سئو تصویر و بهینه سازی عکس ها در سایت چگونه است

با گسترش وب امروزه شاهد سایت هایی هستیم که به جای محتوای متنی از محتوای ویدئویی و یا عکس استفاده می کنند. احتمالاً شما هم نام سایت Pinterest را شنیده اید این سایت یک شبکه اجتماعی مبتنی بر اشتراک گذاری تصاویر است. این سایت به سرعت توانست مخاطب بالایی را به خود جلب کند. این مقاله راجع به Pinterest نیست. ما قصد داریم در این مقاله به نحوه سئو کردن سایت هایی که بر پایه تصاویر شکل گرفته اند به پردازیم.

برای بیشتر عکاس ها، طراحان و سایر متخصصانی که تصویر بخش اصلی حرفه آنها است. داشتن یک صفحه در شبکه های اجتماعی کافی نیست و به یک وب سایت تصویر محور نیاز دارند. این سایت ها نیز مانند هر سایت دیگری باید از طریق موتور های جستجو کاربران را به سمت وب سایت جذب کنند و ترافیک سایت را بالا ببرند. برای رسیدن به این هدف راهی به جز بهینه سازی تصاویر برای گوگل وجود ندارد. شما باید مانند یک سایت معمولی محتوای خود را برای گوگل بهینه سازی کنید تا گوگل بتواند به محتوای شما رتبه ای بهتر از رقبا بدهد.

وب سایت های تصویر محور یکی از انواع مرسوم سایت ها می باشند. با توجه به تکنولوژی های جدید بسیار از کاربران ترجیح می دهند که از وب سایت های تصویر محور یا ویدئو محور بهره ببرند. در ادامه نحوه سئو تصاویر در یک سایت تصویر محور را بررسی خواهیم کرد.

باید توجه داشت که یک سایت تصویر محور از نظر سئو بسیار شبیه با یک سایت متن محور است برای سئو این سایت ها مراحل زیر را انجام دهید.

سئو سایت های تصویر محور

سئو داخلی برای یک سایت تصویر محور

مانند هر سایت متن محور سایت های تصویر محور نیز نیاز به متن دارند. شما می توانید با افزودن متن، حتی به مقدار خیلی کم و در حد چند خط برای هر عکس، سئو سایت تصویری خود را ارتقاء بدهید. از منافع افزودن متن به یک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتخاب کلمات کلیدی برای تصاویر

کلمات کلیدی در سئو اهمیت بسیاری دارند. در یک سایت تصویری نیز مانند یک سایت متنی باید از کلمات کلیدی استفاده کرد. یکی از کلمات کلیدی باید کلمه کلیدی اصلی برای دریافت رتبه در گوگل باشد. کلمات کلیدی انتخاب شده باید میزان جستجو بالایی داشته باشند. در تحقیق کلمات کلیدی می توان میزان ترافیک و میزان رقبا در هر کلمه کلیدی را مشخص کرد.

عوامل سئو داخلی

سئو داخلی در سایت های تصویری اهمیت بالایی دارد. همانطور که قبلاً اشاره شد. میتوان از چند خط متن برای کمک به سئو داخلی استفاده کرد. اما اگر بخواهیم خود تصاویر را بهینه سازی کنید کافی است که گام های زیر را به پیمایید:

نام فایل تصویر

 نام فایل تصویر باید یک نام مناسب باشد و بهتر است که بخشی از نام تصویر کلمه کلیدی مد نظر باشد. گوگل برای رتبه دهی به تصاویر به نام آنها توجه خواهد کرد. هنگامیکه کاربر در بخش جستجوی تصاویر گوگل بدنبال تصویری جستجو کند. نام تصویر اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. استفاده از نام های پیشفرض برای تصاویر مانند Picture-1.jpg برای سئو تصاویر مناسب نیست و باید از به کارگیری چنین نام هایی خودداری کرد.سعی کنید در نام تصویر از کلمات کلیدی استفاده کنید و برای جدا سازی کلمات مختلف از هم از خط تیره - استفاده کنید برای مثال یک نام مناسب برای تصویر در سئو red-rose-flower.jpg  و نام اشتباه برای سئو redroseflover01.jpg است.

صفت ALT در تگ تصاویر

صفت ALT در تگ تصاویر IMG محتوای تصویر را به صورت متن توضیح خواهد داد. این محتوا توسط ربات های گوگل قابل درک است. استفاده از کلمات کلیدی در این صفت بسیار مهم است. بهتر است که محتوای این صفت بیش از 140 کاراکتر نباشد. همانطور که میدانید صفت ALT تصاویر در سایت های معمولی هم کاربرد زیادی دارد ولی در سایت های تصویر محور باید توجه ویژه ای به آنها کرد.

متن اطراف تصاویر

بدون توجه به اینکه چه تعداد تصویر در یک صفحه از سایت قرار دارد. مطمئن شوید که اطراف عکس ها متن وجود داشته باشد. این مسئله یک اجبار نیست ولی برای بهینه سازی تصاویر توصیه شده است. گوگل هنگامیکه تصاویر سایت شما را بررسی می کند. ابتدا خود فایل و سپس صفت ALT و در آخر متن اطراف تصویر را بررسی خواهد کرد.

تصاویر سایت را فشرده کنید

سئو تصاویر | چگونه ترافیک سایت تصویر محور خود را افزایش دهید

دو روش برای فشرده سازی تصاویر وجود دارد. یکی با کم کردن از کیفیت تصاویر آن را فشرده میکند. دیگری بدون کم کردن از کیفیت تصویر آن را فشرده می کند.

(فشرده سازی تصاویر تنها از طریق حذف جزئیات تصویر امکان دارد. هنگامیکه شما یک تصویر را فشرده میکنید بخشی از جزئیات آن را حذف خواهید کرد. اما تکنولوژی هایی وجود دارند که می تواند با وجود حذف جزئیات کیفت عکس را حفظ کند. مثلاً رنگ هایی که طیف بسیار نزدیک به هم دارند را می توان یکی کرد و به این ترتیب تعداد رنگ های تصور کاسته شده ولی تصور نهایی همچنان با کیفیت دیده می شود. این تکنیک هنگامیکه در تصویر عناصری مانند آسمان، برف و مانند آن وجود دارد کارایی بیشتری خواهد داشت.)

برای فشرده سازی عکس ها میتوان از نرم افزار هایی مانند فتوشاپ استفاده کرد.

تعداد تصاویر

افزودن تعداد زیادی تصویر در یک صفحه باعث خواهد شد که سرعت بارگذاری سایت افت پیدا کند. سرعت پایین سایت بصورت مستقیم باعث افت رتبه سایت شما خواهد شد. از طرفی با کم کردن تعداد مخاطب سایت نیز باعث افت رتبه بیشتر می گردد. پیشنهاد می گردد که برای بارگذاری تصاویر سایت های تصویر محور از CDN  استفاده کنید.

سئو خارجی برای بهینه سازی سایت های تصویری

شبکه های اجتماعی می توانند در افزایش ترافیک سایت های تصویر محور تاثیر زیادی داشته باشند. تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو سایت هنگامیکه یک شبکه اجتماعی مناسب را انتخاب کرده باشید بیشتر خواهد بود. مثلاً برای سایت های تصویر محور شبکه هایی مانند Pinterest و Reddit بسیار مناسب هستند. اگر هم میخواهید مخاطبان ایرانی را بشتر جذب کنید. اینستاگرام(تنها یک لینک به صفحه اصلی سایت در صفحه خود می توانید ایجاد کنید) و سایر شبکه های اجتماعی تصویر محور  که در ایران مخاطب بالایی دارند، استفاده کنید.

سئو خارجی با توجه به بروز رسانی های الگوریتم گوگل پنگوئن، از گذشته پیچیده تر شده، ولی بطور کلی وب سایت های متن محور و عکس محور از یک سری اصول ثابت برای سئو خارجی پیروی می کنند.  

استفاده از واتر مارک Water Marking در تصاویر

استفاده از نام سایت در واترمارک تصاویر هم بعنوان سئو داخلی و هم به عنوان سئو خارجی کاربرد دارد. درج برند بر روی تصاویر به افزایش شناخت کاربران از برند خواهد انجامید و این موضوع باعث می شود که کاربران بیشتری از گوگل به سمت سایت شما سرازیر شوند. از طرف دیگر اگر وب سایتی از تصاویر سایت شما استفاده کند. خود این تصاویر بعنوان تبلیغ برند شما عمل خواهند کرد و کاربران را به سمت سایت شما هدایت می کنند.

فعالیت در شبکه های اجتماعی

همانطور که گفتیم شبکه های اجتماعی در سایت های تصویری بیش از سایت های متنی اهمیت پیدا می کنند. بازاریابی محتوا برای یک تصویر کار دشواری است ولی شبکه های اجتماعی سرشار از کاربرانی است که بدنبال محتوایی می گردند که در سریع ترین حالت ممکن مطلب مد نظر آنها را منتقل کند. تصاویر این ویژگی را دارند و با یک نگاه می توان موضوع بحث را دریافت کرد. بنابراین استفاده از شبکه های اجتماعی در افزایش ترافیک سایت های تصویری بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از Pinterest

تاثیر پین ترست در سئو سایت

Pinterest یکی از شبکه های اجتماعی تصویر محوری است که به سرعت رشد کرده است و براحتی میتوان از آن برای سئو خارجی تصاویر سایت استفاده کرد. شما میتوانید با دریافت لایک LIKE و Re-pin در این شبکه اجتماعی میزان بازدید سایت خود را بالا ببرید.

به کاربران امکان کپی کردن عکس های سایت خود را بدهید

اگر از نظر کپی رایت مشکلی برای سایت پیش نمی آید. می توانید با درج کادری در زیر هر عکس به کاربران امکان افزودن تصاویر به سایت خودشان را بدهید.یعنی آنکه در کادری در زیر عکس کد استفاده از عکس را قرار بدهید تا با درج عکس در سایت های دیگر یک لینک تصویری به سایت شما داده شود.  

بروزرسانی دائمی

درست مانند یک سایت معمولی در سایت های مبتنی بر تصویر نیز باید در بازه های زمانی مشخص محتوای سایت را بروز رسانی کرد. بهترین روش افزودن متن، تعیین یک برنامه زمانبندی برای بروز رسانی محتوای سایت است. با به روزرسانی تصاویر بصورت مداوم کاربران همواره برای دیدن پست های جدید به سایت مراجعه خواهند کرد. گوگل نیز سایت هایی را که در دوره های زمانی مشخص محتوای خود را به روز رسانی می کنند سریعتر ایندکس خواهد کرد.

استفاده از فلیکر و دیگر سایت های انتشار تصاویر

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی، وب سایت هایی که در زمینه انتشار عکس فعالیت می کنند. برای تبلیغ سایت های مبتنی بر عکس کاربرد زیادی دارند. یکی از محبوب ترین سایت های انتشار تصویر فلیکر است. این سایت که زیر مجموعه ای از شرکت یاهو می باشد سالهاست که به عنوان یکی از محبوب ترین سایت های انتشار عکس فعالیت می کند. اگر به دنبال سایتی می گردید که در ایران محبوبیت بالا داشته باشد. در حال حاضر سایت و نرم افزار موبایلی اینستاگرام در زمینه انتشار عکس در ایران محبوبیت خوبی دارد. فعالیت در شبکه های اجتماعی برای سئو سایت بصورت مستقیم موثر نیست بلکه با کمک جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت به بهبود سئو سایت می انجامد.  

مقالات مرتبط

همچنین بخوانید
با دیدن پیغام "خطای 404" دنیا به هم می‌ریزد؟ نگران نباشید! در این مقاله، به زبان ساده به شما می‌گوییم که خطای 404 چیست، چرا رخ می‌دهد و چگونه می‌توانید آن را رفع کنید.
سئو داخلی، اقداماتی برای بهینه‌سازی صفحات سایت برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است. در این صفحه از سئو24 مقالات آموزش سئو داخلی و شرح ضروری ترین فاکتورهای سئو آن پیج را بخوانید.
معرفی 10 ابزار کیورد ریسرچ کاربردی برای یافتن کلمات کلیدی مناسب برای هدایت ترافیک و فروش بیشتر به سایت شما. تحقیق کلمات کلیدی را شروع کنید!
سئو صفحه درباره ما متفاوت از سایر صفحات سایت است. برای بهتر نوشتن و بهینه سازی صفحه درباره ما، نکات و نمونه های صفحه درباره ما را در seo24 بخوانید.
captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مدیر سایت

این موضوع با توجه به هدفی که دارید مشخص می شود، در بسیاری از موارد ممکن است هدف شما این باشد که تصویر مورد نظر در جستجوی تصاویر گوگل رتبه مناسبی دریافت کند و نه در جستجوی وب و به همین خاطر باید پارامترهایی را مد نظر قرار دهید که به بهبود رتبه تصویر در جستجوی تصویری گوگل کمک می کند. اما اگر به دنبال بهبود رتبه در جستجوی وب هستید، بهتر است بر روی پارامترهای صفحه تمرکز نمایید.

پریسا احمدی

سلام، ممنون بابت این مقاله عالی. دریافت بک لینک برای یک سایت تصویر محور یا بطور کلی برای یک تصویر به چه صورت است. آیا باید به نام عکس بک لینک بدهیم یا به محتوای ALT

مینو منیری

سلام. ببخشید اگه عکسو داخل ورد پرس اصلا بارگذاری نکنیم و از سایت اصلیش کپی کنیم و داخل محتوامون پیست کنیم کیفیتش که عالی میشه. حالا میخوام بدونم سئو و گوگل با این قضیه مشکل دارن؟ بایستی حتما بارگذاری بشه یا نه؟

مدیر سایت

اگر براتون مهم باشه که در لایه تصاویر ورودی بگیرین، کمکی بهتون نمیکنه. از طرف دیگه چون پهنای باند را از سایت دیگران مصرف میکنه بعضی از سایت ها جلوی این کار را میگیرند. در کل پیشنهاد نمی‌کنیم که چنین کاری انجام بدین.

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.