تکنیک های لینک سازی داخلی 2024

یکی از مهمترین کارها برای بهبود سئو سایت، بهینه‌سازی لینک‌های داخلی است. لینک سازی داخلی به کاربران کمک می‌کند تا به محتواهای مرتبط دسترسی داشته باشند. از طرفی، موتورهای جستجو نیز می‌توانند ساختار سایت را درک کنند. در این مطلب، به معرفی تکنیک‌های لینک سازی داخلی خواهیم پرداخت تا با شناخت آن‌ها گامی مهم در بهینه‌سازی سایت بردارید.

تکنیک های لینک سازی داخلی 2023

مفهوم لینکسازی داخلی چیست

لینک سازی داخلی به فرآیند ایجاد پیوند بین صفحات مختلف یک وب سایت گفته می شود. به عبارت دیگر، زمانی که شما از یک صفحه در سایت خود به صفحه دیگری لینک می دهید، در حال انجام لینک سازی داخلی هستید.

لینک سازی داخلی یکی از عوامل مهم سئو است. با استفاده از تکنیک های صحیح لینک سازی داخلی، می توانید صفحات سایت خود را به هم متصل کنید و به موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای شما را بهتر درک کنند. مطابق الگوریتم پیج رنک گوگل اگر خارج از یک صفحه وب به آن لینک داده شود، این موضوع نشان دهنده این است که آن صفحه محتوای مفیدی دارد و این موضوع می تواند یک سیگنال مهم در رتبه بندی صفحات وب باشد.

لینک سازی داخلی مزایای زیر را برای سئو سایت شما دارد:

  • به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند.
  • به افزایش ترافیک سایت شما کمک می کند.
  • به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک می کند.

انواع مختلفی از لینک سازی داخلی وجود دارد. برخی از رایج ترین انواع لینک سازی داخلی عبارتند از:

  • لینک های متنی: این نوع لینک ها رایج ترین نوع لینک سازی داخلی هستند. لینک‌های متنی معمولاً با کلمات یا عباراتی مانند "بیشتر بخوانید" یا "برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید" مشخص می‌شوند.
  • لینک های تصویری: این نوع لینک‌ها از طریق تصاویر ایجاد می شوند. لینک های تصویری معمولاً با متن جایگزین (alt text) مشخص می شوند.
  • لینک های ساختاری: این نوع لینک‌ها معمولاً برای سازماندهی محتوای سایت استفاده می‌شوند. لینک های ساختاری معمولاً با کلمات یا عباراتی مانند "صفحه اصلی" یا "محصولات" مشخص می‌شوند.

برای استفاده از لینک سازی داخلی به طور موثر، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • از لینک‌های متنی طبیعی استفاده کنید. لینک های متنی باید مرتبط با محتوای صفحه باشند و به طور طبیعی در متن ظاهر شوند.
  • از لینک‌های زیاد استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از لینک ها می تواند برای موتورهای جستجو مضر باشد.
  • از لینک‌های داخلی به صفحات مهم سایت خود استفاده کنید. لینک‌های داخلی باید به صفحاتی که دارای محتوای ارزشمند هستند، هدایت شوند.

با رعایت این نکات، می توانید از لینک سازی داخلی برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنید.

تکنیک‌های لینک سازی داخلی

استراتژی‌ها و تکنیک‌های زیادی برای لینک سازی داخلی وجود دارد. اما برای اجرای موفق سئو داخلی به همه این تکنیک‌ها نیاز ندارید. بلکه می‌توانید با روش‌های خلاقانه و استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای، کارها را سریع‌تر و بهینه انجام دهید.

اما قبل از اجرای تکنیک‌های لینک سازی داخلی 2023 به دو چیز نیاز دارید:

  • تولید محتوای اختصاصی: برای شروع سئو on-page حداقل باید یک محتوا در سایت داشته باشید. پس اگر محتوای متنی در سایت ندارید، همین الان شروع کرده و چند محتوای اختصاصی و مرتبط با موضوع فعالیتتان بنویسید.
  • استمرار در تولید محتوا: داشتن یک برنامه منظم برای تولید و انتشار مستمر محتوا، نقش بسیار مهمی در سئو داخلی سایت دارد.

در ادامه، برترین تکنیک‌های سئو on-page را معرفی کرده‌ایم تا با کمک آن‌ها، استراتژی سئو سایت را تدوین کنید.

