آموزش دسته بندی محصولات

دسته بندی محصولات، یکی از ارکان کلیدی در هر فروشگاه اینترنتی است. دسته بندی اصولی و صحیح محصولات، نه تنها به مشتریان در پیدا کردن سریع و آسان محصولات مورد نظرشان کمک می کند، بلکه در سئو و رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو نیز نقش موثری دارد.

در این مقاله، به آموزش گام به گام دسته بندی محصولات در فروشگاه اینترنتی می پردازیم.

با مطالعه این مقاله، خواهید آموخت که چگونه:

  • دسته بندی های مناسب برای محصولات خود تعریف کنید.
  • ساختار اصولی و منطقی برای دسته بندی محصولات خود ایجاد کنید.
  • نکات سئو را در انتخاب نام دسته بندی محصولات رعایت کنید.
  • دسته بندی محصولات خود را بهینه سازی کنید.

نحوه انتخاب نام برای دسته بندی محصولات

چگونگی انتخاب نام مناسب یکی از پر دغدغه ترین موارد در زمینه طراحی سایت و سئو است. شما برای انتخاب نام پوشه ها، دسته بندی محصولات باید جوانب مختلف را در نظر بگیرید.

چگونه نامی موثر برای محصولات و پوشه های خود انتخاب کنید

مثال : آیا انتخاب نام پوشه و محصولات در مثال زیر درست است:

سایتی در زمینه فروش لوازم اداری نام پوشه ای را "صندلی های اداری" گذاشته است. نام زیر پوشه موجود در آن "صندلی های پشت بلند" است. نام یکی از محصولات "صندلی پشت بلند اداری مدل کینگ" است.

آدرس صفحه این محصول به این صورت است:

https://example.com/kingston-office-chair-high-back/

آیا این روش نام گذاری غلط است؟ آیا نام صندلی و اداری زیاد به کار رفته است؟ یا این ساختار برای سایت ساختار مناسبی است.

راه های بسیاری برای نام گذاری موثر کالاها و محصولات و دسته بندی آنها وجود دارد. در شیوه های سنتی نامگذاری فایل ها و پوشه ها، کلمات کلیدی در آنها تکرار می شدند.

نام گذاری هر دسته بندی و زیر شاخه های آن

بسیاری از سایت ها از نام های توصیفی برای نام پوشه ها و همچنین نام فایل های خود استفاده می کنند، اینکار تا زمانیکه در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نشده باشد مشکلی ندارد. اما انجام آن میتواند بسیار مشکل باشد. اگر شما از شیوه های برنامه ریزی شده برای نام گذاری فایل ها و فولدرها استفاده کنید. اجتناب از تکرار کلمات کلیدی بسیار دشوارتر نیز خواهد بود.

به مثال قبل بازگردیم:

صندلی پشت بلند اداری در بخش صندلی های اداری در بخش لوازم اداری که در بخش اسباب و اثاثیه سایت قرار دارد. برای آنکه تمام ساختار فوق را بصورت توصیفی تولید کنیم آدرسی شبیه به آدرس زیر خواهیم داشت:

/furniture/office-furniture/office-chairs/high-back-office-chairs/Kingston-high-back-office-chair-black

مشکلی در این آدرس وجود ندارد این آدرس کاملا توصیفی است و کلمات کلیدی در آن بیش از حد استفاده نشده است. و ساختار درختی آن کاملا منطقی است.

برای مثال در سایت Wayfair از ساختار مشابهی استفاده شده است و نام برخی دسته بندی ها در ساختار آدرس خلاصه شده اند:

https://www.wayfair.com/furniture/pdp/three-posts-wurthing-high-back-executive-chair-trpt3863.html

نام گذاری فایل و محصول

برخی سایت ها تنها از نام محصول در آدرس استفاده می کنند و آدرس نهایی صفحات آنها چیزی شبیه به این آدرس خواهد بود:

/kingston-high-back-office-chair-black

سایت Target از ساختار a/p/folder برای قرار دادن کلیه محصولات خود بهره برده است به مثال زیر نگاه کنید:

https://www.target.com/p/modern-sleek-adjustable-high-back-office-chair-white-zm-home/-/A-16463457

سایت Walmart نیز برای معرفی محصولات خود از آدرسی پیچیده استفاده کرده است به آدرس زیر نگاه کنید:

https://www.walmart.com/ip/Costway-Black-PU-Leather-High-Back-Office-Chair-New-Task-Ergonomic-Computer-Desk/100369187

سوال: آیا کاربر از نام محصول نهایی در این دو آدرس می‌تواند نوع محصول را شناسایی کند؟ مسلماً خیر. پس چرا کاربر باید بخواهد محصول 100369187 را ببیند. در حالیکه اصلاً نمی‌داند که این محصول چیست. دلیلی که این سایت‌ها از چنین نام هایی استفاده می کنند این است که آنها باور دارند که کاربران هرگز به آدرس سایت توجه نمی کنند. آنها عکس محصولات را دیده کلیک کرده و محصول را مشاهده و خریداری می کنند. اما باید در نظر داشت که تمام کاربران از یک کانال تبلیغاتی وارد سایت شما نمی شوند. شما در شبکه‌های اجتماعی و جستجوی گوگل قادر به پنهان کردن پیچیدگی ساختار آدرس سایت خود نیستید و این پیچیدگی در سایت شما، تنها سردرگمی کاربران را به ارمغان خواهد آورد.

راهکار اصولی برای نام گذاری فایل‌ها و پوشه‌ها چیست؟

انتخاب نام فایل و نام زیر شاخه های منتهی به فایل بصورت توصیفی استراتژی بسیار موثری در طراحی سایت است. به خصوص اگر شما از ویژگی breadcrumbs که در آن آدرس صفحه زنجیره ای از لینک برای حرکت آسانتر در سایت است، استفاده کرده باشید.

به تصویر زیر نگاه کنید:

استفاده از ساختار سایت در لینک های داخلی

بدون لینک های داخلی گوگل ممکن است به درستی ساختار و دسته بندی محصولات شما را درک نکند. هنگام تولید کلمات کلیدی و مدیریت محتوا نیز باید به ساختار سایت و دسته بندی محصولات توجه کافی را داشت.

قطعاً همه شما به خاطر دارید که همواره از عدم رتبه گیری مناسب صفحاتی که در زیر شاخه های بیشتری قرار دارند در مقایسه با صفحاتی که در سطح بالاتری از سایت قرار دارند بحث شده است. گوگل با ایجاد امکان ایندکس سایت در یک session این مشکل را برطرف کرده است. هرچند باید به خاطر داشته باشید که اگر به عنوان مثال سایت شما محصول صندلی پشت بلند اداری مدل x را در 5 زیر شاخه قرار داده باشد و سایت دیگری آن را در صفحه نخست خود ارائه دهد. احتمال آنکه گوگل سایت رقیب را برای کاربرانی که آن محصول را جستجو کرده اند در رتبه بالاتری به نمایش بگذارد بسیار بالاتر است.

به خاطر داشته باشید که هر چه تعداد زیر شاخه های شما بیشتر شود احتمال آنکه شما ناچار شوید کلمات کلیدی را بیش از حد استفاده کنید، بیشتر خواهد شد. اما بطور کلی تا زمانیکه شما از نام های توصیفی در ساختار پوشه ها و دسته بندی عناصر استفاده کنید، و از بکارگیری بیش از حد کلمات کلیدی اجتناب کنید، آدرس سایت شما مشکلی از نظر سئو نخواهد داشت.

انتخاب نام مناسب برای کالا

بررسی دسته بندی های رقبا

یکی از روش‌های مرسوم انتخاب نام مناسب این است که سایت رقبا را بررسی کنید. قطعاً شما به راحتی می‌توانید اسامی مناسب را از اسامی نامناسب تشخیص دهید. اگر شما دسته بندی دارید که قبلاً شبیه آن موجود نبوده است این گام برای شما کارساز نیست. در غیر این صورت این گام در انتخاب نهایی به شما کمک زیادی خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که مهمترین موضوعی که باید به آن دقت کنید، سادگی و قابل فهم بودن دسته بندی محصولات برای کاربران است.

ابتدا یک لیست از دسته بندی فروشگاه های مشابه تهیه کنید و سپس سوالات زیر را از خود به پرسید:

  • چه چیزی در این اسامی را دوست دارید؟ آیا دسته بندی آنها به وضوح و روشنی نوع محصول را توصیف می کنند یا به خاطر سپاری آنها ساده است؟
  • چه چیزی در این اسامی را دوست ندارید؟ آیا اسامی می‌توانست کوتاه تر و واضحتر باشد؟
  • نام ها چگونه به صورت آنلاین به کارگرفته شده اند و ارتباط آنها با برندینگ چگونه است؟
  • کاربران درباره این اسم ها چه نظری دارند؟ در گوگل، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی راجع به این نام ها جتسجو کنید و نظرات مثبت و منفی درباره آنها را بیابید

انجام اینکار باعث می شود که شما بتوانید نامی مناسب برای دسته بندی محصولات خود بیابید. ممکن است شما با دیدن دسته بندی رقبا به این نتیجه برسید که نام آنها مناسب نیست یا مثلاً زیادی طولانی است. و به این ترتیب شما فرصتی عالی برای انتخاب یک نام کاربر پسند در اختیار خواهید داشت.

نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کنید این است که دسته‌بندی محصولات و زیرشاخه‌های آنها تکراری نباشد. به عنوان مثال در یک فروشگاه لوازم ورزشی دسته بندی های اصلی می‌تواند فوتبال، والیبال، بسکتبال و... باشد. در صورتی که عنوان زیرشاخه های آنها هم توپ، لباس، لوازم و... باشد، سئو سایت شما به مشکل خواهد خورد. نحوه صحیح اسم گذاری دسته بندی های محصول به این صورت باید باشد: توپ فوتبال، لباس فوتبال، لوازم فوتبال و...

اهیمت اسم کالاها چیست

انتخاب نام ساده و قابل فهم بهتر از نامی جذاب است

مثال های متنوعی برای انتخاب نام های جذاب وجود دارد که هنگامی که به آنها به عنوان نامی که در ذهن مخاطب باقی می ماند نگاه کنید. نام های مناسبی به نظر نمی‌رسند. در تصویر زیر یک سایت فروش لباس زنانه را می بینید که نام لباس خود را "همه چیز کامیابی است" گذاشته است. این نام قطعاً نامی است که در انتخاب آن جذابیت نام مد نظر قرار گرفته شده است. اما واقعاً چقدر احتمال دارد که شما نام این لباس را به خاطر بسپارید؟

انتخاب نامی که راحت حفظ شود

انتخاب یک نام هوشمندانه همواره به تولید نامی که بتوان به راحتی به خاطر سپرد منجر نمی شود

نام جدید باید به راحتی به خاطر سپرده شود. اگر کاربران نام کالای شما را به خاطر نسپارند برای یافتن کالای شما در گوگل عبارت غلطی را جستجو خواهند کرد. این عبارات غلط ممکن است هیچ نتیجه ای برای آنها در بر نداشته باشد و یا بدتر از آن، ممکن است آنها را به سایت رقبا هدایت کند.

نامی که به سادگی به خاطر سپرده نشود. نیاز به تبلیغات و تکرار بیشتری برای به یاد سپاری توسط مشتریان دارد. بنابراین تلاش کنید نام کالاهای جدید به سادگی قابل به خاطر سپاری باشد. بجای آنکه نامی انتخاب کنید که کاربران بلقوه سایت را متحیر کند. برخی از سایت ها برای تولید نامی که در عین جذابیت و نوآور بودن به راحتی به خاطر سپرده شود. به کاربران سرنخ هایی برای حفظ کردن نام می‌دهند. در مثال بالا برای نام لباس می توان از نام "برگ های پاییزی" استفاده کرد. با توجه به چاپ تصویر برگ های پاییزی بازدید کنندگان براحتی این نام را به خاطر می سپارند.

هنگامی که برای انتخاب نام شک دارید نامی انتخاب کنید که واضح باشد

اگر کالای شما توسط مخاطبان و رقبای شما به نامی مشخص شناخته می‌شود و کالای شما با کالاهای مشابه در بازار تفاوت چندانی نمی‌کند. بهتر است که نام کالای خود را همان چیزی انتخاب کنید که هست. مثال: انتخاب نام کرانچی بجای پفک یا اسنک پنیری توسط شرکت چیتوز، که برای معرفی آن به مخاطب ناچار به تبلیغات بسیار پر هزینه ای نیز شد.

