کلمات کلیدی | تکنیک‌های پیشرفته آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی

تردیدی وجود ندارد که تحقیق کلمات کلیدی بخش مهمی از سئو سایت را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین نیازی به آوردن دلایل محکم برای اثبات این موضوع نداریم. موضوع دیگری که بر سر آن توافق داریم، کمبود مقالات علمی آموزشی برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب به زبان ساده است. شرکت‌های بزرگی مانند MOz، SEMrush، HUbSpot و…. هر کدام استراتژی‌های خاص خود را برای انتخاب کلمات کلیدی دارند؛ اما آن‌چه در این مقاله بیان می‌کنیم، اصول مشترک و اساسی آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی است؛ بنابراین از هر ابزاری که استفاده می‌کنید، بی‌تردید با این اصول سر و کار خواهید داشت. 
پیش از هر چیز بهتر است بدانید تحقیق کلمات کلیدی بر اساس وب سایت شما (Authority، تعداد صفحات، کیفیت محتوا)، اهداف (تجاری سازی نام و برندینگ، افزایش ترافیک، افزایش بازدید)، بودجه، منابع مالی و ددلاین، میزان رقابتی‌بودن حوزه کاری و… انجام می‌شود. اما نگران نباشید، اگر به هیچ کدام از موارد گفته‌شده تسلط ندارید، باز هم می‌توانید انتخاب کلمات کلیدی مناسب را با استفاده از راهنمای زیر انجام دهید.

در این مقاله قصد داریم بدون تکرار واضحات، این فرایند را به شما آموزش دهیم تا بتوانید فهرستی مفید از کلمات کلیدی مورد نظرتان را تهیه کنید. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود تا یک استراتژی قوی و قابل‌اجرا طراحی کنید تا با کلماتی که مد نظر شماست، توسط کاربران پیدا شوید.

چرا انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای تمامی کسب و کارها اهمیت دارد؟

کیورد ریسرچ

در حالی که گوگل همواره الگوریتم‌های ارزیابی خود را به روزرسانی می‌کند، یکی از چیزهایی که همواره پای ثابت بهینه سازی سایت بوده است، بخشی از بهینه‌سازی داخلی سایت یعنی «تحقیق کلمات کلیدی» را در بر می‌گیرد.

تحقیق کلمات کلیدی توسط مدیران سایت‌ها و یا بازاریاب‌های دیجیتال مارکتینگ به این دلیل استفاده می‌شود که متوجه شوند مردم به دنبال چه هستند؟ چه نیازهایی دارند؟ کدام کلمات را بیشتر سرچ می‌کنند؟ بنابراین داشتن دانش کافی درباره واژه‌هایی که در موتورهای جستجو تایپ می‌شود، به استراتژی محتوا یا استراتژی بازاریابی کمک می‌کند.

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی برای تدوین استراتژی سئو

فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط با موضوع کسب و کار خود را تهیه کنید

گام اول انتخاب موضوع است. انتخاب پنج تا ده موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید بر همان اساس، کلمات کلیدی مشخص را پیدا کنید. 
مثلا اگر شما یک وبلاگ نویس عادی هستید، احتمالا موضوعات، همان‌هایی هستند‌ که روزانه درباره آن‌ها می‌نویسید. شاید حتی موضوعاتی را یادداشت کنید که به نظرتان جذاب باشد؛ اما باید خودتان را در چارچوب شخصیت خریدار/ جستجوکننده قرار دهید تا کشف کنید مخاطبان هدف شما، به دنبال چه موضوعاتی هستند و با چه کلماتی به دنبال کسب و کار شما می‌گردند. مثلا اگر حوزه فعالیتتان مانند شرکت HubSpot و فروش نرم‌افزار بازاریابی است، به احتمال زیاد موضوعات کلی مانند «بازاریابی درونگرا»، «وبلاگ نویسی»، «ایمیل مارکتینگ»، «سئو»، «رسانه های اجتماعی»، «تجزیه و تحلیل بازاریابی» و «اتوماسیون بازاریابی»، «تولید لید» و… کلمات کلیدی مناسب اهداف شما خواهند بود.

کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات انتخابی را، یادداشت کنید

حالا که در انتخاب چند موضوع به نتیجه رسیده‌اید، بهتر است کلمات کلیدی مناسب را هم تهیه کنید. این کلمات، آن‌هایی هستند که به گمان شما، در رتبه‌بندی SERP (صفحات نتایج موتور جستجو) تاثیرگذارند، چون به احتمال زیاد مشتریان هدف شما آن‌ها را جستجو می‌کنند.
طوفان فکری (Brain Storm) برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب، پیشنهاد خوبی است. مثلا از همکارانتان بخواهید برای «اتوماسیون بازاریابی» کلمات کلیدی پیشنهادی خود را بگویند. به احتمال زیاد، این کلمات یا کلمات مشابه در فهرست شما قرار خواهد گرفت:

  • اتوماسیون بازاریابی چیست؟
  • چگونه اتوماسیون بازاریابی تهیه کنم؟
  • ابزارهای اتوماسیون بازاریابی چیست؟
  • اتوماسیون بازاریابی ایمیلی
  • بهترین ابزارهای اتوماسیون بازاریابی
  • آموزش اتوماسیون بازاریابی
  • مزایای اتوماسیون بازاریابی و…

هدف شما از اجرای طوفان فکری انتخاب کلمات کلیدی نهایی نیست، بلکه شما می‌خواهید عبارات بالقوه مرتبط با کسب و کارتان را پیدا کنید. در مراحل بعدی، می‌توانید این عبارات را کوچک‌تر کنید تا متناسب با عبارت‌های معمول جستجو در گوگل شوند.

یک راه ساده‌تر، پیدا کردن کلمات کلیدی است که وب سایت شما را به کاربران لینک می‌کند. برای این کار باید از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت که در مقاله‌های وب ۲۴ آن‌ها را معرفی کرده‌ایم، استفاده کنید. اگر از سایت‌هایی مانند KwFinder، Ahrefs یا HubSpot اشتراک گرفته‌اید، کارتان را راحت‌تر کرده‌اید؛ به این دلیل که این ابزارها، ترافیک سایتتان را روی کلمات کلیدی مشخص، بررسی می‌کنند. 
راه دیگر، کمک گرفتن از متخصصان فروش محصول شرکت است؛ زیرا آن‌ها با مشتریان سر و کار دارند و سوالات رایج مشتریان، سرنخ‌های خوبی به شما خواهد داد تا تحقیق کلمات کلیدی خود را به طور جامع انجام دهید. این دو روش در اموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی، بسیار راهگشا هستند.

کلمات مرتبط را جستجو کنید

انجام این مرحله نیاز به تحقیق دارد. زمانی که عبارتی مانند «مزایای اتوماسیون بازاریابی» را جستجو می کنید، اگر به پایین صفحات نتایج جستجو بروید، پیشنهادهای گوگل را می‌بینید. این عبارات پیشنهادی در انتخاب کلمات کلیدی مناسب و خلاقانه‌تر کمک می‌کند. 
ازآنجا که ممکن است انجام این مرحله زمان زیادی از شما بگیرد، ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، این بخش را برای شما انجام می‌دهد.  Ubersuggestیکی از بهترین ابزارها برای این کار است.

به دنبال ترکیب کردن کلمات کلیدی و عبارات طولانی‌تر باشید

در این مرحله باید برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب، head terms و Long-tail keywords را با یکدیگر ادغام کنید. اصطلاحات Head کلی‌تر و عمومی‌ترند و معمولا از ترکیب سه کلمه ایجاد می‌شوند. اما کلمه‌های Long-tail عبارت‌های کلیدی طولانی‌اند که بیش از سه کلمه را در بر می گیرند. حدود ۷۰ درصد از ترافیک وب سایت شما از طریق کلمات کلیدی Long-Tail می ‌آید، بنابراین داشتن کلمات کلیدی ترکیبی ضروری است، زیرا اهداف بلندمدت و کوتاه مدت شما را تامین می‌کند. علت استفاده از هر دو نوع کلمه کلیدی، ساده است: برخی کاربران با موضوع آشنایی ندارند و عبارات کلی را جستجو می‌کنند؛ اما عده‌ای دیگر به صورت تخصصی جستجو می‌کنند و عبارت‌های مشخص‌تر و تخصصی‌تری را به کار می‌برند. مثلا بین دو عبارت «وبلاگ نویسی» و «تکنیک‌های نوشتن پست‌های خوب وبلاگ» بی تردید دومین عبارت، جذاب‌تر است و کلیک بیشتری روی آن می‌شود. 
علت چیست؟ به احتمال زیاد کسی که می‌خواهد به تازگی وبلاگ خود را راه‌اندازی کند، دوست دارد بازدید بیشتری بگیرد و چگونه نوشتن محتوا برایش مبهم است. چنین شخصی به سراغ جستجوی عبارت‌های کلی نمی‌رود، بلکه کلمات کلیدی مد نظر خود را پشت سر هم تایپ می‌کند. برعکس، افرادی که به دنبال گسترش کسب و کار خود هستند، ممکن است به دنبال خواندن مزایای وبلاگ نویسی باشند و این کلمه را به تنهایی جستجو کنند. بنابراین شما به فراخور کسب و کارتان باید کلمات کلیدی را فیلتر کنید.
در پایان این مرحله و پیش از ورود به مرحله‌ی پنجم آموزش یافتن کلمات کلیدی، مطمئن شوید که هر دو نوع کلمه کلیدی را در فهرست خود قرار داده‌اید.

رتبه رقبایتان برای کلمات کلیدی مد نظر خود را بررسی کنید.

فراموش نکنید که شرکت‌هایی که در حوزه شما فعالیت دارند، رقیب محسوب می‌شوند؛ بنابراین دانستن اینکه آن‌ها از کدام کلمات کلیدی استفاده می‌کنند، به معنی کشف استراتژی بازاریابی شرکت‌های رقیب است. قرار نیست روی کلمات کلیدی رقبایتان سرمایه‌گذاری کنید، بلکه باید میزان موفقیت آن‌ها را در استفاده از آن کلمات بسنجید. این کار به شما کمک می کند رتبه سایت خود را در گوگل ارتقا بدهید.
اگر در فهرست کلمات کلیدی خود و رقبایتان موارد مشابهی یافتید، می‌توانید از سرویس‌های پولی گوگل برای ارتقای رتبه خود استفاده کنید. با این حال همواره کلمات کلیدی زیادی هستند که رقبای شما از آن غافل مانده‌اند و شما می‌توانید از آن استفاده کنید.
در این بخش شما خواهید آموخت که انتخاب کلمات کلیدی مناسب را به دو دسته آسان و سخت تقسیم کنید. سایت‌هایی مانند KWFinder میزان سختی و آسانی کلمات کلیدی را بر اساس میزان رقابت، به شما نشان می‌دهند. اما اگر این ابزارها را به کار نمی‌برید، با توجه به نتایج تحقیقات خود، استفاده از کلمات کلیدی را اولویت بندی کنید.
از یاد نبرید هدف شما تهیه فهرستی از کلمات کلیدی است که موفقیت زودهنگام را برای شما به ارمغان می‌آورد و به پیشرفت‌های بزرگ‌تر در سئو کمک می‌کند.

از ابزار Google Adwords Keyword planner برای کوتاه کردن فهرست کلمات کلیدی استفاده کنید.

مهم‌ترین مرحله در آموزشِ یافتن بهترین کلمات کلیدی، استفاده صحیح از ابزار تحقیق کلمات کلیدی است. در این بخش شما ناچارید آمارهایی با اعداد و ارقام تهیه کنید و بهترین ابزار برای این کار، پلاگین Keyword palnner است که نحوه ثبت‌نام و استفاده از آن را قبلا شرح داده‌ایم. 
این ابزار حجم جستجوها و میزان ترافیک برای هر کلمه کلیدی را در قالب گزارش به شما ارائه می‌دهد. در این  مرحله شاید لازم باشد با استفاده از Google Trends آمارهای مفصل‌تری تهیه کنید.
برای آنکه بهتر متوجه منظور ما شوید، به این مثال توجه کنید: از Keyword planner استفاده کنید تا تمام کلمات کلیدی فهرستتان را برای شما بررسی کند. سپس پیش از حذف کردن کلماتی که به عقیده Keyword planner مناسب نیست، از گوگل ترندز استفاده کنید تا ببینید سرمایه‌گذاری بر روی این کلمه کلیدی با توجه به حجم و میزان جستجوها، چقدر برای شما مفید خواهد بود. در پایان، شما فهرستی کوتاه‌تر از آنچه در ابتدا تهیه کرده بودید، خواهید داشت.

جمع بندی

بدین ترتیب با توجه به مطالبی که در این مقاله آموزش داده شد، مراحل انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سایتتان را با هم مرور کردیم. از یاد نبرید که ابتدا مشتری‌ها و مخاطبان سایت خود را بشناسید، سپس کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را یادداشت کنید. بعد از انجام این مراحل، وضعیت رقبا را در استفاده از کلمات کلیدی رصد کنید. سپس با روش حذف و اولویت‌بندی، استراتژی محکمی برای استفاده از کلمات کلیدی تدوین کنید. در پایان، فهرستی از کلمات کلیدی خواهید داشت که برای توسعه کسب و کار، بالا بردن بازدید، افزایش ترافیک سایت و فروش بیشتر، فوق‌العاده خواهد بود. فراموش نکنید که آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی درس مهمی برای شما دارد و آن به طور متناوب انجام دادن تحقیق کلمات کلیدی است. بهتر است این کار را هر چند ماه یک بار انجام دهید. شاید بد نباشد که پیش از شروع هر فصل این فرایند را تکرار کنید. به مرور زمان و در کنار بهینه سازی سایت، موفق خواهید شد در SERP رتبه بهتری کسب کنید و توسط گوگل به عنوان سایت معتبر به کاربران معرفی شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.