معرفی بهترین جایگزین الکسا و قابلیت‌های آن

الکسا یک سیستم رتبه‌بندی جهانی بود که میلیون‌ها وب‌سایت را به ترتیب محبوبیت رتبه‌بندی می‌کرد. این ابزار با محاسبه میانگین بازدیدکنندگان منحصر به فرد روزانه و تعداد بازدیدها در 3 ماه گذشته، رتبه یک سایت را در سطح جهانی و ملی مشخص می‌کرد.

هرچه رتبه الکسای یک سایت پایین‌تر باشد، آن سایت از نظر الکسا محبوب‌تر است. الکسا در سال 1996 میلادی راه‌اندازی شد و در سال 1999 توسط شرکت آمازون خریداری شد و به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه آمازون به کار خود ادامه داد.

نام این شرکت از کتابخانه اسکندریه مصر (Library of Alexandria) اقتباس گرفته شده است. این سایت که در ابتدا قرار بود یک موتور جستجو باشد، به عنوان ابزاری برای رتبه‌بندی سایت‌ها خدمات خود را توسعه داد و به یک ابزار جامع تبدیل شد.

اما الکسا که در دهه گذشته به یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای سنجش اعتبار سایت‌ها تبدیل شده بود، در اردیبهشت ماه سال جاری به فعالیت خود پایان داد. در بخشی از بیانیه پایان کار الکسا آمده است: «۲۵ سال قبل ما الکسا اینترنت را تأسیس کردیم. پس از دو دهه کمک به کاربران برای یافتن و رسیدن، اکنون تصمیم گرفته‌ایم الکسا را در یکم مه ۲۰۲۲ تعطیل کنیم. از شما تشکر می‌کنیم که ما را به یک منبع تحقیق محتوا، تحلیل رقابتی، جستجوی کلیدواژه و غیره تبدل کردید.»

جایگزین الکسا برای رتبه بندی سایت

معرفی ابزار الکسا و کاربردهای آن

رتبه الکسا اصطلاحی است که در دیجیتال مارکتینگ زیاد شنیده می‌شود و یکی از موضوعات مورد توجه وبمستران و صاحبان سایت‌ها است. یکی از کاربردهای اصلی سایت الکسا، تعیین رتبه جهانی و کشوری سایت‌ها بود که در اصطلاح رتبه الکسای سایت نامیده می‌شد.

رتبه الکسا در واقع معیاری بود برای بررسی عملکرد یک سایت، نسبت به سایت‌های دیگر. سایت الکسا این رتبه را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحاتی که هر کاربر از آنها بازدید کرده، و معیارهای دیگری از جمله نرخ پرش و مدت زمان حضور هر کاربر در سایت محاسبه می‌کند. رتبه الکسا به خصوص برای سایت‌هایی کاربرد دارد که در ازای دریافت مبلغی مشخص، به سایر سایت‌ها لینک خروجی می‌دهند. در بازاریابی دیجیتال به این کار دریافت بک‌لینک گفته می‌شود.

البته همیشه بر سر این که رتبه الکسا واقعاً اهمیت دارد یا اصلاً به صورت واقعی محاسبه می‌شود، حرف و حدیث‌هایی وجود داشته است. عده‌ای بر این باورند که رتبه الکسا به خودی خود نمی‌تواند معیار خوبی برای سنجش اعتبار یک سایت در سطح ملی یا بین‌المللی باشد.

به عقیده این افراد، رتبه الکسا زمانی قابل استناد است که یک سایت، با سایر سایت‌هایی مقایسه شود که در یک حوزه فعالیت می‌کنند. حتی در این صورت هم تعداد بازدیدکننده نمی‌تواند معیار خوبی از بازدهی یک سایت باشد. ممکن است یک سایت کوچک با تعداد کمی بازدیدکننده، بازدهی بیشتری نسبت به یک سایت بزرگ با بازدیدکننده‌های بیشتر داشته باشد.

بهترین جایگزین الکسا چه ویژگی‌هایی دارد؟

با توجه به این که الکسا از دسترس خارج شده، وبمستران و مدیران سایت‌ها باید به فکر جایگزین کردن آن با یک ابزار مناسب باشند. ابزاری که به عنوان جایگزین سایت الکسا از آن استفاده می‌کنید، باید شما را قادر به ارزیابی سایت با در نظر گرفتن معیارهای مهم و حیاتی کند. در ادامه به کاربردهای ابزار جایگزین الکسا اشاره می‌کنیم:

آنالیز سایت

اگر وبلاگ نویس یا صاحب یک وب‌سایت هستید، دانستن رتبه آن برای شما بسیار مهم است؛ زیرا به شما ایده روشنی از محبوبیت وب‌سایت شما در اینترنت می‌دهد. می‌توانید از داده‌ها برای تبیین استراتژی بهترین راه‌ها برای بهبود ترافیک سایت یا استراتژیک‌ترین حرکت‌ها برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده کنید.

