در سئو حرفه ای باید به سه عامل توجه داشت. رقبا، بک لینک های مرتبط، محتوا. در این مقاله این عامل را بررسی خواهیم کرد.این عوامل در کنار هم میتواند موفقیت یک پروژه در سئو را رقم بزند.هرچند که نباید فراموش کنیم هر کدام از این عوامل چندین زیر مجموعه برای خود دارند و رعایت اصول و قواعد آنها در کنار هم در نهایت به موفقیت یک پروژه منجر خواهد شد.
تحلیل رقبا در سئو
تحلیل رقبا در کسب و کار از نظر بسیاری از سئو کاران مهمترین کار در سئو است. هنگامیکه صحبت بدست آوردن رتبه اول گوگل مطرح باشد. بدون این مرحله از سئو، عملاً کاری نمیتوان از پیش برد.
اگر محصول شما خیلی خاص باشد. مثلا فروش کنسرو خاویار خلیج فارس احتمالاً رقبای چندانی نداشته باشید. اما در سایر موارد میزان مواجه شما با رقبا به نحوه ارائه محصول و کالای شما وابسته است. مثلا اگر یک سایت خدمات لوله کشی ساختمان را بصورت محلی انجام دهد. قطعاً رقیب زیادی نخواهد داشت در عوض یک سایت مانند دیجی کالا هزاران رقیب خواهد داشت. سایتی مانند دیجی کالا باید در سطح ایران رقابت کند و شرکت های عرضه کننده کالا به این راحتی بازار کل ایران را به این سایت واگذار نخواهند کرد.
یک سوال: تعداد رقبا چگونه بر سئو سایت تاثیر میگذارد؟ پاسخ ساده است. تعداد بالاتر رقبا به معنی سخت تر شدن کار شما در سئو است. شما باید با همه این شرکت ها رقابت کنید و آنها را در گوگل عقب برانید. همانطور که در یک مسابقه دو میدانی محلی بین ده شرکت کننده شانس اول شدن بیشتر از یک مسابقه دو میدانی کشوری با هزاران شرکت کننده است. تعداد رقبا در گوگل به معنی سخت تر شدن کار سئو سایت میباشد.
رقیب بیشتر در سئو به معنی نیاز به زمان بیشتر برای سئو یک سایت است.
یک نکته که هم سئو کاران و هم مدیران سایت اغلب آن را از خاطر میبرند، ارائه خدمات منحصر به فرد توسط سایت است. شرکت هایی که در رتبه اول گوگل قرار دارند از بازاریاب های حرفه ای برای ماندن در عرصه رقابت بهره میبرند. آنها همواره به مشتریانشان پیشنهاداتی ارائه میدهند که در هیچ فروشگاه دیگری ارائه نشود. آنها همواره بر روی برتری های خود، نسبت به رقبا سرمایه گذاری می کنند. آنها مشتریان را با خود شریک می کنند. آنها چنان مزیت های رقابتی خود را توسعه میدهند که هیچ شرکتی نتواند خدمات آنها را ارائه دهد. در واقع خود آنها نیز اگر حجم مخاطب بالایی نداشته باشند قادر به ادامه ارائه بسیاری از این خدمات نیستند.
چنین شرکت هایی از نظر سئو بسیار قدرتمند هستند و پیروزی بر آنها در سئو بسیار زمانبر خواهد بود. و انجام آن تنها از عهده یک شرکت سئو و بازاریابی آنلاین خوب ساخته است.
بک لینک ها در سئو
قطعاً از اهمیت بک لینک ها و شاید از خطراتی که ممکن است برای سایت به همراه داشته باشند شنیده اید. این موضوع که بک لینک یکی از مهمترین عناصر سئو است. بر هیچ کس پوشیده نیست. اما افزودن به تعداد بک لینک ها و زمان مشاهده تاثیر آن در سئو به عواملی مختلفی وابسته است.
مهمترین آن این است که اگر شما سایت های رقبا را تعقیب کرده و دقیقاً در سایت های معتبری که آنها تبلیغ داده اند تبلیغ کرده اید، انتظار پیشرفت در سئو را نداشته باشید. زیرا که ریاضیات حکم می کند که شما و رقیبتان با هم برابر باشید. بنابراین برای مرحله پیشی گرفتن از رقبا شما به چیزی بیش از تحلیل سایت هایی که رقبا از آن بک لینک تهیه کرده اند نیاز دارید. شما باید خود این سایت ها و بک لینک های آنها را تحلیل کرده و برای برداشتن گامی رو به جلو برنامه ریزی کنید. شما باید در سایت هایی که از سایت های رقبا برتر هستند بک لینک تهیه کنید. بک لینک های شما باید از نظر استفاده از کلمات کلیدی از رقبایتان بهتر باشند و این بهتر بودن اصلا به معنی استفاده بیشتر از کلمات کلیدی نیست. شما باید از براورد تعداد کلمات کلیدی، کلمات کلیدی مشابه و کلمات کلیدی عمومی رقیب برای اینکار استفاده کنید. و قطعاً انجام چنین کاری بهتراست به دست یک متخصص سئو انجام شود.
نکته: میدانیم که سرعت افزایش بک لینک ها میتواند از نظر گوگل با جریمه روبرو شود.
گاهی سایت ها بدلیل آنکه تعداد مخاطب بسیاری از طریق کمپین های تبلیغاتی خود جذب می کنند و بطور طبیعی نرخ افزایش بک لینک آنها از دیگر سایت ها بیشتر است. شامل جریمه های گوگل برای افزایش سریع بک لینک نمی شوند.
در حقیقت اگر از تمام اصول ایجاد بک لینک پیروی کنید قائدتاً نباید بتوانید، تعداد زیادی بک لینک را در زمانی کوتاه، برای سایت خود ایجاد کنید. اگر خودتان در سایت های غیر مرتبط بک لینک ایجاد می کنید. سال 2018 این کار را ادامه ندهید. در ضمن تا مطمئن نشده اید که از بابت بک لینک، سئو سایت شما آسیب دیده است. بک لینکی را حذف نکنید. مطمئن باشید بک لینک های بد در سال 2018 فقط به کند شدن روند رتبه گیری شما در گوگل کمک خواهند کرد.
افزایش سرعت دریافت بک لینک ممکن است به ضرر سایت باشد. بنابراین برای افزایش سرعت سئو فقط بر روی افزایش کیفیت بک لینک ها تمرکز کنید.
محتوا در سئو
در بحث نقش محتوا در سئو، مقالات بسیاری در باره حجم محتوا خوانده اید. بطور کلی یک محتوای حجیم مطالب بیشتری از یک محتوای کم حجم ارائه میدهد و مخاطب بیشتری میتواند پاسخ سولاتش را از یک محتوای حجیم به دست بیاورد. اما این بدان معنا نیست که اگر در سایت های خود محتوایی کمتر از 300 کلمه دارید، که بعنوان حداقل محتوا برای یک صفحه در نظر گرفته شده است، از نظر گوگل محتوای شما کم ارزش است. فرض کنید یک سایت در یک صفحه خود بخواهد آموزش آب پز کردن تخم مرغ را یاد بدهد. بنظر میرسد این صفحه به زحمت 100 کلمه محتوا خواهد داشت. ولی اگر کاربری که بدنبال یادگیری این آموزش باشد همین تعداد کلمه برای او کافیست. بنابراین بجای آنکه به فکر تولید محتوا حجیم تر باشید به تولید محتوایی که برای کاربر ارزش بیشتری دارد فکر کنید.
الگوریتم رنک برین Rank brain گوگل بر اساس قوائد یادگیری ماشین عمل می کند و گوگل در جدیدترین مقالات خود به کاربران پیشنهاد میدهد که در هر صفحه خود به خواسته کاربران بیشتری پاسخ دهند. به این ترتیب به نظر میرسد که در آینده حجم محتوا یکی از عوامل مهم در رتبه بندی باشد. اما فقط به این دلیل که محتوای حجیم درصد بیشتری از کاربران را به خود جذب خواهد کرد.
نکته: برخی میگویند که اگر تعداد مطالب منتشر شده زیاد باشد گوگل آن را غیر طبیعی قلمداد می کند. طبق گفته خود گوگل این حرف صحت ندارد و شما میتوانید هر زمان که یک محتوای با ارزش تولید می کنید آن را منتشر کنید.
