الگوریتم رنک برین (Rank Brain) چیست؟ تاثیر آن بر سئو

الگوریتم رنک برین بدون شک یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین الگوریتم های گوگل برای رتبه‌بندی صفحات وب در صفحه نتایج جستجوست که انقلاب عظیمی هم در رتبه قبلی صفحات وب و هم در نحوه سئو سایت‌ها ایجاد کرد.

همان طور که می‌دانید گوگل برای مرتب کردن سایت‌ها در صفحات نتایج جستجو (همان صفحاتی که بعد از جستجوی عبارتی به عنوان پاسخ به ما پیشنهاد می‌شوند و به آن‌ها SERP می‌گویند) الگوریتم‌هایی طراحی کرده است. هرکدام از این الگوریتم‌ها معیارهایی را در صفحات وب بررسی کرده و بر اساس آن‌ها، میزان ارتباط عبارت جستجو شده با صفحه وب و میزان کیفیت آن را می‌سنجند و به هر کدام رتبه‌ای می‌دهند. صفحات وب در SERP بر اساس این رتبه‌ها مرتب می‌شوند.

الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل چیست؟

رنک برین RankBrain یک قسمت از متدهای گوگل است که تصمیم میگیرد چه صفحاتی در گوگل رتبه دریافت کنند و چه صفحاتی رتبه دریافت نکنند. در حقیقت بسیاری از منابع آنلاین رنک برین RankBrain را مهمترین فاکتور رتبه دهی در گوگل می دانند.توضیح بالا به معنی آن نیست که رنک برین RankBrain جزئی از الگوریتم های گوگل است؟! اجازه بدهید این مطلب را کمی بیشتر توضیح دهیم:

گوگل برای مرتب کردن صفحات وب در صفحه نتایج از الگوریتم رنک برین کمک می‌گیرد. این سیستم در واقع یک هوش مصنوعی و یک ماشین یادگیری است که با کل سیستم رتبه بندی گوگل خود را تطبیق داده است. هرچند این الگوریتم در واقع جزئی از الگوریتم مرغ مگس خوار به شمار می‌رود.

تا قبل از رنک برین RankBrain الگوریتم های گوگل صرفا برای تعیین آنکه کدام صفحات رتبه بالاتر و کدام صفحات رتبه پایین تری دریافت کنند کاربرد داشتند.رنک برین RankBrain یک لایه برای پردازش بیشتر به این روند اضافه کرده است.

چگونه رتبه سایت خود را با یادگیری قواعد RankBrian ارتقاء دهیم

به طور خیلی خلاصه و ساده، الگوریتم رنک برین گوگل با استفاده از ماشین یادگیری و هوش مصنوعی، از یک سو کلمات را تفسیر و معنی می‌کند و از سوی دیگر سعی در یافتن هدف کاربران از جستجوی یک عبارت خاص دارد تا به این وسیله بتواند مرتبط‌ترین صفحات را با قصد و نیت کاربران به آن‌ها ارائه دهد.

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین گوگل چگونه عمل می‌کند؟

الگوریتم رنک برین از یک سری دیتابیس‌های حاصل از عبارت‌هایی که کاربران جستجو می‌کنند، موقعیت مکانی کاربران هنگام جستجو و سایر چیزهایی که به نام entities معروف‌اند، به عنوان اطلاعات ورودی برای فرایند یادگیری ماشین خود استفاده می‌کند. سپس عبارت‌های سرچ شده، با استفاده از یک فرمول ریاضی به وکتورهای کلمات شکسته می‌شوند و به این ترتیب به هر کلمه یک آدرس داده می‌شود.

وقتی گوگل یک عبارت ناشناخته را پردازش می‌کند از این نقشه ریاضیاتی برای کشف رابطه بین کلمات عبارت و کلمات موجود در صفحات وب استفاده کرده و بهترین و مناسب‌ترین نتیجه را به کاربر نمایش می‌دهد.

در طول زمان، بر اساس واکنش کاربر نسبت به صفحاتی که در نتایج گوگل ظاهر می‌شوند، یادگیری ماشین شروع به کشف هدف کاربر از جستجوی هر عبارت کرده و بر اساس هدف کاربر صفحات نتایج بهتری را ارائه خواهد داد. توجه داشته باشید، حروف ربط مانند «و»، «یا» و افعال پرکاربرد مانند «است» در تحلیل‌های الگوریتم رنک برین وجود ندارند.

