چک لیست سئو و مواردی که هر مدیر سایتی باید در سئو رعایت کند


مدیریت با چک لیست ها میسر می شود. شما برای مدیریت هر موضوعی باید یک چک لیست از مواردی که باید کنترل و بررسی کنید را در اختیار داشته باشید. لیستی که در آن موارد مختلف نوشته شده است و شما با درج تیک جلوی هر مورد تاکید می کنید که این مورد به درستی رعایت شده است را چک لیست می نامیم.

بروز رسانی چک لیست سئو

الگوریتم های گوگل با سرعت به روز می شوند و الگوریتم های جدیدی نیز ممکن است به گوگل افزوده شود. مثلاً الگوریتمی مانند الگوریتم رنک برین تغییراتی را در اصول سئو ایجاد کرده است. ابزارهایی مانند جستجوی صوتی گوگل، یا دستیار صوتی  اپل SIRI باعث تغییراتی در سئو شده اند. همه این موارد را باید به چک لیست سئو افزود. مثلاً هم اکنون اگر گوشی اندروید داشته باشید کافیست که چند ثانیه دکمه HOME را که معمولاً در وسط پنل جلوی گوشی قرار دارد را به فشارید و به جستجوگر صوتی گوگل منتقل شوید. در این جا شما تنها یک نتیجه را برای جستجوی خود خواهید دید. بنابراین اگر کاربران سایت شما از این تکنیک جستجو استفاده کنند شما باید رتبه اول گوگل باشید تا دیده شود. قطعاً شما برای رسیدن به این رتبه نیاز به فعالیت بیشتری در زمینه سئو دارید.

فاکتورهای اصلی در سئو که باید در چک لیست همه مدیران سایت و سئو کاران قرار داشته باشند عبارتند از

کلمات کلیدی

برای بازاریابی کالاهای خود بصورت آنلاین باید مطمئن شویم که کالایی خود را با کلماتی معرفی می کنیم که کاربر برای آن کلمات جستجو خواهد کرد. میزان کاربرد یک کلمه توسط کاربران و میزان رقابت بر سر کلمات کلیدی تعیین کننده الویت هر کلمه ای است که برای سایت خود انتخاب می کنید. اما نباید میزان ارتباط کلمه کلیدی با کسب و کار خود را فراموش کنید. شما می توانید از نرم افزارهایی مانند SEMRUSH، گوگل ترندز و ... برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.

ساخت بک لینک

لینک بیلدینگ یکی از بخش های مهم در سئو است. در لینک بیلدینگ شما سه نوع لینک را باید در نظر داشته باشید.

  • لینک های داخلی
  • لینک های خارجی یا بک لینک ها
  • لینک به سایت های دیگر یا Outgoing links

لینک های داخلی

لینک های داخلی در سئو

لینک های داخلی یک هدف مهم دارند و آن افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت است. اگر به محتوای مرتبط لینک ایجاد کنید این افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت به بهبود میزان تعامل کاربران با سایت نیز منجر خواهد شد.

لینک های داخلی چگونه به بهبود تجربه کاربری منجر می شوند؟

مطالعه مطالب مرتبط بیشتر

عبارت بیشتر بخوانید، مقالات مرتبط، و عباراتی مانند آن به کاربران کمک می کند که به توانند مقالات مرتبط با متن مورد علاقه خود را بیابد. شما نیز می توانید در انتهای مقالات خود بخش مقالات مرتبط را اضافه کنید. به این ترتیب می توانید به مقالات دیگر در سایت خود لینک ایجاد کنید. در سایت های فروشگاهی عباراتی مانند کالاهای مشابه و یا ابزار های جانبی، همین کار را برای شما خواهند کرد.  

افزایش میزان ماندگاری کاربران در سایت و افزایش تعداد صفحات بازدید شده

گوگل برای دو موضوع ارزش زیادی قائل است یکی میزان کاربرانی که به سایت شما وارد می شود و دیگری میزان تعامل کاربران با سایت شما. در گوگل آنالیتیکس بخشی داریم که Session نامیده می شود این بخش به سایت شما یک رتبه بر اساس تعداد کاربران و میزان تعامل آنها با سایت شما خواهد داد. میزان تعامل کاربر با سایت بر اساس میزان ماندگاری کاربر در سایت و تعداد صفحات بازدید شده و رخدادهایی مانند تماشای فیلم یا ثبت نام در سایت سنجیده می شود.

