تکنیک های لینک سازی خارجی

گوگل با کمک لینک‌های خارجی متوجه می‌شود که محتواهای یک سایت تا چه اندازه قابل اعتماد و مفید هستند. اما چطور؟

فرض کنید یک مغازه در بازار دارید و بهترین خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهید. در این شرایط، اگر شروع به تعریف از خودتان کنید، آیا دیگران حرف‌هایتان را باور می‌کنند؟ به خصوص اگر هیچ شناختی از شما نداشته باشند. اما اگر همکارانتان و سایر مغازه‌ها از شما و خدماتتان تعریف کنند، تاثیرگذاری آن‌ها خیلی بیشتر خواهد بود. دنیای آنلاین نیز به همین شکل است. هنگامی که سایت‌های معتبر و قابل اعتماد به سایت شما لینک می‌دهند، موتورهای جستجو آن را به‌عنوان یک سیگنال مثبت در نظر گرفته و رتبه بهتری در نتایج جستجو به شما می‌دهند.

اما مساله به همین سادگی نیست. از آنجایی که لینک سازی خارجی از طرف گوگل و سایر موتورهای جستجو، آف پیج کلاه سایه محسوب می‌شود،  باید روش‌هایی را به کار ببریم که طبیعی به نظر برسد. در غیر اینصورت احتمال جریمه شدن سایت وجود دارد.

تکنیک های لینک سازی خارجی 2023

اصول لینک سازی طبیعی

  • استفاده اصولی از انکرتکست: اگر قصد ایجاد لینک در سایت دیگری را دارید، از انکرتکست‌های کلمه کلیدی سایت استفاده کنید. با اینکار، هنگامی که خزنده گوگل لینک را با کلمه کلیدی پیدا می‌کند، رتبه سایتتان در آن کلمه کلیدی بهتر خواهد شد. اما با اینکه این روش می‌تواند باعث بهبود رتبه سایت شود، استفاده نادرست از آن صدمات جدی به سایت وارد می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از انکر تکست‌های (Anchor Text) مختلفی برای لینک‌ها استفاده کنید تا گوگل آن را غیرطبیعی در نظر نگیرد.
  • لینک به صفحات داخلی سایت: کاربران انتظار دارند بعد از کلیک کردن بر روی لینک، مستقیما به بخش مورد نظر هدایت شود. بنابراین بهتر است لینک‌ به صفحات داخلی بیشتر از لینک به صفحه اصلی سایت باشد.
  • لینک سازی در سایت‌های مرتبط: تا جای ممکن از سایت‌هایی لینک تهیه کنید که هم اعتبار بیشتری دارند و هم مرتبط به حوزه کاری شما هستند.
  • لینک بیلدینگ تدریجی: یکی از اشتباهات رایج مبتدیان در لینک سازی، خرید لینک به صورت انبوه است. اما اینکار نه تنها سودی ندارد، بلکه ضررهای زیادی به سایتتان وارد می‌کند. برای اینکه لینک سازی طبیعی به نظر برسد، باید اینکار را به صورت تدریجی انجام دهید.

تکنیک‌های لینک سازی خارجی

برای لینک سازی خارجی راه‌های مختلفی وجود دارد. برخی از آن‌ها توسط افراد حرفه‌ای انجام شده‌ و نتایج خوبی به دنبال داشته‌اند. اما برخی دیگر مانند گذشته تأثیرگذار نیستند و نباید به سراغ آن‌ها بروید. در ادامه، موثرترین تکنیک‌های سئو Off-Page را معرفی خواهیم کرد تا در صورت نیاز از آن‌ها برای لینک بیلدینگ استفاده کنید.

تولید محتوای جامع

محتوا حرف اول را می‌زند و اگر محتوای حرفه‌ای و کاربرپسند درست کنید، احتمال افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو بسیار زیاد خواهد بود.
محتوای جامع دو مزیت بسیار مهم دارد:

  • کاربر جواب سوالات خود را پیدا می‌کند. در نتیجه شما را به‌عنوان یک متخصص شناخته و اعتمادش بیشتر می‌شود.
  • محتوا بازتابی از برندتان است و هر چقدر کیفیت آن بیشتر باشد، احتمال دریافت لینک از سایت‌های معتبر بیشتر می‌شود.

