رتبه سایت در گوگل + نحوه بررسی آن

با حجم وسیعی از اطلاعات موجود، یافتن آنچه نیاز دارید بدون مرتب‌سازی آن تقریبا غیرممکن خواهد بود. الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل دقیقاً برای انجام این کار طراحی شده‌اند تا صدها میلیارد صفحه وب و سایر محتواها را در فهرست جستجوی ما مرتب کنند و مرتبط‌‌‌‌ترین و مفیدترین نتایج را در کسری از ثانیه ارائه دهند.

برای ارائه مفیدترین اطلاعات، الگوریتم‌های جستجو به عوامل و سیگنال‌های بسیاری از جمله کلمات جستجو شده، ارتباط معنایی و قابل استفاده بودن صفحات، مکان و تنظیمات شما نگاه می‌کنند. وزن اعمال شده برای هر عامل بسته به ماهیت درخواست شما متفاوت است. به عنوان مثال، تازگی محتوا نقش بیشتری در پاسخ به سؤالات در مورد موضوعات خبری فعلی در مقایسه تعاریف فرهنگ لغت دارد.

پیج رنک (PageRank) الگوریتمی است که توسط گوگل برای رتبه‌بندی صفحات وب در نتایج موتور جستجو استفاده می‌شود. نام آن برگرفته از عبارت "صفحه وب (Web Page)" و یکی از بنیان‌گذاران گوگل، لری پیج است. PageRank روشی برای سنجش اهمیت صفحات وب‌سایت است. به گفته گوگل: رتبه صفحه با توجه به تعداد و کیفیت لینک های ورودی به آن صفحه کار می‌کند تا تخمین تقریبی از اهمیت وب‌سایت را تعیین کند. فرض اساسی این است که وب‌سایت‌های مهم‌تر احتمالاً لینک‌های بیشتری از وب‌سایت‌های دیگر دریافت می‌کنند.

در حال حاضر، PageRank تنها الگوریتم مورد استفاده گوگل برای نتایج جستجو نیست، بلکه اولین الگوریتمی است که توسط این شرکت استفاده شده است و شناخته‌شده‌ترین الگوریتم است.

دلیل اینکه متخصصان سئو اینقدر این معیار را مهم می‌دانند این است که PageRank از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می‌شود، به این معنی که یک وب‌سایت می‌تواند با لینک شدن به سایت دیگری که امتیاز صفحه بالاتری دارد، اعتبار کسب کند. به‌طور ساده، PageRank (که توسط لینک‌ها بین وب‌سایت‌ها منتقل می‌شود) به وب‌سایت کمک می‌کند تا رتبه‌بندی بالاتری داشته باشد و الگوریتم بر این مفهوم استوار است که اگر صفحه‌های مهم دیگری به آن لینک داشته باشند، مهم تلقی می‌شود.

امروزه گوگل هنوز از PageRank به عنوان بخشی از الگوریتم خود استفاده می‌کند، اما پتنت اصلی منقضی شده است و در این شکل اصلی، سال‌هاست که استفاده نشده است و آنچه اکنون می‌بینیم درنهایت بسیار پیچیده‌تر است.

لازم به ذکر است که همه لینک‌های صفحه برای پیج رنک برابر نیستند؛ اما برخی عوامل می‌توانند تاثیر بیشتری بر این الگوریتم داشته باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • انکرتکست (Anchor Text): گوگل با بیان این‌که "با متن لینک‌ها در موتور جستجوی ما به شیوه‌ای خاص برخورد می‌شود" به انکر تکست اشاره می‌کند و این‌که "انکرها اغلب توضیحات دقیق‌تری از صفحات وب را نسبت به خود صفحات ارائه می‌دهند." در روزهای اولیه گوگل، انکر تکست تاثیر بسیار زیادی در رتبه‌بندی یک صفحه داشت؛ مثلا اگر می‌خواستید برای عبارت «کفش ورزشی» رتبه‌بندی کنید، هرچه لینک‌های بیشتری داشتید که از آن عبارت به عنوان انکرتکست استفاده می‌کردید، می‌توانستید رتبه بالاتری کسب کنید.

این اتفاق باعث شد تا لینک سازی به مسابقه‌ای بین سئوکاران تبدیل شود تا ببینند چه کسی می‌تواند تا حد ممکن لینک‌های انکرتکست منطبق را از صفحات با رتبه بالای صفحه به دست آورد.
این موضوع برای مدتی کار می‌کرد، اما به وضوح دور زدن دستورالعمل‌های گوگل بود و گوگل در آپدیت‌های آینده خود جلوی این موضوع را گرفت و اکنون می‌توانید ببینید که استفاده بیش‌ازحد از انکرتکست منجر به جریمه توسط گوگل و افت رتبه شما می‌شود.