هنگامیکه شخصی برای کلمه کلیدی مشخصی در گوگل جستجو میکند. الگوریتم وابسته به رنک برین RankBrain منظور کاربر را تشخیص میدهد.الگوریتم های گوگل اغلب میتوانند نتایج جستجو را بسیارعالی برای کاربران معمولی گوگل به نمایش بگذارند. اما برای مخاطبان غیر معمول این نتایج چندان عالی نیستند.

بنابراین بجای آنکه گوگل صرفا با الگوریتم های خود برای رتبه بندی صفحات تصمیم بگیرد.از هوش مصنوعی خود، رنک برین RankBrain میپرسد منظور کاربر از کلمه کلیدی جستجو شده چیست.سپس رنک برین RankBrain بهترین حدس خود را در باره منظور کاربر بر اساس رخدادهای قبلی در موتور جستجو، مکان جغرافیایی کاربر، عادات جستجوی کاربر، ارائه میدهد.سپس گوگل بر اساس این اطلاعات صفحه نتایج جستجو را مرتب می کند.

نحوه کار رنک برین RankBrain در کنار سایر الگوریتم های گوگل

گوگل همیشه از رنک برین RankBrain استفاده نمیکند. هوش مصنوعی رنک برین RankBrain تنها در مواردی که گوگل به کمی کمک برای تشخیص منظور کاربر از واژه جستجو شده احتیاج دارد، استفاده می شود.برای همه ما پیش آمده است که عبارتی را در گوگل جستجو کنیم و نتایج کاملا غیر مرتبطی برای ما در صفحه نتایج جستجو ظاهر شوند.

این مشکل زمانی پیش میآید که رنک برین RankBrain نتواند منظور ما را از عبارت جستجو شده مشخص کند. این اتفاق ثابت می کند که سیستم تشخیص هدف کاربر از کلمه کلیدی هنوز کامل نشده است.با تمام مشکلات، نحوه رتبه دهی به صفحات در گوگل این روزها بسیار بهتر از زمانی است که تنها الگوریتم های پایه گوگل برای صفحه نتایج جستجو تصمیم می گرفتند. ایجاد رنک برین RankBrain گامی رو به جلو برای بهینه سازی جستجو میباشد.

در تصویر زیر نحوه کار رنک برین RankBrain در کنار سایر الگوریتم های گوگل را مشاهده می کنیم:

نحوه کار رنک برین RankBrain در کنار سایر الگوریتم های گوگل

آیا می‌توانیم سایت خود را برای الگوریتم رنک برین گوگل بهینه سازی کنیم؟

جهت بهینه سازی سایت برای الگوریتم رنک برین کافی است طبیعی بنویسید. منظور از طبیعی نوشتن، همان طوری است که در مکالمات روزانه خود صحبت می‌کند. به عبارت دیگر متن شما باید بسیار ساده و روان نوشته شده باشد، به طوری که کاربر با یک بار مطالعه آن متوجه منظور شما بشود و نیازی به دوباره و دوباره خواندن مطلب نداشته باشد. بدون شک تکرار بیش از حد کلیدواژه در مطلب، استفاده از کلمات ثقیل و نامأنوس یا موارد این چنینی به طبیعی بودن متن لطمه می‌زند.

تأثیر الگوریتم رنک برین (RankBrain) بر سئو سایت

سئو درست مثل یک پازل است.برای دیدن تصویر کامل پازل، باید قطعات پازل را بدرستی کنارهم قرار دهید. در سئو نیز مانند یک پازل باید استراتژی درست را در مکانی درست بکار بگیرید تا به موفقیت برسید. اما استراتژی های فراوانی در زمینه سئو در دنیای بازاریابی وجود دارد. که باهم تفاوت هایی زیادی دارند.

لینک بیلدینگ، تحقیق کلمات کلیدی و بازاریابی محتوا بخش کوچکی از استراتژی های سئو در دنیای بازاریابی آنلاین هستند.