می‌توانید مرتباً رتبه‌بندی سایت را به عنوان راهی برای پیگیری پیشرفت سایت خود، چه به معنای از دست دادن محبوبیت باشد و چه به معنی کسب محبوبیت، بررسی کنید. اگر داده‌ها به شما بگویند که سایت شما محبوبیت خود را از دست داده است، می‌توانید دست به کار شوید و دوباره به اوج برگردید.

تحلیل رقابتی

ابزارهای رتبه‌بندی سایت می‌توانند به عنوان یک ابزار هوش رقابتی عمل کند. این بدان معناست که با داده‌ها، می‌توانید تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید و از میزان ترافیکی که وب‌سایت رقیب شما جذب می‌کند، اطلاع داشته باشید.

حتی می‌توانید وب‌سایت خود را با رقبای اصلی خودتان مقایسه کنید تا بدانید که چگونه از نظر محبوبیت وب در مقابل یکدیگر قرار دارید. کسب داده‌های رقابتی یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که بهترین جایگزین الکسا در اختیار شما قرار می‌دهد.

تجزیه و تحلیل بازاریابی

اگر به عنوان مدیر یک سایت یا دیجیتال مارکتر می‌خواهید برای کسب و کارتان تبلیغ کنید، ابزارهای رتبه‌بندی به شما ایده‌ای از محبوبیت یک وب‌سایت می‌دهند تا بدانید که آیا تبلیغات خود را در آن سایت قرار بدهید یا نه، و آیا هزینه‌ای که سایت هدف در قبال تبلیغ دریافت می‌کند، منطقی است یا نه. در واقع رتبه‌بندی وب‌سایت یکی از عواملی است که تبلیغ‌کنندگان برای تعیین پتانسیل بازاریابی وب‌سایت‌های هدف مورد توجه قرار می‌دهند.

تحلیل who-is-who

ابزارهای رنک چکر معمولاً وب‌سایت‌ها را بر اساس رتبه جهانی، رتبه کشوری و رتبه در رده دسته‌بندی می‌کند. با مشاهده و تحلیل رتبه‌بندی کشور و دسته، می‌توانید با پربازدیدترین وب‌سایت‌ها در آن کشور یا صنعت آشنا شوید. همچنین می‌توانید ببینید که وب‌سایت شما و وب‌سایت‌های رقیب چگونه در هر کشور و هر دسته رتبه‌بندی می‌شوند.

چرا جت سئو جایگزین خوبی برای الکسا است؟

اگر می‌خواهید یک ابزار سئو را به عنوان جایگزین الکسا پیدا کنید، باید بتوانید قابلیت‌ها و کاربردهای آن را با الکسا مقایسه کنید. شاید باور کردنش سخت باشد، اما الکسا یک ابزار متوسط بود که در چند سال اخیر حرف و حدیث‌های زیادی را هم به همراه داشت. منتقدان الکسا معتقد بودند که صاحبان سایت‌ها با ایجاد ترافیک ساختگی به راحتی الکسا را فریب می‌دهند و اعتبار جعلی کسب می‌کنند. به هر صورت در حال حاضر ابزارهای دقیق‌تری برای این کار وجود دارند که در کنار همه مزیت‌هایی که دارند، از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کنند.

یکی از بهترین ابزارهای فارسی زبان برای تحلیل وب‌سایت، جت سئو است. از جمله مزایای جت سئو نسبت به الکسا می‌توان به فارسی بودن و پشتیبانی خوب آن اشاره کرد. این ابزار با در نظر گرفتن نیازهای وبمستران ایرانی طراحی شده و به همین دلیل برای سایت‌های فارسی زبان ابزار مناسب‌تری است. هزینه کمتر و پرداخت ریالی یکی دیگر از مزایای جت سئو است، چون به دلیل شرایط کشور پرداخت هزینه‌های ابزارهای خارجی دشوار است و مقرون به صرفه نیست. در جدول زیر امکانات و قابلیت‌های جت سئو را با الکسا مقایسه کرده‌ایم.