تاثیر لینک داخلی در سئو

تاثیر لینک داخلی در سئو

به هم پیوستن مقالات جدید به مقالات قدیمی به افزایش پیج رنک صفحات سایت کمک خواهد کرد. شما می توانید با کمک لینک های داخلی ارتباط میان محتوای صفحات و کلمات کلیدی مد نظر خود را برای گوگل مشخص تر کنید.

شما می توانید ضمن لینک دادن به مقالات قدیمی، مقالات قدیمی خود را به روز رسانی کنید. تا کاربرانی که به این مقالات منتقل می شوند محتوای جذاب و کاربردی مد نظر خود را بیابند. هنگام تولید لینک داخلی به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • هنگام تولید لینک های داخلی از کلمات کلیدی مناسب که می خواهید برای آنها رتبه بگیرید استفاده کنید.
  • هنگامیکه می خواهید لینک داخلی ایجاد کنید به مقالات قبلی و بعدی لینک ندهید. اینکار تنها در وبلاگ ها معنی می دهد و در وب سایت تنها باید به مقالات مرتبط لینک داد. به یاد داشته باشید که به یک صفحه بیش از حد لینک ندهید.
  • سعی کنید در دو پاراگراف اول پست خود به پست های قدیمی لینک بدهید. و به مقالات قبلی مرتبط نیز لینک ایجاد کنید.
  • مخاطب خود را احمق فرض نکنید. سعی کنید لینک های خود را طوری ایجاد کنید که برای کاربر هم اهمیت داشته باشد.
  • سعی کنید بر اساس کلمات کلیدی به پست های قدیمی تر لینک ایجاد کنید.

لینک های خارجی یا بک لینک ها

بک لینک از سایت های خارجی

دریافت بک لینک با کیفیت آسان نیست. شما باید یک استراتژی مشخص برای دریافت بک لینک داشته باشید و زمان کافی برای بک لینک مناسب صرف کنید. برای ایجاد بک لینک های با کیفیت به موارد زیر دقت کنید:

به کیفیت  بک لینک فکر کنید و نه به تعداد بک لینک

سالها است که گوگل اعلام کرده کیفیت بک لینک برایش مهمتر از تعداد بک لینک است. ولی باز هم سایت هایی هستند که بدون توجه به کیفیت سایت از آن بک لینک تهیه می کنند. دریافت 10 بک لینک از سایت های با کیفیت برای سایت شما ارزشمندتر از دریافت 100 بک لینک از  سایت های بی کیفیت است. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که با وجود بروز رسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل بک لینک های بی کیفیت ممکن است به قیمت حذف کلی سایت شما از نتایج گوگل تمام شود.

از سایت های مرتبط لینک تهیه کنید

در تولید بک لینک باید سعی کنید در سایت هایی که موضوع آنها با سایت شما مرتبط است و مخاطبان آن به کالا و خدمات شما علاقه مند هستند لینک تهیه کنید. اینکار موجب می شود که گوگل راحتتر موضوع سایت شما را درک کند و کاربران سایت شما نیز افزایش یابند. افزایش ترافیک سایت می تواند به افزایش فروش کالا و خدمات در سایت شما بیانجامد.

از ایجاد بک لینک های اتوماتیک اجتناب کنید

تعداد سایت هایی که بصورت اتوماتیک بک لینک ایجاد می کنند بی شمار است. ولی در سال 2018 می توان مطمئن بود که استفاده از این لینک ها اگر برای سایت ضرر نداشته باشد، قطعاً سودی هم برای سایت نخواهد داشت.

لینک به سایت های دیگر یا Outgoing links

سوال: آیا لینک دادن به یک سایت دیگر می تواند بر روی سئو سایت شما موثر باشد؟ می دانید که لینک دادن به سایت های مخرب برای سایت شما مضر است. ولی آیا لینک دادن به سایت های مفید برای سئو سایت شما مفید است؟ بله. دلیل آن هم این است که با ایجاد لینک به سایت های معتبر شما نشان می دهید محتوای شما در همان سطح، از اعتبار برخوردار است. اما نباید در ایجاد بک لینک خارجی زیاده روی کرد.

outbound links چیست؟

لینک به سایت های دیگر outbound links به شما کمک می کند تا با ایجاد لینک به سایتی در حوضه فعالیت خود به موتورهای جستجو موضوع بحث خود را بگویید. رتبه سایت شما می تواند با استفاده از لینک به سایت های دیگر بهبود یابد. ویژگی های لینک به سایت های دیگر:

  • برای موتورهای جستجو مشخص می کند که موضوع محتوای شما درباره چیست. اینکار از طریق ارتباط موضوع محتوا و لینک خروجی صورت می گیرد.
  • به سایت شما امکان می دهد که با سایتی مرتبط در حوزه فعالیت خود در ارتباط باشد.

چگونه به سایت های مرتبط لینک بدهیم

در گوگل از دستور related: your domain name.com استفاده کنید. گوگل کلیه سایت هایی را که در حوضه فعالیت شما قرار دارند را برایتان لیست خواهد کرد.

شما میتوانید از این لیست برای ایجاد لینک استفاده کنید.

سایت خود را به مزرعه لینک تبدیل نکنید

هنگامیکه سایتی به سایت دیگری لینک می دهد به آن سایت اعتباری انتقال خواهد داد. این اعتبار می تواند برای سایت مبدا و مقصد مفید باشد. هرچه تعداد لینک های خروجی یک صفحه بیشتر باشد این اعتبار بین سایت های بیشتری تقسیم می شود. بنابراین ایجاد تعداد زیادی لینک به سایت های دیگر منجر به کاهش اعتبار هر کدام از این لینک ها خواهد شد. عدد مشخصی برای تعداد لینک به سایت های دیگر وجود ندارد. ولی کارشناسان سئو توصیه می کنند که بیش از 10 لینک از یک صفحه به دیگر سایت ها ندهید.

به سایت هایی که از آنها لینک دریافت کرده اید لینک ندهید

گوگل با تبادل بک لینک مخالف است و آن را شیوه ای برای فریب خود می داند. لذا باید از این کار به شدت اجتناب کرد. به یاد داشته باشید که دادن بک لینک با واسطه نیز توسط گوگل منع شده است. یعنی آنکه شما در یک وبلاگ به سایت مد نظر لینک می دهید و آن سایت هم در عوض به شما لینک می دهد. گوگل براحتی ارتباط بین این سایت ها را می تواند بیابد.

چگونه میتوان با لینک دادن به سایت های دیگر به دریافت لینک برای سایت خود کمک کرد؟

شما می توانید به پست نویسندگان مستقل در وبسایت ها لینک دهید و از آنها بخواهید که از وبسایت دیگری به سایت و مقاله شما لینک بدهند.

نکته: برای ایجاد لینک به سایت های دیگر استراتژی های مختلفی توسط سئو کاران مطرح بیان شده است. پیشنهاد ما استفاده از لینک به سایت ها بعنوان رفرنس و منبع است. گاهی این رفرنس می تواند برای مطالعه بیشتر خواننده متن شما باشد و گاهی شما متن سایت اصلی را با بیان خود و یا با ترجمه به زبان خود ارائه داده اید.

ایتم محتوا در چک لیست سئو

  • محتوای کپی
  • کیفیت محتوا

محتوای کپی یا محتوای تکراری

از معایب محتوای تکراری برای سئو بسیار گفته ایم. اما آیا ممکن است بطور ناخواسته محتوای تکراری ایجاد کنید. قطعاً بله. یکی از دلایلی که سئو در ظاهر ساده و در عمل بسیار پیچیده است. همین مسائل است. کاربر ظاهراً محتوای تکراری ایجاد نکرده ولی موتور جستجو محتوای یکسانی را با چند آدرس مختلف ایندکس کرده است و از نظر گوگل سایت دارای محتوای تکراری است.

برای  جلوگیری از ایجاد مشکل اگر گوگل محتوای صفحاتی از سایت را با آدرس های مختلف ایندکس می کند. باید با کمک فایل  فایل robots.txt مانع ایندکس شدن این صفحات و منابع شوید. اگر هم صفحه ای در سایت خود دارید که ناچارید در آن محتوای تکراری درج کنید کافیست که با کمک متا تگ Robots از ایندکس شدن آن جلوگیری کنید.

کیفیت محتوا

کیفیت محتوا

صد ها هزار وب سایت در سرتاسر وب وجود دارد. اما تعداد کمی از آنها موفق هستند. دلیل عدم موفقیت سایت ها اغلب عدم انتخاب حوضه فعالیت مناسب و عدم توان جذب مخاطب و ترافیک و کسب درآمد از سایت می باشد.

اما برای ایجاد یک سایت که مخاطب را به خود جذب کند چه باید کرد؟

ایجاد یک بلاگ برای افزایش ارزش سایت

کاربران از بلاگ ها لذت می برند شما همواره می توانید با یک بلاگ اصولی سایت خود را برای مخاطبان خود جذاب تر کنید. هنگام ایجاد یک بلاگ در سایت باید توجه داشته باشید که شما باید کاری را انجام دهید که به آن علاقه مند باشید. اما وجود یک بلاگ به تنهایی به معنای ایجاد محتوا مناسب نیست.

