5 اشتباه در سئو موبایل که به بازاریابی موبایلی آسیب خواهند زد

چرا سئو یکی از پر مخاطب ترین موضوعات در سراسر اینترنت است؟

زیرا مدیران سایت های مختلف همواره برای بدست آوردن ترافیک از نتایج جستجو در حال رقابت با یکدیگر هستند. اگر صفحات شما برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد. شانس بیشتری برای دریافت رتبه بالا برای محتوای خود خواهید داشت، رتبه بالاتر نیز موجب افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد.

این تمام مزایای سئو نیست. سئو به افزایش نرخ تبدیل سایت میانجامد که به معنی درآمد بیشتر برای مدیران سایت خواهد بود.

رقابت برای جذب مخاطب بیشتر و بهینه سازی نرخ تبدیل، در همه وب سایت ها وجود دارد و اهمیتی ندارد که شما برای جذب مخاطب از یک وبلاگ کمک بگیرید و یا از روش هایی مانند بازاریابی محتوا و یا بازاریابی مشارکتی و یا بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده کنید. حتی ممکن است که بخواهید با یک فروشگاه های اینترنتی سعی در افزایش فروش خود داشته باشید.

هر صاحب سایتی برای یافتن مهارت های لازم برای رسیدن به رتبه بهتر در صفحه نتایج جستجو SERPs به کند و کاو و جستجو و تحقیق میپردازد.

با این وجود، در هنگام پیاده سازی استراتژی های سئو اغلب کاربران توجه کافی به سئو موبایل ندارند و در آن شکست می خورند.

در فضای بازاریابی امروز، بازاریابی موبایل توسعه بسیار زیادی یافته است. اگر بازاریابی در دنیای امروز به بازاریابی موبایل و افزایش ترافیک سایت از طریق کاربران موبایل اهمیت ندهد، سئو سایت خود را به درستی انجام نداده است.

با توجه به اینکه امروزه موبایل ها قادرند بیشتر فعالیت های یک کامپیوتر را به انجام برسانند کاملا واضح است که :

  • اغلب استفاده کنندگان اینترنت کاربران موبایل ها خواهند بود.

این موضوع فقط به استفاده از وبسایت ها محدود نمی شوند. تمام فعالیت های آنلاین مانند جستجو در شبکه های اجتماعی، بررسی ایمیل ها، همکاری در فعالیت های تیمی آنلاین، خرید آنلاین، امروزه اغلب از طریق موبایل انجام میشود.

با توجه به آمار های منتشر شده توسط سایت statcounter.com، 53/03% کاربران توسط موبایل به جستجو در وب میپردازند و در مقابل 49/19% کاربران از کامپیوتر برای جستجو در وب استفاده می کنند و استفاده کنندگان از وب که به وسیله تبلت از این فضا بهره میگیرند تنها 4/74 درصد است.

علاوه بر این طبق گفته های Jonathan Ellins در وبلاگ Hallaminternet :

در سال 2016 کاربران اینترنت که از موبایل و تبلت به گشت و گذار در وب می پرداختند از مجموع کاربران وب که از کامپیوتر برای دسترسی به این فضا استفاده می کردند، بیشتر بوده است. میانگین کاربران وب که از موبایل و تبلیت استفاده می کنند اکنون بیش از کل کاربران وب توسط کامپیوتر است و تعداد کاربران موبایل و تبلت وب در حال افزایش نیز میباشد.

به این ترتیب هر چقدر که مالکان سایت اهمیت بیشتری برای نسخه موبایل سایت خود قائل باشند. منفعت بیشتری نیز از کاربران موبایلی وب به آنها خواهد رسید.

درست مانند سئو کامپیوتر، سئو موبایل نیز نیاز به تکنیک های خاص خود دارد. تا سایت بتواند در موبایل نیز در رتبه های بالای صفحه نتایج جستجو قرار گیرد.

متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها هنوز اشتباهات بزرگی در زمینه سئو موبایل مرتکب میشوند. که این اشتباهات در نهایت باعث از دست دادن ترافیکی میشود که میتوانستند از کاربران موبایل داشته باشند.  این موضوع به معنی آن است که این سایت ها درآمد بالایی را نادیده میگیرند.

