11 اصل ضروری سئو – ترفندهای یازده گانه سئو برای موفقیت

برای سئو سایت شما باید محتوایی جذاب تولید کنید و استراتژی بازاریابی موثری برای عرضه این محتوا داشته باشید تا موفق شوید.

سئو اجرای یک سری فعالیت و حرکت به صورت درست است تا بتوان مخاطبان کالا و خدمات را به خرید تشویق و ترغیب کرد یا آنکه مخاطب را به تعامل با سایت فراخواند.

11 اصل ضروری سئو – ترفندهای یازده گانه سئو برای موفقیت

1-  صنعت و مخاطبان آن

صنعت شما و مخاطبان آن باید رتبه اول در جلب توجه باشند. برای این منظور به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • صنعتی که شما در آن مشغول فعالیت هستید چیست؟
  • رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟
  • مکانی که رقبای بلقوه شما بازاریابی می کنند کجاست؟
  • استراتژی سئو رقبای شما چیست و این استراتژی چگونه انجام میشود؟
  • سرسخت ترین رقیب شما کدام است؟

به این سوالات که پاسخ دهید برای انجام مراحل بعد آماده خواهید بود و میتوانید، یک استراتژی موثر سئو برای سایت خود ایجاد نمایید.

2-  تحقیقات کلمات کلیدی

همانطور که تلاش می کنید که نیازهای مخاطبان به کالا و خدمات صنعت خود را درک کنید تحقیقات کلمات کلیدی بهترین روش برای فهمیدن مقصود کاربران از واژه های جستجو شده آنها در موتورهای جستجو است.

 در تحقیقات کلمات کلیدی شما به چند مسئله باید توجه کنید. اول : چیزی که کاربران برای یافتن آن در گوگل جستجو می کنند. دوم: نحوه انجام این جستجو است. کوچکترین مشکلی در بحث تحقیقات کلمات کلیدی میتواند باعث ایجاد اختلال در فرایند سئو شود.

هنگام تحقیقات کلمات کلیدی به تغییراتی که سلیقه کاربران در زمان های مختلف با آن روبرو است. توجه داشته باشید. نسنجیدن این تغییرات به شکست استراتژی سئو شما منجر خواهد شد.

هدف کاربر

3-    هدف کاربر

هدف کاربر از جستجو کلمات مرحله بعدی است که برای موفقیت کمپین های سئو باید بپیمایید. برای مثال فرض کنید که کاربر برای عبارت "ابزارهای ماژولار که میتوانم با آنها چیزهای مختلف بسازم" را جستجو کند. اما شما با تحقیقات کلمات کلیدی خود متوجه می شوید که عباراتی مانند فروش قطعات ماژولار  و ساخت وسایل با قطعات ماژولار بیشتر جستجو شده اند. استفاده از هر یک از  این کلمات کلیدی باعث می شود که یک افزایش 10 برابری در میزان ترافیک صفحه فرود سایت خود را مشاهده کنید.

اگر تحقیقات کلمات کلیدی را انجام نداده باشید و تنها براساس تغییر سلیقه کاربران، کلمات کلیدی خود در سایت را انتخاب کنید. کلمات کلیدی را که ترافیک بیشتری برای شما به ارمغان خواهند آورد را هرگز کشف نمی کنید.

هرچه تحقیقات کلمات کلیدی را دقیقتر انجام دهید کلمات بیشتری خواهید یافت که فرصت مناسبی برای پیشی گرفتن از رقبا به شما میدهند.

4- آنالیتیکس و گزارش ها

به خاطر داشته باشید که هیچ چیز به اندازه یک گزارش دقیق در سئو اهمیت ندارد. اگر شما نتوانید نتایج را بدست آمده از کمپین های تبلیغاتی را به درستی گزارش گیری کنید. نخواهید توانست تصمیم درستی برای تنظیم و تغییر این کمپین ها برای دستیابی به مخاطب و مشتری بیشتر اتخاذ کنید.

به خاطر داشته باشید که همه تجارت ها به صورت روزانه یا هفتگی به تنظیم استراتژی های سئو خود نیاز ندارد. بسیاری از صنایع حتی هر شش ماه یکبار نیز به تغییری در کلمات کلیدی خود نیاز ندارند.

اما اگر شما در صنعتی فعالیت می کنید که میزان تغییرات در آن زیاد است و بازار به سرعت از جهتی به جهت دیگر تغییر مسیر میدهد. ممکن است که لازم باشد سرعت پردازش کلمات کلیدی برای سئو سایت خود را افزایش دهید.

هنگامی که شما کلمات کلیدی را بدرستی انتخاب کنید گزارشات گوگل آنالیتیکس براحتی میتوانند به شما بگویند که کدامیک از این کلمات در عمل توانسته اند که ترافیک مد نظر را جذب کرده و کدام یک به اصلاح و تغییرات نیاز دارند.

