مزایای استفاده از AMP  برای سئو سایت

موبایل های هوشمند امروزه دنیا را فراگرفته اند. کاربران موبایل اغلب کارهای آنلاین خود را از طریق گوشی های خود انجام می دهند. مشاهده سایت، تعامل با کاربران از طریق شبکه های اجتماعی، چک کردن ایمیل و ... حتی فعالیت هایی مانند مشاهده فوتبال نیز توسط موبایل ها صورت می گیرد.

با توجه به این موضوع طراحی سایت برای موبایل بسیار اهمیت دارد.

کاربران موبایل در صورتیکه صفحات سایت به کندی بارگذاری شوند با آن تعامل نخواهند داشت.

AMP چیست ؟

Accelerated Mobile Pages یا به اختصارAMP به معنای طراحی صفحات سایت به صورتی است که در موبایل با سرعت بالا بارگذاری شوند. هنگامیکه یک سایت برای نمایش در دسکتاپ طراحی می شود برنامه نویسان امکان طراحی افکت ها و متحرک سازی های پیچیده و سنگینی را دارند. از انیمیشن های ساده تا طراحی های سه بعدی که می توانند با کاربر تعامل داشته باشند را میتوان در سایت هایی که برای دسکتاپ طراحی می شوند استفاده کرد. اما هنگامیکه سایتی بخواهد در موبایل به نمایش در بیاید با محدودیت هایی از نظر اجرای این افکت ها روبرو هستیم. یکی از راهکارها برای برطرف کردن این مشکل این است که هنگامیکه سایت در موبایل به نمایش درمی آید نسخه ای متفاوت از نسخه دسکتاپ را به نمایش بگذارد که در آن کدهای صفحات برای موبایل بهینه شده باشند.

(Accelerated Mobile Pages (AMP پروژه ای است که توسط گوگل ایجاد شده است این پروژه به صورت متن باز (قابل ویرایش توسط کاربر) و رایگان ارائه می شود و هدف آن افزایش سهولت استفاده از وب سایت ها می باشد. در این پلتفرم شما امکان کد نویسی برای نمایش صفحات در دستگاه های مختلف را دارید.

مزایای AMP  برای سئو

مزایای Accelerated Mobile Pages - AMP  برای سئو

طراحی سایت به صورت AMP تجربه کاربری بهتری برای کاربران موبایل به همراه خواهد داشت. علاوه بر این بازاریابی و سئو نیز با کمک AMP توسعه پیدا خواهند کرد. در ادامه به برخی مزایای AMP برای سئو اشاره شده است:

  • یکی از مهمترین دلایل مفید بودن AMP برای SEO افزودن قابلیت نمایش محتوا در صفحه نمایش اخبار گوگل بصورت carousel  است (carousel به معنای چرخ و فلک است و در این حالت کاربر با کلیک و یا اسکرول ماوس می تواند محتوای بعدی را مشاهده کند. اسلایدرهای ساده در هدر سایت ها را در نظر بگیرید که در آن با کلیک روی فلش، عکس بعدی به نمایش در می آید این حالت را carousel  می گویند.) این قابلیت باعث می شود که سایت امکان نمایش در بالاترین رتبه گوگل را در حالت جستجوی موبایل بدست آورد.

طراحی بصورت AMP به معنای جلب توجه بیشتر به محتوای تولید شده است. بنابراین باید مطمئن بود که روز به روز برتعداد صفحاتی که بصورت AMP ارائه می گردند افزوده می شود.

  • سرعت بارگذاری صفحات یکی از مهمترین عوامل در رتبه بندی سایت در گوگل است. اغلب کاربران موبایل بیش از 6 ثانیه برای بارگذاری صفحات سایت شما منتظر نخواهند مانند. صفحات سریعتر به معنای رتبه بالاتر در گوگل خواهد بود. و رتبه بالاتر به معنای مخاطب بیشتر برای سایت شما است.

بروز رسانی های الگوریتم های گوگل برای اهمیت بیشتر به نسخه موبایل که به آن اصطلاحاً Mobilegeddon می گویند، همچنان ادامه دارد و در آینده ممکن است این بروز رسانی ها اهمیت بیشتری برای نسخه موبایل سایت ها نیز قائل باشند.

  • Bounce rate نرخ پرش: نرخ پرش عبارت است از درصدی از کاربران که بعد از مراجعه به سایت از گوگل بدون تعامل با سایت از آن خارج می شوند. با کمک AMP سرعت سایت افزایش می یابد و این موضوع باعث کاهش نرخ پرش کاربران از سایت می شود. با توجه به اینکه موتورهای جستجو با کمک نرخ پرش درباره میزان ارتباط محتوای سایت و کلمه کلیدی جستجو شده تصمیم گیری می کنند، می توان به اهمیت این موضوع در سئو سایت پی برد. توجه داشته باشید که اگر گوگل هنگام رتبه دهی به صفحات برای کلمه کلیدی کاربر از الگوریتم رنک برین RankBrain استفاده کند. میزان نرخ پرش تاثیر بسیار بیشتری بر روی رتبه سایت شما خواهد داشت.

با استفاده ازAMP خواهید دید که میزان توجه کاربران به مقالات شما افزایش یافته است.

صفحات سایت برای بدست آوردن رتبه بالاتر در موتور های جستجو از AMP استفاده می کنند.

اغلب سایت ها امروزه از AMP استفاده می کنند. شما نیز می توانید با استفاده از آن موفقیت سایت خود را در موتورهای جستجو بیشتر کنید.

طراحی صفحه سایت برای موبایل

چگونه برای سایت خود از تکنولوژی AMP استفاده کنید؟

اگر می خواهید که کاربران موبایل وب سایت شما به سرعت بتوانند به محتوای صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند به سادگی می توانید برای صفحات سایت خود از نسخه AMP استفاده کنید.

قبل از هر کاری به خاطر داشته باشید که هنگام به کارگیری AMP شما از محتوای خود یک کپی خواهید داشت که برای موبایل بهینه شده است.

نکته دیگر اینکه با توجه به اینکه شما قطعاً از یک سیستم مدیریت محتوا برای تبدیل کدهای صفحات خود به AMP استفاده می کنید و تک تک صفحات سایت را بصورت دستی مجدداً ویرایش نخواهید کرد. احتمالاً هنگامیکه یک مطلب جدید در سایت خود منتشر می کنید با یک تأخیر در نسخه AMP به نمایش در می آید.

امکان آموزش کامل AMP در یک مقاله مقدور نیست و هدف ما هم آموزش کد نویسی AMP نمی باشد. ولی اگر به یادگیری کد نویسی AMP علاقه مند هستید می توانید به سایت ampproject مراجعه کنید و تمام اطلاعات مورد نیاز خود را درباره نحوه کد نویسی AMP در این سایت خواهید یافت.

اگر در حال حاضر در سایت خود از نسخه AMP استفاده می کنید نظر خود را راجع به آن با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

در AMP از محتوا یک کپی تهیه می کنید، آیا گوگل با کپی کردن محتوا مشکلی ندارد؟

توجه کنید که گوگل خود پروژه AMP را ارائه داده است. با توجه به اینکه اینترنت های فیبر نوری در دنیا بسیار کاربرد دارد و شرکت های بسیاری در طراحی سایت خود با کمک HTML5 و ویژگی Canvas افکت های خارق العاده ای را به اجرا می گذارند. گوگل به این نتیجه رسید که ریسپانسیو کردن سایت به تنهایی برای نمایش درست سایت در موبایل کافی نیست. اگر شما یک سایت محتوا محور داشته باشید، شاید این نکته برای شما کمی عجیب باشد. ولی باید توجه کنید که امروزه محتوا تنها به صورت متن تهیه نمی شود. یک نقاش که میخواهد آثارش را در سایت به نمایش بگذارد و نمی خواهد کاربران بتواند نقاشی های او را کپی کنند، بسادگی با کمک تکنیک های جدید طراحی سایت از جاوا اسکریپت کمک گرفته و عکس های خود را بصورت یک گالری متحرک به نمایش میگذارد. در این حالت ریسپانسیو کردن سایت کمک چندانی به کاربرپسند بودن سایت در موبایل نخواهد کرد.

اما گوگل چگونه با مشکل محتوای تکراری روبرو خواهد شد. حقیقت این است که این شما هستید که باید محتوای تکراری خود را برای گوگل نشانه گذاری کنید تا گوگل بتواند در هر حالت تنها یکی از صفحات شما را ایندکس کند. یعنی هنگامی که کاربر با کامپیوتر به گوگل مراجعه کند، نسخه اصلی صفحه و هنگامیکه با موبایل به گوگل مراجعه کند نسخه AMP صفحه برای او به نمایش در خواهد آمد.

اما اینکار چگونه صورت میگیرد؟ شما باید در نسخه کپی صفحه در بخش Head کدها دستور زیر را وارد کنید:

<link rel="canonical" href="https://www.example.com/url/to/full/document.html">

در نسخه اصل نیز باید این کد را درج کنید:

<link rel="amphtml" href="https://www.example.com/url/to/amp/document.html">

به این ترتیب گوگل می تواند صفحات کپی شده را شناسایی کند. به خاطر داشته باشید که نسخه AMP صفحات باید دارای آدرسی معقول باشد مثلاً  

Amp.example.com

البته نیازی نیست که حتماً برای نسخه AMP یک زیر دامنه ایجاد کنید. کافیست که آدرس صفحات AMP برای کاربر و گوگل قابل درک باشند.

سرعت سایت در AMP

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.