ساختار URL مناسب سئو

آدرس صفحات وب بخش مهمی از آنها هستند که موتورهای جستجو هم به آن توجه ویژه ای دارند. در این مقاله شما را با نکات سئو که باید در آدرس صفحات رعایت کنید آشنا می‌کنیم.

بهینه سازی ساختار URL برای بهبود تجربه کاربری و نمایش سایت در موتورهای جستجو یک ضرورت است. تجارت های آنلاین با آدرس سایت هایشان به نمایش گذاشته می شوند. بنابراین داشتن یک URL با معنی برای اینگونه سایت ها یک ضرورت است. ساختار سایت بهینه شده ساختاری است که برای کاربران و موتورهای جستجو قابل فهم باشد. در این مقاله برخی از مهمترین روش های بهینه سازی ساختار URL را ارائه داده ایم.

اینفوگرافی نکات مهم ساختار آدرس سایت برای دریافت رتبه بالاتر

بهینه سازی آدرس سایت برای سئو

URL ها باید قابلیت خوانایی داشته باشند

قابلیت خوانایی به معنی آن است که شما با خواندن آدرس یک صفحه متوجه موضوع آن صفحه شوید. کاربران ترجیح می دهد بر روی لینک سایت هایی کلیک کنند که آدرس صفحات آنها با معنی باشد. شما می توانید از اختصار ها و کلمات کلیدی برای افزایش قابلیت درک آدرس سایت خود استفاده کنید.

 تعداد ID ها و اعداد را کم کنید

تمام صفحات سایت بر روی بانک داده با کمک اعداد ذخیره سازی می شوند. اینکار به ماشین کمک می کند که راحتتر با صفحات شما ارتباط برقرار کند. که به آن قابلیت خوانش ماشینی گفته می شود. اما این دلیل نمی شود که شما برای کاربر نهایی نیز از همان ساختار استفاده کنید. شما باید ساختاری را در اختیار کاربر قرار دهید که برای او قابل فهم باشد.

پلتفرم های رایگان تولید وبلاگ و فروشگاه آنلاین اغلب برای تولید صفحات از کاراکتر های خاص، کد ها و اعداد استفاده می کنند. برای بهینه سازی آدرس سایت باید از کلیه این ساختارها اجتناب کنید. این ساختارها باعث میشوند که ظاهر آدرس سایت شما زشت و بی اعتبار جلوه کند و کاربر نخواهد روی آن کلیک کنید. مثلا ساختار P=123 به جای نام صفحه در آدرس سایت، باعث خواهد شد که کاربران گوگل سایت را یک سایت آماتور قلمداد کنند.

اگر برای یک محتوا چندین آدرس دارید از Canonical استفاده کنید

اگر برای یک صفحه خاص از سایت شما چندین آدرس وجود دارد باید از تگ canonical برای جلوگیری از تولید محتوای کپی استفاده کنید. در غیر این صورت الگوریتم های گوگل سایت شما را با جریمه مواجه خواهند کرد.

از جمله مواردی که ممکن است به تولید محتوای کپی در سایت شما بیانجامد طراحی سایت با تکنیک AMP است.

در آدرس صفحات خود از کلمات کلیدی استفاده کنید

همانطور که می دانید به کارگیری کلمات کلیدی در آدرس سایت یکی از نکات سئو داخلی می باشد و به افزایش رتبه سایت در گوگل کمک خواهد کرد. شما می توانید کلمه کلیدی را در بخش های مختلفی از آدرس یک صفحه قرار دهید. مثلاً آدرس نهایی صفحه و یا آدرس زیر شاخه دسته بندی اصلی محصولات سایت و مانند آن، اما نباید در استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحات سایت زیاده روی کرد. چرا که این کار به سئو سایت شما صدمه خواهد زد.

ایجاد هماهنگی میان آدرس و عنوان صفحه

در موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی، آدرس صفحات همراه با عنوان صفحات ظاهر می شود. برای افزایش اعتماد کاربران باید بین این دو یک هماهنگی وجود داشته باشد. شما می توانید آدرس صفحات و عنوان صفحات را یکسان انتخاب کنید تا این همآهنگی به حداکثر برسد.

حروف ربط را از URL حذف کنید

حروفی مانند و، از، یک، اما، و مانند اینها را می توان از آدرس صفحات حذف کرد و آدرس کوتاه تری ایجاد کرد. استفاده از حروف ربط در ساختار سایت ضرورتی ندارد. شما می توانید با حذف این حروف آدرس سایت جذاب تری تولید کنید.