بنابراین یکی از مهمترین تکنیک‌های لینک سازی خارجی تولید محتوای جامع است. اما چطور محتوای جامع تولید کنیم؟ محتوای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
برای تولید محتوای جامع کارهای زیر را انجام دهید.

  • لیستی از سوالات و دغدغه‌های کاربران تهیه کنید. با تحقیق کلمات کلیدی، بررسی نظرات و سوال پرسیدن از آن‌ها می‌توان لیست جامعی تهیه کرد.
  • موضوع مورد نظر را در گوگل جستجو کرده و ببینید چه محتواهایی در صفحه اول وجود دارد. سپس چند محتوای اول را به طور کامل بررسی کنید. معمولا نتایج اول، بیشترین تعداد بک لینک را دارند.
  • محتوایی تولید کنید که چند برابر بهتر از محتواهای موجود باشد.
  • استفاده از آمار، نمونه واقعی، ساده و روان نوشتن، استفاده از ویدیو، اینفوگرافیک و سایر موارد، محتوا را حرفه‌ای می‌کند.
  • در نهایت، محتوا را در سایت قرار داده و آن را تبلیغ کنید. (ارسال ایمیل به کاربران، اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی و...)

انتشار پست مهمان

یکی دیگر از تکنیک‌های لینک سازی خارجی، انتشار پست مهمان است. در این روش، شما محتوایی را به صورت رایگان در یک سایت منتشر می‌کنید و در عوض، صاحب سایت اجازه قرار دادن یک یا چند لینک را به شما می‌دهد بنابراین یکی از راه‌های رایگان برای دریافت بک لینک، نوشتن پست مهمان است. همچنین با اینکار بازدید سایت نیز بالا می‌رود. چرا که احتمال دارد کاربران بر روی لینک کلیک کرده و وارد سایتتان شوند.

پست مهمان یک سری قوانین دارد که توصیه می‌کنیم آن‌ها را رعایت کنید.

  • برای پست مهمان محتوای ارزشمند و کاربرپسند درست کنید.
  • محتوا با موضوع فعالیت سایتتان همخوانی داشته باشد.
  • از کلمات مختلف برای لینک دادن استفاده کنید.
  • برای دریافت بازدید بیشتر، پست را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

جایگزین کردن لینک‌های شکسته

تکنیک دیگری که برای لینک سازی خارجی وجود دارد، جایگزین کردن لینک‌ شکسته است. لینک شکسته به لینکی می‌گویند که به صفحه 404 منتهی شود. هنگامی که یک محتوا از سایت حذف یا آدرس آن اشتباهی وارد شود، کاربر به صفحه 404 منتقل خواهد شد؛ یعنی محتوای مورد نظر در سایت وجود ندارد. وجود چنین صفحاتی تاثیر منفی در سئو دارد و تجربه خوبی برای کاربران به وجود نمی‌آورد.

در استراتژی جایگزینی لینک‌های شکسته، باید لینک‌های شکسته سایر سایت‌ها را پیدا کرده و بعد از انجام هماهنگی با صاحب سایت، پیشنهاد جایگزینی یک مطلب مناسب را به او بدهید. به این صورت که در ازای تولید محتوا برای صفحه 404 آن سایت، بک لینک بگیرید. با اینکار، هم شما بک لینک دریافت می‌کنید و هم صفحه 404 آن سایت تبدیل به یک صفحه مفید و کاربردی برای کاربران می‌شود.

کجا به دنبال لینک‌های شکسته بگردیم؟

سایت‌های زیادی لینک شکسته دارند، اما برای بازدهی بیشتر، در سایت‌های زیر به دنبال لینک شکسته بگردید:

  • سایت‌هایی که به رقبای شما لینک داده‌اند.
  • سایت‌هایی که مخاطبان شما از آن‌ها استفاده می‌کنند.
  • سایت‌هایی که اعتبار و ارزش بیشتری نزد گوگل دارند.