اشتباهات عمده در بهینه سازی سایت سایت برای موبایل چه هستند؟

5 اشتباه در سئو موبایل که به بازاریابی موبایلی آسیب خواهند زد

عدم استفاده از طراحی ریسپانسیو

یک طراحی ریسپانسیو به زبان ساده به معنی یک وب سایت است که در ساختار آن محتوا، عکس و سایر عناصر وب سایت در هر دستگاهی با هر اندازه ای بدرستی به نمایش گذاشته میشوند. به این ترتیب هنگامیکه کاربر از کامپیوتر سایت را تماشا میکند. یک نمای کامل از سایت مشاهده می کند. این نما در موبایل و یا تبلت برای نمایش در صفحه نمایش کوچکتر تغییر اندازه داده و عناصر آن ممکن است علاوه بر تغییر اندازه تغییر مکان دهند. تا در دستگاه جدید به درستی به نمایش گذاشته شوند.

در سال 2015 گوگل نمایش سایت برای موبایل را به عنوان یکی از عوامل اصلی رتبه بندی خود قرار داد. خود این مسئله برای تصمیم به طراحی ریسپانسیو سایت کفایت می کند.

یکی از دلایلی که وبلاگهای شخصی را در صفحات اول گوگل به فراوانی مشاهده میکنیم، رعایت ریسپانسیو و تجربه کاربری در این سایت ها در مقایسه با سایت هایی است که به هیچ عنوان در موبایل به درستی به نمایش در نمی آیند.

پشتیبانی گوگل از سایت هایی که برای نمایش سایت در دستگاه های مختلف از یک آدرس واحد بهره میگیرند بهتر از سایت هایی است که برای نمایش سایت از در دستگاه های مختلف صفحاتی با دو آدرس تولید می کنند.

با طراحی ریسپانسیو نیازی به ایجاد یک سایت مجزا برای نمایش درست در موبایل نیست و وب سایت حاضر به راحتی در موبایل به نمایش در خواهد آمد.

علاوه بر این حقایق، دلایل دیگری هم وجود دارد که با توجه به آنها شما باید در اسرع وقت سایت خود را به یک سایت ریسپاسیو تبدیل کنید.

ویژگی های سایت های ریسپانسیو

  • شما را قادر به جذب مشتری و خریدار بیشتری از طریق دستگاه های کوچک مانند موبایل و تبلت می کند.
  • میزان هزینه شما را کاهش میدهد. زیرا دیگر نیازی به ایجاد یک سایت دیگر برای دستگاه های مختلف نیستید.
  • میتوان گزارشات آنالیز سایت را از یک منبع دریافت کرد.
  • افزایش رضایت مندی مشتریان، که قطعا خود به افزایش نرخ فروش و نرخ تبدیل منجر خواهد شد.
  • از رقبای خود به پیش بیافتید. 44 درصد از 500 شرکت برتر هنوز وب سایت خود را به نسخه ریسپانسیو ارتقاء نداده اند.

در آخر، اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، شما ترافیک کاربران سایت که موبایل برای دسترسی به وب استفاده می کنند، را از دست خواهید داد. کاربران موبایل، هنگامیکه به سایت شما مراجعه میکنند. در صورتیکه سایت ریسپانسیو نباشد قادر به استفاده از سایت نخواند بود و سایت را بدون تعامل با آن ترک خواهند کرد.

 صفحه موبایل وب سایت به کندی بارگذاری شود

همانطور که کاربران کامپیوتر از سایت های کند متنفر هستند. کاربران موبایل نیز از انتظار برای بارگذاری صفحات سایت تنفر دارند.

طبق گفته سایت Think With Google:

سایت های کند کاربران را نا امید میکند. این امر به ناشران سایت آسیب وارد خواهد کرد. درآمد ناشرانی که سایت های آنها در موبایل ظرف 5 ثانیه بارگذاری میشود، دوبرابر ناشرانی است که زمان بارگذاری سایت های آنها در موبایل 19 ثانیه و بیشتر زمان میبرد.

مطالعات مشابهی حاکی از آن است که در سایت هایی که در 5 ثانیه بارگذاری میشوند 25 % افزایش قابلیت مشاهده تبلیغات و 70% میانگین Sessions (مجموع زمان ماندگاری و تعامل کاربر با سایت) بالاتر  از سایت هایی است که در مدت زمان 19 ثانیه بارگذاری میشوند.

اگر بارگذاری سایت خیلی طولانی شود. کاربران سایت ممکن است قبل از اینکه هیچ داده ای را در سایت مشاهده کنند. آنرا ترک نمایند.

علاوه بر آنکه مخاطبان سایت آن را ترک می کنند. گوگل هم سایت هایی را که صفحاتشان کند بارگذاری میشود را با رتبه های پایین در صفحه نتایج جستجو جریمه می کند.

طبق گفته Alexandra Anghel در سایت Appticles blog، 29 درصد کاربران گوشی های هوشمند در صورت کند بودن بارگذاری یک سایت بلافاصله آن را ترک می کنند.