تعداد دسته بندی محصولات چقدر باید باشد؟

تعداد دسته بندی محصولات به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع محصولات: اگر محصولات شما تنوع زیادی دارند، به دسته بندی های بیشتری نیاز خواهید داشت.
  • تعداد محصولات: اگر تعداد محصولات شما زیاد است، می توانید از زیر دسته بندی ها برای دسته بندی دقیق تر محصولات خود استفاده کنید.
  • مخاطبان: دسته بندی محصولات باید متناسب با نیازها و سلیقه مخاطبان شما باشد.
  • سئو: دسته بندی محصولات می تواند در سئو و رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو نقش موثری داشته باشد.

به طور کلی، بهتر است تعداد دسته بندی محصولات زیاد نباشد. دسته بندی های زیاد می تواند باعث سردرگمی مخاطبان و کاهش ترافیک وب سایت شما شود.

تعداد مناسب دسته بندی محصولات، به نوع محصولات، تعداد محصولات، مخاطبان و سئو وب سایت شما بستگی دارد.

در اینجا چند راهکار برای تعیین تعداد مناسب دسته بندی محصولات ارائه می شود:

از ابزارهای تحلیل وب سایت استفاده کنید. این ابزارها می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید مخاطبان شما چگونه در وب سایت شما جستجو می کنند.
با مشتریان خود صحبت کنید. از آنها بپرسید که چگونه محصولات مورد نظر خود را در وب سایت شما پیدا می کنند.
به وب سایت های رقیبان خود نگاه کنید. ببینید آنها چگونه محصولات خود را دسته بندی کرده اند.
با استفاده از این راهکارها، می توانید تعداد مناسب دسته بندی محصولات را برای فروشگاه اینترنتی خود تعیین کنید.

نکاتی برای دسته بندی محصولات:

  • دسته بندی ها باید واضح و مختصر باشند.
  • دسته بندی ها باید مرتبط با یکدیگر باشند.
  • دسته بندی ها باید به ترتیب منطقی چیده شوند.
  • از فیلترها و برچسب ها برای دسته بندی دقیق تر محصولات خود استفاده کنید.
  • دسته بندی محصولات خود را به طور مداوم بررسی و به روز رسانی کنید.
  • دسته بندی هایی که محصولات بسیار کم در آن وجود دارند ایجاد نکنید.

با رعایت این نکات، می توانید دسته بندی اصولی و مناسبی برای محصولات خود ایجاد کنید.

جمع بندی

در این مقاله نکاتی در مورد نحوه صحیح دسته بندی محصولات در فروشگاه های اینترنتی مطرح گردید. همچنین نکاتی در مورد انتخاب نام، رعایت اصول سئو، تعداد مناسب دسته بندی ها و سطوح آنها مطرح شد. امیدواریم که با رعایت این نکات نتیجه مناسبی در فروشگاه اینترنتی خود بدست آورید.

همچنین بخوانید
با دیدن پیغام "خطای 404" دنیا به هم می‌ریزد؟ نگران نباشید! در این مقاله، به زبان ساده به شما می‌گوییم که خطای 404 چیست، چرا رخ می‌دهد و چگونه می‌توانید آن را رفع کنید.
سئو داخلی، اقداماتی برای بهینه‌سازی صفحات سایت برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است. در این صفحه از سئو24 مقالات آموزش سئو داخلی و شرح ضروری ترین فاکتورهای سئو آن پیج را بخوانید.
معرفی 10 ابزار کیورد ریسرچ کاربردی برای یافتن کلمات کلیدی مناسب برای هدایت ترافیک و فروش بیشتر به سایت شما. تحقیق کلمات کلیدی را شروع کنید!
سئو صفحه درباره ما متفاوت از سایر صفحات سایت است. برای بهتر نوشتن و بهینه سازی صفحه درباره ما، نکات و نمونه های صفحه درباره ما را در seo24 بخوانید.
captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
ناشناس

بسیار عالی

بیگلر

وجدانن هرکی در مورد پوشه و دسته بندی حرف میزنه شما نزنید با این دسته ها و آدرس هاتون معلوم نیست چی به چیه

مدیر سایت

متوجه مشکل نشدیم دوست عزیز

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.