چک لیست سئو

آیا به دنبال راهی برای ارتقای رتبه سایت خود در گوگل و جذب مخاطبان بیشتر هستید؟ آیا می خواهید با اصول و مراحل سئو آشنا شوید و آنها را به طور عملی در وب سایت خود پیاده سازی کنید؟

اگر پاسختان به این سوالات مثبت است، این چک لیست برای شماست. در این چک لیست، گام‌های کلیدی برای سئو وب سایت شما ارائه شده است که با استفاده از آنها، می توانید ترافیک وب سایت خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

این چک لیست برای چه کسانی مفید است؟

  • صاحبان وب سایت
  • مدیران سئو
  • تولیدکنندگان محتوا
  • متخصصان بازاریابی دیجیتال

با استفاده از این چک لیست، می توانید:

  • وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.
  • رتبه خود را در گوگل ارتقا دهید.
  • ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید.
  • مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

مدیریت با چک لیست ها میسر می شود. شما برای مدیریت هر موضوعی باید یک چک لیست از مواردی که باید کنترل و بررسی کنید را در اختیار داشته باشید. لیستی که در آن موارد مختلف نوشته شده است و شما با درج تیک جلوی هر مورد تاکید می کنید که این مورد به درستی رعایت شده است را چک لیست می نامیم.

چک لیست سئو محتوایی

تولید محتوا بخش بسیار مهمی در سئو است، موتورهای جستجو به محتوای باکیفیت که برای کاربر نوشته شده باشد اهمیت بسیار بالایی می دهند. نکاتی که در مورد تولید محتوا باید رعایت کنید عبارتند از:

  • به طور مداوم محتوای جدید و باکیفیت تولید کنید.
  • از محتوای کپی شده استفاده نکنید.
  • به طور مداوم محتوای قدیمی خود را به روز رسانی کنید.
  • از نظرات و پیشنهادات کاربران برای ارتقای محتوای خود استفاده کنید.

در ادامه چک لیست کامل سئو محتوایی را مشاهده می‌کنید:

1. تحقیق کلمات کلیدی:

  • کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوای خود را شناسایی کنید.
  • از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs و SEMrush استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و رقابت کم را انتخاب کنید.

2. بهینه سازی عنوان و توضیحات متا:

  • از کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات متا استفاده کنید.
  • عنوان و توضیحات متا را جذاب و خواندنی بنویسید.
  • از طول مناسب برای عنوان و توضیحات متا استفاده کنید.

3. بهینه سازی محتوای وب سایت:

  • از کلمات کلیدی در محتوای وب سایت خود استفاده کنید.
  • محتوای خود را به طور کامل و جامع بنویسید.
  • از عناوین و زیرعنوان ها برای ساختاربندی محتوای خود استفاده کنید.
  • از تصاویر و ویدئو در محتوای خود استفاده کنید.

4. ساختاربندی صحیح محتوا:

  • از تگ های H1، H2، H3 و غیره برای ساختاربندی محتوای خود استفاده کنید.
  • از لیست های نقطه ای و شماره ای استفاده کنید.
  • از پاراگراف های کوتاه و خواندنی استفاده کنید.

5. استفاده از تصاویر و ویدئو:

  • از تصاویر و ویدئوهای مرتبط با موضوع محتوای خود استفاده کنید.
  • برای تصاویر خود alt text و title text مناسب بنویسید.
  • از ویدئوهای کوتاه و جذاب استفاده کنید.

6. افزایش سرعت بارگذاری وب سایت:

  • از تصاویر و ویدئوهای با حجم کم استفاده کنید.
  • از افزونه های کش استفاده کنید.
  • از CDN استفاده کنید.

7. ریسپانسیو بودن وب سایت:

وب سایت خود را برای نمایش در دستگاه های مختلف مانند موبایل و تبلت بهینه سازی کنید.

