۱۰ نکته مهم برای ساخت سایتی گوگل پسند
این روزها بازاریابان اینترنتی هرکاری انجام میدهند که بدون پرداخت هزینهای از طریق هر کانالی که ممکن است عملیات افزایش بازدیدکننده، فروش اینترنتی و … را انجام دهند. یکی از تاثیرگذارترین راههایی که بدون پرداخت هزینه میتوان از طریق آن بازاریابی کرد، سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است. در حالی که بسیاری از تجارتها هنگام استفاده از سئو و بهینهسازی فقط بر روی مسائلی مانند تولید محتوا و شبکههای اجتماعی تمرکز میکنند و از تکنیکهایی که برای موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ مهم هستند صرف نظر میکنند. بله درست است که محتوای بازاریابی و شبکههای اجتماعی بحثی جدید در سئو هستند اما آنها با حقیقت مقداری فاصله دارند. فرض کنید سایت شما یک مغازه در بهترین نقطه شهر است و هر روز بهترین اجناس را رایگان در آن قرار میدهید، اما فرض کنید ۵ پله از سطح زمین فاصله دارید یا پله ندارید و اگر هم دارید پلههای مناسبی برای رفت و آمد نیست. به نظر شما کسی وارد مغازه شما میشود؟ شما میتوانید محتوای خیلی خوب و موثری را برای مخاطبان خود منتشر کنید و سپس آن محتوا را در شبکههای اجتماعی پخش کنید و منتظر بمانید تا بازدهی آن را در نتیجه موتورهای جستجو مشاهده کنید. اساس و اصول سئو تکنیک های طبیعی هستند و خیلی مهم و تاثیرگذار است که سایتی ایجاد کنید که هم برای موتورهای جستجو و هم بازدیدکنندهگان به بهترین نحو ممکن در دسترس باشد. در این مطلب ۱۰ نکته مهمی که به شما برای ساخت سایتی گوگل پسند کمک میکند را مطرح میکنیم:
1. بهینه سازی ساختار آدرس های پیوند :
گاهی اوقات سیستم مدیریت محتوای سایت، آدرسی غیرضروری همراه با کاراکترهایی بیربط و بیمعنی را در جعبه آدرس بار نمایش میدهد. آدرسهای پیوند برای عمل خزیدن و برقراری ارتباط با سایتها و صفحات دیگر بسیار مهم هستند.
راه حل: مطمئن شوید آدرسهای صفحات شما برای موتورهای جستجو اصلی بهینه شدهاند.
2. بهینه سازی سرعت سایت
یکی از پارامترهای بسیار مهم و حیاتی که در الگوریتم رتبهبندی گوگل نقش بسزایی دارد سرعت لود صفحات سایت شماست. راه حل: با استفاده از ابزار رایگانی که گوگل در اختیار عموم قرار داده سرعت صفحات سایت خود را بررسی کنید و طبق توصیههای آن نسبت به بهبود سرعت سایت خود اقدام نمایید. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights
3. بهینه سازی لینک های داخلی :
پیج رنک یکی از امتیازاتی است که گوگل در رتبه بندی از آن استفاده میکند.پیج رنک بالاتر فرصت بهتری به شما برای افزایش رتبه سایت خود در نتایج جستجو را میدهد.پیج رنک هر صفحه امتیازی است که به صفحههای داخلی بر اساس فرمولی داده میشود. یعنی مقدار پیج رنک یک صفحه بر اساس فرمول زیر به صفحاتی که در آن صفحه لینک داده شده اند امتیاز میدهد.
فرمول :
مقدار امتیازی که پیج رنک به لینکهای داخلی میدهد = پیج رنک / تعداد لینک های داخلی مثال : پیج رنک ۸ / ۴۰ لینک داخلی = ۰٫۲ امتیاز به هر لینک داخلی پیج رنک ۸ / ۱۰ لینک داخلی = ۰٫۸ امتیاز به هر لینک داخلی
راه حل : ساختمان لینکهای داخلی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که به صفحات غیرضروری لینک نداده باشید.
4. بهینه سازی جاوا اسکریپت
خزندههای موتورهای جستجو برای خزیدن و هدایت کدهای جاوا اسکریپت زمان زیادی صرف میکنند. اگرچه جستجوها بهتر انجام میشوند اما این عیب را نیز دارند. بعلاوه کدهای جاوا اسکریپت گاهی اوقات از خزیدن مطالب مهم و لینکها توسط عنکبوتهای موتورهای جستجو جلوگیری میکنند. اگر سایت شما کدهای جاوا اسکریپت زیادی دارد مطمئن شوید که این کدها از خوانده شدن اطلاعات توسط روبات موتورهای جستجو جلوگیری نکنند. اگر جلوگیری میکنند سعی کنید کدها را بهینه بنویسید یا راههای دیگری برای دسترسی روبات به مطالب بیابید. در غیر اینصورت با شکست بزرگی مواجه خواهید شد. برای مثال: شرکت سئو ۲۴ کدهای جاوا اسکریپت را برای موتورهای جستجو مخصوصا روبات گوگل بهینه میکند تا حدی که نزدیک ۱۰۰ درصد خطایی وجود نداشته باشد و همه مطالب به بهترین نحو ممکن ایندکس شوند.
