چگونگی انتخاب نام مناسب یکی از پر دغدغه ترین موارد در زمینه طراحی سایت و سئو است. شما برای انتخاب نام پوشه ها و دسته بندی عناصر و نام محصولات باید جوانب مختلف را در نظر بگیرید.
مثال : آیا انتخاب نام پوشه و محصولات در مثال زیر درست است:
سایتی در زمینه فروش لوازم اداری نام پوشه ای را "صندلی های اداری" گذاشته است.
نام زیر پوشه موجود در آن "صندلی های پشت بلند" است.
نام یکی از محصولات "صندلی پشت بلند اداری مدل کینگ" است.
آدرس صفحه این محصول به این صورت است:
https://example.com/kingston-office-chair-high-back/
آیا این روش نام گذاری غلط است؟ آیا نام صندلی و اداری زیاد به کار رفته است؟ یا این ساختار برای سایت ساختار مناسبی است.
راه های بسیاری برای نام گذاری موثر کالاها و محصولات و دسته بندی آنها وجود دارد. در شیوه های سنتی نامگذاری فایل ها و پوشه ها، کلمات کلیدی در آنها تکرار می شدند.
نام گذاری هر دسته بندی و زیر مجموعه
بسیاری از سایت ها از نام های توصیفی برای نام پوشه ها و همچنین نام فایل های خود استفاده می کنند، اینکار تا زمانیکه در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نشده باشد مشکلی ندارد. اما انجام آن میتواند بسیار مشکل باشد. اگر شما از شیوه های برنامه ریزی شده برای نام گذاری فایل ها و فولدرها استفاده کنید. اجتناب از تکرار کلمات کلیدی بسیار دشوارتر نیز خواهد بود.
به مثال قبل بازگردیم:
صندلی پشت بلند اداری در بخش صندلی های اداری در بخش لوازم اداری که در بخش اسباب و اثاثیه سایت قرار دارد. برای آنکه تمام ساختار فوق را بصورت توصیفی تولید کنیم آدرسی شبیه به آدرس زیر خواهیم داشت:
/furniture/office-furniture/office-chairs/high-back-office-chairs/Kingston-high-back-office-chair-black
مشکلی در این آدرس وجود ندارد این آدرس کاملا توصیفی است و کلمات کلیدی در آن بیش از حد استفاده نشده است. و ساختار درختی آن کاملا منطقی است.
برای مثال در سایت Wayfair از ساختار مشابهی استفاده شده است و نام برخی دسته بندی ها در ساختار آدرس خلاصه شده اند:
https://www.wayfair.com/furniture/pdp/three-posts-wurthing-high-back-executive-chair-trpt3863.html
نام گذاری فایل و محصول
برخی سایت ها تنها از نام محصول در آدرس استفاده می کنند و آدرس نهایی صفحات آنها چیزی شبیه به این آدرس خواهد بود:
/kingston-high-back-office-chair-black
سایت Target از ساختار a/p/folder برای قرار دادن کلیه محصولات خود بهره برده است به مثال زیر نگاه کنید:
https://www.target.com/p/modern-sleek-adjustable-high-back-office-chair-white-zm-home/-/A-16463457
سایت Walmart نیز برای معرفی محصولات خود از آدرسی پیچیده استفاده کرده است به آدرس زیر نگاه کنید:
https://www.walmart.com/ip/Costway-Black-PU-Leather-High-Back-Office-Chair-New-Task-Ergonomic-Computer-Desk/100369187
سوال: آیا کاربر از نام محصول نهایی در این دو آدرس میتواند نوع محصول را شناسایی کند؟ مسلماً خیر. پس چرا کاربر باید بخواهد محصول 100369187 را ببیند. در حالیکه اصلاً نمیداند که این محصول چیست. دلیلی که این سایت ها از چنین نام هایی استفاده می کنند این است که آنها باور دارند که کاربران هرگز به آدرس سایت توجه نمی کنند. آنها عکس محصولات را دیده کلیک کرده و محصول را مشاهده و خریداری می کنند. اما باید در نظر داشت که تمام کاربران از یک کانال تبلیغاتی وارد سایت شما نمی شوند. شما در شبکه های اجتماعی و جستجوی گوگل قادر به پنهان کردن پیچیدگی ساختار آدرس سایت خود نیستید و این پیچیدگی در سایت شما، تنها سردرگمی کاربران را به ارمغان خواهد آورد.
استراتژی اصولی برای نام گذاری فایل ها و پوشه ها چیست؟
انتخاب نام فایل و نام زیر شاخه های منتهی به فایل بصورت توصیفی استراتژی بسیار موثری در طراحی سایت است. به خصوص اگر شما از ویژگی breadcrumbs که در آن آدرس صفحه زنجیره ای از لینک برای حرکت آسانتر در سایت است، استفاده کرده باشید.
به تصویر زیر نگاه کنید:
بدون لینک های داخلی گوگل ممکن است بدرستی ساختار و دسته بندی محصولات شما را درک نکند. هنگام تولید کلمات کلیدی و مدیریت محتوا نیز باید به ساختار سایت و دسته بندی محصولات توجه کافی را داشت.
قطعاً همه شما به خاطر دارید که همواره از عدم رتبه گیری مناسب صفحاتی که در زیر شاخه های بیشتری قرار دارند در مقایسه با صفحاتی که در سطح بالاتری از سایت قرار دارند بحث شده است. گوگل با ایجاد امکان ایندکس سایت در یک session این مشکل را برطرف کرده است. هرچند باید به خاطر داشته باشید که اگر به عنوان مثال سایت شما محصول صندلی پشت بلند اداری مدل فلان را در 5 زیر شاخه قرار داده باشد و سایت دیگری آن را در صفحه نخست خود ارائه دهد. احتمال آنکه گوگل سایت رقیب را برای کاربرانی که آن محصول را جستجو کرده اند در رتبه بالاتری به نمایش بگذارد بسیار بالاتر است.
به خاطر داشته باشید که هر چه تعداد زیر شاخه های شما بیشتر شود احتمال آنکه شما ناچار شوید کلمات کلیدی را بیش از حد استفاده کنید، بیشتر خواهد شد. اما بطور کلی تا زمانیکه شما از نام های توصیفی در ساختار پوشه ها و دسته بندی عناصر استفاده کنید، و از بکارگیری بیش از حد کلمات کلیدی اجتناب کنید، آدرس سایت شما مشکلی از نظر سئو نخواهد داشت.
چگونه نامی جذاب و تاثیر گذار برای محصولات خود انتخاب کنید
هنگامی که یک شرکت کالا و محصولی را تولید می کند انتظار دارد که بتواند آنرا به راحتی به فروش رساند. اما قبل از آن باید نامی مناسب برای آن انتخاب کرد. انتخاب اسم برای محصول کار بسیار دشواری است. اگر نامی که شما برای محصول نهایی انتخاب می کنید جذاب نباشد، تلاش های بازاریابی شما برای جذب مخاطب و خریدار دوچندان می شود. یک نام نامناسب ممکن است که باعث شود شما اصلاً نتوانید کالای خود را به فروش رسانید.
برای ادامه این مقاله قصد داریم چند نکته ساده اما بسیار مهم را در انتخاب نام یاداوری کنیم. اگر قصد ایجاد یک فروشگاه آنلاین را دارید این بخش از مقاله را از دست ندهید!
چرا اسم کالا مهم است: نام کالا در سئو سایت شما چه نقشی بازی می کند
در تجارت، نام ساده ترین چیزی است که میتوان از آن متنفر شد. (در بازاریابی برای توضیح این مطلب همواره تنفر طرفداران تیم ها از یک دیگر را مثال می زنند. مثلاً طرفداران تیم پیروزی، از تیم استقلال صرفاً به خاطر نام آن متنفر هستند و اهمیتی به شیوه بازی این تیم نمیدهند.) مثلاً یک شرکت بستنی سازی نام بستنی های خود را از روی محصولات شرکت اپل (شرکتی آمریکایی که گوشی های هوشمند و لپتاپ های آن مشهورند) انتخاب کرده است. و مشتریان حتی قبل از سفارش بستنی کیفیت آن را از روی نام آن قضاوت خواهند کرد. در واقع مخاطبان میان نام بستنی و کیفیتی که محصول اپل دارد یک این همانی ایجاد می کنند. ( این همانی در روانشناسی حالتی است که شما دو پدیده مختلف را بدلیل یک نقطه مشترک همسان فرض می کنید.)
نام کالای شما تنها عاملی است که در کاتالوگ کالاهای برند شما نوشته می شود و به همین سادگی نام یک کالا میتواند موفقیت فروش آن را تضمین کند.
