متا تگ کلمات کلیدی یا meta keyword و اهمیت آن در سئو چیست؟

یکی از کارهای مهمی که باید در سئو انجام دهید این است که به هر شکلی به گوگل و دیگر موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای شما را بهتر و سریع‌تر تشخیص دهند. برخی معتقدند استفاده از متا تگ کلمات کلیدی، یکی از روش‌هایی است که شما را به این هدف نزدیک می‌کند؛ اما باید ببینیم چقدر این ادعا درست است؟

با اینکه شما به طور مستقیم با موتورهای جستجو در ارتباط نیستید، اما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف، سیگنال‌هایی را برایشان بفرستید تا بتوانند اطلاعات بیشتری از محتوای صفحات شما به دست آورند. این کار کمک می‌کند تا گوگل و دیگر موتورهای جستجو به درک بهتری از محتوا برسند و نتیجه مناسب‌تری را به کاربران نمایش دهند.

استفاده از meta keyword یکی از روش‌هایی است که برخی از کارشناسان می‌گویند به کمک آن‌ها می‌توانید اطلاعات بیشتری از محتوا را در اختیار گوگل قرار دهید؛ اما سوال اصلی اینجاست که این کار چقدر به ما کمک می‌کند و آیا متا تگ کلمات کلیدی فاکتور رتبه‌بندی است یا خیر؟ با ما در سئو24 همراه باشید.

meta keyword

متا تگ کلمات کلیدی چیست؟

متا کیوردها در واقع متا تگ‌هایی هستند که اطلاعات بیشتری از محتوای صفحه شما را برای موتورهای جستجو ارسال می‌کنند. این متا تگ‌ها را می‌توانید در کدهای HTML صفحه خودتان قرار دهید. البته کاربران و بازدیدکنندگان سایت نمی‌توانند آنها را ببینند.

این کد در بخش Head سایت قرار می‌گیرد و در قسمت زیر می‌توانید نمونه‌ای از یک متا تگ keywords را ببینید:

<meta name="keywords" content="seo, search engine optimization"/>

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که متا تگ کلمات کلیدی، فاکتور رتبه‌بندی گوگل نیست و اگر با هدف بهبود رتبه از آن استفاده می‌کنید، بهتر است تجدید نظر کنید. گوگل سال 2009 مشخصاً اعلام کرد که در سیستم رتبه‌بندی خود از متا کیورد استفاده نمی‌کند. سال 2020 نیز بیل اسلاوسکی با برگزاری یک نظرسنجی در توییتر از متخصصین حوزه سئو پرسید که آیا هنوز از متا تگ کلمات کلیدی استفاده می‌کنند یا خیر. با جواب این نظرسنجی مشخص شد که بسیاری از  آنها دیگر از تگ استفاده نمی‌کنند؛ اما از آنجایی که سئو در گوگل همچنان مملو از ناشناخته‌هاست و این موتور جستجو نیز موارد زیادی را در نظر می‌گیرد، دلایل مختلفی وجود دارد که همچنان باید از meta keyword استفاده کرد.

دلایل استفاده از متا کیوردز

همان‌طور که اشاره کردیم، استفاده از متا تگ کلمات کلیدی ضرر ندارد و همچنان بهتر است از آن کمک بگیرید. در ادامه به بررسی دلایل این ادعا می‌پردازیم:

متا تگ کلمات کلیدی همچنان توسط یاندکس استفاده می‌شود

Yandex بزرگترین موتور جستجوی روسی است که سهم بازار آن تقریباً برابر با سهم گوگل در روسیه است. اسناد رسمی منتشر شده از آن‌ها نشان می‌دهد که متا تگ کلمات کلیدی می‌توانند هنگام تعیین ارتباط صفحه با عبارت‌های جستجوشده، کاربرد داشته باشند.

متا تگ کلمات کلیدی

حالا سوال اصلی اینجاست که آیا این متا تگ فاکتور رتبه‌بندی در موتور جستجوی یاندکس است؟ قطعاً خیر؛ یک نفر از متخصصان سئوی روسی سال 2020 در توییتر اعلام کرده بود که برای امثال ما شاید فقط یک عامل کم‌ارزش و کم‌وزن باشد.

حالا که درباره یاندکس صحبت کردیم، شاید برایتان سوال شده باشد که متا تگ کلمات کلیدی چقدر برای موتورهای جستجوی دیگر اهمیت دارد. در ادامه نیز به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

بینگ (Bing)

سال 2014 بود که بینگ در یک بلاگ‌پست به طور مشخص اشاره کرد meta keyword دیگر به پایان عمر خودش رسیده است و از نظر سئو، دیگر ارزشی ندارد. سال 2020 نیز مدیر بینگ در توییتر نیز به طور رسمی این موضوع را تایید کرد و گفت:

متا تگ کلمات کلیدی از نظر ارزش سئو برای موتور جستجوی بینگ مرده است و ما توجهی به آن نمی‌کنیم.

بایدو (Baidu)

سال 2012، یکی از مهندسان بایدو در انجمن تخصصی وبمسترانِ خودشان، اعلام کرد که متا کیورد به زباله‌دان تاریخ پیوسته است و بعد از این، ما آن را نادیده خواهیم گرفت.
البته بعداً در آوریل 2020 بعد از به‌روزرسانی همان صفحه اعلام کردند که:

عنوان، توضیحات و کلمات کلیدی برای ارزیابی ارزش صفحه از سوی بایدو مهم هستند.

از آنجایی که منطق حکم می‌کند به اطلاعات جدیدتر اعتماد کنیم، به نظر می‌رسد متا تگ کلمات کلیدی می‌تواند یک سیگنال رتبه‌بندی در بایدو باشد.

همچنان از متا تگ کلمات کلیدی در برخی جستجوهای داخلی سایت‌ها استفاده می‌شود

بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب (CMSها) از متا تگ کلمات کلیدی برای جستجوهای داخلی سایت استفاده نمی‌کنند؛ اما برخی از سیستم‌های جستجوی داخلی از جمله SOLR، Algolia و سیستم‌هایی که روی Elasticsearch ساخته شده‌اند، می‌توانند از آن کمک بگیرند. اگر هر کدام از سرویس‌ها به جستجوی داخلی شما کمک می‌کند، شاید لازم باشد از متا تگ کلمات کلیدی استفاده کنید.

متا تگ کلمات کلیدی

استفاده متا کیوردز برای تحقیق درباره رقبا

برخی از افراد، استفاده از متا تگ keywrods را برای تحلیل رقبا پیشنهاد می‌کنند. آنها توصیه می‌کنند در سایت‌های رقیب به دنبال متا تگ کلمات کلیدی باشید و بفهمید قصد دارند روی کدام کلمات بهینه‌سازی را انجام دهند. البته برخی هم معتقدند این توصیه خیلی هم رویکرد مناسبی نیست، چون:

  • این روزها بیشتر سایت‌ها از متا تگ کلمات کلیدی استفاده نمی‌کنند، بنابراین در بیشتر مواقع نمی‌‌توانید هیچ کلمه کلیدی‌ای را در این قسمت پیدا کنید.
  • برخی از سایت‌ها حتی کلمات کلیدی ناخواسته یا نامربوطی را در فیلدهای متا تگ خود قرار می‌دهند.

برای آنالیز رقبا بهترین کار این است که از ابزارهای تحلیل رقبا استفاده کنید.

آیا گوگل از متا تگ کلمات کلیدی (meta keyword) استفاده می کند؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم متا تگ کلمات کلیدی فاکتور رتبه‌بندی گوگل نیست، اما شاید برای ارسال اطلاعاتِ بیشتر درباره محتوای یک صفحه، بتوانید از آن استفاده کنید. البته در اسناد سئوی پیشرفته Google Search Central، می‌بینیم که مهم‌ترین تگ‌هایی که گوگل از آنها استفاده می‌کند، توضیحات متا (Meta Discription) و ربات‌های متا (Meta Robots) هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب به اهمیت متا تگ کلمات کلیدی در سئو پرداختیم و بررسی کردیم که استفاده از این متا تگ چقدر برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو اهمیت دارد. به نظر می‌رسد که این قسمت که در بخش Head سایت قرار می‌گیرد، نه‌تنها فاکتور رتبه‌بندی نیست؛ بلکه سال‌هاست دیگر به آن توجه جدی هم نمی‌شود.

همچنین بخوانید
دنیای وب را با درک URL ها فتح کنید! راهنمای جامع درک و ساخت آدرس‌های وب، رمز و راز آدرس‌دهی در اینترنت را برای شما آشکار می‌کند.
برای پیروزی در دنیای پررقابت بازاریابی آنلاین، یادگیری سئو یک ضرورت برای همه کسب و کارها است. در این مقاله به آموزش ساده و گام به گام سئو می پردازیم.
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.