تاثیر سرعت سایت در موبایل بر روی رتبه گوگل

 استفاده از سرعت بارگذاری صفحات در موبایل برای رتبه دهی در جستجو عنوان مقاله ای در سال 2018 است که در وبلاگ رسمی وبمستر webmasters.googleblog.com منتشر شده است. با ما همراه باشید تا نقش سرعت بارگذاری صفحات در موبایل را در رتبه بندی صفحات بررسی کنیم

مردم خواهان آن هستند که بتوانند پاسخ سوالات خود را در سریعترین زمان ممکن بدست بیاورند. مطالعات نشان میدهد که مردم واقعا به سرعت صفحات اهمیت می دهند.

تاثیر سرعت سایت در موبایل بر روی رتبه گوگل

تاثیر سرعت سایت در موبایل بر روی رتبه گوگل

مطالعات انجام شده در این زمینه در سایت thinkwithgoogle در چنیدن مقاله منتشر شده است که بصورت خلاصه بیان میدارند که:

میانگین زمان بارگذاری کامل یک صفحه در موبایل 22 ثانیه است. با توجه به آنالیزهای جدید 53% از مخاطبان در صورتی که بارگذاری صفحه بیش از 3 ثانیه طول بکشد صفحه را ترک می کنند و این به معنی یک مشکل بزرگ در زمینه بازاریابی میباشد.

این مسئله که خریداران کالای یک سایت انتظار بارگذاری سریع صفحات در موبایل را دارند کاملا آشکار است. اگر زمان بارگذاری صفحه با زمان مورد انتظار کاربران تفاوت زیادی داشته باشد آنها سبد خرید خود را رها کرده و از سایت خارج میشوند. این مسئله میزان اهمیت توجه به سرعت بارگذاری در طراحی صفحات موبایل را در بازاریابی بیش از پیش آشکار می کند.

مصرف کنندگان خواهان پرداخت سریع فاکتورهای خود در سایت های فروشگاهی (سایت هایی که مسائلی مالی در آنها مطرح است.) میباشند. البته کاربران هنگامی که بدنبال یک تور تفریحی می گردند و یا روی لینک یک مقاله کلیک می کنند هم انتظار دارند که سایت در حداقل زمان اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهد.

با توجه به اینکه بیشتر ترافیک وب توسط موبایل ها صورت می گیرد (طبق آمار منتشر شده از گوگل آنالیتیکس در آمریکا در سال 2016) داده های نشان میدهد که تعداد معاملات انجام شده در موبایل ها بطور کلی کمتر از کامپیوتر ها است (داده های گوگل آنالیتیکس در آوریل 2016 در آمریکا) بطور کلی میزان سرعت در صفحات موبایل با میزان معاملات انجام شده در موبایل نسبت مستقیم دارد.

طبق گفته سایت thinkwithgoogle برای درک بهتر از نحوه عملکرد شرکای تبلیغاتی گوگل بیش از 900000 صفحه فرود (صفحاتی که مقصد لینک های تبلیغاتی هستند.) در تبلیغات موبایلی در 126 کشور بررسی شده است. نتیجه ای که بدست آمده این بوده استکه: اغلب سایت های موبایلی کند بوده و بیش از حد با عناصر مختلف پر شده بودند. یعنی اینکه سایت های موبایلی در اغلب موارد با افزایش بی جهت تگ ها در طراحی موجب کند شدن بارگذاری سایت شده اند.

با تحقیق عمیقتر در بخش های مختلف سایت ها از سایت های مالی تا مسافرتی دریافتیم که بخش های مربوط به انجام عملیات های خودکار و خرده فروشی ها و بخش های مربوط به تکنولوژی سرعت بارگذاری کند تری نسبت به میانگین سایر بخش ها دارند. این بخش ها در اینترنت صفحات برجسته تری نیز دارند.

تحقیقات ما نشان میدهد که در 70 درصد سایت های آنالیز شده برای بارگذاری محتوای بصری سایت ها نزدیک به 7 ثانیه وقت سپری می شود.

طبق تحقیقات انجام شده با دقت 90% مشخص شده است که: با افزایش زمان بارگذاری صفحات از 1 ثانیه تا 7 ثانیه میزان خروج کاربران از سایت 113% افزایش یافته است. به همین ترتیب تعداد عناصر در صفحه مانند سرتیترها و عکس ها با افزایش از 400 تا 6000 تا باعث کاهش نرخ فروش سایت تا 95% میشوند. (این تحقیقات در سایت Webpagetest.org انجام پذیرفته است.)

تاثیر سرعت بارگذاری صفحات موبایل

با توجه به اینکه سرعت بارگذاری صفحات در موبایل های دارای اینترنت نسل سوم 3G برای هر 1.49 مگابایت هفت ثانیه میباشد. هرچه سایت کم حجم تر باشد بهتر است. بصورت میانگین 70 درصد صفحات سایت ها بیش از 1 مگابایت حجم دارند. 36 درصد بیش از 2 مگابایت، 12 درصد بیش از 4 مگابایت، که این عدد برای اینترنت موبایل بسیار زیاد می باشد. یک تصویر بزرگ در یک صفحه میتواند حجم صفحه را تا 16 مگابایت افزایش دهد.

خوشبختانه ابزارهایی برای کاهش حجم تصاویر و متن وجود دارد. 30 درصد صفحات میتوانند تا 250 کیلوبایت حجم خود را فشرده تر کنند. سایت های مربوط به تکنولوژی های خودکار و تجارت ها و صنایع، بیشترین ظرفیت برای بهبود حجم صفحات خود را دارا هستند.

با توجه به اهمیت حفظ کاربران موبایل ابزارهای متعددی برای کنترل صفحات سایت در موبایل وجود دارند بهترین این ابزارها را میتوانید در آدرس https://search.google.com/test/mobile-friendly بیابید. همانطور که از آدرس این صفحه متوجه شده اید. این ابزار متعلق به خود گوگل است و با توجه به اینکه تمام منابع سایت را کنترل میکند. میتوان گفت که از سایر ابزارهای کنترل صفحات برای صحت اجرا در موبایل بهتر عمل می کند.

با توجه به گسترش تعداد کاربران موبایل سرعت سایت در سال 2018 در رتبه بندی سایت برای کاربران موبایل موثر خواهد بود. توجه داشته باشید که قبلا سرعت سایت برای کاربران کامپیوتر هم در نتایج جستجو تاثیر گذار بوده است.

نکته مهمی که نباید فراموش کرد، تاثیر تجربه کاربری در رتبه بندی گوگل است. با توجه به اینکه گوگل بیش از هر عاملی به تجربه کاربری اهمیت میدهد ممکن است. سایتی با وجود کندتر بودن رتبه خوبی در گوگل بدست آورد. زیراکه کاربران آن روز به روز در حال افزایش هستند و نرخ ماندگاری کاربران در سایت به نرخ  میانگین ماندگاری سایت های مشابه نزدیک و یا از آنها بالاتر است.

ابزارهای سنجش تجربه کاربری

با توجه به تشویق ما برای افزایش تجربه کاربری مثبت، برای افزایش تعداد مخاطب و بالابردن رتبه گوگل باید اعلام کنیم که هنوز ابزاری برای سنجش میزان تاثیر تجربه کاربری بر روی رتبه سایت وجود ندارد. با اینحال ابزارهایی که در زیر لیست کرده ایم. میتواند برای سنجش عملکرد صفحات مفید باشد:

  • https://cloud.google.com/bigquery/ این ابزار که با نام Chrome User Experience Report شناخته میشود به شما امکان میدهد که اطلاعات بدست آمده از مرورگر Chrome کاربران را مورد مطالعه قرار دهید. متاسفانه این ابزار ایران را تحریم کرده است و امکان بکارگیری آن در ایران وجود ندارد. اما میتوان از تجارب بدست آمده در سایر کشور ها برای مطالعات استفاده کرد. دانستن SQL مقدماتی برای کار با این ابزار بسیار مفید خواهد بود.
  • Lighthouse در راهنمای گوگل کروم Chrome اطلاعاتی در باره نحوه نصب و کار کردن با این ابزار از معرفی لینک دانلود تا نحوه اجرای آن توسط js توضیح داده شده است. اما ساده ترین روش کار با این ابزار این است که وارد آدرس https://chrome.google.com/webstore/detail/accessibility-developer-t/fpkknkljclfencbdbgkenhalefipecmb?hl=en شده و ابزار را روی مرورگر Chrome نصب کنید و سپس وارد سایت دلخواه شده و از قسمت Developer مرورگر خود گزینه Audits را کلیک کنید. به این ترتیب بدون مشکل میتوانید اطلاعات سایت را مطالعه و استفاده کنید.
  • PageSpeed Insights گزارشی از تجربه کاربری سایت در مرورگر گوگل کروم Chrome ارائه میدهد. کار با سایت ساده است کافیست که آدرس سایت را وارد کرده و روی دکمه ANALYZE کلیک کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.