در زیر یک فهرست از کارهایی که برای افزایش سرعت بارگذاری سایت در موبایل می توان انجام داد را لیست کرده ایم.

  • کاهش زمان پاسخگویی سرور
  • بارگذاری محتواهای حجیم قبل از محتویات کم حجم
  • فعال سازی کش مرورگر
  • بهینه سازی تصاویر
  • فشرده سازی فایل های جاوا اسکریپت، CSS و کد های HTML
  • فعال سازی Google AMP

فایل های بلاک شده در سایت

بازاریاب های اینترنتی میدانند که اهمیت ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو تا چه میزان برای تجربه جستجوی سایت آنها توسط مخاطبان مهم است. به این ترتیب آنها تمام تلاش خود را برای کمک به موتورهای جستجو در جهت سهولت بررسی سایت و ایندکس کردن آن انجام میدهند. بازاریاب های اینترنتی برای این منظور هزینه های مالی و زمانی زیادی را برای سئو داخلی On page و سئو خارجی Off Page خود متحمل میشوند.  به این ترتیب آنها تلاش می کنند تا ساختار سایت، محتوای سایت، لینک های سایت، توضیحات متا سایت، تگ ها، عکس ها و غیره در سایت بصورت کامل برای موتورهای جستجو بهینه شده باشند.

در حالیکه کیفیت بالای بهینه سازی سایت برای موفقیت سایت در هنگام جستجوی آن در موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارد. عدم رعایت اصول تکنیکی سئو میتواند ضرر های هنگفتی به سایت وارد نماید. هنگام سئو کردن یک سایت اگر با اصلاحاتی مانند فایل robots.txt، نقشه سایت، متا تگ Robots آشنایی نداشته باشید، به احتمال زیاد، سایت خود را با مشکلات جدی مواجه خواهید کرد.

اگر بخواهیم در این قسمت به یکی از این عوامل یعنی robots.txt به پردازیم باید بگوییم که:

Robots.txt یک فایل متنی ساده است که عملکرد آن در ارتباط با ربات های موتورهای جستجو میباشد. این فایل تعیین می کند که؛ صفحات سایت چگونه توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند. فایل Robots.txt باید در شاخه اصلی سایت قرار داشته باشد، تا ربات های موتورهای جستجو به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

متاسفانه برخی از سایت ها برای بهبود بهینه سازی سایت خود دسترسی ربات های گوگل را به فایل های سایت مختل می کنند. به این ترتیب فایل های سایت ایندکس نمی شود.

اینکار چگونه انجام میشود؟ این سایت ها مانع دسترسی گوگل به فایل های CSS،JavaScript و عکس های سایت میشوند.

اگر فایل robots.txt مانع دسترسی ربات های گوگل به عناصر اصلی سایت شود. رتبه سایت با افت شدیدی روبرو خواهد شد.

برای جلوگیری از این فاجعه بلقوه همیشه فایل robots.txt خود را کنترل کنید. و مطمئن شوید که دسترسی گوگل به عناصر ضروری سایت در این فایل مختل نشده است. شما میتوانید در وب مستر سایت خود در بخش Crawl گزینه Robot.txt tester کد های درج شده در robots.txt را بررسی نمایید.

 نداشتن Rich Snippets

اجازه دهید یک سوال بپرسیم:

آیا تا کنون متوجه شده این که برخی از سایت ها در نتایج جستجو اطلاعاتی بیش از سایر سایت ها به مخاطب ارائه میدهند؟ اطلاعاتی مانند تعداد مخاطبی که سایت را پسندیده اند و مانند آن، به تصویر زیر نگاه کنید:

rich snippet

اطلاعات اضافه مانند امتیاز هایی که با ستاره در تصویر بالا به سایت داده شده است را ریچ اسنیپت می گویند.

rich snippet اطلاعات را از صفحه شما خوانده و در صفحه نتایج جستجو به نمایش می گذارد. در صفحه نتایج جستجو معمولا ما شاهد عنوان سایت، آدرس سایت، توضیحات سایت هستیم. با rich snippet اطلاعاتی مانند امتیاز دهی به سایت با ستاره، عکس، اطلاعات نویسنده و غیره را نیز میتوان در صفحه نتایج جستجو به نمایش در آورد.

rich snippet اغلب در استراتژی های سئو نادیده گرفته میشود. به این ترتیب سایت ها در صفحه نتایج جستجو بصورت کسالت باری به نمایش گذاشته میشود. درحالیکه با صرف اندکی زمان و یادگیری نحوه بکارگیری rich snippet میتوانید به سایت خود جذابیت مضاعفی در نتایج جستجو بدهید.

