اشتباهات رایج سئو

در این نوشته از سئو 24 قصد داریم آموزش دهیم که چگونه رتبه سایت را در گوگل و سایر موتورهای جستجو کاهش دهید، وارد لیست سیاه (Black List) سازید و در نهایت اسپم کنید، همچنان لیستی از اشتباهات رایج سئو را منتشر کنیم که مخالف الگوریتم های پاندا و پنگوئن گوگل میباشد، در صورتی که شما موارد ذیل را انجام میدهد، با کاهش بازدید و از دست رفتن رتبه سایت خود مواجه خواهید شد. در این مقاله با بررسی چندین سایت، چنیدن اشتباه در اجرای تکنیک های سئو را که بارها و بارها در سایت های مختلف تکرار شده است را لیست کرده ایم تا شما از این اشتباهات اجتناب کنید.

اشتباهات رایج سئو

بهینه سازی برای موتورهای جستجو را فراموش کنید و تمرکز خود را بر روی تولید محتوای ارزشمند برای کاربر نهایی بگذارید.

قوانین سئو همواره درحال تغییر هستند و شما برای سئو سایت خود نیاز به یک برنامه مدون دارید. به برخی آمارها در زمینه سئو نگاهی بی اندازید:

  • 93 درصد از فعالیت های آنلاین با جستجو در موتورهای جستجو شروع می شود
  • 75 درصد از کاربران هرگز به صفحه دوم گوگل مراجعه نمی کنند.
  • 70 تا 80 درصد کاربران گوگل تبلیغات کلیکی گوگل اهمیتی نمی دهند.

آیا اصلا سئو کردن سایت ضرورت دارد؟ قطعاً بله

سئو به زبان ساده به معنی؛ ترجمه وب سایت شما به زبانی است که توسط موتورهای جستجو به سادگی درک می شود. با سئو شما می توانید کاربرانی که بدنبال کالا و خدمات و اطلاعات و پاسخ های ارائه شده در سایت شما هستند را به سایت خود جذب کنید. شما می توانید با تکنیک های سئو حرفه ای رتبه مناسبی در گوگل بدست بیاورید.

از طرفی فرمول های رتبه بندی در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو به صورت کامل مشخص نیست. از طرف دیگر الگوریتم هایی مانند الگوریتم رنک برین گوگل، شناوری رتبه های جستجو را بالاتر برده اند. و قوانین موجود برای درج محتوا و دریافت بک لینک به شدت سخت گیرانه شده اند.

اشتباهات بارز در تکنیک های سئو که باید از آنها اجتناب کرد

اشتباهات رایج در سئو و روش های اجتناب از آن

1- کلمات کلیدی

کلمات کلیدی در محتوا بسیار اهمیت دارند و خود محتوا پادشاه سئو است.

 اشتباهی که مبتدیان و حرفه ای های سئو به یک میزان در هنگام به کار بردن کلمات کلیدی انجام می دهند. پر کردن محتوای صفحه با کلمات کلیدی و استفاده از کلمات کلیدی اشتباه است.

هدف از پر کردن محتوا با کلمات کلیدی استفاده از خود کلمات کلیدی بصورت دقیق در محتوا و به کارگیری بیش از حد آن در محتوا به منظور فریب موتورهای جستجو است.

مشاهده:

"ماشین لهستانی ما بهترین ماشین لهستانی در بازار ماشین های لهستان است. اگر به دنبال خرید یک ماشین خوب لهستانی می گردید، به ماشین لهستانی ما هم نگاهی بیاندازید. ماشین ما بهترین قیمت ماشین لهستانی را دارد"

جمله بالا از نظر سئو وحشتناک است. این جمله از نظر گوگل هیچ ارزشی ندارد و احتمال پنالتی شدن سایت توسط گوگل بسیار زیاد است.با چنین محتوایی شما تنها قصد دارید که سیستم را فریب دهید.

گوگل از Latent Semantic Indexing-LSI برای آنالیز صفحات سایت و قابل اعتماد بودن تعدد کلمات کلیدی بهره می برد. در این سیستم گوگل کلماتی مترادف با کلمه کلیدی را در صفحه جستجو می کند. در یک متن طبیعی شما باید از تکرار بی جهت کلمه کلیدی به پرهیزید و از مترادف های آن استفاده کنید تا جملات زیباتری داشته باشید. بنابراین گوگل این موضوع را به عنوان رفرنسی برای تعیین متن طبیعی تعیین کرده است.

نکته: در زبان فارسی با فقر واژه روبرو هستیم و یافتن مترادف در فارسی بسیار مشکل است. مثال معروف شیر جنگل، شیر پاکتی و شیر آب، که همگی از یک واژه شیر برای بیان سه مفهوم مختلف استفاده کرده اند. در فارسی هر واژه برای ساختن واژه جدید به واژه دیگری مثل لگو می چسبد و کلمات جدید ایجاد می کند. مثل شیرخوار، شیرخوارگان، شیرخوارگاه، که همگی بر پایه همان کلمه شیر تولید شده اند و به کلمه دیگری برای تولید معنی متفاوتی متصل گشته اند. مثال دیگر کلمه پرستار بچه و عبارت انگلیسی مترادف آن babysitter است همانطور که می بنید در هر دو زبان از ویژگی اتصال دو کلمه برای تولید کلمه جدید استفاده شده است ولی در انگلیسی واژه Sitter  از واژه Sit به معنی نشستن گرفته شده و با er معنای فاعلی یا مفعولی پیدا میکند  یعنی نشاننده یا شخص نشانده شده، در نقش فاعلی به معنای پرستار (به ویژه پرستار بچه)، در نقش مفعولی به معنای شخصی که در ازاء دریافت پول روی صندلی نشسته تا نقاشی تصور او را نقاشی بکشد، به کار می رود. در حالیکه واژه پرستار در فارسی کاملاً عام است و از پرستار بچه تا پرستار بیمارستان را شامل می شود و کلمه بدون توضیح فاقد بار معنایی کامل خود است.

هنگام تولید محتوا بر روی کلمات کلیدی تمرکز داشته باشید، اما در به کارگیری آن زیاده روی نکنید. در عنوان صفحات از کلمه کلیدی استفاده کنید. شروع پاراگراف اول خود را با کلمه کلیدی آغاز کنید. در توضیحات متا از کلمات کلیدی استفاده کنید.

برای یافتن کلمات کلیدی می توانید از ابزار Keyword Planner گوگل بهره بگیرید. این ابزار به شما کلماتی که جستجوی بالایی دارند را معرفی خواهد کرد. شما باید کلمات کلیدی طولانی یا Long tail keyword که با محتوای شما مرتبط هستند را نیز یافته و به کار ببرید.

2- انکر تکست anchor text

انکر تکست متن قابل مشاهده یک لینک است. این متن می تواند مخاطب را به کلیک ترغیب کند.

از اشتباهات رایج در به کارگیری انکر تکست anchor text استفاده خود کلمه کلیدی در تمام لینک های داخلی و خارجی برای یک صفحه است.

شما باید از متن کلمه کلیدی در لینک های خود استفاده کنید ولی همه لینک های یک صفحه نباید عیناً خود کلمه کلیدی مرتبط با آن صفحه باشند.

سعی کنید از ترکیبی از انواع متن را در لینک های خود استفاده کنید:

  • نام برند به عنوان متن لینک شده
  • آدرس سایت به عنوان متن لینک
  • متن با کلمه کلیدی طولانی Long tail

نکته: در کلمات کلیدی می توان از کلمات عمومی مانند اینجا کلیک کنید نیز استفاده شود. به کارگیری این روش در بسیاری از مقالات نفی شده است. ولی باید به خاطر داشت که هنگام دریافت بک لینک از سایت های دیگر باید طبیعی عمل کرد و قطعاً تمام کاربران سایت ما متخصصان سئو نیستند و چند لینک با کلمات عمومی طبیعی است. یکی از وظایف یک شرکت سئو یافتن میزان درست هر کدام از این کلمات برای برتری بر رقیبان سایت می باشد.

انکر تکست anchor text

3- بهینه سازی تصاویر

سئو و بهینه سازی تصاویر سایت بسیار اهمیت دارد. زیرا که گرافیک به جذب و تعامل مخاطب کمک زیادی می کند.  سایت هایی که از تصاویر جذاب استفاده می کنند در شبکه های اجتماعی بیشتر باز نشر خواهند شد. CTR یا نرخ کلیک سایت هایی که از عکس های جذاب استفاده می کنند نیز بیشتر خواهد بود.

از اشتباهات رایج در سئو تصاویر دانلود تصاویر و عدم بهینه کردن نام فایل با محتوای صفحات خود است.

موتورهای جستجو برای درک محتوای تصویری به متن احتیاج دارند. این متن باید نحوه ارتباط عکس با محتوا را برای موتورهای جستجو مشخص کند. به کارگیری  نام فایل، متن تگ ALT و عنوان عکس همچنین توضیح زیر عکس به صورت بهینه شده در تشخیص مفهوم عکس توسط موتور جستجو الزامی است.

در ضمن باید با کمک نرم افزارهای فشرده سازی تصاویر سایت را بدون افت کیفیت کاهش حجم داد تا موجب افت سرعت سایت نشوند.

4– افزایش مطالب غیرمرتبط به موضوع سایت و کلمات کلیدی غیرمرتبط: گوگل موضوع سایت ها را بسیار خوب درک میکند، شما نمیتوانید مطالب غیرمرتبط به موضوع سایت خود را منتشر کنید و کلمات کلیدی نامرتبط به وارد سازید! موضوع سایتتان باید مشخص باشد و تحت همان موضوع مطالب منتشر گردد. اگر دقت داشته باشید معمولا سایتهای موفق هستند که روی یک محور میچرخند. توجه : این حالت زمانی صدق میکند مطالب غیره مرتبط بدون دسته بندی و شاخه بندی مناسب منتشر گردد، ولی در صورتی که شما مدیریت کامل بر روی موضوعات مطالب سایت خود داشته باشید مشکلی پیش نخواهد آمد برای نمونه میتوانید به سایت یاهو یا تیبیان مراجعه کنید.

5- عدم استفاده از Title : عنوان ها در سئو نقش زیادی دارد و از پایه های بهینه سازی سایت میباشد، توسط کاربران جستجو میشوند و در گوگل نمایش داده میشوند و همچنان در مرورگر کاربر نمایش داده خواهد شد. عنوان ها میبایست بسیار کلیدی و مفید وارد شوند و کمتر از ۷۰ حرف باشد زیرا اگر عنوان بیش از ۷۰ حرف باشد در گوگل نمایش داده نشده و ادامه آن (…) میشود.

6- ساخت سایت کامل فلش: سایتهای که فلش هستند موتورهای جستجو نمیتوانند مطالب آنها را بخواند؛ اگر در جستجوی گوگل متوجه شده باشید سایتهایی رتبه بالا دارند که حاوی متن هستند. اگر نمیتوانید از فلش جدا شوید، سعی کنید سایت خود را کامل با فلش نسازید، حد اقل بخشهای مهم آنرا به متن اختصاص دهید.

7- استفاده عکس به جای متن: شاید در بعضی از سایتها دیده باشد که متن را روی عکس قرار میدهند. این مورد هم همانند گزینه سوم میباشد، گوگل نمیتواند متون روی عکسها را تشخیص دهد. متن ها را به عکس تبدیل نکنید یا حداقل اگر متن را به عکس تبدیل کردید و در سایت قرار دادید، اصل متن را نیز در سایت قرار دهید.

8- استفاده از پیوند (URL) ها بد: پیوندهایی بسیار طولانی و نا مرتبط نامناسب است. همچنان خوب است بدانید داشتن یک پیوند یکتا متفاوت (Unique)، استفاده از اعداد (ID) در آدرس، اضافه کردن پسوندهایی نظیر .html ، .php و … در بهینه سازی سایت شما هیچ تاثیر مثبتی نخواهد گذاشت. پیوندهایی بد است که فقط و فقط برای موتورهای جستجو ساخته شده باشد، پیوندهایی که اسباب آرامش و راحتی برای کاربر باشد مفید است. گوگل و سایر موتورهای جستجو آدرسهای را میپسندند که کاربران میپسندند (کوتاه و مفید).

9- عدم استفاده از Heading ها :  Heading هم از مواردی است که سئو یک سایت را قوت میدهد، هیدینگ ها همان تگهای H1 تا H6 میباشند، هر صفحه باید حتما H1 داشته باشد، معمولا H1 صفحه اصلی سایت را عنوان سایت یا لینک به عنوان سایت را تشکیل میدهد، و H2 لینک به نوشته های سایت است.

10- عدم بروزرسانی و خواب رفتن سایت: سایت شما با عدم بروزرسانی (Update) به خواب میرود! با خواب رفتن یک سایت ممکن است تغییراتی در رتبه سایت بوجود بیاید. سعی کنید حد اقل ماهانه سایت خود را با موضوعات مفید، جدید و مرتبط به موضوع سایت خود مرتب بروزرسانی کنید.

11- لینک دادن به دیگران: لینک دادن به دیگران از رتبه سایت شما نمیکاهد، بلکه ارزش یک مطلب را شما نیز بیشتر میکند و مطلب را زنده میکند، اگر مطلبی مینویسید و برای کامل شدن آن نیاز به درج لینک از سایتهای دیگر دارید، دریغ نکنید و لینکهای آنان را قرار دهید، اگر سایتهای آنها در گوگل اسپم شده بود لینکهای آنان را Nofollow کنید تا در سایت شما تاثیر نگذارد.

12- استراتژی تولید بک لینک

لینک بیلدینگ برای سایت اهمیت زیادی دارد ولی با توجه به اهمیت ایجاد بک لینک با کیفیت باید یک استراتژی ایجاد بک لینک داشته باشید و در آن نحوه تولید بک لینک با کیفیت و مرتبط را مشخص کنید.  

از اشتباهات رایج در تولید بک لینک: تکیه بر تولید تعداد زیادی بک لینک به جای تکیه بر تولید بک لینک با کیفیت است.

انتشار محتوا، تبلیغات، پست مهمان، 90 درصد روش های دریافت بک لینک توسط سایت ها می باشد. و 78 درصد از مدیران سایت ها باور دارند که تولید بک لینک مهمترین استراتژی سئو سایت آنها است.

در سئو کردن سایت برای سال جدید همچنان اولویت با تولید بک لینک های با کیفیت است و همچنان کیفیت بر تعداد ارجحیت دارد. با توجه به بروز رسانی های اخیر الگوریتم های گوگل ریسک استفاده از بک لینک های اسپم از همیشه بیشتر شده است و باید از تولید بک لینک در سایت های با اعتبار دامنه پایین اجتناب کرد.

استفاده از وبلاگ نویسی مهمان به صورت اسپم و دریافت بک لینک از سایت های تولید کننده لینک اتوماتیک به سئو سایت شما آسیب خواهد زد. بجای این روش محتوای با کیفیتی تولید کرده و آن را توسط اینفلوئنسرهای صنعت خود تبلیغ کنید. با توجه به نقش شبکه های اجتماعی در سئو می توانید به راحتی با تبلیغ محتوای خود در شبکه های اجتماعی به افزایش مخاطب سایت خود کمک کنید. شما می توانید برای دریافت بک لینک به سایت هایی که در حوضه فعالیت شما مشغول به کار هستند مراجعه کنید. چنین لینک هایی اگر برای مخاطبان سایت لینک دهنده جذاب باشد علاوه بر تاثیر مثبت در سئو به افزایش فروش سایت شما نیز کمک خواهد کرد.

سه تا چهار لینک با کیفیت از 100 لینک بی کیفیت برای سایت شما موثرتر است. (الهام از جمله گوگل: 10 لینک با ارزش از 100 لینک بی ارزش برای سئو سایت شما مفید تر است. )

طرفداران و دنبال کنندگان

13- استفاده نقشه سایت به صورت XML و HTML : برای سریعتر و بهتر ایندیکس شدن سایت لازم است تا نقشه ای از سایت خود به صورت XML ایجاد و به موتورهای جستجو معرفی کنید، همچنان اگر سایت شما برای استفاده از کاربران مشکل است بهتر خواهد بود تا نقشه ای از سایت خود به صورت HTML درست کنید تا کاربر به نحوه ساختار سایت شما آشنا شوند و استفاده از سایت شما برای آنها آسان گردد.

14- چیزی برای ارائه ندارید: یک جمله معروف انگلیسی در بهینه سازی سایت وجود دارد که میگوید: ” Content is King ” یعنی محتوا پادشاه است. برای مثال اگر قصد ایجاد یک سایت تفریحی دارید و هیچ مطلب تفریحی در دست ندارید نباید دست به این کار بزنید! زیرا همیشه محتویات حرف اول را میزند و در صورتی که شما مطلبی برای ارائه ندارید چگونه میخواهید سایت خود را بهینه سازی کنید؟ پس به فکر تولید محتوا مفید باشید.

15- طرفداران و دنبال کنندگان 

جان مولر John Mueller از مدیر و تحلیل گر گوگل می گوید که تعداد مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی هیچ تاثیر مستقیمی در سئو سایت شما نخواهد داشت. همانطور که میزان اشتراک گذاری محتوا در این شبکه ها به صورت مستقیم بر سئو تاثیر ندارد، آن چه که در شبکه های اجتماعی رخ می دهد و بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد. افزایش تعداد مخاطبان واقعی سایت شما است.

از اشتباهات رایج در این بخش این است که از شبکه های اجتماعی برای دریافت لینک های اسپم استفاده می شود و برای کاربران بدون توجه به نیاز آنها تبلیغات ارسال می گردد.

با گسترش میزان اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه های اجتماعی میزان آگاهی از برند شما افزایش یافته و این موضوع باعث می شود که مخاطبان کالا و خدمات شما بتوانند راحتتر برند شما را یافته و با آن ارتباط برقرار کنند.

به یاد داشته باشید که بازهم صحبت از کیفیت است و نه کمیت. شما ممکن است صد کاربر فعال در شبکه اجتماعی خود داشته باشید و از صفحه ای که هزاران کاربر دارد بهتر محتوای خود را تبلیغ کنید.

آموزش اسپم کردن سایت و کاهش رتبه سایت در گوگل

اگر دوست دارید الگوریتمهای موتورهای جستجو بر روی سایت شما تاثیر منفی نگذارد، رتبه سایت شما کاهش نیابد و اسپم نشوید موارد ذیل را انجام ندهید !

  1. مطالب تان را از سایر سایتها و وبلاگ کپی کنید و لینک منبع را قرار ندهید.
  2. هرطور شده لینک برای سایت خود جمع آوری کنید! تبادل لینک کنید، لینک بخرید، بفروشید.
  3. مطالب تکراری در سایت خود ایجا کنید و بگذارید برچسپها و صفحات تکراری و غیرضروری ایندیکس شوند.
  4. صفحه ای ایجاد کنید که در آن پر از لینکهای داخلی سایت تان باشد یا در آن چند هزار برچسپ وجود داشته باشد.
  5. سایت خود را بیش از حد بهینه سازی کنید.
  6. برای موتورهای جستجو سایت خود را ایجاد کنید، مطلب بنویسید و یک سایت غیره طبیعی ایجاد کنید.
  7. بیش از حد در نوشته های خود کلمات کلیدی را برجسته کنید، رنگارنگ کنید.
  8. بیش حد از Meta Keywords استفاده کنید.
  9. کلمات کلیدی را به رنگ پشت زمینه در بیاورید، یا با CSS مخفی کنید.
  10. در سایت خود کرم های اینترنتی و تورجان قرار دهید تا با باز شدن سایت شما بر روی سیستم کاربر اجراء گردد.
  11. مطالب تان را بسیار کوتاه بنویسید.
  12. از هاست های اشتراکی که تعداد سایت بر روی آن قرار دارد و اکثر آن اسپم هستند استفاده کنید.
  13. زمان خاموش بودن سایت شما (Down Time) زیاد باشد.
  14. بر روی یک متن لینک (Anchor Text) تمرکز کنید و تا جایی که توان دارید برای سایت خود با یک متن لینک جمع آوری کنید.
  15. بیش از حد در سایت خود تبلیغات بنری قرار دهید.
  16. سعی کنید به هرشکلی که شده موتورهای جستجو را فریب دهید.

مقالات مرتبط

همچنین بخوانید
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
با تکنیک های برتر SEO 2023 در سئو24 آشنا شوید و آن را در استراتژی سئو قرار دهید و ترافیک وب سایت را به حداکثر برسانید:E-E-A-T، محتوای مفید و اعتبار نویسنده.
ChatGPT چیست و چرا سئوکاران باید به آن اهمیت دهند؟ چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه کار می کند و چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ این مطلب از سئو24 را بخوانید.
captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
parisa

خیلی ممنون از مطالب مفیدتون 🙂

حامد

سلام.خیلی مطالب خوبی دارینممنون

محمد

سلام دوست عزیز یه زحمت واستون داشتم من یک وبلاگ خبری اجتماعی دارم با حدود ۵۰۰ صفحه مطالب خواندنیکه بخش خبری اون تقربیا هر روز ۲ بار آپدیت میشه عموماً سعی کردم منابع خبری اجتماعی رو ذکر کنم فایلهای فلش خیلی کم دارم ولی جدیدا رتبه الکسام کم شده یعنی مثل سابق رشدی نداره من حدود ۴ ماهی هست که دارم روی این وبلاگم کار میکنم رتبه ایرانم حدود ۳۰۰۰ وجهانی ام حدود ۲۵۰۰۰۰ میباشد میشه خواهش کنم وبلاگ منو یه نگاه کنید وبهترین کاری که میشه انجام بدم برای افزایش بازدید چیه، درضمن طبق وبگذر روزانه حدود ۴۵۰۰ بازدید وبلاگ اسکای حدود ۷۰۰۰ بازدید دارم ممنون محمد ۹۲۰۳۱۳

مدیر سایت

علیک سلام۱- کپی نکنید۲- مرتب بروز کنید۳- در شبکه های اجتماعی فعال باشید۴- صبر داشته باشید و نا امید نشوید

امید

سلام داداشی دمت گرم – مطالبت خدایی بیسته موفق باشی

بهزاد

میشه در باره دسته بندی مطالب که ضرری نرسونه بیشتر توضیح بدهی؟؟؟

مدیر سایت

به ساختار سایت یاهو و تیبیان برای موضوعات جداگانه دقیق نگاه کنید.یک سایت که در دانلود بازی خیلی موفق هست فقط بازی داره نه چیز دیگهسایتی که در فروش هاست خیلی موفق هست فقط محتویات مرتبط به هاست داره نه چیز دیگهاگه شما سایتی رو با این چند موضوع بسازید، میزان موفقیت شما کاهش خواهد یافت.

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.