تعداد پوشه ها را محدود کنید

با وجود آنکه صدها مقاله فارسی و هزاران مقاله انگلیسی در باره لزوم حذف پوشه های غیر ضروری منتشر شده است. همچنان سایت های بسیاری در زمینه های مختلف از پوشه های غیر ضروری استفاده می کنند. ایجاد زیرشاخه های غیر ضروری مانند زیرشاخه PAGE برای کلیه صفحات سایت، یا زیر شاخه Post برای کلیه مطالب منتشر شده در سایت، یا زیر شاخه Fa در سایت های یک زبانه، تنها به ضرر سایت شما است. هرچه صفحه در زیر شاخه فرعی تری از سایت قرار داشته باشد ارزش آن کمتر است. بنابراین با حذف این زیر شاخه های غیر ضروری می توانید به بهینه سازی سایت خود به پردازید. یکی از راهکار های بهبود تجربه کاربری رساندن کاربر به صفحه دلخواه در حداقل زمان است و این مهم با وجود زیر شاخه های زیاد غیر ممکن است.

استفاده از خط تیره در آدرس صفحات

کلمات کلیدی طولانی Long Tail Keyword برای خوانایی بهتر نیاز به خط تیره دارند. در زبان انگلیسی عدم استفاده از این خط تیره ها معمول است و مثلاً عبارت Designisphilosophy برای یک انگلیسی زبان براحتی قابل خواندن است. ولی شخصی که زبان مادریش انگلیسی نیست ممکن است حتی با دانستن معنی بخش های این واژه نتواند آنرا به سرعت بخواند. بنابراین بهتر است که چنین عباراتی را به صورت جداگانه و با یک خط تیره بنویسید مثلاً Design-is-philosophy را با خط تیره قابل خواندن کنید.

از redirections ها بصورت معقول استفاده کنید

شما می توانید کاربران را از صفحه ای به صفحه دیگر منتقل کنید. اینکار به خودی خود ایرادی ندارد و گاهی حتی ضروری است. اما هنگام انتقال کاربر از یک صفحه به صفحه دیگر نهایتاً کاربر را یک یا دو بار بین صفحات جابجا کنید. اگر تعداد تغییر آدرس صفحات سایت زیاد باشد. کاربر و گوگل به سایت شما اعتماد نخواهند کرد و این مسئله هم بصورت مستقیم و هم غیر مستقیم به افت رتبه سایت شما می انجامد.

درباره استفاده از WWW یا عدم استفاده از آن تصمیم بگیرید

شما نمی توانید سایتی داشته باشید که هم با WWW و هم بدون آن در دسترس باشد. بنابراین باید یکی از این دو نسخه را انتخاب و کاربران نسخه دیگر را به نسخه مد نظر خود منتقل کنید. ارجحیتی از نظر سئو بین استفاده و یا عدم استفاه از WWW وجود ندارد.

اینفوگرافیک ساختار URL مناسب برای سئو

در اینفوگرافیک که در این بخش مشاهده می‌کنید، نکات مهم برای ساختار آدرس صفحات توضیح داده شده است. از این موارد به صورت یک چک لیست می‌توانید استفاده کنید.

10 نکته در ساختار آدرس سایت برای سئو

همچنین بخوانید
با دیدن پیغام "خطای 404" دنیا به هم می‌ریزد؟ نگران نباشید! در این مقاله، به زبان ساده به شما می‌گوییم که خطای 404 چیست، چرا رخ می‌دهد و چگونه می‌توانید آن را رفع کنید.
سئو داخلی، اقداماتی برای بهینه‌سازی صفحات سایت برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است. در این صفحه از سئو24 مقالات آموزش سئو داخلی و شرح ضروری ترین فاکتورهای سئو آن پیج را بخوانید.
معرفی 10 ابزار کیورد ریسرچ کاربردی برای یافتن کلمات کلیدی مناسب برای هدایت ترافیک و فروش بیشتر به سایت شما. تحقیق کلمات کلیدی را شروع کنید!
سئو صفحه درباره ما متفاوت از سایر صفحات سایت است. برای بهتر نوشتن و بهینه سازی صفحه درباره ما، نکات و نمونه های صفحه درباره ما را در seo24 بخوانید.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.