CBO چیست - افزایش سرعت ایندکس سایت

بالا بودن و افزایش سرعت ایندکس یکی از مهمترین اتفاقاتی است که مدیران سایت‌ها به آن علاقه زیادی دارند. افزایش سرعت ایندکس مطالب سایت باعث می‌شود صفحات جدید به سرعت در گوگل ایندکس شوند.

ممکن از افزایش سرعت ایندکس برای یک وبلاگ شخصی چندان مهم نباشد، ولی زمانی که شما یک سایت خبری دارید، یا یک محصولی را می‌خواهید در اینترنت به فروش بگذارید و یا مطلب مهمی است که باید بسیار زود در اینترنت منتشر شود، نیاز دارید سرعت ایندکس مطالب جدید خود را در گوگل و سایر موتورهای جستجو افزایش دهید. معمولا مدیران سایت‌ها از سرعت پایین ایندکس مطالب خود شکایت دارند، در این آموزش از سئو ۲۴ می‌خواهیم توضیح دهیم که چگونه می‌توانید مطالب خود را سریع تر از همیشه در گوگل ایندکس کنید.

بهینه سازی نرخ خزش یا CBO چیست

به طور کلی به بهینه سازی نرخ خزش سایت CBO می‌گویند. بهینه سازی نرخ خزش یا CBO (Crawl Budget Optimization) یک تکنیک بهینه سازی موتور جستجو است که به وبمستران کمک می کند تا بهینه ترین تعداد صفحات وب را برای خزیدن توسط موتورهای جستجو انتخاب کنند. این امر به کاهش بار سرور و بهبود عملکرد وب سایت کمک می کند.

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند بر نرخ خزش تأثیر بگذارد، از جمله:

  • حجم محتوای وب سایت
  • محبوبیت وب سایت
  • کیفیت محتوای وب سایت
  • سرعت بارگذاری وب سایت

مدیران سایت‌ها می‌توانند با انجام اقدامات زیر نرخ خزش را برای وب سایت خود بهینه کنند:

  • استفاده از تگ های robots.txt برای کنترل اینکه کدام صفحات وب برای خزیدن مجاز هستند.
  • ایجاد یک فایل sitemap.xml که یک نمای کلی از ساختار وب سایت را ارائه می دهد.
  • استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل خزیدن برای نظارت بر نحوه خزیدن موتورهای جستجو در وب سایت.

CBO می تواند مزایای زیادی برای وب سایت ها داشته باشد، از جمله:

  • بهبود عملکرد وب سایت
  • کاهش بار سرور
  • افزایش رتبه بندی در موتورهای جستجو

استفاده از روش‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم باعث خواهد شد که نرخ خزش سایت شما افزایش پیدا کند و گوگل سریعتر مطالب سایت شما را ایندکس کند. پس با ما همراه باشید تا بیشتر با مفاهیم این حوزه آشنا شویم تا سرعت خزش و ایندکس صفحات سایت خودتان را افزایش دهید.

افزایش سرعت ایندکس

چگونه مطالب جدید خود را در گوگل و سایر موتورهای جستجو کمتر از ۳ ثانیه ایندکس کنیم؟

برای افزایش سرعت ایندکس مطالب جدید، سئو ۲۴ ۱۱ گام را برای برداشتن پیشنهاد می‌کند:

۱- به‌روزرسانی منظم

خزنده های گوگل سرعت خود را با سرعت انتشار مطالب سایت شما وفق می‌دهند. هر چه میزان محتوای منتشر شده در سایت شما بیشتر باشد، خزنده گوگل هم سریعتر به سایت شما مراجعه خواهد کرد. اگر سایت شما خبری یا سایتی نیست که باید مطلب شما همان موقع در سایت منتشر شود، یک زمان مشخص برای بروزرسانی سایت خود انتخاب کنید و به صورت منظم سایت خود را در همان موقع بروز رسانی کنید. اگر از CMS وردپرس استفاده می‌کنید، میتوانید مطلب خود را در تاریخی که سایر نوشته های سایت خود را منتشر میکردید، زمان بندی کنید.

در نظر داشته باشید که کیفیت محتوا بسیار مهمتر از کمیت آن است. در واقع اگر موضوع جدیدی برای انتشار روی سایت ندارید یا انتشار محتوای زیاد باعث خواهد شد که کیفیت مطالب سایت شما کاهش پیدا کند، محتوای زیاد و منظم روی سایت خود منتشر نکنید!

در صورتی که کیفیت محتوای شما پایین باشد، گوگل نرخ خزش سایت شما را کاهش خواهد داد. بنابراین اگر نرخ خزش برای شما مهم است، به صورت همزمان باید به کیفیت و کمیت فکرکنید.

۲- ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول

پس از اینکه سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کردید، وارد بخش Optimization شده بعد از کلیک روی Sitemaps بر گزینه Add/Test Sitemap کلیک کنید و آدرس نقشه سایت خود را همانند شکل زیر وارد کنید.

ثبت نقشه سایت در گوگل وبمستر تولز

اگر نقشه سایت ندارید و از وردپرس استفاده میکنید با استفاده از افزونه Google XML Sitemaps برای خود نقشه سایت ایجاد کنید.

۳- مطالب تکراری  و بی‌کیفیت را از بین ببرید

بارها دیده شده برای یک مطلب سایت چندین آدرس وجود دارد که تمامی آدرسها در دسترس هستند، این امر باعث می‌شود مشکل مطالب تکراری را بوجود بیاورد و از سرعت ایندکس و کیفیت سایت شما در گوگل بکاهد؛ همچنان سعی کنید که مطالبی را که قبلا در سایت خود منتشر ساخته اید را دوباره باز نشر نسازید و یا اگر به باز نشر ضرورت دارید و حتما در باز نشر تغییراتی بوجود بیاورید. همچنین کیفیت پایین محتوای سایت باعث خواهد شد که گوگل نرخ خزش خود را کاهش دهد. بنابراین همواره سعی کنید محتواهای باکیفیت داشته باشید.

۴- انتشار مطالب جدید در شبکه های اجتماعی و سایر سایت‌ها

مطالب جدید خود را در شبکه های اجتماعی منتشر سازید تا سریع تر ایندکس شود، برای این کار افزونه های مختلفی در شبکه های اجتماعی وجود دارد که با وارد سازی آدرس آر.اس.اس سایت خود، مطالب جدید سایت شما را به صورت خودکار در صفحه های اجتماعی منتشر میسازند؛ همچنان پیشنهاد می‌شود دکمه‌های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را پایین تمامی مطالب سایت خود قرار دهید تا در صورتی که مورد پسند خوانندگان سایت شما قرار گرفت، آنها در لینک بیلدینگ، افزایش کیفیت سایت و افزایش سرعت ایندکس شما را کمک کنند.

خزنده های گوگل از طریق لینک‌های اینترنتی صفحات جدید را پیدا می‌کنند، بنابراین اگر سایت شما بک لینک‌های باکیفیتی داشته باشد سرعت خزش سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

۵- عنوان یکتا برای صفحات

هر مطلب، عناوین مختلف، و توضیحات مختلف: سعی کنید برای هر مطلب سایت خود عنوان (Title) جداگانه و توضیحات (Meta Description) جداگانه وارد سازید.

۶- استفاده از پینگ

زمانی که سایت شما بروزرسانی می‌شود باید موتورهای جستجو از این بروزرسانی با خبر شوند، برای با خبر سازی موتورهای جستجو از اینکه سایت شما بروز شده است باید مطالب جدید یا آدرس نقشه سایت خود را به موتورهای جستجو پینگ کنید. خوشبختانه در وردپرس در بخش آگاهی دهنده‌های به‌روز شدن سایت که در بخش تنظیمات نوشتن قرار دارد، امکان پینگ اتوماتیک امکان پذیر است، که می‌توانید با استفاده از بخش Update Services لیست سایر سایتهای پینگ اتوماتیک را دریافت کنید و پینگ اتوماتیک وردپرس را تقویت کنید. اگر سی ام اس شما بخش پینگ اتوماتیک را ندارد و یا اصلا سی ام اس بر روی سایت خود نصب ندارید با یک جستجوی ساده، از سایتهای پینگ اتوماتیک استفاده کنید؛ ما Pingler را پیشنهاد می‌کنیم.

۷- بهینه سازی سرعت لود صفحات و زمان پاسخ سرور

زمان پاسخ دهی سرور اهمیت بسیار بالایی در بهبود نرخ خزش گوگل دارد. سرعت سایت خود را بهینه سازی کنید، مطمئن شوید که عکس ها بهینه سازی شده اند؛ در مورد افزایش سرعت سایت بعدا توضیح مفصل خواهیم داد، اما بهینه سازی عکسهای سایت این است که عکسهای شما زیاد سنگین نباشد، Alt و Title مناسب داشته باشد.

در صورتی که زمان پاسخ‌دهی سرور شما طولانی باشد، خزنده های گوگل کمتر به سایت شما مراجعه می‌کنند.

۸- از لینکهای داخلی در سایت خود استفاده کنید

سعی کنید در جاهایی مناسب، بر علاوه اینکه به سایر لینکهای مرتبط خارجی لینک می‌دهید، به مطالب قدیمی خود نیز لینک بدهید و آنها را دوباره زنده سازید و یک پیوند خوب بین مطالب سایت خود ایجاد کنید.

۹- تولید محتوای باکیفیت

بله مثل همیشه همانطور که در نوشته های قبلی سئو ۲۴ اشاره شده بود، محتوا پادشاه است، مطالب جدید و با کیفیت تولید کنید. هدف تان صرفا گوگل نباشد و فقط برای کاربر بنویسید، برای اطلاعات بیشتر نوشته بهینه سازی سایت برای گوگل یا کاربر را بخوانید.

۱۰- بک لینک‌های باکیفیت

بک لینک‌های اینترنتی باکیفیت باعث خواهند شد که خزنده های گوگل بیشتر به سایت شما مراجعه کنند. این موضوع به طور مستقیم بر روی افزایش نرخ خزش سایت شما تاثیر می‌گذارد.

۱۱- صبور باشید

تمامی راهکار هایی که برای بهینه سازی سایت بیان شده است در افزایش سرعت ایندکس تأثیر گذار است، سایتی سرعت ایندکس مطالب جدید آن بالا است که بهینه سازی شده باشد. آیا تا کنون سایتی که سرعت ایندکس بالا داشته باشد و برای موتورهای جستجو بهینه سازی نشده باشد، دیده اید؟ یقیناً که جواب خیر است. پس به فکر بهینه سازی کامل سایت خود باشید تا سرعت ایندکس مطالب جدید شما افزایش یابد. برای بهینه سازی سایت خود، نوشته آموزش سئو را که قبلا نوشته ایم را بخوانید.

توقع نداشته باشید که بعد از انجام 11 مورد بالا، به مجرد فشار دادن دکمه انتشار مطلب در سایت خود، مطلب شما در گوگل ایندکس شده باشد، این کار بدون شک امکان پذیر است اما پشتکار و صبر شما را نیاز دارد.

چه عواملی مانع ایندکس شدن صفحات سایت شما می شوند؟

اگر صفحات سایت به درستی ایندکس نمی‌شوند، نقشه سایت یکی از اولین عواملی است که باید بررسی شود. نحوه افزودن نقشه سایت و نحوه بررسی آن در سرچ کنسول را در بالا توضیح داده‌ایم. اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که مانع ایندکس شدن صفحات سایت می‌شود. برخی صفحات سایت هستند که برای مخاطبان سایت بسیار جذاب هستند و باعث ماندگاری طولانی‌تر آنها در سایت می‌شوند، صفحاتی مانند صفحات جستجو و صفحات تگ‌ها (کلیک روی یک تگ مجموعه‌ای از صفحاتی که آن تگ در آنها به کار رفته را به نمایش می‌گذارد)، صفحات مرتبط با دسته‌بندی کالاها که مجموعه‌ای از کالاهای مرتبط به یک دسته‌بندی را به نمایش می‌گذارند.

اما این صفحات برای کاربران گوگل چندان جذاب نیستند. آنها مایلند که دقیقاً به صفحه‌ای منتقل شوند که حاوی اطلاعات مد نظر آنها است و نه آنکه صفحه‌ای با چندین لینک به صفحات دیگر برایشان ظاهر شود. بنابراین مدیران سایت‌ها از ایندکس شدن چنین صفحاتی توسط گوگل جلوگیری می‌کنند. گاهی در این فرایند ممکن است که در اثر یک اشتباه صفحاتی ناخواسته را از ایندکس شدن حذف کنید. بنابراین یکی از عواملی که هنگام مشکل ایندکس باید بررسی شود حذف دستی سایت از ایندکس شدن توسط گوگل است. برای انجام اینکار دو مرحله پیش روی شماست:

1-  فایل Robots.txt

یک فایل متنی با فرمت txt  است که می‌تواند ایندکس شدن صفحات سایت را با اختلال جدی روبرو کند. در صورتی که دسترسی خزنده گوگل بر روی صفحات مهم سایت شما در این فایل بسته شده باشد، گوگل صفحات شما را ایندکس نمی‌کند. در نظر داشته باشید که برخی از مواقع کارشناسان سئو به عمد این دسترسی را محدود می‌کنند تا صفحات مهم سایت نرخ خزش و ایندکس بهتری داشته باشند. در صورتی که تمایل دارید بیشتر در مورد فایل robots.txt بدانید مقاله فایل robots.txt چیست را مطالعه نمایید.

2- متا تگ Robots

همانطور که می‌دانید متاتگ ها روی نحوه مشاهده صفحات سایت توسط موتورهای جستجو موثر هستند. متا تگ Robots یکی از این متا تگ ها است که وظیفه آن تنظیم قابلیت ایندکس و فالو شدن صفحه توسط موتورهای جستجو است. اگر این تگ را در صفحات نگذارید به‌صورت پیشفرض گوگل صفحات را ایندکس و فالو فرض خواهد کرد.

نمونه ای از به کارگیری این تگ در صفحه :

noindex کردن مطالب سایت

جمع بندی

در این مقاله در مورد مفهوم CBO صحبت کردیم و عواملی که از ایندکس شدن صفحات سایت جلوگیری می‌کنند را معرفی کردیم. همچنین 11 روش برای افزایش نرخ خزش و ایندکس صفحات سایت معرفی کردیم. امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد، نظرات شما ما را در زمینه ارائه بهتر محتوا در سایت سئو 24 یاری می‌کند.

همچنین بخوانید
سئو تکنیکال، تمام جنبه های فنی موثر بر سئو وب سایت: میزبانی و سرعت سایت، نقشه سایت و تگ های متا. در این مطلب از سئو24 چک لیست کامل سئو فنی را بخوانید.
افزایش سرعت سایت در هر نوع سایت متفاوت است. روش های کاربردی و عملی بالا بردن سرعت لود سایت را در این مقاله از seo24 می خوانید
بهترین جایگزین برای الکسا، موضوعی است که اخیرا افراد زیادی به دنبال آن هستند. در این مقاله از seo24 به معرفی بهترین جایگزین سایت الکسا و قابلیت‌های آن پرداخته‌ایم.
برای اینکه بتوانیم آنالیز دقیقی از لینکهای تبلیغاتی در ایمیل و بنر داشته باشیم از کدها و پارامترهای utm استفاده میکنیم و با کمک آن به داده های آماری میرسیم.این کدها باید بصورت دستی و طبق قواعد خاصی ساخته شوند تا در نهایت شخصی که کمپین ها را مدیریت میکند بتواند تشخیص دهد که چه میزان ورودی برای هر یو تی ام ارسال شده است.
captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مدیر سایت

اگر مطالب بی کیفیت و کپی را حذف کرده اید و 404 شده اند، به مرور مطالب با کیفیت شما می توانند وضعیت سایت را بهبود دهند و مشکلی نخواهید داشت

امیر محمد مرادی

سلام من یک وب سایت دانلود دارم و از وردپرس استفاده میکنم یه افزونه دیدم یه بار مطالب سایت های دیگه رو کپی میکرد و در اخر لینک مطلب در سایت اصلی قرار میداد منم نمیدونستن که برای سایت خوبه خلاصه 900 تا مطلب کپی کرد منم یخورده بازدیدم خوب شد بعد که فهمیدم تاثیر منفی داره همرو پاک کردم هنوز از گوگل حذف نشدن. حالا اگر من پست های جدید منتشر کنمکه ادرسشون قبلا منتشر شده ایا برای سایت ضرر داره؟ ممنون میشم به ایمیلم بفرستید

مدیر سایت

باسلامبه شرایط و موارد مختلف بستگی داره.

RMZONLINE

سلام.من بعد از اینکه توی سایتم پست گزاشتم. رفتم توی همون سایتی که معرفی کردید سایتم را پینگ کردم.چه مدت طول میکشه که مطالب سایتم ایندکس بشه؟

مدیر سایت

سلام خواهش میکنم لطف دارید.

علی

سلامممنون، مفید بود.

سعید

مطلب ارزنده ای بود

مهدی

واقعا کارت حرف نداره من همیشه از مطالبت دیدن میکنم با اینکه کلی سایت ایرانی در این باره هست اما من فقط از این سایت خوشم اومد

تقی

بسیار عالی و مفید!

مسعود

من الان به مطالعه سئو و مطالب دیگه بعد از مدت زمان کوتاهی به بازدید خوب و همچنین به سرعت بالای ایندکس گذاری کمتر از چند ثانیه به نحوی که مطالب کپی من از سایت های اصلی در رده بهتری قرار میگیره که خیلی جالبه

مدیر سایت

در این زمینه فکر میکنم جوملا افزونه داره.

مدیر سایت

علیک سلامافزونه wordress seo نصب کردم و این افزونه این کارها رو هم انجام میده؛ بعداً اگر عمری بود مفصل توضیح و معرفی خواهیم کرد.

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.