فاکتورهای دیگری از سئو مانند؛ بکلینک به مقالاتی که در آنها به سایت ما لینک داده شده است ( لینک های ثانویه)، نمایش سایت در featured snippets، (نمایش لینک سایت بصورت ویژه در بالای صفحه نتایج جستجو)، جستجوی معنایی semantic search، وجود دارند. که میتوان به آنها نیز بعنوان راهکارهای سئو در بازاریابی اینترنتی اشاره کرد.

 بطور مثال آیا میدانید که در گذشته چه مدت زمانی برای بهبود رتبه سایت به کمک لینک بیلدینگ Link building لازم بود؟

 لینک بیلدینگ Link building

یا آنکه بصورت میانگین 10 هفته برای بهبود جایگاه به یک رتبه بالاتر زمان لازم است.

میانگین 10 هفته برای بهبود جایگاه به یک رتبه بالاتر

یا آنکه میدانید که زمانیکه دامنه شما اعتبار کمتری دارد افزایش رتبه سایت ساده تر است؟

اعتبار دامنه و سهولت دستیابی به رتبه بالاتر

منظور ما از این مطالب این نیست که شما را تشویق کنیم که سئو سایت خود را با توجه به تمام این استراتژی ها و فاکتورها به پیش ببرید. بلکه هدف ما این است که بگوییم سئو میتواند چقدر پیچیده باشد.استراتژی های متنوع و فراوان سئو، قواعد زیادی که برای سئو باید رعایت شود، آمارها و آنالیزهایی که از سئو سایت به ما اطلاعات فراوانی را ارائه میدهند، تحت شرایطی میتوانند برای ساده سازی سئو به ما کمک کنند.

هیچ مدیرسایت و سئو کاری نمی خواهد که استراتژی سئو خود را بیش از حد نیاز پیچیده کند. با جرات میتوان گفت که همه ما بدنبال استراتژی های ساده سئو هستیم. همه ما انتظار داریم که تعدادی بک لینک بگیریم و رتبه سایت خود را بالا ببریم.اما برای آنکه بتوانیم رتبه سایت خود را بهبود بدهیم. باید بدانیم که؛ رنک برین RankBrain چگونه برای افزایش و یا کاهش رتبه سایت های تصمیم گیری می کند.

به همین دلیل در این مقاله ما توضیح خواهیم داد که رنک برین RankBrain دقیقا چیست؟ چگونه کار میکند. و مهمتر از همه؛ چگونه میتوان از آن به نفع خود استفاده کرد.

الگوریتم رنک برین به ما نشان داد بهتر است وقت و انرژی خود را صرف رتبه گرفتن برای یک عبارت جدید و ناشناخته برای گوگل – که کسی هم آن را جستجو نمی‌کند – نکنیم؛ چون نه تنها تعداد افرادی که آن را جستجو می‌کنند کم است، بلکه حتی اهداف افراد از جستجوی آن ممکن است متفاوت باشد.

از سوی دیگر، گوگل با به کارگیری الگوریتم رنک برین دائماً در حال بهتر کردن نتایج است؛ بنابراین بهینه‌سازی برای این الگوریتم مثل نشانه گرفتن یک هدف در حال حرکت است. باید شما هم دائماً خودتان و مطالب سایتتان را به‌روز نگهدارید تا موفق به کسب رتبه‌های برتر شوید.

علاوه بر این، با وجود الگوریتم رنک برین گوگل، صفحات ایندکس شده، برای هر عبارت جستجو در ترتیب متفاوتی قرار می‌گیرند؛ به عبارت دیگر گوگل صفحات وب را برای هر عبارت جستجو یک بار رتبه بندی می‌کند. بنابراین ممکن است وقتی کاربر عبارت «الگوریتم‌های گوگل» را سرچ می‌کند، این صفحه در رتبه ۲۵ قرار بگیرد؛ اما وقتی عبارت «الگوریتم رنک برین گوگل» سرچ شود رتبه بهتری داشته باشد.

چرا رنک برین RankBrain برای کسب رتبه سایت ما اهمیت دارد؟

زیرا که گوگل گاهی از آن برای تشخیص منظور کاربر از کلمه کلیدی جستجو شده استفاده میکند.اگر درک درستی از نحوه رتبه دهی به سایت های مختلف توسط رنک برین RankBrain داشته باشیم. شانس بیشتری برای رسیدن به رتبه های بالاتر گوگل خواهیم داشت.