نوشتن محتوای با کیفیت

سوال: اگر وارد سایت یک فروشگاه مبلمان شوید و بعنوان محتوا متنی بلند بالا، درباره میزان چگالی فوم نشیمن مبل و درجه ILD فوم یا Indentation load deflection و ماده موثر در ایجاد ضریب سختی آن مواجه شوید. آیا به نظرتان محتوای با کیفیتی را مطالعه خواهید کرد. قطعاً شما به عنوان خریدار مبل تخصصی درباره توضیحات داده شده در این صفحات ندارید و بیشتر دچار شک و تردید برای خرید خود خواهید شد. این مثال را زدیم که بگوییم محتوای شما ممکن است بسیار عالی و حرفه ای باشد. ولی برای کسب و کار و مخاطب شما ارزشمند نباشد. برای تولید محتوای با کیفیت این سه اصل را به خاطر داشته باشید:

  • محتوای پایه و اصلی خود را فرمول بندی کنید.
  • محتوای خود را به شیوه ای جذاب و تعاملی ایجاد کنید.
  • در محتوای خود اطلاعات علمی اضافه کنید

ایجاد لینک به محتوای با کیفیت

گوگل چند روش برای تشخیص میزان کیفیت یک محتوا دارد. یکی از این روش ها تعداد لینک با کیفیتی است که یک صفحه دریافت می کند. این لینک ها می توانند لینک های داخلی و یا بک لینک باشند. هنگامیکه شما از صفحات مرتبط به مقاله ای لینک می دهید گوگل متوجه می شود که این مقاله دارای کیفیت و اعتبار بالایی است. اگر تعداد بک لینک دریافتی از سایت های مرتبط و معتبر بالا باشد نیز گوگل به اهیمت صفحه مورد نظر پی خواهد برد. توضیحات بیشتر درباره انواع لینک و استفاده از آنها قبلا در همین مقاله ارائه شده است.

محتوای مرتبط با محتوای با ارزش

اگر موضوع یک مقاله بسیار با ارزش باشد قطعاً در یک مقاله نمی توان تمام ابعاد آن را بررسی کرد. به این ترتیب گوگل انتظار دارد که سایت شما درباره یک موضوع مهم چندین مقاله داشته باشد. مثلاً در یک سایت فروش مبلمان شما قطعاً نمی توانید در یک مقاله بحث چیدمان مبلمان در منزل را بیان کنید. و لازم است که مقالاتی مانند چیدمان مبلمان راحتی در منزل، چیدمان مبلمات راحتی در کنار مبلمان سلطنتی، چیدمان مبلمان سلطنتی، چیدمان مبلمان ال فرم در فضای مستطیلی و مانند اینها داشته باشید.

هنگام ایجاد مقالات مرتبط به این نکات توجه داشته باشید:

  • مقالات را در زمان مناسب منتشر کنید
  • از عجله در ارسال مقالات به پرهیزید
  • متن خود را قبل از ارسال بازبینی کنید

تعامل مخاطبان با سایت را حفظ کنید

برای اینکار کافیست که به سوال مخاطبان پاسخ بدهید. به نیاز مخاطبان فکر کنید و برای براورده کردن این نیاز ها محتوا تولید کنید.

شما می توانید از گوگل برای یافتن نیاز مخاطبان استفاده کنید. گوگل در هنگام ورود کلمات کلیدی به شما پرکاربرد ترین موارد مشابه را نشان خواهد داد.

متا تگ ها

  • متا تگ عنوان
  • متا تگ توضیحات

در چک لیست سئو باید متا تگ ها را نیز بررسی کرد. ما دو متا تگ اصلی در سئو را در این بخش قرار داده ایم. اما باید توجه داشت که اگر سئو سایت با مشکل مواجه شده باشد متا تگ Robots را نیز باید مورد بررسی قرار داد. هنگام بررسی متا تگ ها به چند عامل توجه داشته باشید.