در رتبه گیری محتوای یک صفحه در گوگل تاریخ انتشار آن اهمیتی ندارد، بلکه عوامل دیگر هستند که مانع رتبه گیری محتوای جدید میشوند.(مثلا بازاریابی محتوا)
به دو دلیلی که در زیر ذکر شده اند محتوای خود را طبق یک برنامه زمانبندی ارائه دهید:
- گوگل براساس روند محتوا گذاری شما، سایت را اسکن میکند. بنابراین اگر طبق یک روال خاص به سایت خود محتوا اضافه کنید. ربات های گوگل تشویق میشوند که سریعتر به سایت شما مراجعه کنند و این موضوع سرعت رتبه گیری سایت شما را افزایش میدهد.
- تشویق کاربران به اینکه بصورت منظم تر به سایت شما مراجعه کنند. خود این موضوع به تنهایی به بهینه سازی تجربه کاربری سایت کمک خواهد کرد.
نتیجه گیری
سئو را مانند علم هواشناسی نگاه کنید. در این علوم، ما با تمام دانش، تجربه و ابزارهای خود خطاهای بسیاری را مرتکب میشویم. یک سئو کار درست مانند یک هواشناس است، که به ما وعده یک آسمان آبی در اوایل فرودین را میدهد و تمام برنامه سفر ما به شمال با یک باران که او قول داده بود تا سیزده بدر نخواهد بارید، خراب می شود. در سئو شما نمی توانید انتظار نتایج سریع را داشته باشید. مگر آنکه کالای شما واقعا پر طرفدار و خاص باشد.
کار سئو یک روند روتین نیست هر سایت جدیدی یک تجربه جدید است. حتی بزرگترین شرکت های سئو در دنیا اشتباهات زیادی را در این مسیر مرتکب می شوند. متاسفانه بسیاری از کاربران و مدیران سایت ها سئو را یک روند چند هفته ای و یا چند ماهه میدانند.
قطعاً میتوان ترتیبی داد که سایت مشتریان در این بازه های زمانی از ارتقاء رتبه ای محسوسی را مشاهده کنند. اما اگر میخواهید برای یک کلمه کلیدی با رقابت بسیار بالا در سطح کشوری در سئو موفق شوید. با چند هفته و چند ماه به این موقعیت نمی رسید. شرکتهایی که الان در این سطوح در صدر گوگل هستند. چندین سال برای این رتبه زحمت کشیده اند.
اما مشتریانی که میخواهند برای واژهای کمتر رقابتی سایت خود را در گوگل به صفحه اول برسانند. میتوانند این کار را در چند ماه انجام دهند. معمولاً صنایع غیر آنلاین رقبای کمتری دارند و سئو کردن سایت آنها ساده تر خواهد بود. واژه هایی مانند سوله سازی، ساندویچ پنل، و یا نام یک شخص خاص در یک صنعت، مثل نام یک معلم که ریاضی تدریس میکند. بسیار ساده تر از سئو کردن سایت برای واژه هایی است که در صنایع دیجیتال به کار میروند.
چند راهنمایی از بزرگان سئو در دنیا
اغلب برای دستیابی به یک نتیجه قابل توجه در سئو باید چندین ماه تلاش کرد. اگر در سایت خود صفحات جدیدی ایجاد کرده اید، این صفحات ممکن است بیش از چندین ماه برای رسیدن به صفحه اول زمان نیاز داشته باشند. تحقیقات ما نشان میدهد که 5.7% از صفحاتی که به تازگی منتشر میشوند. زمانی نزدیک یک سال برای رسیدن به رتبه اول صرف کرده اند.
سئو فرایندی است که هیچگاه متوقف نمی شود. جیم هگر Jim hedger از سایت Webcology این جمله را چنین توضیح میدهد:
صفحات هنگامیکه آدرس صفحه و یا از کلمات کلیدی مرتبط با نام برند را سئو می کنید، به سرعت رتبه اول گوگل را از آن خود میکنند و این رتبه در حالت های عادی ماندگار است. در مقایسه با این کلمات، عباراتی که مرتبط به برند شما نیستند و بیشتر برحسب یک جستجوی محلی انجام میشوند قرار دارند. در این شرایط صفحات سایت را باید با کلمات کلیدی طولانی سئو کرد. در این حالت تلاش های شما برای سئو صفحات در حقیقت هیچگاه تمامی ندارد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید