تحلیل رقبا

یکی از بخش های طرح کسب و کار یا طرح تجاری تحلیل رقبا است. تحلیل رقبا در برنامه ریزی برای موفقیت تاثیر به سزایی دارد.
تحلیل رقبا در بازرایابی
در بازاریابی تحلیل رقبا به دو دلیل عمده انجام میشود. اول شناختن رقیبان برتر و نقاط قوت آنها. دوم شناخت رقیبان ضعیف و یا برشکسته و یافتن دلایل شکست آنها.
یک مثال: در طراحی سایت شرکت هایی که در ایران موفق عمل کرده اند در شاخه های مرتبط فعالیت خود را گسترش داده اند. مثلا فعالیت هایی مانند سئو، بازاریابی آنلاین، طراحی گرافیک و مانند اینها را به فعالیت اصلی خود اضافه کرده اند. شرکت هایی هم که با مشکل مواجه شده اند به سراغ کسب و کارهای غیر مرتبط رفته اند مثلا سایت های املاک و مانند آن ایجاد کردند که خود مدیریت آن را به عهده داشتند. با چنین تحلیل هایی میتوان مسیر درست حرکت را انتخاب کرد.
مدل تحلیل رقبا
قبل از هر تحلیلی از رقبا باید لیستی از رقبا را تهیه کرد. سپس باید نوع محتوا و نحوه ارائه محتوا توسط رقبا را بررسی کنید. مثلا سایت دیجی کالا را با سایر سایت های مشابه مقایسه کنید. نحوه ارائه محتوا دلیل برتری در سایت دیجی کالا است درحالیکه نوع محتوا یکسان است. مسیر های بهینه سازی رقبا را بررسی کنید این گام را به شرکت های حرفه ای بسپارید. متاسفانه شرکتهای زیادی هستند که با ادعای سئو تمام مسیر سئو رقبا را کپی می کنند و قادر به تمیز دادن مسیر های درست سئو از مسیرهای غلط نیستند. در تحلیل سئو سایت رقبا تحلیل دقیق لینک های ورودی اهمیت بالایی دارد و البته برخلاف ظاهر ساده آن کاری بسیار دشوار و حرفه ای است. تحلیل صفحات اجتماعی رقبا هم از اهمیت برخودار است.
برای ایجاد یک مدل تحلیل رقبا بهترین کار این است که فرض کنید سایت رقیب متعلق به خودتان است و میخواهید آن را بهبود بدهید. کارهایی را که میخواهید انجام دهید را برای سایت خود انجام دهید.
روش تحلیل رقبا
ابزارهای زیادی مانند Sem Rush برای آنالیز و تحلیل رقبا وجود دارند. تحلیل رقبا با این ابزارها بسیار ساده و راحت میباشد. اما تصمیم گیری بر اساس این آنالیز ها و تحلیل ها نیاز به تخصص و تجربه دارد. شرکت های متعددی از همکاران ما وجود دارند که به جهت عدم تصمیم گیری درست درباره آنالیز های بدست آمده از سایت رقبا با برشکستگی روبرو شده اند. گاهی ما سایت رقیب را در حالی بررسی می کنیم در نقطه اوج خود است. ولی قادر نیستیم دره ای که در جلو رقیب قرار دارد را مشاهده کنیم و با پیمودن مسیر او با سرعت بیشتر زودتر از او به درون دره می افتیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.