تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

همان‌طور که می‌دانید عوامل بسیار زیادی روی سئو سایت اهمیت دارد. گاهی موتورهای جستجو در تشخیص محتوای اصلی دچار مشکل می‌شوند که برای حل این مشکل باید از Canonical استفاده کنید. این تگ می‌تواند کمک شایانی به موتورهای جستجو داشته باشد تا مطالب وب سایت‌تان ایندکس سریع‌تر و بهتری داشته باشد.

تگ canonical چیست؟

تگ کنونیکال

تگ کنونیکال روشی است که به کمک آن می‌توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که آیا صفحه‌ای که در حال خزش توسط موتور جستجو است، شامل محتوای اصلی است یا اینکه محتوای اصلی در صفحه دیگری قرار دارد. همچنین استفاده از تگ‌های کنونیکال باعث می‌شود تا محتواهای تکراری و کپی توسط موتورهای جستجو شناسایی شوند. به عبارت دیگر استفاده از تگ‌های کنونیکال کمک می‌کند تا ارجحیت آدرس‌ها برای موتورهای جستجو مشخص شود. 

کاربرد و اهمیت استفاده از تگ کنونیکال در سئو

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا استفاده از تگ‌های کانونیکال مهم است و استفاده از آن اساسا چه کمکی به وب سایت و سئوی آن می‌تواند داشته باشد؟ قطعا شما هم می‌دانید که آدرس‌های زیادی می‌تواند برای یک صفحه سایت وجود داشته باشد که هر کدام از این آدرس‌ها در نهایت به یک صفحه خاص ختم شوند. درست است که ما به عنوان یک انسان متوجه یکسان بودن این آدرس‌ها می‌شویم، ولی این موضوع برای موتورهای جستجو قابل تشخیص نیست. با این اوصاف موتورهای جستجو تمامی آدرس‌های زیر را به عنوان یک صفحه مجزا در نظر می‌گیرد.

http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter

همان‌طور که گفته شد این تمامی این صفحات ما را به یک صفحه خاص هدایت می‌کنند اما خزنده‌های موتورهای جستجو هر کدام از این آدرس‌ها را یک URL جداگانه به حساب می‌آورند. در نتیجه در سایت شما به اشتباه چند صفحه کپی شده و تکراری Crawl می‌شود. می‌دانید که اگر تعداد صفحات کپی شده در وب‌سایت شما از حد خاصی بیش‌تر باشد در سئو سایت تاثیر بسیار بدی ایجاد می‌شود و مشکلاتی برای رتبه سایت‌تان به وجود می‌آید. 

عمده‌ترین دلایل وجود محتوا با آدرس های url متفاوت روی سایت (هرکدام را توضیح دهید که در چه شرایطی این اتفاق رخ می دهد)
دلایل زیادی برای آدرس‌های متفاوت URL وجود دارد اما مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر است:

  1. آدرس‌های URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3
  2. وجود نسخه موبایل وب سایت مانند آدرس m.example.com  و  www.example.com
  3. سایت‌هایی که بین‌المللی هستند، اما هدف جغرافیایی مشخصی ندارند.
  4. نوشتن یا ننوشن www و موضوعات مربوط به زیر دامنه‌ها مانند: www.example.com یا  example.com
  5. تولید آدرس‌های URL مختلف توسط CMS سایت.
  6. کپی کردن یا انتشار مجدد محتوای بلاگ در سایت‌های دیگر.
  7. اجرای سایت روی HTTP و HTTPS به طور همزمان.

آموزش استفاده صحیح از تگ کنونیکال

تگ کنونیکال باید در قسمت Head قرار گیرد. گوگل به تگ‌هایی که در بدنه کد‌ها وجود دارند توجهی ندارد. البته این موضوع بیش‌تر به‌خاطر مسائل امنیتی است؛ چرا که وب‌سایت‌ها امکان ویرایش کد را در بدنه سایت برای کاربران فراهم کرده‌اند. در نتیجه اگر تگ کنونیکال در بدنه سایت هم عمل کند کاربران می‌توانند به وب سایت ضربه بزنند. به طور کلی برای کانونی سازی صفحات می‌توان از کد زیر استفاده کرد. 

</ "link rel="canonical" href="http://example.com/">

در ابتدا باید لینک صفحه را وارد کنید و پس از آن کد rel="canonical" را وارد کنید. در نظر داشته باشید که در پایان بعد از وارد کردن href، آدرس صفحه جدید را وارد کنید. 

تفاوت استفاده از تگ کنونیکال و ریدایرکت301

یکی از رایج‌ترین سوالات در مورد تگ کنونیکال این است که آیا این تگ همانند ریدایرکت ۳۰۱، اعتبار صفحه را به صورت کامل منتقل می‌کند یا خیر؟! در بسیاری از موارد این گونه به نظر می‌رسد که اعتبار صفحه در تگ کنونیکال منتقل می‌شود، اما پاسخ این سوال را نمی‌توانیم با قطعیت کامل بله بدهیم. فرض کنید شما صفحه A را به کمک تگ کنیوکال به صفحه B ارجاع می‌دهید، موتورهای جستجو می‌دانند که صفحه B در حقیقت صفحه اصلی شما است، اما کاربران همچنان می‌توانند صفحه A و B را مشاهده کنند. اما اگر از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید کارابران به شکل اتوماتیک به صفحه ‌‌‌B منتقل می‌شوند و نمی‌توانند صفحه A را مشاهده کنند. 

نحوه تنظیم تگ کنونیکال در وردپرس

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید می‌توانید از افزونه Yoast استفاده کنید. بعد از نصب این افزونه می‌توانید از طریق این ابزار تگ Canonical را برای صفحات مختلف اجرا کنید. فقط کافی است به قسمت Advanced افزونه مراجعه کنید و در بخش Canonical URL آدرسی به غیر از URL صفحه جاری را وارد کنید. ضمن اینکه افزونه‌های دیگری برای این منظور نیز وجود دارد.

جمع‌بندی

استفاده از تگ Canonical می‌تواند سبب جلوگیری از اشتباه موتورهای جستجو شود. اگر تگ کنونیکال استفاده نکنید ممکن است با گذشت زمان خزنده‌های موتورهای جستجو محتوا‌های شما را کپی به حساب بیاورند و مشکلاتی را برای سئو شما به وجود بیاورند. 
 

همچنین بخوانید
سئو تکنیکال، تمام جنبه های فنی موثر بر سئو وب سایت: میزبانی و سرعت سایت، نقشه سایت و تگ های متا. در این مطلب از سئو24 چک لیست کامل سئو فنی را بخوانید.
افزایش سرعت سایت در هر نوع سایت متفاوت است. روش های کاربردی و عملی بالا بردن سرعت لود سایت را در این مقاله از seo24 می خوانید
بهترین جایگزین برای الکسا، موضوعی است که اخیرا افراد زیادی به دنبال آن هستند. در این مقاله از seo24 به معرفی بهترین جایگزین سایت الکسا و قابلیت‌های آن پرداخته‌ایم.
برای اینکه بتوانیم آنالیز دقیقی از لینکهای تبلیغاتی در ایمیل و بنر داشته باشیم از کدها و پارامترهای utm استفاده میکنیم و با کمک آن به داده های آماری میرسیم.این کدها باید بصورت دستی و طبق قواعد خاصی ساخته شوند تا در نهایت شخصی که کمپین ها را مدیریت میکند بتواند تشخیص دهد که چه میزان ورودی برای هر یو تی ام ارسال شده است.
captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
بهنام کرمی

سلام وقت بخیر به نظرتون این تگ برای محصولات یک وبسایت، به سمت دسته بندی اصلی اگر اجرا شه خوبه؟ محصولات ممکنه در خیلی از موارد دارای توضیحات یکسان باشند. آیا نو ایندکس کردن محصولات خوبه یا کنونیکال کردن به دسته اصلی همان محصول؟

مسعود

سلام وقت بخیر ما از cms وردپرس و افزونه Yoast SEO استفاده میکنیم مقالاتی داریم که تعداد کامنت خیلی زیادی دارند و سرعت لود صفحه خیلی بد شده. آیا مقالاتی که تعداد زیادی نظر و دیدگاه دارند (مثلا چند هزار کامنت) بهتره دیدگاه ها رو صفحه بندی کنیم و در هر صفحه از دیدگاه ها از rel canonical (کانونیکال که اشاره به url نسخه اصلی صفحه داره) استفاده کنیم؟ با صفحه بندی نظرات در وردپرس، برای هر صفحه از نظرات، یک url جدید تولید میشه. ایا این روش از نظر سئو درسته و محتوای تکراری محسوب نمیشه؟ یا درست نیست و تاثیر منفی روی سئوی صفحه داره؟ اگر راه حل بهتری نسبت به صفحه بندی نظرات در وردپرس دارید ممنون میشم بفرمایید (راه حلی که مشکل سئو و افت رتبه در گوگل ایجاد نکنه) چون واقعا سرعت لود صفحه خیلی کند شده.

seo@web24.ir

در صفحات صفحه بندی، هرگز نباید صفحات 2 به بعد را به صفحه اول کنونیکال کنید، این کار کاملا اشتباه است. استفاده از صفحه بندی در بخش نظرات هم توصیه نمیشود چون ممکن است باعث بشه خزنده های گوگل درک درستی از محتوای صفحه پیدا نکنند. بهتر است برای بهبود سرعت لود صفحه از روش هایی مانند cache و همچنین تکنیکهای برنامه نویسی فرانت کمک بگیرید.

مهرداد عربلو

سلام و عرض ادب ما یه فروشگاه اینترنتی داریم که تو زمینه محصولات برقی هست. وقتی کلمه کلیدی آیفون تصویری رو سرچ میکنیم به جای اینکه شاخه آیفون تصویری رو بیاره بالا صفحه آیفون تصویری ایرانی رو میاره بالا که هدف ما نیست و جایگاهش هم لینک هشت صفحه اول گوگل هست. حالا اگه ما این دو صفحه رو باهم کنونیکال کنیم ( یعنی url شاخه آیفون تصویری رو داخل کد کنونیکال در قسمت head هر دو صفحه مبدا و مقصد بزاریم) و به نتیجه هم برسیم آیا شاخه آیفون تصویری رو بازم توی جایگاه هشتم به جای آیفون تصویری ایرانی نشون میده یعنی از لحاظ جایگاه افتی نمیکنه و سوال دوم اینکه با خود کلمه کلیدی آیفون تصویری ایرانی توی لینک 1 صفحه اول گوگل هستیم آیا با کنونیکال کردن این دو صفحه به جایگاه آیفون تصویری ایرانی هم آسیبی نمیزنه؟؟؟؟؟؟

seo@web24.ir

در چنین وضعیتی نباید از تگ کنونیکال استفاده کنید، دلیل اینکه صفحه مورد نظر را در گوگل رتبه نگرفته است به خاطر این است که اعتبار لازم را کسب نکرده و بهتر است از طریق لینکسازی داخلی و خارجی آن صفحه را تقویت کنید.

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.