با انجام این مراحل به صورت موثر، شما براحتی میتوانید تغییر بعدی در صنعت خود را پیشبینی کرده و برای آن از قبل آماده باشید. آمار و آنالیز گوگل آنالیتیکس به دلیل فراهم آوردن همین امکان پیشبینی و تعیین صحت عملکرد کمپین های سئو اهیمت دارد.

5-    سئو موبایل

اهمیت سئو موبایل به دلیل آن است که گوگل استراتژی  mobile-first index را در پیش گرفته است که طی آن صفحاتی و سایت هایی که برای موبایل بهینه شده باشند، در اولویت برای ایندکس شدن قرار میدهد. به خاطر داشته باشید که گوگل آنچنان پر مخاطب است که عملاً استاندارد گوگل، استاندارد تمام سایت ها خواهد شد. بنابراین اگر گوگل اولیت ایندکس را به سایت های بهینه شده برای موبایل میدهد. سایت ها نیز به سمت بهینه سازی ساختار خود برای موبایل حرکت خواهندکرد.

به خاطر داشته باشید که سایتی که بهترین نتیجه را برای کلمه کلیدی مخاطبان ارائه دهد حتی اگر برای موبایل بهینه نشده باشد برای کاربران کامپیوترها همچنان اول به نمایش در خواهد آمد. اما با ازدیاد کاربران موبایل، سایت هایی که ریسپانسیو نیستند تجربه کاربری خوشایندی برای کاربران موبایلی سایت خود ارائه نخواهند کرد. به همین سادگی این سایت ها به تدریج جای خود را به سایت های ریسپانسیو خواهند داد.

گوشی های اندرویدی و ایفون ها همه جا هستند پس بهتر است که سایت شما برای هر دوی آنها به درستی به نمایش در بیاید.

سایت های AMP مشکلاتی مانند امکان ایجاد محتوای کپی را با خود به همراه دارند و همچنان شیوه های سنتی ریسپانسیو کردن سایت به طراحی سایت با AMP ارجحیت دارند. در حقیقت پروژه AMP برای دیزاین بهتر سایت از نظر گرافیکی برای موبایل ها ایجاد نشده است. هدف AMP ارتقاء سرعت و حذف کدهای غیر ضروری سایت در نسخه موبایل بوده است. بنابراین در سایت هایی که مبتنی بر متن هستند. همچنان نیازی به حرکت به سمت سایت های AMP وجود ندارد. ولی باید سایت را به کمک استایل دهی برای گوشی همراه بهینه سازی کرد.

گوگل ابزاری برای تست کارایی سایت در موبایل دارد که از نظر ظاهر و سرعت بارگذاری سایت را چک می کند. گوگل خود ادعا می کند که تفاوتی میان AMP و ریسپانسیو قائل نیست و هر دو روش میتوانند به خوبی برای موبایل طراحی مناسب را ایجاد کنند.

Crawling پردازش صفحات

6-Crawling یا پردازش سایت توسط ربات های گوگل

Crawling یا خزش سایت فرایندی است که طی آن گوگل ربات های خود را برای ایندکس کردن سایت و صفحات آن ارسال کرده تا صفحات جدید سایت و تغییرات داده شده در آن را پردازش کند.

ربات های گوگل که عمل پردازش صفحات و تغییرات آن را انجام میدهد به نام spiders  که در فارسی به عنکبوت ترجمه شده است، نیز شناخته می شوند. این ربات ها وظیفه دارند که صفحات سایت و تغییرات آنها را ایندکس کنند، بدون ایندکس شدن صفحه، رتبه ای هم در گوگل در اختیار آن صفحه نخواهد بود. نداشتن لینک های داخلی و یا ساختار سایت نامنظم و یا نداشتن نقشه سایت به معنای آن است که ایندکس شدن صفحات شما با مشکل روبرو خواهد شد. زیرا ربات های گوگل قادر به شناسایی صفحات سایت شما و تغییرات اعمال شده در آن نیستند.

 صفحات 404 ممکن است که به ایندکس شدن سایت و صفحات صدمه بزنند. مشکلات دیگری که مانع درست ایندکس شدن صفحات است کدهای Disallow در فایل robots.txt است. مطمئن شوید که این کد صرفاً برای منابعی به کار گرفته شود که ایندکس نشدن آنها مورد تایید شما است.

7-    ایندکس شدن صفحات و تغییرات

درباره تفاوت و تشابه بین ایندکس شدن و Crawling سایت، بحث های متفاوتی وجود دارد. اگر بخواهیم این موضوع را روشن کنیم بهتر است یک مثال بزنیم. فرض کنید که به دلیل نبودن نقشه سایت و یا هر مشکل دیگری گوگل قادر به Crawl کردن یکی از صفحات شما نیست. شما براحتی میتوانید توسط Fetch as google صفحه را Crawl کنید.

اما ایندکس شدن صفحه در گوگل به عواملی مانند تنظیمات  noindex,Nofollow در متا تگ Robots و موارد ذکر شده در بالا در ارتباط با فایل Robots.txt و یا نبودن نقشه سایت وابسته است. توجه داشته باشید که اگر صفحات سایت پردازش شوند ولی ایندکس نشوند گوگل آنها را به نمایش نمی گذارد ولی اگر صفحه ای ایندکس شود ولی منابع آن مانند عکس ها و سایر فایل های مرتبط با صفحه در درسترس گوگل نباشد به رتبه سایت صدمه وارد خواهد شد.