8. لینک سازی داخلی:

  • از لینک های داخلی در محتوای خود استفاده کنید.
  • از لینک های مرتبط و مفید استفاده کنید.

9. ترویج محتوا:

  • محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • از ایمیل مارکتینگ برای ترویج محتوای خود استفاده کنید.

10. آنالیز و گزارش گیری:

  • ترافیک وب سایت خود را به طور مداوم رصد کنید.
  • عملکرد سئو محتوای خود را تجزیه و تحلیل کنید.

چک لیست سئو تکنیکال

با استفاده از چک لیست سئو فنی که در ادامه آمده است، می توانید سئوی تکنیکال وب سایت خود را به طور کامل انجام دهید و رتبه خود را در گوگل ارتقا دهید. این چک لیست را به عنوان یک راهنمای کلی در نظر بگیرید و بر اساس نیازهای سایت خود موارد را بررسی کنید.

1. ایندکس شدن:

  • بررسی وضعیت ایندکس شدن وب سایت در Google Search Console
  • بررسی نقشه سایت (Sitemap) و ارسال آن به Google Search Console
  • بررسی robots.txt و عدم وجود مشکل در آن
  • بررسی و رفع صفحات duplicate

2. سرعت:

  • بررسی سرعت بارگذاری وب سایت با ابزار PageSpeed Insights
  • بهینه سازی تصاویر
  • فشرده سازی کدها
  • استفاده از CDN

3. ریسپانسیو:

  • بررسی ریسپانسیو بودن وب سایت با ابزار Mobile-Friendly Test
  • استفاده از قالب و طرح ریسپانسیو
  • بهینه سازی تصاویر برای موبایل

4. ساختار:

  • بررسی ساختار URL ها و استفاده از کلمات کلیدی
  • استفاده از عناوین و توضیحات متا مناسب
  • استفاده از Breadcrumbs
  • ایجاد ساختار داخلی قوی با لینک های داخلی

5. فنی:

  • بررسی و رفع خطاهای 404 و 500
  • استفاده از HTTPS
  • بهینه سازی کدها
  • استفاده از ابزارهای سئو تکنیکال مانند Screaming Frog

6. سئوی تصاویر:

  • استفاده از نام های مناسب برای تصاویر
  • استفاده از alt text مناسب برای تصاویر
  • فشرده سازی تصاویر
  • استفاده از تصاویر با سایز مناسب

7. سئوی ویدئو:

  • استفاده از عناوین و توضیحات متا مناسب برای ویدئوها
  • استفاده از Transcript برای ویدئوها
  • بارگذاری ویدئوها در پلتفرم های مناسب مانند YouTube

8. ابزارهای سئو:

  • استفاده از Google Search Console
  • استفاده از Google Analytics
  • استفاده از ابزارهای سئو تکنیکال مانند Screaming Frog
  • استفاده از ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی مانند Ahrefs

9. آنالیز و گزارش گیری:

  • به طور مداوم ترافیک وب سایت خود را رصد کنید.
  • عملکرد سئو خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • نقاط قوت و ضعف استراتژی سئو خود را شناسایی کنید.
  • استراتژی سئو خود را به طور مداوم ارتقا دهید.

10. به روز رسانی:

  • به طور مداوم سئوی وب سایت خود را به روز کنید.
  • از جدیدترین الگوریتم های گوگل مطلع باشید.
  • استراتژی سئو خود را با جدیدترین الگوریتم های گوگل تطبیق دهید.

چک لیست سئو خارجی

سئو خارجی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که در خارج از وب‌سایت شما برای افزایش رتبه و ترافیک آن انجام می‌شود. این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود:

1. بک لینک سازی:

  • از وب سایت های مرتبط و معتبر بک لینک بدست آورید.
  • از روش های مختلف بک لینک سازی مانند رپورتاژ آگهی، تبادل لینک و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
  • از ابزارهای مختلف برای بررسی کیفیت بک لینک های خود استفاده کنید.

2. حضور در شبکه های اجتماعی:

  • در شبکه های اجتماعی فعال باشید و محتوای خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
  • از گروه ها و انجمن های مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید.
  • با کاربران در شبکه های اجتماعی تعامل داشته باشید.

3. رپورتاژ آگهی:

  • در وب سایت های مرتبط و معتبر رپورتاژ آگهی منتشر کنید.
  • رپورتاژ آگهی خود را به طور کامل و جامع بنویسید و از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.
  • از تصاویر و ویدئو در رپورتاژ آگهی خود استفاده کنید.

4. اشتراک گذاری محتوا:

  • محتوای خود را در شبکه های اجتماعی، انجمن ها و وب سایت های مرتبط به اشتراک بگذارید.
  • از روش های مختلف برای اشتراک گذاری محتوا مانند ایمیل مارکتینگ و تبلیغات آنلاین استفاده کنید.

5. تبادل لینک:

  • با وب سایت های مرتبط و معتبر تبادل لینک کنید.
  • از ابزارهای مختلف برای پیدا کردن وب سایت های مناسب برای تبادل لینک استفاده کنید.

6. حضور در وبلاگ ها و انجمن ها:

  • در وبلاگ ها و انجمن های مرتبط با کسب و کار خود فعال باشید.
  • محتوای مفید و باکیفیت در وبلاگ ها و انجمن ها منتشر کنید.
  • با کاربران در وبلاگ ها و انجمن ها تعامل داشته باشید.

7. حضور در دایرکتوری ها:

  • در دایرکتوری های مرتبط با کسب و کار خود ثبت نام کنید.
  • اطلاعات خود را در دایرکتوری ها به طور کامل و دقیق وارد کنید.
  • از دایرکتوری های معتبر و باکیفیت استفاده کنید.

8. حضور در شبکه های اجتماعی:

در شبکه های اجتماعی فعال باشید و محتوای خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
از گروه ها و انجمن های مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید.
با کاربران در شبکه های اجتماعی تعامل داشته باشید.
9. استفاده از ابزارهای سئو:

از ابزارهای مختلف سئو برای بررسی و آنالیز بک لینک ها، رتبه و ترافیک وب سایت خود استفاده کنید.
از ابزارهای مختلف سئو برای پیدا کردن وب سایت های مناسب برای بک لینک سازی و تبادل لینک استفاده کنید.

10. رصد و پایش مستمر:

به طور مداوم ترافیک وب سایت خود را رصد کنید و عملکرد سئو خارجی خود را تجزیه و تحلیل کنید.


با رصد و پایش مستمر، می توانید نقاط قوت و ضعف استراتژی سئو خارجی خود را شناسایی کنید و آن را به طور مداوم ارتقا دهید. دقت داشته باشید که مطابق قوانین گوگل، لینکهای خریداری شده توسط کاربران و لینکهایی که خودشان به صورت دستی ایجاد میکنند، اسپم شناخته می‌شود. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید از روش‌های طبیعی استفاده کنید.

نکاتی فراتر از چک لیست های سئو که باید آنها را رعایت کنید

محیط سئو همواره در حال تغییر است، بنابراین شما هم باید خودتان را با شرایط جدید وفق دهید. الگوریتم‌های گوگل با سرعت به روز می شوند و الگوریتم‌های جدیدی نیز ممکن است به گوگل افزوده شود. مثلاً الگوریتمی مانند الگوریتم رنک برین تغییراتی را در اصول سئو ایجاد کرده است.

فاکتورهای اصلی در سئو که باید در چک لیست همه مدیران سایت و سئو کاران قرار داشته باشند را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

تحقیق کلمات کلیدی

برای بازاریابی کالاهای خود بصورت آنلاین باید مطمئن شویم که کالایی خود را با کلماتی معرفی می کنیم که کاربر برای آن کلمات جستجو خواهد کرد. میزان کاربرد یک کلمه توسط کاربران و میزان رقابت بر سر کلمات کلیدی تعیین کننده الویت هر کلمه ای است که برای سایت خود انتخاب می کنید. اما نباید میزان ارتباط کلمه کلیدی با کسب و کار خود را فراموش کنید. شما می توانید از نرم افزارهایی مانند جت سئو، SEMRUSH، گوگل ترندز و ... برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.

لینکهای داخلی و خارجی

لینک بیلدینگ یکی از بخش های مهم در سئو است. در لینک بیلدینگ شما سه نوع لینک را باید در نظر داشته باشید.

  • لینک های داخلی
  • لینک های خارجی یا بک لینک ها
  • لینک به سایت های دیگر یا Outgoing links

لینک های داخلی یک هدف مهم دارند و آن ایجاد ارتباط مفهومی بین مطالب سایت است. اگر به محتوای مرتبط لینک ایجاد کنید این افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت به بهبود میزان تعامل کاربران با سایت نیز منجر خواهد شد. نهایتا هم می‌توانید نیاز کاربران را برآورده کنید.

لینک های داخلی چگونه به بهبود تجربه کاربری منجر می شوند؟

لینک های داخلی در سئو

به هم پیوستن مقالات جدید به مقالات قدیمی به افزایش پیج رنک صفحات سایت کمک خواهد کرد. شما می توانید با کمک لینک های داخلی ارتباط میان محتوای صفحات و کلمات کلیدی مد نظر خود را برای گوگل مشخص تر کنید.

شما می توانید ضمن لینک دادن به مقالات قدیمی، مقالات قدیمی خود را به روز رسانی کنید. تا کاربرانی که به این مقالات منتقل می شوند محتوای جذاب و کاربردی مد نظر خود را بیابند. هنگام تولید لینک داخلی به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • هنگام تولید لینک های داخلی از کلمات کلیدی مناسب که می خواهید برای آنها رتبه بگیرید استفاده کنید.
  • هنگامیکه می خواهید لینک داخلی ایجاد کنید به مقالات قبلی و بعدی لینک ندهید. اینکار تنها در وبلاگ ها معنی می دهد و در وب سایت تنها باید به مقالات مرتبط لینک داد. به یاد داشته باشید که به یک صفحه بیش از حد لینک ندهید.
  • سعی کنید در دو پاراگراف اول پست خود به پست های قدیمی لینک بدهید. و به مقالات قبلی مرتبط نیز لینک ایجاد کنید.
  • مخاطب خود را احمق فرض نکنید. سعی کنید لینک های خود را طوری ایجاد کنید که برای کاربر هم اهمیت داشته باشد.
  • سعی کنید بر اساس کلمات کلیدی به پست های قدیمی تر لینک ایجاد کنید.

تاثیر لینک داخلی در سئو

دریافت بک لینک با کیفیت آسان نیست. شما باید یک استراتژی مشخص برای دریافت بک لینک داشته باشید و زمان کافی برای بک لینک مناسب صرف کنید. برای ایجاد بک لینک های با کیفیت به موارد زیر دقت کنید:

به کیفیت  بک لینک فکر کنید و نه به تعداد بک لینک

سالها است که گوگل اعلام کرده کیفیت بک لینک برایش مهمتر از تعداد بک لینک است. ولی باز هم سایت هایی هستند که بدون توجه به کیفیت سایت از آن بک لینک تهیه می کنند. دریافت 10 بک لینک از سایت های با کیفیت برای سایت شما ارزشمندتر از دریافت 100 بک لینک از  سایت های بی کیفیت است. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که با وجود بروز رسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل بک لینک های بی کیفیت ممکن است به قیمت حذف کلی سایت شما از نتایج گوگل تمام شود.

از سایت های مرتبط لینک تهیه کنید

در تولید بک لینک باید سعی کنید در سایت هایی که موضوع آنها با سایت شما مرتبط است و مخاطبان آن به کالا و خدمات شما علاقه مند هستند لینک تهیه کنید. اینکار موجب می شود که گوگل راحتتر موضوع سایت شما را درک کند و کاربران سایت شما نیز افزایش یابند. افزایش ترافیک سایت می تواند به افزایش فروش کالا و خدمات در سایت شما بیانجامد.

از ایجاد بک لینک های اتوماتیک اجتناب کنید

تعداد سایت هایی که بصورت اتوماتیک بک لینک ایجاد می کنند بی شمار است. ولی در سال 2018 می توان مطمئن بود که استفاده از این لینک ها اگر برای سایت ضرر نداشته باشد، قطعاً سودی هم برای سایت نخواهد داشت.

لینک به سایت های دیگر یا Outgoing links

سوال: آیا لینک دادن به یک سایت دیگر می تواند بر روی سئو سایت شما موثر باشد؟ می دانید که لینک دادن به سایت های مخرب برای سایت شما مضر است. ولی آیا لینک دادن به سایت های مفید برای سئو سایت شما مفید است؟ بله. دلیل آن هم این است که با ایجاد لینک به سایت های معتبر شما نشان می دهید محتوای شما در همان سطح، از اعتبار برخوردار است. اما نباید در ایجاد بک لینک خارجی زیاده روی کرد.

outbound links چیست؟

لینک به سایت های دیگر outbound links به شما کمک می کند تا با ایجاد لینک به سایتی در حوضه فعالیت خود به موتورهای جستجو موضوع بحث خود را بگویید. رتبه سایت شما می تواند با استفاده از لینک به سایت های دیگر بهبود یابد. ویژگی های لینک به سایت های دیگر:

  • برای موتورهای جستجو مشخص می کند که موضوع محتوای شما درباره چیست. اینکار از طریق ارتباط موضوع محتوا و لینک خروجی صورت می گیرد.
  • به سایت شما امکان می دهد که با سایتی مرتبط در حوزه فعالیت خود در ارتباط باشد.

بک لینک از سایت های خارجی

محتوای کپی یا محتوای تکراری

از معایب محتوای تکراری برای سئو بسیار گفته ایم. اما آیا ممکن است بطور ناخواسته محتوای تکراری ایجاد کنید. قطعاً بله. یکی از دلایلی که سئو در ظاهر ساده و در عمل بسیار پیچیده است. همین مسائل است. کاربر ظاهراً محتوای تکراری ایجاد نکرده ولی موتور جستجو محتوای یکسانی را با چند آدرس مختلف ایندکس کرده است و از نظر گوگل سایت دارای محتوای تکراری است.

برای  جلوگیری از ایجاد مشکل اگر گوگل محتوای صفحاتی از سایت را با آدرس های مختلف ایندکس می کند. باید با کمک فایل  فایل robots.txt مانع ایندکس شدن این صفحات و منابع شوید. اگر هم صفحه ای در سایت خود دارید که ناچارید در آن محتوای تکراری درج کنید کافیست که با کمک متا تگ Robots از ایندکس شدن آن جلوگیری کنید.

 

کیفیت محتوا

صد ها هزار وب سایت در سرتاسر وب وجود دارد. اما تعداد کمی از آنها موفق هستند. دلیل عدم موفقیت سایت ها اغلب عدم انتخاب حوضه فعالیت مناسب و عدم توان جذب مخاطب و ترافیک و کسب درآمد از سایت می باشد.

اما برای ایجاد یک سایت که مخاطب را به خود جذب کند چه باید کرد؟

ایجاد یک بلاگ برای افزایش ارزش سایت

کاربران از بلاگ ها لذت می برند شما همواره می توانید با یک بلاگ اصولی سایت خود را برای مخاطبان خود جذاب تر کنید. هنگام ایجاد یک بلاگ در سایت باید توجه داشته باشید که شما باید کاری را انجام دهید که به آن علاقه مند باشید. اما وجود یک بلاگ به تنهایی به معنای ایجاد محتوا مناسب نیست.

نوشتن محتوای با کیفیت

سوال: اگر وارد سایت یک فروشگاه مبلمان شوید و بعنوان محتوا متنی بلند بالا، درباره میزان چگالی فوم نشیمن مبل و درجه ILD فوم یا Indentation load deflection و ماده موثر در ایجاد ضریب سختی آن مواجه شوید. آیا به نظرتان محتوای با کیفیتی را مطالعه خواهید کرد. قطعاً شما به عنوان خریدار مبل تخصصی درباره توضیحات داده شده در این صفحات ندارید و بیشتر دچار شک و تردید برای خرید خود خواهید شد. این مثال را زدیم که بگوییم محتوای شما ممکن است بسیار عالی و حرفه ای باشد. ولی برای کسب و کار و مخاطب شما ارزشمند نباشد. برای تولید محتوای با کیفیت این سه اصل را به خاطر داشته باشید:

  • محتوای پایه و اصلی خود را فرمول بندی کنید.
  • محتوای خود را به شیوه ای جذاب و تعاملی ایجاد کنید.
  • در محتوای خود اطلاعات علمی اضافه کنید

محتوای مرتبط با محتوای با ارزش

اگر موضوع یک مقاله بسیار با ارزش باشد قطعاً در یک مقاله نمی توان تمام ابعاد آن را بررسی کرد. به این ترتیب گوگل انتظار دارد که سایت شما درباره یک موضوع مهم چندین مقاله داشته باشد. مثلاً در یک سایت فروش مبلمان شما قطعاً نمی توانید در یک مقاله بحث چیدمان مبلمان در منزل را بیان کنید. و لازم است که مقالاتی مانند چیدمان مبلمان راحتی در منزل، چیدمان مبلمات راحتی در کنار مبلمان سلطنتی، چیدمان مبلمان سلطنتی، چیدمان مبلمان ال فرم در فضای مستطیلی و مانند اینها داشته باشید.

هنگام ایجاد مقالات مرتبط به این نکات توجه داشته باشید:

  • مقالات را در زمان مناسب منتشر کنید
  • از عجله در ارسال مقالات به پرهیزید
  • متن خود را قبل از ارسال بازبینی کنید

تعامل مخاطبان با سایت را حفظ کنید

برای اینکار کافیست که به سوال مخاطبان پاسخ بدهید. به نیاز مخاطبان فکر کنید و برای براورده کردن این نیاز ها محتوا تولید کنید.

شما می توانید از گوگل برای یافتن نیاز مخاطبان استفاده کنید. گوگل در هنگام ورود کلمات کلیدی به شما پرکاربرد ترین موارد مشابه را نشان خواهد داد.

اینفوگرافیک چک لیست سئو

در ادامه یک اینفوگرافیک شامل مواردی که باید در سئو رعایت کنید و در چک لیست باشد خدمت شما تقدیم می شود.

چک لیست سئو | مواردی که هر مدیر سایتی باید در سئو رعایت کند

جمع بندی

در این مقاله سه چک لیست کامل محتوایی، فنی و سئو خارجی را معرفی کردیم و نکات مرتبط با هر کدام را توضیح دادیم. همچنین نکاتی فراتر از چک لیست که باید در موردشان اطلاع داشته باشید و آنها را رعایت کنید مطرح گردید. امیدواریم که این چک لیست برای شما مفید واقع شده و باعث رشد سایت و کسب و کار شما شود.

همچنین بخوانید
دنیای وب را با درک URL ها فتح کنید! راهنمای جامع درک و ساخت آدرس‌های وب، رمز و راز آدرس‌دهی در اینترنت را برای شما آشکار می‌کند.
برای پیروزی در دنیای پررقابت بازاریابی آنلاین، یادگیری سئو یک ضرورت برای همه کسب و کارها است. در این مقاله به آموزش ساده و گام به گام سئو می پردازیم.
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.