مثال: قورباغه مایوس نام نوعی بستنی خوشمزه است، محصول بسیار عالی است ولی انتخاب نام وحشتناک بد است. چه کسی خواهان امتحان قورباغه (قورباغه بسیار خوشخوراک است ولی دید عمومی درباره مزه آن منفی است.) برای دسر است؟
نام یک محصول به خاطر سپاری آن را تسهیل می کند. نام های پیچیده در صنایع مختلف را میتوان مثال زد که خود نام مانع به خاطر سپاری محصول نهایی شرکت می شود.
دو عامل به خاطر سپاری محصول و ترغیب مخاطب به خرید محصول از مهمترین دلایلی است که باید برای انتخاب نام مناسب برای محصولات تولیدی خود، زمان کافی صرف کنید. میدانیم که زمان شما محدود است ولی باور کنید زمانی که صرف انتخاب نام مناسب می شود، کاملاً ارزشمند و سودآور است.
در ادامه راهکاری مناسب برای انتخاب نام مناسب برای محصولات ارائه شده است.
نام محصولات مشابه را مطالعه کنید ولی این نام ها را برای محصولات خود به کار نبرید
اولین گام برای انتخاب نام مناسب این است که محصولات مشابه را گوگل کنید. قطعاً شما براحتی میتوانید اسامی مناسب را از اسامی نامناسب تشخیص دهید. اگر شما محصولی دارید که قبلاً شبیه آن موجود نبوده است این گام برای شما کارساز نیست. در غیر این صورت این گام در انتخاب نهایی به شما کمک زیادی خواهد کرد.
ابتدا یک لیست از اسامی کالاهای مشابه تهیه کنید و سپس سوالات زیر را از خود به پرسید:
- چه چیزی در این اسامی را دوست دارید؟ آیا آنها به وضوح و روشنی نوع محصول را توصیف می کنند یا به خاطر سپاری آنها ساده است؟
- چه چیزی در این اسامی را دوست ندارید؟ آیا اسامی میتوانست کوتاه تر و واضحتر باشد؟
- نام ها چگونه به صورت آنلاین به کارگرفته شده اند و ارتباط آنها با برندینگ چگونه است؟
- کاربران درباره این اسم ها چه نظری دارند؟ در توییتر و سایر شبکه های مجازی راجع به این نام ها جتسجو کنید و نظرات مثبت و منفی درباره آنها را بیابید
انجام اینکار باعث می شود که شما بتوانید نامی مناسب برای محصول خود بیابید. زیرا انجام این گام به شما کمک می کند که دقیقاً بدانید چه انتظاری از نام محصول خود دارید. ممکن است شما با دیدن نام محصول رقبا به این نتیجه برسید که نام آنها مناسب نیست یا مثلاً زیادی طولانی است. و به این ترتیب شما فرصتی عالی برای انتخاب یک نام کاربر پسند در اختیار خواهید داشت.
هنگام انتخاب نام برای محصولات یک قلم و کاغذ برداشته و هر نامی به ذهنتان میرسد را یادداشت کنید. مهم نیست که این نام تا چه اندازه ای احمقانه به نظر می رسد. شما زمان کافی برای حذف نام های ناخواسته خواهید داشت. در ابتدا نیازی به خود سانسوری نام ها ندارید. به یاد داشته باشید که از نام هایی که یادآور برند های معتبر جهانی هستند اجتناب کنید. در سایت های ایرانی پیشوند دیجی برای سایت های فروشگاهی به تبعیت از دیجی کالا آنقدر زیاد است که کاربر حتی زحمت خواندن آنها را به خود نخواهد داد و روی نام آشنای دیجی کالا کلیک خواهد کرد. نام های اینچنینی کاربران را فریب نمی دهد. پس از آنها اجتناب کنید.
نکته: به کارگیری نام یک محصول برای محصولی کاملاً متفاوت مثلا نام محصولات اپل برای بستنی ایرادی ندارد و نکته بالا درباره استفاده نام برندهای معتبر برای کالاهای مشابه صادق است.
به قابلیت های گوگل توجه داشته باشید
نام های خود را بر اساس نحوه نمایش آنلاین دسته بندی کنید. بهینه سازی برای گوگل تمام کاری نیست که میتوان برای انتخاب نام یک کالا و یا نحوه قرار دادن مجموعه ای از کالاها در یک صفحه انجام داد. شما همواره میتوانید گامی دیگر به جلو برداشته و به کارگیری نام ها در فضای آنلاین را نیز مد نظر قرار دهید. شما همواره میتوانید از بهینه سازی خود صفحه محصولات نیز استفاده کنید. البته انجام اینکار منوط به آن است که شما هنوز نامی برای برند خود انتخاب نکرده باشید. در غیر اینصورت شما ناچارید از نام برند خود برای نام صفحه استفاده کنید.