در زیر 6 روش برای بهینه سازی سایت و صفحات سایت براساس نحوه قضاوت رنک برین RankBrain را ارائه داده ایم:

1-    محتوایی تولید کنید که واقعا به کاربر برای رسیدن به پاسخ مد نظرش کمک کند

قبل از هرچیز محتوایی عالی تولید کنید.اجازه بدهید یک استراتژی تولید محتوا را که در بلند مدت کارایی ندارد را مثال بزنیم. شما تعداد زیادی محتوای نه چندان خوب ایجاد می کنید. برای این محتوا در گوگل رتبه هایی هم بدست خواهید آورد. اما بعد از گذشت چند ماه نرخ پرش مخاطب (مخاطب بدون آنکه تعاملی با سایت داشته باشد بلافاصله بعد از ورود به سایت از آن خارج می شود. ) از صفحات سایت شما بیشتر میشود. به این ترتیب رتبه صفحات سایت شما سیر نزولی پیدا خواهد کرد.

اگر محتوای عالی ایجاد نکنید؛ شانسی هم برای بدست آوردن رتبه نخواهید داشت.گوگل به دنبال نمایش محتوایی است که به رسیدن کاربران به پاسخ مد نظرشان کمک می کند. بنابراین بجای تولید محتوا برای رتبه گیری در گوگل، تمرکز خود را بر ایجاد محتوای مفید برای کاربران بگذارید.

کیفیت محتوای مقاله الگوریتم پاندا گوگل  از سایت Seo24 را بررسی کنید:

رتبه مقاله معرفی الگوریتم گوگل پاندا

یا مقاله آشنایی با الگوریتم های گوگل از سایت وب 24 را بررسی کنید.

رتبه مقاله تعریف الگوریتم

همینطور مقاله بررسی الگوریتم های گوگل و تحلیل اتفاقات جدید از سایت  rezashirazi را بررسی کنید:

وبسایت رضا شیرازی

این مقالات را در جستجوی گوگل میتوان یافت. همه آنها استحقاق رتبه گوگل را دارند. مطالب مقالات بخوبی گرداوری و ارائه شده است.این مقالات بدلیل ارزشی که دارند در گوگل رتبه گرفته اند.

تولید محتوایی که به کاربران برای رسیدن به مطلب مد نظرشان کمک کند. در زمانی که رنک برین RankBrain برای رتبه محتوای ما تصمیم گیری کند. بیش از پیش اهمیت می یابد.رنک برین RankBrain توجه بیشتری را به محتوای نشان میدهد که کاربران برای آن ارزش بیشتری قائل باشند. سپس رنک برین RankBrain با دادن رتبه بهتر به آن محتوا تلاش می کند تا محتوای مفید تولید شده را به کاربران بیشتری نمایش نشان دهد.

اگر محتوای شما به کاربران کمک کند، رتبه سایت شما بهتر خواهد شد. به همین سادگی میتوان رتبه بهتری در گوگل بدست آورد.

زمانی را برای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل صرف کنید. مقالاتی را که در این کلمات رتبه دریافت کرده اند مطالعه کنید. این مقالات الگوی خوبی برای تولید مقاله به شما خواهد داد.تهیه محتوایی که برای مخاطب مفید باشد و مخاطب را به سایت شما جذب کند قطعا رتبه شما را در گوگل بهبود خواهد بخشید.

2-    به جستجوی معنایی semantic search توجه داشته باشید

با رنک برین RankBrain جستجوی معنایی بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است.اما جستجوی معنایی semantic search چیست؟

جستجوی معنایی دقیقا همان چیزی است که رنک برین RankBrain در هنگام تصمیم گیری برای رتبه بندی نتایج جستجو، از میان میلیونها گزینه بلقوه تلاش میکند که مورد توجه قرار دهد.اساسا جستجوی معنایی semantic search هدف و منظور کاربر از عبارت جستجو شده است. در تعیین منظور کاربر از عبارت جستجو شده عواملی مانند، موضوع عبارت جستجو شده، دستگاه مورد استفاده برای جستجو، شیوه نگارش متن جستجو شده، مورد بررسی قرار میگیرند.

جستجوی معنایی

به موضوع جستجوی معنایی semantic search بصورت یک مکالمه انسانی نگاه کنید.تصور کنید که در حال مکالمه با یک دوست هستید. دوست شما میگوید: "سرحال به نظر میرسی"

این چند کلمه معانی مختلفی میتواند داشته باشد. اگر دوست شما شوخ طبع باشد این عبارت میتواند منظوری کاملا معکوس با ظاهر آن داشته باشد.اگر این جمله جدی گفته شود، قطعا یک تعریف محسوب میشود.

اگر این جمله بدون احساسات و سرد بیان شود یک جمله منفعلانه و بدون منظور خواهد بود.هدف ما از این مثال این است که بگوییم نوع بیان و موضوع مورد بحث باعث تولید معانی متفاوت میشود.در مبحث جستجو در گوگل هم به همین صورت است. رنک برین RankBrain هوش مصنوعی گوگل است. که سعی در یافتن معانی کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران را دارد. فرض کنیم که شما عبارت "دیجیتال مارکتینگ چیست" را جستجو کرده اید.

رتبه بندی گوگل برای عبارت دیجیتال مارکتینگ چیست

در این مورد شما انتظار دارید که نتایج متمایزی با جستجوی عبارت "استخدام کارشناس بازاریابی دیجیتال" مشاهده کنید:

رتبه استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ

همانطور که مشخص است تغییرات کوچک در عبارت جستجو شده نتایج مختلفی را به نمایش خواهد گذاشت.با افزوده شدن امکان جستجوی صوتی به گوگل، معنای عبارت جستجو شده از گذشته هم مهمتر شده است. هنگامی که کاربر بتواند بجای تایپ، مطلب مد نظر خود را به زبان بیاورد درک منظور مخاطب اهمیت دو چندان پیدا میکند.اگر بتوان منظور مخاطبان را درک کرد شانس بیشتری برای تهیه محتوای مورد نیاز مخاطبان وجود دارد و ایجاد محتوای مد نظر کاربر به جذب  بیشتر کاربر و بهبود رتبه سایت منجر میشود.

3-    هدف قرار دادن Google snippets

آیا تا کنون راجع به رتبه صفر گوگل چیزی شنیده اید؟ اگر نشنیده اید. الان وقت آن است که با رتبه صفر گوگل آشنا شوید.گاهی هنگامی که عبارتی را در گوگل جستجو میکنیم. بالای صفحه نتایج جستجو یک کادر مجزای حاوی اطلاعات ظاهر میشود که در زیر آن آدرس یک صفحه از یک سایت قرار دارد:

هدف قرار دادن Google snippets

سایت هایی که بصورت snippet نمایش داده میشوند. قطعا کلیک بالایی دریافت می کنند. زیرا که این سایت ها قبل از سایر سایت ها دیده میشوند و در واقع در مرکز توجه کاربران قرار دارند. هنگامیکه عبارتی را در گوگل جستجو میکنیم اگر سایتی بصورت snippet نمایش داده شود اطلاعات مورد نیاز ما بلافاصله در اختیار ما خواهد بود. سایت هایی که در Google snippet قرار میگیرند اطلاعات مفیدی را راجع به کلمه کلیدی جستجو شده ارائه  میدهند. استراتژی های موثری برای رسیدن به رتبه صفر گوگل وجود دارد. اما قبل از بررسی آنها به تاثیر متقابل رنک برین RankBrain و  featured snippets بر یکدیگر خواهیم پرداخت.

تاثیر متقابل رنک برین RankBrain و  featured snippets

هنگامیکه یک سایت  به صورت featured snippet به نمایش در میاید به معنی آن است که محتوای آن  برای موتور جستجو بهینه شده است.محتوای بهینه شده باعث شده است که گوگل و رنک برین RankBrain بهتر بتوانند با محتوای سایت شما ارتباط برقرار کنند.دریافت رتبه صفر گوگل بسیار سخت و چالش بر انگیز است. اما اگر تلاش های شما برای بدست آوردن آن با موفقیت همراه باشد. نرخ کلیک click-through rate  صفحه مد نظر از سایت شما و اعتبار سایت شما نزد گوگل به شدت بالا خواهند رفت.

حالا که اهمیت featured snippets  در بحث رتبه بندی توسط رنک برین  RankBrain مشخص شد میتوانیم نحوه رسیدن به رتبه صفر در گوگل را بررسی کنیم.

