کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی چیست و چگونه پیدا می شود؟

یکی از اجزای حیاتی استراتژی سئو، تحقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری مورد نظر است. شرکت‌ها برای جذب بیشترین تعداد کاربر بر اساس جستجوهای مرتبط ، روی کیورد ریسرچ دقیق و جامع خود تمرکز می‌کنند. با این حال، این نکته مهم است که کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌توانند در این حوزه رقابت کنند؛ اما یافتن کلمات کلیدی تنها یک بخش از استراتژی سئو است و مهم‌ترین قدم، استفاده بهینه از آن‌هاست. در این راستا، تحقیقات مرتبط با کیورد گپ یا شناسایی شکاف‌های موجود در کلمات کلیدی مورد نیاز است. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که Keyword Gap چیست و چگونه می‌توان کلمات را پیدا کرد و از آن‌ها استفاده کرد.

شکاف کلمات کلیدی

کیورد گپ (Keyword Gap) چیست؟

زمانی که با ابزارهای سئو، کلمات کلیدی مربوط به حوزه فعالیت خود را کشف می‌کنید، باید این کلمات را اولویت‌بندی و دسته‌بندی کنید. کیورد گپ، کلمات کلیدی هستند که رقابت در آن‌ها کمتر است و رقبای شما به آن‌ها توجه نکرده‌اند. این کلمات، ممکن است بازدید کم یا زیادی داشته باشند. این کلمات، مشخص می‌کنند که مخاطبان دقیقاً دنبال چه مطالبی هستند و به دلیل رقابت کم در آن‌ها، به شما اجازه می‌دهند در آن‌ها رتبه کسب کنید. کسب رتبه خوب در کلمات کلیدی اصلی هر حوزه به دلیل رقابت بالا و سرمایه‌گذاری زیاد رقبا بسیار سخت است. به همین دلیل، Keyword Gap ها برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار مناسب هستند. با تحلیل رقبا در حوزه کاری خود، می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی هدف آن‌ها را پیدا کنید و با تحلیل جامع‌تری از آن‌ها، استراتژی سئوی خود را بهینه کنید و ببینید کدام کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی مناسب‌تر هستند.

چرا تحقیق شکاف کلمات کلیدی مهم است؟

با توجه به مفهوم شکاف کلمات کلیدی، می‌توان گفت که استفاده از کیورد گپ به شما کمک می‌کند تا بهترین کلمات کلیدی را برای سئو و بهبود رتبه وب‌سایت خود انتخاب کنید. با استفاده از این کلمات، می‌توانید با رقبای خود رقابت کنید و کلمات کلیدی با بازدید بالا به منظور جذب ترافیک ارگانیک بیشتر را شناسایی کنید. علاوه بر این، با تحلیل رقبا، می‌توانید استراتژی محتوا خود را بهبود ببخشید.

به طور خلاصه، می‌توان گفت که Keyword Gap به شما این امکان را می‌دهد که:

  • کلمات کلیدی رقبای خود را شناسایی کنید و با استفاده از آن‌ها رتبه وب‌سایت خود را بهبود ببخشید.
  • استراتژی محتوای خود را بهینه کنید و بهترین محتوا و روش‌های بازاریابی محتوا را برای کلمات کلیدی انتخاب کنید.
  • رقبای جدیدی را که در آینده ممکن است برای رتبه شما خطرناک باشند؛ شناسایی کنید.
  • کلمات کلیدی باارزش و رقابت کم را به سرعت کشف کنید و به استفاده از آن‌ها به بهبود رتبه وب‌سایت خود بپردازید.
  • کلمات کلیدی خود را دسته‌بندی کرده و از آن‌ها برای بهبود رتبه وب‌سایت خود استفاده کنید.
  • شکاف محتوا را در حوزه کاری خود پیدا کنید و روی آن‌ها کار کنید. این کار به افزایش ترافیک سایت شما کمک زیادی خواهد کرد.

روش‌‌های پیدا کردن کیورد گپ

برای یافتن شکاف کلمات کلیدی، می‌توانید از ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا به مقایسه کلمات کلیدی سایت خود و رقبایتان که روی آن‌ها رتبه کسب می‌کنید، بپردازید. در ادامه مراحل پیدا کردن آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

  • رقبای اصلی خود را شناسایی کنید: ابتدا باید رقبای اصلی خود را در صنعت و حوزه کاری که فعالیت می‌کنید، شناسایی کنید.
  • از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید: بسیاری از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل سایت مانند Ahrefs، SEMrush، Moz و Google Keyword Planner در دسترس هستند که می‌توانید از هر یک از این ابزارها برای یافتن کیورد گپ استفاده کنید.
  • دامنه سایت خود و رقبایتان را وارد کنید: دامنه خود و دامنه‌های رقبای خود را در یکی از این ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی وارد کنید. این ابزارها به شما لیستی از کلمات کلیدی را می‌دهند که این سایت‌ها روی آن رتبه کسب کرده‌اند.
  • مقایسه لیست کلمات کلیدی: لیست کلمات کلیدی را با هم مقایسه کنید تا کلماتی را شناسایی کنید که رقبای شما در آن‌ها رتبه کسب می‌کنند، اما شما به آن‌ها توجه نکردید. این‌ها شکاف کلمات کلیدی شما هستند.

شکاف محتوا

  • شکاف کلمات کلیدی را آنالیز کنید: کلمات کلیدی مشخص شده در مرحله قبل را تجزیه و تحلیل و مشخص کنید. دقت کنید که این کلمات مربوط به حوزه کاری شما باشند، حجم جستجوی کافی را داشته باشند و سختی کلمه کلیدی زیاد نباشد. همچنین بهتر است کلمات کلیدی طولانی (Long-tail Keyword) را در این مرحله انتخاب کنید.
  • استراتژی کلمات کلیدی خود را به‌روزرسانی کنید: پس از شناسایی شکاف‌های کلمات کلیدی، باید استراتژی سئو و کلمات کلیدی خود را بهبود ببخشید. این کار می‌تواند شامل ایجاد محتوای جدید، طراحی یک لندینگ پیج برای این کلمات، بهینه‌سازی محتوای موجود یا ایجاد بک لینک به وب‌سایت شما با استفاده از این کلمات کلیدی باشد.

ابزارهای پیدا کردن کیورد گپ

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، ابزارهای زیادی هستند که به شما کمک می‌کنند تا Keyword Gap مربوط به حوزه کاری خود را شناسایی کنید. دقت داشته باشید که هیچ‌کدام از این ابزارها کاملا دقیق نیستند و ممکن است مقداری خطا داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که شما به عنوان صاحب سایت یا متخصص سئو، وظیفه انتخاب بهترین کلمات کلیدی را بر عهده داشته باشید. به این موضوع توجه کنید که بهترین کلمات کلیدی، آن‌هایی هستند که بر محصولات و خدمات سایت هدف، تمرکز داشته و بلند (Long-tail) باشند. در ادامه به بهترین ابزارهایی که می‌توانند به شما در پیدا کردن کیورد گپ کمک کنند اشاره می‌کنیم:

SEMRush

SEMRush یک ابزار سئو قدرتمند است که می‌تواند به شما در یافتن Keyword Gap در محتوای وب‌سایت خود کمک کرده و استراتژی کلمات کلیدی خود را با رقبای‌تان مقایسه کنید. این ابزار با روش‌های مختلف می‌تواند به شما در یافتن شکاف کلمات کلیدی کمک کند که این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • تحلیل و مقایسه وب‌سایت‌ها: این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا وب‌سایت خود را با وب‌سایت‌های رقبای خود مقایسه کنید تا کلمات کلیدی رقبایتان را شناسایی کنید.
  • Keyword Gap Tool: ابزار کیورد گپ SEMRush به شما این امکان را می‌دهد تا پنج دامنه را در کنار یکدیگر مقایسه کنید و ببینید که همه آن‌ها برای کدام کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌شوند. این قابلیت، فرصت‌های کلمات کلیدی را که ممکن است از دست بدهید، به شما معرفی می‌کند.
  • Keyword Magic Tool: این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا کلمات کلیدی را جستجو و حجم جستجو، دشواری و کلمات کلیدی مرتبط با آن‌ها را مشاهده کنید. می‌توانید از این اطلاعات برای شناسایی کلمات کلیدی طولانی که رقابت کمتری دارند و رتبه‌بندی در آن‌ها آسان‌تر است، استفاده کنید.
  • ابزار تحقیق موضوعی: این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که یک موضوع یا کلمه کلیدی را وارد کنید و موضوعات فرعی، سوالات و سرفصل‌های مرتبط را مشاهده کنید. این ابزار می‌تواند به شما کمک کند شکاف‌های محتوایی را در وب‌سایت خود شناسایی کنید و محتوای جدیدی ایجاد کنید که این شکاف‌ها را پر کند.

Keyword Gap

Ahrefs

Ahrefs یکی دیگر از ابزارهای محبوب سئو است که می‌تواند به شما در یافتن شکاف کلمات کلیدی کمک کند. برای یافتن کیورد گپ در این ابزار به روش زیر عمل کنید:

  • دامنه خود را در Ahrefs Site Explorer وارد کنید و به بخش Organic Search بروید. در این بخش گزارشی از کلمات کلیدی وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود.
  • برای مشاهده رقبای اصلی خود، به قسمت Competing Domains بروید. Ahrefs وب‌سایت‌هایی را به شما نشان می‌دهد که در کلمات کلیدی مشابه وب‌سایت شما رتبه کسب کرده‌اند.
  • سپس به بخش Content Gap بروید. در این بخش پس از وارد کردن دامنه سایت خود و رقبایتان می‌توانید، شکاف‌های کلمات کلیدی و محتوا را شناسایی کنید.
  • همچنین می‌توانید از ابزار Keyword Explorer برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط، حجم جستجو و دشواری کلمات کلیدی استفاده کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما در شناسایی فرصت‌های کلمات کلیدی و یافتن کلمات کلیدی کم رقابت کمک کند.