  • به کارگیری کلمات کلیدی در متا تگ عنوان و متا تگ توضیحات
  • خوانایی محتوای این دو متا تگ
  • پر کاربرد بودن کلمات کلیدی استفاده شده در این دو متا تگ
  • جذاب بودن محتوا و افزایش احتمال کلیک کاربران

نقشه سایت

  • آدرس صفحات
  • نقشه سایت

یکی دیگر از مواردی که باید در چک لیست سئو درج و بررسی شود. نقشه سایت است. شما باید مطمئن شوید که آدرس صفحات سایت برای خواننده قابل درک و جذاب باشد. و مخاطب با مشاهده آدرس صفحه بتواند به موضوع صفحه پی ببرد.

خود نقشه سایت نیز از نظر سئو اهمیت بالایی دارد. نقشه سایت را معمولاً توسط کنسول جستجوی گوگل بررسی می کنند. اگر ربات های گوگل نتوانند صفحات سایت را بیابند و یا تغییرات آنها را درک کنند نقشه سایت شما دچار مشکل است و باید آن را ویرایش و اصلاح کنید.

نکته: خطای 404 در سایت را برطرف کنید.

سایر موارد چک لیست سئو

  • Robot Meta
  • صفت ALT در تصاویر
  • Robots.Txt
  • لینک های شکسته
  • سرعت بارگذاری صفحات سایت
  • طراحی ریسپانسیو سایت

Robot Meta: همانطور که گفته شد، اهمیت آن در هنگامی است که برخی صفحات سایت توسط گوگل ایندکس نمی شوند. در این حالت یکی از مواردی که باید بررسی شود متا تگ Robots در صفحات سایت است.

صفت ALT در تصاویر: حداقل یکی از تصاویر موجود در هر صفحه از سایت باید دارای صفت ALT با متن کلمه کلیدی اصلی صفحه باشد. به خاطر داشته باشید که متن ALT تکراری به سئو سایت صدمه وارد می کند. همینطور عکس هایی که حاوی صفت ALT نباشند به سئو صفحه صدمه می زنند.

Robots.Txt: اگر سایت با مشکلاتی روبرو است که دلیل آن را نمی یابید، ابتدا باید این فایل را بررسی کنید. در کنسول جستجوی گوگل براحتی می توان این فایل را بررسی کرد. به خاطر داشته باشید که هرگز نباید منابع  سایت را از دسترس گوگل پنهان کرد. یعنی آنکه شما همواره باید به گوگل اجازه دسترسی به پوشه تصاویر، پوشه فایل های CSS و پوشه فایل های javascript  را بدهید.

لینک های شکسته: در دراز مدت به سئو سایت شما صدمه می زنند و باید در اسرع وقت برطرف شوند. شما می توانید براحتی در کنسول گوگل لینک های شکسته سایت خود را بیابید.

سرعت بارگذاری صفحات سایت: سرعت بارگذاری صفحات برای کاربران موبایلی اهمیت بسیار بالای دارد. به طوریکه تحقیقات نشان می دهد صفحات سایت باید در زمانی بین 3 تا 6 ثانیه بارگذاری شوند. شما می توانید از ابزارهای رایگان برای تست سرعت سایت خود استفاده کنید. سایت GTMETRIX  یکی از محبوب ترین این ابزارها است.

طراحی ریسپانسیو سایت: با توجه به اینکه احتمالاً خود شما در اغلب مواقع از گوشی هوشمند برای مراجعه به سایت استفاده می کنید. طبیعتاً اهمیت طراحی ریسپانسیو برای شما مشخص و آشکار است. گوگل به سایت هایی که برای موبایل بهینه نشده باشند رتبه مناسبی نخواهد داد. بنابراین اگر سایت شما هنوز ریسپانسیو نیست سریعاً ان را به نسخه ریسپانسیو ارتقاء دهید.

چک لیست سئو | مواردی که هر مدیر سایتی باید در سئو رعایت کند

همچنین بخوانید
با تکنیک های برتر SEO 2023 در سئو24 آشنا شوید و آن را در استراتژی سئو قرار دهید و ترافیک وب سایت را به حداکثر برسانید:E-E-A-T، محتوای مفید و اعتبار نویسنده.
ChatGPT چیست و چرا سئوکاران باید به آن اهمیت دهند؟ چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه کار می کند و چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ این مطلب از سئو24 را بخوانید.
در این مطلب از سئو24 به اهمیت لینکسازی داخلی، تکنیک ها و بهترین شیوه های لینکسازی داخلی برای سئو در سال 2023 نگاهی بیندازید.
الگوریتم Product Review یا بررسی محصول چیست؟ به‌روزرسانی های الگوریتم پروداکت رویو، تاثیر آن بر سایت و نحوه نوشتن پروداکت رویو باکیفیت را در سئو24 بخوانید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.