برای اینکار دو روش ساده وجود دارد:

  • اصطلاح یا کلمه کلیدی را تعریف کنید
  • یک لیست ایجاد کنید.

ظاهر نمایش داده شده از یک featured snippets را در تصویر زیر مشاهده میکنید:

نمایش Google snippets

اکنون featured snippets ها بجای نمایش بصورت تصویر بالا به این صورت نمایش داده میشوند:

featured snippets

وقتی که هدف خود را دستیابی به Snippet تعیین می کنید برای هر نکته جدیدی باید یک سرتیتر جدید ایجاد کنید.اینکار به منظور آن است که گوگل ساده تر متوجه شود که موضوع هر بخش سایت در باره چیست و بتواند ساختار اطلاعات صفحه شما را برای نمایش در featured snippets تغییر دهد.برخی سئو کاران بصورت تصادفی به رتبه صفر گوگل میرسند. ولی شما هم میتوانید برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی و تلاش کنید.

هنگامیکه به هدف خود رسیدید و رتبه صفر گوگل را بدست آوردید. دیگر هیچ عاملی نمیتواند مانع افزایش نرخ کلیک و رتبه سایت شما شود.برای نمایش سایت در featured snippet نیازی به بودن در رتبه 1 گوگل نیست.

4-    تمرکز بر روی کلمات کلیدی طولانی Long-tail keywords

هنگامیکه در باره اهداف مد نظر کاربران از جستجوی یک عبارت مشخص، بحث میکنیم، قطعا هیچ چیز مانند کلمات کلیدی طولانی long-tail keywords هدف و نظر کاربر را آشکار نمی کند.

کلمات کلیدی طولانی long-tail keywords چه هستند؟

کلمات کلیدی طولانی long-tail keywords  را میتوان بسادگی کلمات کلیدی دانست که کمی طولانی تر از کلمات کلیدی معمول در جستجوی گوگل هستند. مثلا بجای آنکه عبارت "کفش" جستجو شود. کلمه کلیدی طولانی long-tail keywords "کفش قرمز ورزشی مردانه نایک" جستجو میشود:

کلمات کلیدی طولانی

کاربر ممکن است برای عبارت "دیجیتال مارکتینگ" را جستجو کند:

عبارت دیجیتال مارکتینگ

اما در حالت جستجو با کلمه کلیدی طولانی long-tail keywords بعنوان مثال عبارت "استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در تهران" جستجو میشود:

عبارت بصورت کلمات کلیدی طولانی

کلمات کلیدی طولانی  long-tail keywords رقیب کمتری دارند ولی طبیعتا ترافیک جستجوی کمتری نیز دارند.

آیا ترافیک جستجوی کمتر به معنای بد بودن آن کلمه کلیدی است؟

در واقع مشخص شده است که میزان ترافیک جستجوی کمتر میتواند به نفع سئو سایت شما باشد.ارزش کلمات کلیدی بلند Long-tail keywords در آن است که کاربرانی که از کلمات کلیدی بلند Long-tail keywords استفاده میکنند، اغلب بخوبی میدانند که بدنبال چه چیزی هستند. در واقع میتوان گفت که کاربرانی که از این کلمات استفاده میکنند به محتوای مرتبط با آن کلمه کلیدی علاقه بیشتری دارند. تا کاربرانی که با کلمات کلیدی معمولی به همان صفحه مراجعه کرده اند.

به این ترتیب میتوان چنین گفت که کلمات کلیدی طولانی long-tail keywords باعث افزایش نرخ تبدیل در سایت میشوند.

تاثیر کلمات کلیدی طولانی در نرخ تبدیل

علاوه بر این موضوع با توجه به اینکه کلمات کلیدی طولانی  Long-tail keywordsیکی از انواع شیوه های جستجو در گوگل است که رنک برین RankBrain باید بر اساس آن رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجو را مشخص کند. براحتی میتوان صفحات سایت خود را برای این کلمات بهینه سازی کرد.برخی سئو کاران، بهینه سازی برای کلمات کلیدی طولانی long-tail keywords را بدلیل پایین بودن ترافیک جستجو بی ارزش میدانند. اما سئو کارانی که از این روش استفاده می کنند به خوبی می دانند که روش آنها بسیار هم سودمند است.