  • احتمال کلیک شدن: احتمال کلیک روی یک لینک، یکی از معیارهای کلیدی پیج رنک است و توسط پتنت Reasonable Surfer گوگل در سال 2004 به آن اشاره شد. الگوریتم پیج رنک در اوایل کار وزن یکسانی را به لینک‌های یک صفحه اختصاص می‌داد. درحالی‌که پتنت Reasonable Surfer نشان می‌دهد که احتمال کلیک روی همه لینک‌ها به اندازه یکدیگر نیست؛ بنابراین، بسته به پتانسیل آن‌ها برای کلیک شدن، ارزش متفاوتی به لینک‌های مختلف می‌دهد.

به عنوان مثال لینک‌های «شرایط خدمات (Terms of Services)» و تبلیغات بنری که در فوتر یا گوشه‌های صفحه قرار دارند ارزش پایین‌تری نسبت به لینک‌های داخل متن دارند.

  • لینک‌های داخلی: لینک سازی داخلی یک تاکتیک قدرتمند سئو است. یک ساختار لینک سازی داخلی درست از نظر سئو می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا صفحات سایت شما را پیدا کرده و ایندکس کنند. شما می‌توانید با ساختار لینک داخلی مناسب به پیج رنک کمک کنید تا در سایت شما گردش داشته باشد. استفاده از لینک‌های داخلی بهینه‌سازی شده راهی مطمئن برای اجازه دادن به گوگل برای کشف منظم محتوای مرتبط در سایت شما است. همچنین لینک‌های داخلی می‌توانند به نشان دادن رابطه متنی بین دو صفحه کمک کنند.
  • لینک‌های نوفالو: لینک‌های نو فالو از جریان پیج رنک جلوگیری می‌کنند. کارشناسان سئو گاهی اوقات از ویژگی نوفالو برای گردش پیج رنک استفاده می‌کردند. به این صورت که اگر یک صفحه دارای 5 لینک خارجی باشد و 4 مورد از 5 مورد نوفالو شود، رتبه صفحه همه از طریق لینک فالو عبور می‌کند. بااین‌حال در سال 2009، مت کاتز از گوگل تایید کرد که این ویژگی دیگر انجام نمی‌شود و پیج رنگ در بین لینک‌ها حتی در صورت وجود ویژگی نوفالو توزیع می‌شود.

پیج رنک به صورت پیشرفته‌تر نسبت به نسخه‌های اولیه‌اش همچنان توسط گوگل به کار گرفته می‌شود. این را گری ایلیز در توییت خود در سال 2017 تایید کرد.

تعیین رتبه سایت در گوگل

اهمیت رتبه سایت در گوگل

امروزه افراد، دیگر اطلاعات را به روش سنتی جستجو نمی‌کنند. آن‌ها به جای جستجوی اخبار در روزنامه‌ها، رفتن به کتابخانه و مطالعه کتاب‌های زیاد، به کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود مراجعه می‌کنند و در اینترنت می‌گردند. اینترنت به قدرتمندترین و رایج‌ترین رسانه تبدیل شده است.

کاربران به طور مرتب از موتورهای جستجو برای دسترسی به محتوای موردعلاقه و موردنیاز خود بهره می‌برند. برای اکثر آن‌ها، اینترنت منبع اصلی اطلاعات تقریباً در مورد هر موضوعی است. موتورهای جستجو جایگزین دایره‌المعارف‌ها، لغت‌نامه‌ها، فهرست‌های تجاری یا کتاب‌های آشپزی شده‌اند.

مردم برای یافتن پیشنهادهای شغلی، راهنمایی‌های مختلف، دستورالعمل‌ها، بررسی محصولات، خدمات، شرکت‌های خاص و بسیاری موارد دیگر در اینترنت جستجو می‌کنند. هنگام خرید آنلاین، آن‌ها اغلب فروشگاه‌های آنلاین را به جای فروشگاه‌های سنتی انتخاب می‌کنند، زیرا این معمولاً به معنای صرفه‌جویی در زمان و هزینه است.

پتانسیل موتور جستجو هرروز در حال افزایش است، بنابراین، اگر می‌خواهید کاربران اینترنت را تشویق کنید تا از پیشنهاد شما بهره‌مند شوند و کالاهای شما را خریداری کنند، رتبه بالا در نتایج جستجو بسیار مهم است. همچنین رتبه بالاتر به معنی اعتبار بیشتر کسب‌وکار و وب‌سایت شما است که همین امر باعث کلیک بیشتر روی وب‌سایت شما می‌شود که این به معنی بازدید بیشتر و مشتری بیشتر برای کسب‌وکار شماست.