لینک سازی داخلی با استفاده انکرتکست‌ها

اولین تکنیک از تکنیک‌های لینک سازی داخلی 2023، استفاده بهینه از انکرتکست تا همان متن لینک است. چرا که Anchor Text یکی از معیارهای اصلی گوگل برای مشخص کردن موضوع سایت به شمار می‌رود. پس وقتی با یک متن به صفحه‌ای از سایت لینک می‌دهید، به گوگل در تشخیص موضوع آن صفحه کمک می‌کنید. در سال‌های گذشته تعداد و متن لینک‌ها اهمیت چندانی نداشت. اما در حال حاضر الگوریتم‌های گوگل هوشمند شده‌اند و انتخاب انکرتکست کمی سخت است.

Anchor Text توسط الگوریتم پنگوئن گوگل بررسی می‌شود و اگر درک درستی از آن داشته باشید، سایتتان هیچوقت جریمه نخواهد شد.

روش کار این الگوریتم به شکل زیر است:

  • شما لینک‌های مختلفی را در سایت ایجاد می‌کنید.
  • ربات‌های گوگل این لینک‌ها را بررسی کرده و ایندکس می‌کنند.
  • گوگل همه لینک‌های داخلی را در دیتابیس خود ذخیره می‌کند. (به این بخش Link Profile یا پروفایل لینک‌ها گفته می‌شود)
  • این مراحل تکرار شده و لیست کاملی از لینک‌های سایت شناسایی می‌شود. بعد از آن، نوبت به پنگوئن گوگل می‌رسد تا آن‌ها را یک به یک بررسی و اسپم‌ها را شناسایی کند.

در صورتی که لینک سازی داخلی به صورت غیر اصولی انجام شود، الگوریتم آن را به‌عنوان اسپم شناسایی کرده و از نتایج جستجو حذف می‌کند.

یکی از اشتباهاتی که افراد در لینک سازی داخلی انجام می‌دهند، استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی اصلی در انکرتکست است. به طور مثال اگر محتوای یک صفحه را برای کلمه کلیدی «آموزش تعمیر گوشی» بهینه کرده باشید و همه لینک‌های داخلی با همان کلمه لینک شده باشند، احتمال جریمه شدن از طرف گوگل وجود دارد.
برای جلوگیری از این مشکل باید از انکرتکست‌های مختلف برای توزیع کلمات کلیدی و لینک دادن استفاده کنید. متداول‌ترین Anchor Textهایی که می‌توان در لینک سازی داخلی استفاده کرد، عبارتند از:

  • Exact Match (منطبق): انکرتکست با کلمه کلیدی صفحه‌ای که به آن لینک داده‌ایم کاملا منطبق است. یعنی اگر صفحه هدف را برای کلمه کلیدی «آموزش سئو» بهینه کرده‌اید، متن لینک هم همان کلمه است.
  • Partial Match (تطبیق نسبی): در انکرتکست علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، از کلمات دیگر نیز استفاده کرده‌ایم. به طور مثال برای لینک دادن به صفحه آموزش سئو می‌توان از کلمات کلیدی «بهترین آموزش سئو» و «آموزش جدیدترین تکنیک‌های سئو» استفاده کرد.
  • Realated (مرتبط): به جای استفاده از کلمه کلیدی اصلی از کلمات کلیدی مشابه (LSI Keywords) و هم معنی استفاده می‌کنیم. به طور مثال اگر صفحه هدف برای کلمه کلیدی «سئو خارجی» بهینه شده باشد، می‌توانیم از انکرتکست‌های «سئو off page» یا «لینک سازی خارجی» استفاده کنیم.

نکات مهم در بهینه سازی Anchor Text

برای لینک سازی داخلی حتما باید یک استراتژی کلی درست کرده و در آن درصد لینک‌ها را مشخص نمایید. برای اینکار چند نکته مهم وجود دارد که در ادامه آورده‌ایم.

  • با دادن چندین لینک با انکرتکست‌های مختلف از یک صفحه به یک صفحه ثابت، وقت خود را تلف نکنید. چرا که گوگل فقط به یکی از لینک‌ها اعتبار می‌دهد. به جای آن، به صفحات و مطالب دیگر سایت لینک دهید تا گوگل درک بهتری از ساختار سایت داشته باشد.
  • متن لینک را تا جای ممکن مختصر و کوتاه انتخاب کنید تا برای موتورهای جستجو قابل فهم باشد. توصیه می‌کنیم تعداد کلمات انکرتکست پنج یا کمتر از آن باشد.
  • برای اینکه انکرتکست بیشترین تاثیر را در سئو داشته باشد، باید محتوای هر دو صفحه مرتبط باشد.
  • از متن‌های مبهم و عمومی برای انکرتکست استفاده نکنید. متن‌هایی مثل: «اینجا کلیک کنید»، «این آهنگ زندگی شما را عوض خواهد کرد» و... کمکی به رشد سئو نخواهد کرد. چرا که گوگل مفهوم آن‌ها را متوجه نمی‌شود و نمی‌داند موضوع سایتتان چیست.
  • در لینک سازی داخلی از لینک‌های فالو استفاده کنید تا ربات‌های گوگل اجازه بررسی آن را داشته باشند.

تکنیک های سئو on-page

تکنیک‌های لینک سازی داخلی برای صفحات با اعتبار پایین

هنگامی که از یک صفحه به صفحه دیگر لینک سازی می‌کنیم، بخشی از اعتبار و امتیاز آن صفحه نیز منتقل می‌شود. بنابراین با کمک صفحات مهم می‌توانید امتیاز صفحاتی که اعتبار پایینی دارند را افزایش دهید. برای اینکار، باید صفحاتی از سایت را شناسایی کنید که تعداد بک لینک‌های بیشتری دارند. چرا که گوگل بک لینک‌ها را به‌عنوان رأی مثبت در نظر گرفته و اعتبار صفحه را افزایش می‌دهد.

برای پیدا کردن صفحاتی که تعداد بک لینک بیشتری دارند، از ابزارهای Search console، Ahrefs، MOZ یا جت سئو استفاده کنید. برای مثال در منو Links سرچ کنسول، تب External Links و بخش Top Linked Pages لیست کاملی از بک لینک‌های سایت به همراه تعداد آن‌ها نوشته شده است. هر کدام از صفحات بک لینک زیادی داشت، اعتبار بیشتری دارد.

نکته حرفه‌ای: صفحه‌ای که از تعداد دامنه بیشتری لینک گرفته باشد، معمولا اعتبار بالاتری دارند.

بعد از اینکه صفحات معتبر را شناسایی کردید، از آن به صفحاتی که اعتبار پاینی دارند، لینک سازی کنید. دقت داشته باشید که محتوای هر دو صفحه باید مرتبط باشد.

تکنیک‌های لینک سازی داخلی برای صفحات جدید

یکی دیگر از تکنیک‌های لینک سازی داخلی، لینک دادن از صفحات معتبر و قدیمی به صفحات جدید است. برای شروع، یکی از محتواهایی که می‌خواهید عملکرد بهتری داشته باشد را انتخاب کنید. سپس از صفحات قدرتمند که بک لینک‌های بیشتری دارند، به صفحه جدید لینک سازی داخلی انجام دهید.

اگر محتوای جدیدی در سایت منتشر نکرد‌ه‌اید، می‌توانید با کمک تکنیک‌های بازاریابی محتوایی و تحقیق کلمات کلیدی، فرصت‌های زیادی را برای تولید محتوا پیدا کنید.

برای لینک سازی داخلی از محتوای قدیمی به محتوای جدید، ابتدا باید محتوای قدیمی را آپدیت کنید. با بروزرسانی مقالات قدیمی، علاوه بر لینک سازی، احتمال افزایش رتبه مقاله در نتایج جستجو نیز وجود دارد. به همین منظور توصیه می‌کنیم به طور مرتب مقالات قدیمی را بررسی کرده و آن‌ها را به روز کنید. برای اینکار:

  • یک پاراگراف جدید به محتوا اضافه کرده و بروزرسانی‌ها را توضیح دهید.
  • محتوای مقاله را به طور دقیق بررسی کرده و اطلاعات قدیمی را حذف کنید.
  • چند پاراگراف جدید به متن اضافه کرده و آمار و اطلاعات قدیمی را به روز کنید.
  • برای محتواهای جدیدی که در سایت ایجاد کرده‌اید، لینک سازی داخلی انجام دهید.

نکته حرفه‌ای: سعی کنید برای هر محتوای جدید دو الی سه لینک داخلی ایجاد کنید. این لینک‌ها باید از صفحات مرجع و مرتبط باشد. یعنی علاوه بر بالا بودن اعتبار صفحه، باید موضوع آن‌ها نیز مرتبط با یکدیگر باشد. همچنین قرار گرفتن محتواهای جدید در صفحه اصلی سایت، باعث خواهد شد سریعتر ایندکس شوند و اعتبار بیشتری دریافت کنند.

لینک سازی از صفحات با ترافیک بالا به صفحات تبدیل

یکی از بهترین تکنیک‌های لینک سازی داخلی، ایجاد پیوند داخلی از صفحات با ترافیک بالا به صفحات تبدیل است. این استراتژی برای سایت‌هایی است که بخشی به‌عنوان وبلاگ دارند. معمولا با ایجاد محتوای مفید و جذاب در بخش وبلاگ، می‌توان ترافیک قابل قبولی را جذب کرد. اما مشکل اینجاست که اکثر این صفحات نرخ تبدیل (conversion rate) بالایی ندارند. چرا که محتوای بخش وبلاگ اکثرا برای پاسخگویی به سوالات کاربران طراحی شده‌ و برای تبدیل بهینه نیست. اما می‌توان با لینک سازی داخلی اصولی، از این صفحات به نحوه احسن استفاده کرد.

  1. ابتدا محتواهایی که بازدید زیادی دارند ولی نرخ تبدیلشان پایین است را پیدا کنید. برای اینکار می‌توانید از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید.
  2. سپس صفحاتی از سایت که نرخ تبدیل بالایی دارند را شناسایی کنید. معمولا اکثر سایت‌ها صفحاتی به نام لندینگ پیچ دارند که با هدف تبدیل کاربران طراحی شده‌اند.
  3. در مرحله بعد باید از صفحات با نرخ تبدیل پایین به صفحات با نرخ تبدیل بالا، لینک سازی داخلی انجام دهید. برای لینک سازی داخلی می‌توان از عکس، بنر یا متن استفاده کرد. اما عکس و بنر بازدهی بیشتری نسبت به متن دارند. برای ترغیب کاربران، عکس یا بنر را طوری طراحی کنید که برای آن‌ها جذاب باشد.

با انجام کارهای بالا، می‌توانید بخشی از ترافیک ورودی از وبلاگ را به صفحات تبدیل هدایت کنید. در نتیجه با افزایش نرخ کلیک، فروشتان نیز به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر خواهد شد.

نکات مهم در لینک سازی on-page

در ادامه تکنیک‌های لینک سازی داخلی 2023 نکاتی را مطرح خواهیم کرد که رعایت آن‌ها اثرگذاری لینک بیلدینگ را چندین برابر می‌کند.

از انکرتکست یکسان برای دو صفحه مختلف استفاده نکنید

هنگامی که از انکرتکست یکسان برای لینک دادن به دو یا چند صفحه متفاوت استفاده می‌کنید، ربات‌های گوگل گیج می‌شوند. فرض کنید در سایت دو صفحه ایجاد کرده‌اید که یکی برای شکلات‌های بدون غلات و دیگری برای شکلات‌های رژیمی است. اگر برای هر دو با یک انکرتکست، لینک داخلی ایجاد کنید، گوگل فکر می‌کند هر دو آن‌ها یک موضوع هستند. در حالی که این دو صفحه تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

برای حل این مشکل، حتما باید از انکرتکست‌های متفاوت برای هر کدام استفاده نمایید.

بازاریابی محتوایی

لینک‌های مهم را در بالای صفحه قرار دهید

با اینکه می‌توانید لینک‌های داخلی را در همه جای صفحه قرار دهید، اما قرار دادن آن‌ها در بالای صفحه، نرخ پرش را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با اینکار، کاربران زمان زیادی را در سایت می‌گذرانند و به گوگل می‌گویند ما این سایت را دوست داریم. در نتیجه، احتمال افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو بیشتر می‌شود.

برای صفحات مهم لینک داخلی ایجاد کنید

به محتوایی از سایت که هیچ لینک داخلی از سایر صفحات ندارد، محتوای یتیم (Orphaned Pages) می‌گویند. از آنجایی که گوگل صفحات سایت را از طریق لینک‌های داخلی پیدا می‌کند، پیدا کردن صفحات یتیم زمان زیادی خواهد برد. در نتیجه صفحه مورد نظر ایندکس نخواهد شد. به همین منظور توصیه می‌کنیم برای هر صفحه‌ای که در سایت ایجاد می‌کنید، لینک سازی داخلی انجام دهید و ساختار لینکهای داخلی سایت خود را بررسی کنید.

بهتر است صفحات مهم سایت را در منو قرار دهید یا برای آنها لینکهای داخلی مناسب ایجاد کنید. این کار باعث خواهد شد که اعتبار مناسبی به این صفحات منتقل شود. در صورتی که صفحه هیچ ارزشی ندارد، انجام لینک سازی داخلی لزومی ندارد. حتی می‌توانید از تگ Noindex برای آن استفاده کنید تا در نتایج جستجو نمایش داده نشود.

ابزارهای زیادی برای پیدا کردن صفحات یتیم وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ابزار جت سئو اشاره کرد.حداقل سالی یکبار لینک‌های داخلی سایت را بررسی کرده و صفحات کم اعتبار و یتیم را شناسایی کنید.

تعداد لینک‌ها را در نظر بگیرید

مطابق الگوریتم Page Rank گوگل، اعتباری که از طریق لینکهای داخلی به سایر صفحات منتقل می‌شود، برابر است با اعتبار صفحه مبدا تقسیم بر تعداد لینکهای خروجی آن صفحه. به همین دلیل در صورتی که لینکهای داخلی و خارجی زیادی در یک صفحه داشته باشید، اعتبار بین همه لینکها تقسیم می‌شود و اعتبار کمتری به صفحات مهم خواهد رسید. به همین دلیل بهتر است که تا جای ممکن برای صفحاتی که مهم هستند لینکسازی کنید و به صورت غیرطبیعی و زیاد لینکهای داخلی نداشته باشید.

فقط از لینک‌های Dofollow استفاده کنید

از دیگر تکنیک‌های لینک سازی داخلی که تاثیر زیادی در رتبه سایت می‌گذارد، توجه به فالو یا نوفالو بودن لینک‌های داخلی است. به همین منظور لینک‌های داخلی حتما باید Dofollow باشند. با اینکه احتمال بررسی لینک‌های Nofollow توسط ربات‌های گوگل وجود دارد ولی اعتبار صفحه منتقل نمی‌شود.

اما در لینک سازی خارجی می‌توان از تگ Nofollow استفاده کرد.

مطابق دستورالعمل‌های گوگل: زمانی لینکها باید داراری خصوصیت نوفالو باشند که کاربران آنها را ایجاد کرده‌اند یا برای ایجاد آنها پول دریافت کرده‌اید.

لینک سازی اصولی از صفحه اصلی به سایر صفحات سایت

در اکثر سایت‌ها، صفحه اصلی بیشترین اعتبار را در بین همه صفحات دارد. بنابراین با لینک سازی اصولی می‌توانید بخشی از ارزش آن را به سایر صفحات منتقل کنید. حتی امکان لینک دادن از صفحه اصلی به پست‌ها و محتواهای مهم نیز وجود دارد.

به طور مثال می‌توانید صفحه اصلی را به صفحه وبلاگ لینک دهید تا اعتبار صفحه اصلی به وبلاگ منتقل شود. از آنجایی در وبلاگ به محتواهای دیگر سایت لینک داده‌ایم، به مرور زمان این اعتبار به آن‌ها نیز منتقل خواهد شد.


مطالعه بیشتر: تفاوت لینک فالو و نوفالو


کاربران را در نظر بگیرید

قصد ما از لینک سازی داخلی فقط بهبود سئو داخلی نیست. بلکه با اینکار به کاربران کمک می‌کنیم تا محتواهای مرتبط را پیدا کنند. به همین منظور، فقط در مواردی لینک سازی انجام دهید که نیاز باشد. قرار دادن لینک‌های زیاد نه تنها کمکی به سئو On-Page نمی‌کند، بلکه باعث آزار و اذیت کاربران خواهد شد. در نتیجه آرام‌آرام بازدید سایت پایین خواهد آمد.

جمع‌بندی

همانطور که متوجه شدید، تکنیک‌های مختلفی برای لینک سازی داخلی وجود دارد. در صورتی که خودتان سایت دارید یا سئو یک سایت را بر عهده گرفته‌اید، حتما استراتژی مناسب برای سئو طراحی کنید تا بعدا مشکلی به وجود نیاید.

در این نوشته سعی کردیم مهمترین تکنیک‌های لینک سازی داخلی را با شما عزیزان در میان بگذاریم. خوشحال می‌شویم تجربه خودتان از کار کردن با این استراتژی‌ها را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر غیر از موارد ذکر شده تکنیک دیگری می‌شناسید، حتما آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

همچنین بخوانید
دنیای وب را با درک URL ها فتح کنید! راهنمای جامع درک و ساخت آدرس‌های وب، رمز و راز آدرس‌دهی در اینترنت را برای شما آشکار می‌کند.
برای پیروزی در دنیای پررقابت بازاریابی آنلاین، یادگیری سئو یک ضرورت برای همه کسب و کارها است. در این مقاله به آموزش ساده و گام به گام سئو می پردازیم.
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.