مهمترین موضوع این است که این در این کلمات منظور و هدف کاملا مشخص است و بسادگی میتوان کاربران را به سایت جذب کرد و کاربران را به خریدار و یا کاربر وفادار تبدیل کرد.اصولا هدف هر فعالیت بازاریابی کسب درآمد بیشتر است و کلمات کلیدی طولانی long-tail keywords میتوانند این هدف بازاریابی را محقق کنند.

5-    بهینه سازی  انکر تکست anchor text

نکته : بهینه سازی تمام ابعاد یک محتوا یک مزیت محسوب میگردد.با بهینه سازی محتوا، گوگل و رنک برین RankBrain میتوانند صفحه را بخوانند و به این ترتیب صفحه در نتایج جستجو ظاهر خواهد شد.اگر محتوای خود را بهینه سازی نکنید. میتوانید مطمئن باشید که گوگل هرگز صفحه شما را به رتبه های بالا منتقل نخواهد کرد.اگر گوگل درک درستی از محتوای صفحه شما نداشته باشد. نباید انتظار داشت که رتبه خوبی به صفحه شما بدهد.

 انکر تکست anchor text یکی از بهترین راه هایی است که از طریق آن میتوان مطمئن شد که گوگل میداند محتوا و صفحات سایت در باره چه موضوعی میباشند. انکر تکست anchor text درواقع متنی است که لینک صفحه شما به کاربر نشان میدهد. و کاربر با کلیک روی آن متن به صفحه مد نظر منتقل میگردد.تصور کنید که یک بک لینک به صفحه ای از سایت شما ایجاد شده است و متن لینک عبارت "اینجا" است.

"اینجا" را میتوان بعنوان  انکر تکست anchor text انتخاب کرد.اما این عبارت منافعی که از یک بک لینک انتظار داریم برای ما ایجاد نخواهد کرد. بنابراین باید انکر تکست anchor text را متناسب با محتوا برگزید.فرض کنید که درسایت خود صفحه ای در ارتباط با اهمیت ایجاد بک لینک به کمپین های تبلیغاتی ایجاد کرده اید.

اگر کلمه لینک شده به این صفحه "بک لینک به کمپین های تبلیغاتی" باشد. طبعا موضوع محتوای صفحه مقصد را بهتر مشخص میکند.  چنانچه این لینک از سایت دیگر ایجاد شود اهمیت آن بیشتر هم خواهد بود. زیرا که به گوگل اعلام میکنیم که یک سایت خارجی میتواند مفهوم صفحه ما را درک کند. پس کاربران دیگر هم میتوانند با محتوای ما ارتباط برقرار کنند.به عبارت دیگر با این روش به گوگل و رنک برین RankBrain ثابت میشود که صفحه حاوی محتوایی است که ادعا میکند.

حقیقت این استکه این استراتژی بسیار قدرتمند است و 84% از سایت های که در رتبه 1 گوگل قرار دارند.حداقل دارای یک لینک با متن کلمه کلیدی هستند.

کلمات کلیدی در متن لنگر شده

استفاده بیشتر از کلمات کلیدی در انکر تکست anchor text بطور کلی رتبه شما را بهبود خواهد داد:

تاثیر کلمات کلیدی در رتبه جستجو

هنگامیکه رنک برین RankBrain برای چیدمان صفحه نتایج جستجو تصمیم گیری می کند. برای رتبه بندی به سایت ها به دنبال محتوایی میگردد که بتواند آنرا درک کند. اگر رنک برین RankBrain متوجه شود که محتوای شما درباره چیست. شانس شما برای بودن در صفحه اول نتایج جستجو بیشتر میشود.اما اگر رنک برین RankBrain متوجه موضوع محتوای صفحات سایت شما نشود. شانسی هم برای بودن در صفحه اول وجود ندارند.استراتژی انکر تکست anchor text را امروز بکارببرید و فردا سایت خود را در نتایج جستجو مشاهده کنید.

6-    متن خود را با زبانی شیوا (طبیعی) بنویسید

استراتژی تولید متن بصورت سلیس و شیوا یکی از مهمترین استراتژی های بهینه سازی برای رنک برین گوگل Google’s RankBrain است.

خوشبختانه تولید متن به زبانی شیوا بسیار ساده است:همانطور که صحبت می کنید، بنویسید. هنگام نوشتن بسیار آسان میتوان از زبان رسمی، کلمات سخت و زبانی استعاری و پر از شاخ وبرگ استفاده کرد. اما باید از همه اینها اجتناب کرد.هرچقدر که زبان نگارش شیوا تر باشد. خواندن آن برای رنک برین RankBrain راحتتر خواهد بود.

شاید تصور کنید که باید به هنگام نوشتن متن نحوه درک گوگل از متن را مد نظر قرار دهید. اما گوگل عکس این مطلب را بیان کرده است:بهینه سازی برای رنک برین RankBrain بسیار ساده است. روش اینکار همان است که 15 سال است بر روی آن تاکید میکنیم و آن نوشتن به زبانی شیوا و طبیعی است. محتوا را طوری بنویسید که هر انسانی در حالت طبیعی متنی را مینویسد. اگر متن شما مانند آنچه که معمولا یک ربات مینویسد باشد. رنک برین RankBrain نمیتواند با محتوای شما ارتباط برقرار کند و سایت شما را به عقب خواهد راند.

اگر یک سایت محتوا محور دارید. مقالات خود را بازخوانی کنید. از دیگران بخواهید که مقالات شما را بخوانند و از آنها بپرسید که به نظر آنها آیا متن شما نثری طبیعی دارد یا خیر. اگر متن شما مانند مکالمات روزمره به نظر میرسد، اگر متن شما زبانی شیوا و طبیعی دارد، برای رنک برین RankBrain بهینه سازی شده است. در غیر اینصورت متن شما بهینه نیست.گوگل به ما میگوید که مهمترین عامل برای بهینه سازی محتوا برای رنک برین RankBrain به کارگیری زبانی شیوا و طبیعی در متن نوشته های سایت است.

اما یک نوشتار طبیعی چه شکلی است؟

طبیعی نوشتن یعنی آنکه همانطور که مطالب را بیان می کنیم، بنویسم. مطالب وبسایت رضا شیرازی را مشاهده کنید:

وبسایت رضا شیرازی

همانطور که مشاهده میکنید. سبک نوشتار کاملا شبیه هر انسان دیگری است. او برای ماشین ها محتوا تولید نمی کند.رعایت این نکته که متن شما خوانایی خوبی داشته باشد و بسادگی توسط مخاطب عام خوانده شود. باعث میشود که علاقه کاربران سایت به محتوای شما بیشتر شده و ارزش سایت شما از نظر رنک برین RankBran هم بالا برود.

نتیجه گیری

گوگل همواره بر جلب رضایت کاربران تأکید داشته و دقیقاً برای رضایت خاطر کاربران است که مرتباً الگوریتم‌هایی چون الگوریتم رنک برین تولید می‌کند. در واقع وظیفه همه الگوریتم‌ها تا به امروز، ارائه بهترین و مرتبط‌ترین نتایج با عبارت جستجو شده بوده است و رنک برین توانسته در این زمینه غوغایی برپا کند. با وجود استراتژی های بیشمار سئو و بازاریابی بر اساس آن در سطح اینترنت. تصمیم گیری برای اینکه کدام استراتژی را بکار گیریم و از کدام یک اجتناب کنیم سخت شده است. و این موضوع باعث پیچیده شدن سئو سایت گردیده است.اما بدون شک میتوان گفت که رنک برین RankBrain و الویت های آن را به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت.

رنک برین RankBrain مهمترین فاکتور رتبه دهی  در گوگل است. بنابراین با بهینه سازی برای رنک برین RankBrain میتوان مکان سایت در صفحه نتایج جستجو را به سرعت ارتقاء داد.برای بهینه سازی محتوا برای رنک برین RankBrain باید محتوایی کاربردی برای کاربر ایجاد کرد، به جستجوی معنایی semantic search  توجه داشت، featured snippets گوگل را هدف قرار داد، بر کلمات کلیدی طولانی long-tail keywords تمرکز کرد،  انکر تکست anchor text ها را بهینه سازی کرد و با زبانی شیوا و طبیعی متن های صفحات سایت را نوشت.

اگر میخواهید فردا رتبه بهتری در گوگل داشته باشید باید امروز بهینه سازی صفحات را بر اساس این استراتژی ها آغاز کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.