تاثیر رتبه سایت بر میزان کلیک سایت

اگر وب‌سایت شما در رتبه یک نتایج باشد باز هم به این معنی نیست که سایت شما بهینه است. موردی که باید به آن توجه کنید میزان کلیک روی سایت شما است که با نرخ کلیک (click-through rate (CTR)) مشخص می‌شود.

تنها در 1 ثانیه، حدود 2.3 میلیون جستجو در گوگل انجام می‌شود! بااین‌حال، اکثر کاربران اینترنت تمایل دارند سایت‌هایی را انتخاب کنند که در صفحه اول نتایج برای کلمات کلیدی خاص قرار دارند. طبق تحقیقات، نتایج در صفحه اول گوگل 92 درصد از ترافیک وب‌سایت را ایجاد می‌کند. فقط چند درصد از افراد از صفحات بعدی بازدید می‌کنند. هر چه موقعیت وب‌سایت پایین‌تر باشد، شانس کمتری برای دسترسی مشتری بالقوه به آن وجود دارد؛ بنابراین، رتبه بالا در گوگل بسیار مهم است. حتی اگر کاربران تصمیم نگیرند بلافاصله از صفحه شما بازدید کنند، مطمئناً آن را در نتایج جستجو متوجه خواهند شد که تأثیر مثبتی بر آگاهی و شناخت برند شما خواهد داشت.

طبق تحقیقی که وب‌سایت MOZ در سال 2014 انجام داد نرخ کلیک رتبه اول نتیجه جستجو 31 درصد و بعد از آن 14 درصد است و از رتبه سوم به بعد به زیر 10 درصد می‌رسد که اختلاف بسیار زیادی است. همچنین نرخ کلیک نتایج صفحه دوم در مجموع حدود 4 درصد و صفحه سوم 1.6 درصد است که می‌توان گفت شانس بسیار کمی برای حتی دیده شدن دارند. در زیر می‌توانید نمودار این تحقیق را مشاهده کنید:

چک کردن رتبه سایت

رتبه سایت من در گوگل

همچنین در تحقیقی که در سال 2014 توسط سایت Mediative انجام شد به ردیابی حرکت چشم 53 نفر هنگام جستجو در گوگل پرداختند که نتیجه آن را در شکل زیر می‌توانید ببینید:

دیدن رتبه سایت

می‌توانید ببینید که عمده تمرکز افراد بر روی نتایج اول و رتبه‌های بالاتر بوده است و هرچه به سمت پایین می‌رود میزان توجه آن‌ها نیز کاهش قابل‌توجهی می‌یابد.

ابزارهای بررسی رتبه سایت

یکی از ابزارهایی که برای بررسی رتبه سایت مورد استفاده قرار می‌گرفت الکسا بود که مدتی است این سرویس به کار خود پایان داده است. در این قسمت لیستی از ابزارهایی که برای بررسی رتبه سایت می‌توانید استفاده کنید به همراه امکانات و قیمت آن‌ها آوردیم:

نام  امکانات استفاده رایگان قیمت (ماهانه)
Sitechecker •    بررسی رتبه سایت
•    تحلیل سایت
•    مانیتورینگ سایت
•    ردیابی رتبه
•    ردیابی بک لینک‌ها
7 روز •    29$
•    49$
•    99$
Semrush •    بررسی ورودی‌های ارگانیک
•    آگهی‌های مربوط به لیست محصولات
•    تحلیل ترافیک
•    تحلیل تبلیغات
7 روز  •    119.95$
•    229.95$
•    449.95$
SE Ranking •    ردیابی دقیق کلمات کلیدی
•    مانیتورینگ گوگل اد و سرپ‌ها
•    نتایج سرپ رقبا
•    ادغام سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس
14 روز  •    31$
•    71$
•    151$
Serpstat •    تحلیل سایت
•    کیورد ریسرچ
•    تحلیل بک لینک‌ها
•    تحلیل وب‌سایت
30 روز •    69%
•    149$
•    299$
•    499$
Seobility •    بررسی رتبه سایت
•    نتایج جستجوهای محلی
•    مقایسه رقبا
•    مانیتورینگ کلمات کلیدی
•    گزارش از طریق ایمیل
30 روز •    رایگان
•    39.90$
•    149.90$
SERPWatcher •    آپدیت روزانه رتبه‌ها
•    گزارش عملکرد
•    نتایج مبتنی بر مکان و نوع دستگاه‌ها
•    گزارش دهی تعاملی
10 روز  •    49$
•    69$
•    129$
Nightwatch •    عملکرد کلمات کلیدی
•    گزارش دهی خودکار
•    تحلیل سایت
•    ردیابی جایگاه‌های سرپ
14 روز •    39$
•    99$
•    369$
Ahrefs •    کاوشگر محتوا
•    تاریخچه رتبه‌بندی
•    تولید کلمات کلیدی
•    مانیتورینگ بک لینک‌ها
7$ برای 7 روز  •    89$
•    179$
•    369$
•    899$
Advanced Web Rankings •    ادغام سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس
•    بررسی روزانه رتبه
•    داده‌های جامع کلمات کلیدی
30 روز •    49$
•    99$
•    199$
•    499$
MOZ •    بررسی رتبه سایت
•    تحلیل سایت
•    تحلیل کلمات کلیدی
•    تحلیل بک لینک‌ها 
30 روز  •    99$
•    179$
•    299$
•    599$


بررسی رتبه سایت توسط جت سئو

یکی از ابزارهایی که می‌تواند در بررسی رتبه سایت به شما کمک کند، ابزار ایرانی جت سئو است. بدون شک جت سئو یکی از بهترین جایگزین‌ها برای الکسا مخصوصا برای سایت‌های ایرانی است زیرا علاوه بر بررسی رتبه سایت، امکانات بی‌شماری به شما می‌دهد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بررسی گسترده جستجوی کلمات
  • یافتن کلمات کلیدی رقبا
  • یافتن شکاف‌های کلمات کلیدی
  • بررسی سهم بازار
  • بررسی سختی کلمات
  • تخمین تعداد کلمات مناسب برای مقالات
  • بررسی خطاهای سئویی مقالات
  • پیشنهاد عناوین مناسب
  • بررسی چگالی کلمات کلیدی
  • پیشنهاد متادیسکریپشن و ALT تصاویر
  • بررسی روزانه رتبه کلمات و ارسال گزارش هفتگی
  • دسته‌بندی و ترتیب کلمات کلیدی
  • تاریخچه رتبه کلمات
  • بررسی خطاهای لینک‌های داخلی و خارجی، صفحات و خطاهای محتوایی

شما می‌توانید تا 7 روز از امکانات جت سئو به صورت رایگان استفاده کنید و پس‌ازآن نیاز به خرید اشتراک دارید.

برای بررسی رتبه سایت در جت سئو در صفحه اصلی آدرس سایت خود را وارد کنید و منتظر بمانید تا نتیجه به شما نمایش داده شود.

نمایش رتبه سایت

در این قسمت تحلیل کلی وب‌سایت خود را می‌توانید مشاهده کنید که در قسمت رتبه جت سئو می‌توانید رتبه وب‌سایت را در بین سایت‌های ایرانی را مشاهده کنید که بر اساس میزان بازدید رتبه‌بندی شده‌اند.

حال پس از ساخت اکانت، اگر از منوی سمت راست گزینه رهگیری رتبه کلمات کلیدی را انتخاب کنید می‌توانید رتبه سایت موردنظر را در کلمات کلیدی‌اش بررسی کنید.
در مرحله بعد اسم سایت را مجددا وارد کنید و بقیه اطلاعات را تکمیل و سپس "مرحله بعد" را انتخاب کنید.
در قسمت بعد می‌توانید رقبای سایت خود یا سایت موردنظر را وارد کنید و یا از لیست موجود انتخاب کنید. سپس "مرحله بعد" را انتخاب کنید.
در قسمت بعد، کلمات کلیدی موردنظر خود را که می‌خواهید رتبه سایت در آن‌ها سنجیده شود وارد کنید و نوع دستگاه و سپس "مرحله بعد" را انتخاب کنید. کمی صبر کنید تا پردازش انجام شود.
در صفحه نمایش داده شده می‌توانید توزیع کلمات کلیدی و رتبه سایت موردنظر در هر کلمه را مشاهده کنید.

جمع‌بندی

بدون شک هدف اصلی فرایندهای سئو، بهبود و ارتقای رتبه سایت است و باید به طور مرتب این شاخص بررسی و تحلیل شود. ابزارهای زیادی در این بخش وجود دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم ولی بسیاری از آن‌ها در قبال سایت‌های ایرانی دقت بالایی ندارند و همچنین هزینه تهیه اکانت این ابزارها برای داخل کشور بسیار زیاد است. ابزار ایرانی جت سئو با امکانات فوق‌العاده و تحلیل دقیق و قیمت بسیار مناسب نسبت به رقبای خارجی می‌تواند نیازهای شما برای این حوزه را پاسخگو باشد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
جواد بهزادی
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

عالی بود

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

سلام دوست عزیز. برای تحلیل سایت خود می توانید با کارشناسان سئو ۲۴ ارتباط برقرار کنید تا در این مورد شما را راهنمایی کنند.

ali skandari
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

سلام برای بدست آوردن رتبه سایت خودم www.redgraphic.co چه کاری باید انجام بدم؟ برای سئوی خوب سایت من چه پیشنهادی دارید ممنون

میثم احمدی
ارسال شده در : یکشنبه 15 اسفند 1400

خیلی ممنون بابت اپلیکیشن جت سئو واقعا کار من را اسون کرد

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.