معیارها الکسا  جت سئو
پشتیبانی از زبان فارسی ندارد دارد
نیاز به وارد کردن کد در سایت ثبت‌نام ندارد ندارد
بررسی متاتگ‌ها ندارد دارد
بررسی فنی سایت ندارد دارد
بررسی المان‌های صفحه ندارد دارد
بررسی تصاویر سایت ندار دارد
تحلیل محتوای صفحات سایت ندار دارد
تحلیل لینک‌های سایت ندارد دارد
مقایسه با سایت‌های مشابه دارد دارد
بررسی کلمات کلیدی دارد دارد
رتبه وبسایت دارد دارد

قابلیت ها و کاربردهای جت سئو

جت سئو به عنوان بهترین جایگزین سایت الکسا، قابلیت ها و کاربردهای بی نظیری دارد که در ادامه به تفکیک شرح می‌دهیم:

رتبه سایت در جت سئو

سرویس رتبه جت سئو، ترافیک ورودی سایت‌های ایرانی از گوگل را محاسبه می‌کند. این ابزار بر خلاف الکسا که ترافیک ورودی از نسخه موبایل را محاسبه نمی کرد، همه نسخه دسکتاپ و هم نسخه موبایل سایت‌ها را در محاسبات خود مدنظر قرار می‌دهد. در سرویس رتبه جت سئو بر خلاف الکسا امکان تقلب وجود ندارد و همچنین ترافیک مستقیم و ریفرال را محاسبه نمی‌کند. زیرا ترافیک ورودی از گوگل بر اساس جستجوی کلمات کلیدی، معیار بهتری برای ارزیابی و رتبه‌بندی یک سایت است.

بررسی سئوی سایت

جت سئو یک ابزار جامع برای تحلیل و بررسی سئوی سایت است که به وبمستران کمک می‌کند تا سایت خود را مطابق با الگوریتم‌های گوگل بهینه سازی کنند. این ابزار از تکنولوژی‌های نوین برای دنبال کردن الگوریتم‌های گوگل استفاده می‌کند و بسیاری از مشکلات فنی سایت را که معمولاً از دید مدیران سایت پنهان می ماند، آشکار می‌کند.

تحقیق کلمات کلیدی

یک ضرب‌المثل معروف وجود دارد که می‌گوید صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل بهترین جا برای پنهان کردن جسد مقتول است! نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که 75 درصد از کاربران گوگل، هرگز به صفحه دوم نتایج جستجو نمی‌روند و در صفحه اول به پاسخ خود می‌رسند. بنابراین برای دیده شدن باید در کلمه کلیدی خود در صفحه اول نتایج جستجوی کلیدی قرار بگیرید. جت سئو تحقیق کلمات کلیدی را با استفاده از چندین ابزار کاربردی از جمله سرویس ساختار محتوا برای شما انجام می‌دهد.

جایگزین سایت الکسا

جمع‌بندی

چه مدیر یک سایت باشید چه مسئول دیجیتال مارکتینگ آن، لازم است سایت خود را در معرض دید کاربران دیگر قرار دهید و برای این کار به ابزارهای حرفه‌ای نیاز دارید. در گذشته نه چندان دور، الکسا به عنوان یک ابزار جامع مورد قبول همه مدیران سایت‌ها قرار داشت.

اما اکنون این سایت به کار خود پایان داده و باید به دنبال یک جایگزین بهتر برای آن باشید. جت سئو یک ابزار جامع مدیریت سایت است که در برخی از موارد می‌توان گفت امکانات بیشتری نسبت به الکسا دارد. با استفاده از این ابزار فارسی زبان می‌توانید کسب و کار خود را در وب توسعه دهید و از رقبا پیشی بگیرید.

همچنین بخوانید
افزایش بازدید سایت میتواند از طریق خرید بازدید فیک یا از طریق روشهای طبیعی و تولید محتوی باشد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.بازدید فیک شاید در ظاهر بتواند به رتبه الکسا کمک کند ولی گوگل این بازدیدها را تشخیص میدهد و رتبه سایت را به شدت افت میدهد.
مرورگر کروم Chrome یکی از مرورگرهای محبوب است که توسط گوگل ارائه شده است. این مرورگر یک نسخه متن باز هم دارد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی افزونه های این مرورگر برای صرفه جویی در زمان سئو سایت به پردازیم.
بهترین ابزارهای سئو برای آنالیز بخش های مختلف سایت، از آنالیز رتبه سایت در گوگل تا آنالیز عوامل سئو داخلی و خارجی، در این مطلب از سئو24
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.