سئو تکنیکال

8-    سئو تکنیکال

در سئو تکنیکال مواردی مانند سرعت سایت، کد نویسی، جاوا اسکریپت،  Schema markup و  Canonicalization بررسی می شوند. سئو تکنیکال به دانش فنی و مهارت بیشتری نسبت به دیگر بخش های مرتبط با سئو نیاز دارد. مثال: شما ممکن است تمام اصول سئو را در سایت رعایت کنید ولی در تعیین تگ Canonical اشتباه کرده باشید و یا پلاگین نامناسبی را برای تولید این تگ استفاده کنید و نتیجه کار عدم ایندکس شدن درست صفحات سایت توسط گوگل باشد.

یا آنکه اسلایدر صفحه شما چنان حجیم باشد که بیش از 4 ثانیه برای بارگذاری آن، زمان نیاز باشد. شاید هم شما به درستی از ویژگی های Schema استفاده نکنید و به اعتماد مخاطبان خود لطمه وارد کنید. به این دلایل است که سئو کردن یک سایت در عمل کار سخت و در کلام به نظر ساده و آسان می رسد. هرچه سایت شما بزرگتر باشد احتمال بروز مشکل و خطا در پروژه سئو بیشتر و بیشتر می شود.

9- محتوا

محتوا و ایجاد لینک به آن همچنان یکی از مهمترین استراتژی های سئو محسوب میشود. همه انواع محتوا یک ارزش یکسان ندارند. محتوا ممکن است اسپم باشد. اگر به مواردی مانند هدینگ ها، ساختار جملات، و سایر مواردی که در رتبه گیری محتوا تاثیر دارند توجه نکنید و تنها به تولید محتوای خوب بی اندیشید کارتان بی فایده خواهد بود.

 محتوا باید طوری نوشته شود که توسط مخاطبان سایت شما وایرال شود. یعنی آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. جذابیت محتوا مانند کالایی است که میخواهید بفروشید و باید به چشم مشتری ارزشمند باشد تا به آن اعتنا کند.

در تولید محتوا به موارد زیر توجه داشته باشید:  هدف قراردادن کلمات کلیدی، استفاده از سئو داخل صفحه ، بهینه سازی متا تگ ها، عدم وجود خطاهای تایپی و گرامری، بهینه سازی تصاویر.

 با وجود رعایت همه این موارد محتوا همچنان باید برای مخاطب جذاب باشد.

تولید و توزیع محتوا تحت تاثیر عوامل مختلفی هستند. گاهی صرف توزیع محتوا در زمان بد منجر به عدم استقبال از آن میشود.گاهی قضاوت مخاطب بر کیفیت محتوا براساس مواردی است که قابل اندازه گیری نیست. به همین دلیل همواره باید از ابزارهایی برای سنجش تاثیر محتوای تولیدی بر مخاطب نهایی سایت بهره برد.

لینک ها در سئو داخلی

10-  لینک ها

همانطور که در همین مقاله هم توضیح دادیم لینک ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند. لینک ها مانند بنر تبلیغاتی مغازه شما در اینترنت عمل می کنند. برای دیده شدن ویترین و محصولات توسط مشتریان ابتدا باید حضور خود را به اطلاع مخاطبان کالا و خدمات ارائه شده خود برسانید.

لینک های مخرب در بهترین حالت هیچ تاثیری بر روی سئو سایت شما نخواهند گذاشت و همچنان گزارش هایی از صدمات سئو در اثر انواع لینک های اسپم ارسال می شود. بنابراین ریسک تولید لینک بی کیفیت ریسک غیر قابل پذیرشی برای مدیران سایت است.

بک لینک های اسپم ممکن است این پیام را به گوگل بدهند که سایت شما نیز فعالیت اسپم دارد و یا میخواهد در آینده چنین فعالیتی داشته باشد. شما میتوانید از انواع لینک استفاده کنید اما مهم است که تمام این لینک ها در سایت های معتبر مرتبط تولید شوند.

11-   مهمترین عامل سئو تشویق مخاطب به انجام کاری که میخواهید 

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یک هدف مشخص دارد و آن بالابردن رتبه سایت در گوگل است ولی این افزایش رتبه به یک دلیل مشخص صورت میگیرد و آن جذب مخاطب است. بدون جذب مخاطب رتبه اول گوگل بودن هیچ ارزشی برای صنعت شما ندارد. شاید گمان کنید که رتبه یک گوگل به معنی افزایش ترافیک سایت است. اما باید بدانید که تنها در صورتیکه کلمه کلیدی انتخاب شما درست بوده و عنوان و توضیحات درستی در اختیار کاربران قرار دهید رتبه اول به معنای ترافیک بیشتر برای شما خواهد بود. در غیر اینصورت رتبه اول هیچ مزیتی ندارد.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.