند داشت.

الگوریتم پنگوئن گوگل

این الگوریتم به مبارزه با سایت‌هایی می‌پردازد که بک لینک‌های جعلی و نادرست منتشر یا خریداری می‌کنند.  اگر یک وب‌سایت مطلب جذاب و قابل توجهی ندارد، چه دلیلی دارد که 1000 بک لینک مختلف از آن منتشر شده باشد؟ در این مورد الگوریتم پنگوئن متوجه می‌شود وب‌سایت مورد نظر بدون اینکه برای تولید محتوای جذاب و مفید تلاش کرده باشد، با صرف هزینه لینک‌های متعددی را در سایت‌های مختلف خریده است.
برخی سایت‌ها نیز فقط با گذاشتن لینک صفحاتی که شامل کلمات کلیدی هستند، سعی می‌کنند نشان دهند که اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهند. درحالی که فقط مجموعه‌ای از کلمه‌های کلیدی و لینک را فهرست کرده‌اند، بدون اینکه محتوای جدیدی تولید کرده باشند. در این موارد پنگوئن وارد میدان می‌شود و به سرعت با سایت‌هایی که لینک جعلی، شکسته و اسپم ارائه می‌دهند، مبارزه می‌کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

مرغ مگس‌خوار با هم‌نشینی کلمات و ارتباط معنایی‌شان آشنا است و به خوبی می‌داند چگونه بین لغات، رابطه برقرار می‌شود. در اکثر زبان‌های دنیا کلماتی وجود دارند که با وجود ظاهر یکسان معانی متفاوت دارند و تفاوتشان هنگامی که در جمله به کار می‌روند، مشخص می‌شود. مثلا وقتی می‌گوییم "شیر کم مصرف " همه می‌دانیم که منظور شیر آب است، نه شیر جنگل یا شیر خوراکی. مرغ مگس خوار وظیفه دارد این تفاوت‌های معنایی را تشخیص بدهد تا گوگل منظور کاربران را بهتر متوجه شود.
هم‌چنین مرغ مگس خوار معانی مختلف را به خوبی بسط و گسترش می‌دهد. با جستجوی عبارت شیر کم مصرف، پیشنهاداتی مانند صرفه جویی در مصرف آب و شیر آب برند... هم به شما ارائه می‌شود که دستاورد تلاش‌های مرغ مگس‌خوار است.

الگوریتم کبوتر گوگل

کبوترهای گوگل در نزدیکی محل زندگی شما پرسه می‌زنند و اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. این کبوترها تصمیم می‌گیرند سایت ‌هایی که فعالیت آن‌ها به محل زندگی‌تان نزدیک‌تر است در جستجوی کاربران، رتبه‌ی بهتری کسب کنند. برای مثال با جستجوی عبارت «شیر کم مصرف» وب‌سایت شرکت‌هایی که شیر آب کم مصرف ارائه می‌دهند و به محل زندگی شما نزدیک‌ترند، شانس بیش‌تری برای قرار گرفتن در رتبه‌های برتر صفحه نتایج جستجوی شما دارند.

الگوریتم گورخر گوگل

الگوریتم گورخر وظیفه‌ی بازرسی از وب‌سایت‌های فروشگاهی را بر عهده دارد. گوگل با طراحی این الگوریتم قصد داشت کیفیت خریدهای آنلاین و اصالت فروشگاهای اینترنتی را بالا ببرد. فاکتورهای زیادی وجود دارند که گورخر با بررسی آن‌ها عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی را ارزیابی می‌کند، مثل: بارکد گذاری، ایجاد درگاه‌های امن پرداخت، وجود آدرس معتبر از فروشگاه، داشتن شبکه‌ی مشتریان، پشتیبانی آنلاین و ...

الگوریتم فرد گوگل

این الگوریتم نوظهور و ناشناخته، جدیدترین الگوریتم روزانه‌ی گوگل است و به بررسی محتوای جدید و کاربرپسند می‌پردازد. فرد مطالبی که صرفا برای پر کردن صفحات سایت نوشته می‌شوند اما از نظر محتوا اطلاعات جدیدی به کاربر اضافه نمی‌کنند، نامناسب قلمداد می‌کند. به همین دلیل این الگوریتم تاکنون پیچیده‌ترین الگوریتم گوگل نامیده شده است.

الگوریتم دزد دریایی گوگل

در گذشته دزدان دریایی شخصیت‌های منفور و خشنی بودند که به غارت کشتی‌های دیگر می‌پرداختند، اما امروزه به کمک ما آمده‌اند. وظیفه‌ی دزدان دریایی شناسایی مطالب کپی شده و حذف آن‌ها از جستجو است. این موضوع بر عملکرد بسیاری از سایت‌های اشتراک ‌گذاری نتایج منفی دارد و مطالب آن‌ها را کپی قلمداد می‌کند.
جمع بندی
الگوریتم‌ های گوگل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که باعث بهبود کیفیت جستجو و رتبه‌بندی سایت‌ها می‌شوند. با استفاده از این الگوریتم‌ها سایت‌هایی در صفحات اول سرچ قرار می‌گیرند که محتوای خلاقانه، مفید، غیر کپی و قابل اطمینان تولید کنند. به منظور حفظ این کیفیت، الگوریتم‌ها به صورت مداوم به روز می‌شوند. همچنین هدف نهایی همه‌ی الگوریتم‌ها هدایت کاربران به سایت‌هایی است که اطلاعات دقیق و کاربردی آپلود می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.