طبق مطالعات انجام شده در سایت Search Engine Land افزودن اطلاعات اضافه به لینک سایت در صفحه نتایج جستجو باعث میشود که بازدید کنندگان، توجه بیشتری به سایت شما داشته باشند و این امر باعث افزاییش 30 درصدی نرخ کلیک سایت شما میشود و این موضوع حتی در صورتی که سایت شما در رتبه اول نباشد هم صادق است.

سایت Schema.org  اطلاعات کاملی از نحوه بکارگیری rich snippet برای پاسخ به نیاز مخاطبان به شما میدهد. استفاده از rich snippet به منظور انتقال اطلاعات درخواستی مخاطب باعث بهبود رتبه در گوگل نیز خواهد شد.

علاوه بر این وقتی که کاربران اطلاعات مورد نظر خود را در لینک شما در گوگل مشاهده کنند. نرخ کلیک سایت نیز بالاتر رفته که خود برای افزایش و بهبود رتبه سایت مزید بر علت خواهد بود.

محتوای ملتی مدیا میتواند مشکل ساز باشد

افزودن ملتی مدیا و فیلم به سایت همواره ایده خوبی برای افزایش ارتباط مخاطب با سایت است. اما باید مطمئن شوید که ویدئو های افزوده شده به سایت بدون هیچ مشکلی به اجرا در خواهند آمد.

اگر فایل های ویدئو باعث کند شدن بیش از حد صفحات سایت شده و یا این ویدئو ها در موبایل اجرا نشوند. بازاریابی شما در موبایل با مشکلات جدی مواجه است.

در گذشته پلتفرم هایی برای نمایش ویدئو ها بود که هیچ کدام در گوشی ها بدرستی عمل نمی کنند. ولی پلتفرم های جدید پخش فیلم نیز توسط تمام مرورگرهای موجود روی گوشی ها پشتیبانی نمی شوند. بخصوص اگر مرورگر گوشی بروز نشده باشد. در حال حاضر بهترین کار، استفاده از استاندارد افزودن ویدئو توسط Html5 است و همچنین پیشنهاد به کاربران که از جدیدترین نسخه مرورگر استفاده کنند. مرورگر های جدید کروم Chrome، Safari در گوشی های اندرویدی و IOS هر دو از این استاندارد پشتیانی می کنند.

با توجه به اینکه میزان علاقه کاربران موبایل به تماشای ویدئو زیاد است. احتمال آنکه کاربران سایت شما از قبل امکانات لازم برای تماشای ویدئو های استاندارد را روی گوشی های خود نصب کرده باشند، بسیار بالا است. بنابراین سعی کنید از جدیدترین استاندارد نمایش ویدئو بهره بگیرید.

اشتباهات سئو در بهینه سازی سایت برای موبایل

با توجه به همگیر شدن اینترنت موبایلی، بهینه سازی سایت برای موبایل علاوه بر افزایش ترافیک وب سایت شما، به افزایش درآمد سایت نیز خواهد انجامید.

منتظر از دست دادن مخاطب برای اعمال تغییر در سیاست های خود نباشید. همواره جدیدترین تغییرات در دنیای طراحی سایت را دنبال کنید و با توجه به نیاز مخاطبان خود اقدام به تغییر در ساختار سایت کنید. داشتن یک سایت که با سرعت بالا بارگذاری میشود. همواره برای شما یک امتیاز محسوب میشود. طراحی ریسپانسیو را جدی بگیرید. مطمئن شوید سایت برای پلتفرمی (گوشی، تبلت و ...) که توسط اغلب کاربران مورد استفاده قرار میگیرد به درستی به نمایش در خواهد آمد.

اگر سایت خود را برای رضایت مخاطبان خود بهینه سازی کنید. خواهید دید که گوگل هم به شما رتبه بهتری میدهد.

انجام مراحلی که در این مقاله توضیح داده شد آسان است و بکارگیری آنها بسادگی رتبه سایت شما را در گوگل بالا خواهد برد.

مقالات مرتبط

نظرات خود را درباره راهکارهایی که شما برای افزایش مخاطب در گوشی های موبایل اتخاذ کرده اید با ما در میان بگذارید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید
دنیای وب را با درک URL ها فتح کنید! راهنمای جامع درک و ساخت آدرس‌های وب، رمز و راز آدرس‌دهی در اینترنت را برای شما آشکار می‌کند.
برای پیروزی در دنیای پررقابت بازاریابی آنلاین، یادگیری سئو یک ضرورت برای همه کسب و کارها است. در این مقاله به آموزش ساده و گام به گام سئو می پردازیم.
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.