5. رفع مشکلات عنکبوت ها (Spider)
گاهی اوقات برای سایتهایی اتفاق میافتد که میخواهند چیزهای باارزشی مثل عکسها، صفحات پرینت و … را به صورت پاپ-آپ نمایش دهند اما متاسفانه لینکی برای بازگشت به سایت در نظر نمیگیرند. به همین دلیل ممکن است با موتورهای جستجو به مشکلاتی برخورد کنید، زیرا این خلل ممکن است شما را از پاپ-آپ به سمت محتوای دیگری هدایت کند. بعلاوه موتورهای جستجو صفحاتی را که تجربه کاربری خوبی برای کاربران خود رقم نمیزند را در نتایج جستجو نمایش نمیدهد. راه حل : در صورتی که از پاپ-آپ استفاده کردید آن را در فایل robots.txt اعلان یا با استفاده از تگ nofollow از دنبال شدن توسط روباتها جلوگیری کنید.
6. بهینه سازی نشانه گذاری های schema
در سال ۲۰۱۱ گوگل، یاهو و بینگ برای ایجاد یک کد HTML جدید که برای درک بهتر وب به آنها کمک کند با هم همکاری کردند. نتیجه این همکاری Schema.org بود. الگو (schema) یا طرحهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید محصولات، سرویسها یا خدمات خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. طبق گفته موتورهای جستجو برای انتقال از وب حال حاضر به یک وب معنایی، بسیار حیاتی است که صفحات سایت شما بر اساس schema.org نشانه گذاری شدهباشند.
راه حل: کدهای Html سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که بر اساس نشانه گذاریهای schema ایجاد شده باشند. همچنین از ابزار کوچک دستی که میتواند به شما کمک کند، میتوانید استفاده کنید. از اعتبار سنج الگوی گوگل نیز میتوانید برای انجام درست نشانه گذاری استفاده کنید.
7. بهینه سازی رابطه کاربری
هرچه سایت شما برای انسانها قابل استفادهتر باشد، برای موتورهای جستجو جذابتر و خوش نماتر است. گوگل در الگوریتم پاندای خود سیگنال تجربه-کاربری را نیز قرار دادهاست. این خیلی مهم است که مطمئن شوید سایت شما نیاز کاربران و روباتهای موتورهای جستجو را با تکریم، احترام و انجام یک تجربه بسیار خوب و عالی برطرف میکند.
راه حل: با توجه به اهداف سایت خود باید تجربه کاربری را انجام دهید. شما با استفاده از ابزارهای تحلیل میتوانید تشخیص دهید که سایتتان در تجربه-کاربری موفق بوده و اگر نیست مشکل را پیدا و نسبت به رفع آن اقدام کنید. شما میتوانید افرادی را استخدام تا سناریوهای شرکت شما را یافته، بازخورد گرفته و پیاده سازی کنند. در سایت خود امکان جستجو را فراهم کنید. با این کار افراد احساس زنده بودن سایت شما را میکنند. سپس مطمئن شوید برای کلماتی که در آن جستجو میشود مطالبی برای نمایش وجود داشته باشد تا کار بهدرستی انجام شدهباشد.
8. بهینه سازی کد/محتوای مهم
اگر به سایتهای تجارت الکترونیک دقت کرده باشید متوجه میشوید که محصولات خود را بر اساس دستهها و زیر دستههایی طبقه بندی کردهاند و زیر این محصولات بخشی برای متن تبلیغاتی در نظر گرفته شدهاست. این برای انسانها بسیار مناسب است، اما برای موتورهای جستجو اینطور نیست. محتوایی که در زیر محصولات قرار میدهید دارای اهمیت کمی برای موتورهای جستجو است پس سعی کنید محتوا را قبل از محصول خود و برای انسانها بنویسید.
راه حل: با استفاده از HTML بخش توضیحات محصول خود را به قبل از عکس محصول انتقال دهید و سعی کنید متن خود را به صورت تبلیغاتی زیبا بنویسید.
9. استفاده از عناصر HTML مناسب برای قالب صفحات
موتور های جستجو با استفاده از عناصر HTML محتوا و رابطه متنها را با هم میفهمند. استفاده از عناصر مناسب HTML در قالب صفحات، محتوای شما را بهینه می کند و ارتباط آن را با دیگر صفحات افزایش میدهد.
راه حل: مطمئن شوید که در قالبهای خود از تگهای عنوان H1 تا H6 ، تگ توضیحات و تگ alt برای تصاویر استفاده کرده باشید.
10. ابزار وبمستر تولز گوگل
مطمئن شوید که سایت شما در ابزار وبمستر تولز گوگل ثبت و فعال شده باشد. این ابزار به گوگل اجازه میدهد تا با شما در رابطه با هر مشکلی که سایتتان با آن برخورد کرد، در تماس باشد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
خیر اینها تکنیکهایی هستند که همیشه باید انجام شوند.
ممنون ولی به نظر این کارها قدیمی میاد؟
با سلامممنون از مطلب مفیدی که قرار دادین. آدرس سایت schema در مورد ششم در جایی از متن به صورت sechema.org درج شده که صحیح نیست. من از همین آدرس کپی گرفتم که دیدم سایتی باز نشد بعد متوجه شدم که آدرس اشتباه تایپی داره. اگه صلاحه اصلاح کنید که دیگران گمراه نشن.باز هم ممنون