نکاتی درباره انتخاب نام محصولات بر اساس اصول سئو:
- نام محصول خود را بصورتی انتخاب کنید که محصول نهایی را کاملاً توضیح دهد. مثلا اگر شما در سایت خود لباس شب می فروشید، شاید کاربرانی که به دنبال لباس عروس میگردند محصولات شما را نیابند. درحالیکه مسلماً شما میتوانید، برای شب نامزدی و سایر مراسم های موجود در عروسی، لباس مناسبی در اختیار این کاربران قرار دهید.
- در باره کالای خود کمی تحقیق کنید. آیا کاربران از واژه قفسه کتاب بیشتر استفاده می کنند و یا واژه طاقچه کتاب را؟ شاید هم واژه خرید کتابخانه از هر دوی این واژه ها بیشتر جستجو شود. به خاطر داشته باشید که همواره محصولات خود را با کلماتی که بیشترین ترافیک یا بیشترین فروش را دارند بهینه سازی کنید.
- به مخاطبان و خریداران کالای خود فکر کنید؛ اگر قصد جذب گروه خاصی از مخاطبان را دارید. از کلماتی که آنها برای جستجو استفاده می کنند استفاده کنید. مثلاً "لپتاپ بازی" بجای واژه لپتاپ برای فروش لپتاپ هایی که برای بازیخورها طراحی شده اند.
- هنگامیکه شک دارید عبارات واضحی را برای توصیح کالا استفاده کنید. ربات های گوگل نمی توانند مانند انسان فکر کنند. بنابراین از بکارگیری نام های دوگانه اجتناب کنید. مثال: گوگل نمیتواند بین عبارت قورباغه مایوس و بستنی ارتباط ایجاد کند.
انتخاب نامی که راحت حفظ شود بهتر از نامی جذاب است
مثال های متنوعی برای انتخاب نام های جذاب وجود دارد که هنگامی که به آنها به عنوان نامی که در ذهن مخاطب باقی می ماند نگاه کنید. نام های مناسبی به نظر نمی رسند. در تصویر زیر یک سایت فروش لباس زنانه را می بینید که نام لباس خود را "همه چیز کامیابی است" گذاشته است. این نام قطعاً نامی است که در انتخاب آن جذابیت نام مد نظر قرار گرفته شده است. اما واقعاً چقدر احتمال دارد که شما نام این لباس را به خاطر بسپارید؟
انتخاب یک نام هوشمندانه همواره به تولید نامی که بتوان به راحتی به خاطر سپرد منجر نمی شود
نام جدید باید به راحتی به خاطر سپرده شود. اگر کاربران نام کالای شما را به خاطر نسپارند برای یافتن کالای شما در گوگل عبارت غلطی را جستجو خواهند کرد. این عبارات غلط ممکن است هیچ نتیجه ای برای آنها در بر نداشته باشد و یا بدتر از آن، ممکن است آنها را به سایت رقبا هدایت کند.
نامی که به سادگی به خاطر سپرده نشود. نیاز به تبلیغات و تکرار بیشتری برای به یاد سپاری توسط مشتریان دارد. بنابراین تلاش کنید نام کالاهای جدید به سادگی قابل به خاطر سپاری باشد. بجای آنکه نامی انتخاب کنید که کاربران بلقوه سایت را متحیر کند. برخی از سایت ها برای تولید نامی که در عین جذابیت و نوآور بودن به راحتی به خاطر سپرده شود. به کاربران سرنخ هایی برای حفظ کردن نام میدهند. در مثال بالا برای نام لباس می توان از نام "برگ های پاییزی" استفاده کرد. با توجه به چاپ تصویر برگ های پاییزی بازدید کنندگان براحتی این نام را به خاطر می سپارند.
هنگامیکه برای انتخاب نام شک دارید نامی انتخاب کنید که واضح باشد
اگر کالای شما توسط مخاطبان و رقبای شما به نامی مشخص شناخته میشود و کالای شما با کالاهای مشابه در بازار تفاوت چندانی نمی کند. بهتر است که نام کالای خود را همان چیزی انتخاب کنید که هست. مثال: انتخاب نام کرانچی بجای پفک یا اسنک پنیری توسط شرکت چیتوز، که برای معرفی آن به مخاطب ناچار به تبلیغات بسیار پر هزینه ای نیز شد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید