طراحی سایت یکی از مهمترین عواملی است که میتواند تأثیر زیادی بر موفقیت یک وبسایت داشته باشد. یک طراحی سایت خوب میتواند کاربران را جذب کند، تجربه کاربری خوبی را برای آنها فراهم کند و باعث شود آنها بیشتر در سایت بمانند. اما یک طراحی سایت بد میتواند باعث شود کاربران از سایت شما فرار کنند و هرگز به آن برنگردند.
در این مقاله، قصد داریم به بررسی برخی از اشتباهات طراحی سایت بپردازیم که میتوانند باعث فرار کاربران از سایت شما شوند. این اشتباهات میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- سرعت بارگذاری کند
- تجربه کاربری ضعیف
- محتوای بیکیفیت
- طراحی نامناسب
اگر میخواهید یک وبسایت موفق داشته باشید، مهم است که از این اشتباهات اجتناب کنید.
ویژگیهای یک سایت خوب چیست؟
یک سایت اینترنتی باید ویژگیهای متفاوتی داشته باشد تا نهایتا بتواند موفق شود. موفقیت در اینترنت تا حد بسیار زیادی به داشتن یک سایت کارا و مفید وابسته است. دیدگاههای مختلفی در مورد یک سایت مناسب وجود دارد و از جنبههای مختلف میتوان به آن نگاه کرد. به عنوان مثال یک گرافیست، زیبایی را ملاک اصلی قرار میدهد و یک برنامه نویس فاکتورهایی مانند امنیت و سرعت را مدنظر قرار میدهد.
ویژگیهای یک سایت خوب را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
ویژگی های فنی
- سرعت بارگذاری: سرعت بارگذاری یک سایت یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند تأثیر زیادی بر تجربه کاربری داشته باشد. یک سایت با سرعت بارگذاری کند می تواند باعث شود کاربران از سایت شما فرار کنند و هرگز به آن برنگردند.
- ساختار سایت: ساختار سایت باید منطقی و قابل فهم باشد. کاربران باید بتوانند به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند.
- طراحی سایت: طراحی سایت باید کاربرپسند باشد. کاربران باید بتوانند به راحتی با سایت تعامل داشته باشند.
- امنیت سایت: امنیت سایت یکی از مهم ترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود. یک سایت ناامن می تواند باعث شود اطلاعات شخصی کاربران در معرض خطر قرار گیرد.
ویژگی های محتوایی
- محتوای باکیفیت: محتوای سایت باید باکیفیت و مرتبط با موضوع سایت باشد. محتوا باید دقیق، به روز و قابل اعتماد باشد.
- محتوای جذاب: محتوا باید جذاب و گیرا باشد. کاربران باید علاقه مند به خواندن محتوای سایت شما باشند.
- محتوای بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو: محتوای سایت باید بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو باشد تا کاربران بتوانند سایت شما را در نتایج جستجو پیدا کنند.
- علاوه بر این ویژگی ها، یک سایت خوب باید با اهداف و مخاطبان هدف آن نیز سازگار باشد. به عنوان مثال، یک سایت فروشگاهی باید امکاناتی برای خرید آنلاین محصولات و خدمات ارائه دهد. یک سایت خبری باید امکان اشتراک گذاری اخبار را فراهم کند. و یک سایت آموزشی باید امکان تعامل کاربران با یکدیگر را فراهم کند.
در نهایت، موفقیت یک سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما ویژگی های ذکر شده می توانند نقش مهمی در موفقیت یک سایت داشته باشند.
اشتباهات رایج در طراحی سایت چیست؟
جاكوب نيلسن (Jacob Nielsen ) با صفاتي چون سلطان بهرهوري نرمافزاري، پيشرو در بهرهوري وب و رهبـر طراحي كـاربر پسند شنـاخته شده است. دكتـر نيـلسن يـكي از موسسان گــروه نيــلسن نـورمن (Nielsen Norman ) است و قبل از آن نيز يكي از مهندسان شركت Sun Micro system بوده است.
وي ابداعگر جنبش مهندسي بهرهوري هزينه (Engineering Discount Usability) است كه هدف آن پيشرفتهاي سريع وارزان در طراحي رابط كاربر برنامهها ( User Interface ) است . معروفترين كتاب وي « طراحي كاربردي وب » نام دارد كه در سال 2000 با تيراژ 250 هزار نسخه و به 15 زبـان زنـده منتشر شده است.
- موتور جستوجوي انعطاف ناپذير: بسياري از موتورهاي جستوجو كاربر را ملزم به ورود پارامترهاي زيادي ميكنند.
- اسکرول افقی صفحات: كاربران علاقهاي به اسکرول افقي صفحات ندارند.
- اندازه ثابت فونتها ومتون : به خصوص افراد بالاي 40 سال با حروف نازك يا كوچك مشكل دارند و بايد ترتيبي اتخاذ شود تا از طريق مرورگر امكان تغيير سايز فراهم شود.
- انبوهي متون: معمولاً سايتهاي حاوي متون حجيم، خسته كننده هستند.
- پنجرههاي بازشونده خودكار : كاربران ترجيح ميدهند كه خودشان مقصد را تعيين كنند.
- جمع آوري آدرس پست الكترونيك بدون هيچ روند امنيتي : كاربر بايد براي وارد نمودن آدرس ايميل خود كاملا مطمئن و متقاعد شود.
- آدرسهاي طولاني يا پيچيده صفحات: انتخاب يا هرگونه كار روي آدرسهايي كه بيش از 75 كاراكتر دارند مشكل است .
- لينكهاي ايميل در مكان نامناسب : ايميل بايد كاملاً برجسته و مشخص و در مكانهاي مناسب بوده و از لينك هاي معمول صفحه تفكيك شود.
- بازگشت كند يا نا موفق به صفحات قبل: كليد Back دومين دكمه مورد استفاده كاربران است .
- رابط گرافيكي ( GUI) غير استاندارد: برداشت كاربر از عناصر و اشياي موجود در برنامهها تثبيت شده است.
- نبود بيوگرافي در سايتها: وجود بيوگرافي باعث ايجاد جو اطمينان در خوانندگان ميشود.
- ضعف آرشيو: در اغلب مواقع اطلاعات قديمي هم مورد استفاده كاربران قرار مي گيرد.
- لينكهاي متعدد براي رسيدن به صفحات خاص: كاربران مايل به استفاده مكرر از لينكها براي رسيدن به هدف نيستند.
- استفاده پيش از موعد از امكانات پيشرفته: استفاده از امكاناتي مانند CHAT، ايجاد انجمنهاي گفتوگو، ايميـل رايگان، نقشه 3 بعـدي سايت وغيـره بارمالي زيادي را بر مديران سايت تحميل ميكنند .
- بارگذري كند صفحات: وجود گرافيكهاي سنگين آزار دهنده خواهد بود .
- ساختارهاي تبليغاتي: كاربران معمولاً از مشاهده ساختارهاي تبليغاتي خودداري ميكنند.
- رسالت و هدف نامشخص سايت: بايد نوع سايت از جنبههاي تجاري يا اطلاع رساني مشخص باشد.
- طراحي اختصاصي براي افراد خاص : سايت بايد كاملاً براي تمام كاربران اينترنت ( نه فقط متخصصين) قابل استفاده و گشت زني باشد.
- لينك به سايتهاي ديگر : به دليل فلسفه وساختار متفاوت طراحي در سايتهاي مختلف، نبايد تعداد لينكهاي خارج از سايت زياد باشند.
- فـراموش كـردن هزينه پشتيبـاني سايت : بودجه پشتيبـاني و نگهداري بايد حداقل به اندازه 50درصد از هزينه راه اندازي سايت در نظر گرفته شود.
- تلقي از سايت به عنوان يك رسانه دست دوم: سايت با تلويزيون، روزنامه يا بروشور فرقهاي اســاسي دارد. بنـابراين نبايد از آنها كپي برداري كرد. از طرفي ارتباط ما را به عنوان يك رسانه تمام وقت با افراد متعددي برقرار مي كند ونبايد آن را دست كم گرفت .
- لينكهاي تكراري از لحاظ محتوا : مثلاً لينك يك تبليغ بعد از ورود به آن نبايد حاوي همان لينك تبليغ در صفحه باز شده باشد.
امیدواریم که نکات مطرح شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید بر اساس آن از اشتباهات فوق در طراحی سایت جلوگیری نمایید.