استراتژی سئو

Moz

Moz ابزاری به نام Keyword Explorer دارد که می‌تواند به شناسایی شکاف کلمات کلیدی کمک کند. نحوه استفاده از این ابزار در ادامه آمده است:

  • به ابزار Moz Keyword Explorer بروید و نام دامنه خود را وارد کنید.
  • روی تب Keyword Gap کلیک کنید.
  • می‌توانید حداکثر سه دامنه در این بخش وارد کنید.
  • Moz لیستی از کلمات کلیدی ایجاد می‌کند که رقبای شما برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌شوند؛ اما وب‌سایت شما رتبه ندارد.
  • می‌توانید نتایج را بر اساس حجم کلمه کلیدی، دشواری و سایر معیارها فیلتر کنید تا به شما کمک کند، اولویت‌بندی کلمات کلیدی مورد نظر را تعیین کنید.

لندینگ پیج

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner یک ابزار رایگان ارائه شده توسط Google Ads است که می‌تواند به شما در یافتن شکاف کلمات کلیدی کمک کند. یافتن کیورد گپ در این ابزار با طی این مراحل قابل انجام است:

  • به اکاانت Google Ads خود وارد شوید. در صورتی که اکانت ندارید، یک اکانت جدید بسازید.
  • به منوی Tools and Settings بروید و Keyword Planner را انتخاب کنید.
  • گزینه Discover new keywords را انتخاب کنید و کلمه یا عبارت مورد نظر خود را وارد کنید.
  • روی Get Results کلیک کنید و سپس برگه Keyword ideas را انتخاب کنید.
  • فهرست ایده‌های کلمه کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر خود را مشاهده کنید.
  • به دنبال کلمات کلیدی باشید که رقبای شما آن را هدف قرار می‌دهند اما شما آن را هدف قرار نمی‌دهید و بالعکس. این‌ها شکاف‌های کلمات کلیدی هستند که می‌توانید برای بهبود استراتژی سئوی خود روی آن‌ها تمرکز کنید.
  • همچنین می‌توانید از تب Competitor keywords استفاده کنید تا ببینید رقبای شما کدام کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهند که شما روی آن‌ها کار نمی‌کنید. این می‌تواند به شما کمک کند شکاف‌ها و فرصت‌های کلمات کلیدی را برای بهبود سئو سایت خود شناسایی کنید.

جت سئو

یکی از خدمات اصلی، حرفه‌ای و دقیق جت سئو، ابزار کیورد ریسرچ است که می‌تواند به شما در یافتن بهترین کلمات کلیدی، آنالیز آن‌ها و یافتن کیورد گپ کمک کند. این ابزار دارای ویژگی‌های بسیار کاربردی مانند رابط کاربری ساده، تحلیل کامل و دقیق سایت، ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه در نتایج گوگل، مقایسه رتبه سایت با رقبا، ارائه آمار دقیق، پشتیبانی فارسی و بهبود سئو با بررسی رتبه کلمات کلیدی است.

یکی از ویژگی‌های مهم این ابزار، یافتن کیورد گپ است. با بررسی رتبه کلمات کلیدی در جت سئو، می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی در مورد میزان رقابت کلمات کلیدی استخراج شده را مشاهده کنید. مزیت اصلی این ابزار نسبت به ابزارهای مشابه خارجی، دقت بسیار بالای آن در زبان فارسی است که برای سایت‌های فارسی، این دقت کاملا ملموس است. همچنین می‌توانید به مدت 7 روز از جت سئو به صورت رایگان استفاده کنید و عملکرد و دقت آن را بسنجید.

جت سئو

جمع‌بندی

مفهوم کیورد گپ (Keyword Gap)  در تحقیق کلمات کلیدی، به طور اشتباه ممکن است با کیورد ریسرچ اشتباه گرفته شود. هنگامی که در تحقیق کلمات کلیدی فعالیت می‌کنیم، لیستی از کلمات را به دست می‌آوریم که همگی برای کسب‌وکارها قابل استفاده نیستند و باید مجدداً بررسی شوند تا کلماتی انتخاب شوند که رقابت کمتری نسبت به بقیه دارند. Keyword Gap به کلمات کلیدی اشاره دارد که رقابت کمتری دارند و به کسب‌وکارهای کوچک، اجازه می‌دهد تا در حوزه کاری خود با کسب‌وکارهای بزرگ‌تر رقابت کنند. در این مقاله به این پرسش پرداختیم که کیورد گپ چیست و شکاف کلمات کلیدی چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند و چگونه می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

همچنین بخوانید
دنیای وب را با درک URL ها فتح کنید! راهنمای جامع درک و ساخت آدرس‌های وب، رمز و راز آدرس‌دهی در اینترنت را برای شما آشکار می‌کند.
برای پیروزی در دنیای پررقابت بازاریابی آنلاین، یادگیری سئو یک ضرورت برای همه کسب و کارها است. در این مقاله به آموزش ساده و گام به گام سئو می پردازیم.
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.