چطور لینک‌های شکسته یک سایت را پیدا کنیم؟

بدون کمک ابزارهای سئو، پیدا کردن لینک‌های شکسته کار بسیار دشواری است. یکی از بهترین ابزارها برای اینکار، Ahrefs است که با کمک آن می‌توان خیلی سریع لینک‌های شکسته را پیدا کرد. اما با توجه به اینکه سایت Ahrefs رایگان نیست و برای استفاده نیاز به پرداخت هزینه دارد، پیشنهاد می‌کنیم از ابزار Screaming frog استفاده کنید.

اسکریمینگ فراگ نرم افزاری کاربردی برای بررسی وضعیت سئو سایت است. این ابزار همه موارد تاثیرگذار در سئو را بررسی کرده و گزارش جامعی را در اختیارمان قرار می‌دهد. برای پیدا کردن لینک‌های شکسته با Screaming frog کارهای زیر را انجام دهید.

  1. برنامه را دانلود و نصب کنید.
  2. آدرس وب‌سایت را وارد کرده و بر روی دکمه Start کلیک کنید.
  3. کمی صبر کنید تا اسکن سایت به اتمام برسد.
  4. در قسمت تب‌ها بر روی Response codes کلیک کرده و در بخش فیلترها، Clinet Error (4xx) را انتخاب نمایید.
  5. اگر در سایت لینک شکسته وجود داشته باشد، لیست کاملی از آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. بعد از پیدا کردن لینک‌های شکسته، یک ایمیل به صاحب سایت ارسال کرده و پیشنهاد خود را به او ارائه دهید. در این مرحله باید به صورت دقیق توضیح دهید که اینکار چه مزایایی برای او دارد.

 تکنیک های سئو offpage

تعامل در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از برترین تکنیک‌های لینک سازی خارجی تعامل در شبکه‌های اجتماعی است. بسیاری از صاحبان سایت‌ها از شبکه‌های اجتماعی فقط برای انتشار اخبار، آموزش دادن و ارتباط با مخاطبان استفاده می‌کنند. اما علاوه بر این موارد، سوشال مدیا می‌تواند یک ابزار لینک سازی بسیار قوی نیز باشد.

رسانه‌های اجتماعی به دلایل زیر، نقش بسیار مهمی در لینک سازی دارند:

  1. دیده شدن محتوا: هنگامی که محتوا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، احتمال لینک دادن دیگران به آن، افزایش پیدا می‌کند.
  2. تعامل: رسانه‌های اجتماعی مکان مناسبی برای تعامل با مخاطبان و تبلیغ محتوا است.

چطور از شبکه‌های اجتماعی برای لینک سازی استفاده کنیم؟

  • هر محتوایی که در سایت منتشر می‌کنید مثل ویدیو، مقاله، اینفوگرافیک و... را به طور مرتب در رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. برای جذابیت بیشتر می‌توانید از تصاویر با کیفیت یا زیرنویس برای ویدیوها استفاده کنید.

  • با مخاطبان تعامل برقرار کنید. فقط انتشار محتوا در رسانه‌های اجتماعی کافی نیست. بلکه باید به نظرات و سوالات کاربران پاسخ دهید، روابط قوی ایجاد کنید و آن‌ها را برای اشتراک گذاری مطالبتان دعوت نمایید.
  • محتوای دیگران را در شبکه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک گذاشته و آن‌ها را تبلیغ کنید. اینکار باعث می‌شود تا روابط سازنده‌ای با سایر افراد برقرار کنید. معمولا آن‌ها نیز برای جبران لطفتان، محتوای شما را در رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارند.

بک لینک رقبا

پیدا کردن سایت برای ایجاد بک لینک، کار نسبتا سختی است؛ به خصوص اگر به دنبال سایت‌های مشابه با حوزه کاری خود باشید. اما با کمک سایت رقبا، اینکار به سادگی قابل انجام است.
 سایت‌های بزرگ و موفق قبلا کارهای زیادی برای لینک سازی انجام داده‌اند و کلی بک لینک دارند. بنابراین با بررسی آن‌ها می‌توان سایت‌هایی را پیدا کرد که حاضرند به سایت‌ شما نیز لینک دهند.
برای اینکار:

  • ابتدا فهرستی از رقبا تهیه کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکار، جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری‌تان در گوگل است.
  • بعد از مشخص کردن رقبا، با کمک ابزارهایی مثل Ahrefs یا Moz، سایت‌هایی که به رقبا لینک داده‌اند را پیدا کنید. در ابزار Ahrefs وارد بخش SiteExplorer شده و آدرس سایت رقیب را وارد نمایید. سپس در ستون سمت چپ بر روی Backlinks کلیک کنید. با اینکار وارد صفحه‌ای خواهید شد که در آن لینک رقبا به طور کامل آورده شده است. حتی امکان طبقه‌بندی آن‌ها بر اساس فالو، نوفالو بودن و... نیز وجود دارد.
  • بعد از پیدا کردن بک لینک‌ها، لینک‌های معتبر، قوی و مرتبط با حوزه کاری خود را جدا کنید. سپس از طریق ارسال ایمیل، تماس صوتی یا ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی با صاحب سایت ارتباط برقرار کرده و از او بخواهید به سایت شما لینک دهد.
  • اگر در ابزار Moz به بخش Link Intersect مراجعه کنید، سایت‌هایی را مشاهده خواهید کرد که به رقبایتان لینک داده‌اند ولی شما از آن‌ها لینکی دریافت نکرده‌اید.

استراتژی Linkbait

یکی از بهترین تکنیک‌های لینک سازی خارجی استفاده از استراتژی Linkbait یا همان طعمه لینک است. لینک طعمه به محتواهای با کیفیتی گفته می‌شود که با هدف جذب بک لینک از سایر سایت‌ها به وجود می‌آید. این محتوا می‌تواند به صورت پست وبلاگ، اینفوگرافیک، ویدیو، محتوای چالشی، راهنماها، دستورالعمل‌ها و آزمون‌ها باشد.

در واقع می‌توان گفت Linkbait 3 هدف اصلی دارد که عبارتند از:

  • افزایش مدت زمان حضور کاربران در سایت
  • اشتراک گذاری محتوا در سایت یا شبکه‌های اجتماعی
  • به دست آوردن بک لینک

اولین قدم در این استراتژی، تولید محتوای با کیفیت و هدفمند است. یعنی محتوایی تولید کنید که به سوالات کاربران پاسخ دهد. همچنین توصیه می‌کنیم به سراغ موضوعات جدید و به روز بروید؛ موضوعاتی که تاکنون درباره آن‌ها محتوای مناسبی تولید نشده است. با اینکار احتمال دارد بسیاری از سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی، محتوای شما را به اشتراک بگذارند و از این طریق بک لینک به دست آورید.

بهتر است بدانید هیچ فرمول خاصی برای ایجاد محتوای عالی وجود ندارد. چرا که احتمال دارد ساعت‌ها برای تولید محتوا وقت بگذارید ولی هیچ لینکی دریافت نکند.

لینک پادکست

یکی از موثرترین تکنیک‌های لینک سازی خارجی استفاده از پادکست است. امروزه پادکست طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد و کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. اما سوال اینجاست، چطور لینک سایت را در پادکست قرار دهیم؟ آیا اینکار امکان‌پذیر است؟

برای دریافت بک لینک از طریق پادکست دو راه پیش روی خود دارید:

  • در رابطه با کسب و کار خود پادکست درست کرده و اطلاعات مفیدی را به کاربران ارائه دهید. با اینکار برندتان بر سر زبان‌ها می‌افتد و بسیاری از افراد با شما آشنا می‌شوند. اما بهترین راهکار، مصاحبه با سایر افراد است. چرا که در این حالت می‌توانید از فرد مصاحبه شونده بخواهید لینک شما را در صفحه خود قرار دهد.
  • اما اگر به دنبال راه ساده برای ایجاد لینک پادکست هستید، در سایر پادکست‌ها به‌عنوان مهمان حضور پیدا کنید. برای اینکار باید با افرادی که پادکست درست می‌کنند، ارتباط بگیرید. اگر تخصص و مهارت کافی در حوزه کاری خود را داشته باشید، از شما استقبال خواهند کرد. معمولا بعد از انتشار پادکست لینک شما را در سایت قرار می‌دهند.

استفاده از تبلیغات برای لینک سازی خارجی

از دیگر تکنیک‌های لینک سازی خارجی، تبلیغات آنلاین است. در اکثر مواقع حتی اگر عالی‌ترین محتوا را نیز تولید کنید، احتمال دارد کسی به آن لینک ندهد. در این شرایط، بهترین گزینه تبلیغ محتوا و گرفتن بک لینک است. برای اینکار لیستی از سایت‌هایی که مقالات مختلف را جمع‌آوری می‌کنند، پیدا کرده و بهترین مقالات خود را برای آن‌ها ارسال کنید.

از آنجایی که این سایت‌ها دائما به دنبال محتوای عالی هستند، از محتوای شما استقبال خواهند کرد. البته این احتمال هم وجود دارد که در قبال دریافت هزینه، مقاله را منتشر کنند.

بهترین راه برای انتشار مقاله در یک سایت، خرید رپرتاژ آگهی است. در این روش، محتوای خود را به یکی از سایت‌های خبری ارسال می‌کنید تا آن را در سایت منتشر کنند.

در رپرتاژ آگهی یک محتوای منحصر به فرد و متناسب با حوزه کاری خود آماده کرده و کلماتی که قصد لینک‌دار کردن آن‌ها را دارید، مشخص می‌کنید. با اینکار، هم شما لینک مورد نظر را دریافت می‌کنید و هم سایت منتشر کننده، یک محتوای عالی به دست می‌آورد.

استفاده از اینفوگرافیک و سایر رسانه‌های تصویری

اینفوگرافیک‌ها و سایر رسانه‌های تصویری مثل ویدیو، در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، پینترست، لینکدین و توییتر (ایکس) خیلی راحت به اشتراک گذاشته می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال راهی برای برندسازی و به دست آوردن بک لینک هستید، ایجاد اینفوگرافیک و ویدیوهای خاص را در اولویت بگذارید. در حالت کلی اینفوگرافیک دو مزیت بسیار مهم دارد که عبارتند از:

  • خواندن و درک آن‌ها بسیار راحت است.
  • برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌ها بسیار مناسب هستند.

در نهایت باید لینک سایت خود را در تصویر قرار داده و آن را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید. همچنین می‌توانید آن را به‌عنوان یک پست مهمان نیز ارائه دهید.

افزایش ترافیک سایت

اشتراک گذاری مطالب در سایت‌های مرتبط

بسیاری از افراد محتوای خود را فقط در سایت منتشر می‌کنند. اما برای دریافت بازخورد بیشتر و به دست آوردن بک لینک، بهتر است محتوا را در سایت‌های دیگر نیز به اشتراک بگذارید. اما سوال اینجاست، کدام سایت‌ها را انتخاب کنیم؟ سایت مورد نظر چه ویژگی داشته باشد؟

  • سایتی که محتوا را در آن به اشتراک می‌گذارید باید محتوای مرتبط با سایت شما داشته باشد.
  • علاوه بر مرتبط بودن، باید اعتبار دامنه سایت یا همان DA نیز بالا باشد. اعتبار دامنه هر چقدر بالا باشد، ارزش لینکی که دریافت کرده‌اید بیشتر است. البته درباره این مساله نمی‌توان با قطعیت نظر داد، چرا که برخی از سایت‌ها، دامین آتوریتی خود را با روش‌های کاذب افزایش داده‌اند.

بعد از پیدا کردن سایت‌های مربوطه، با آن‌ها مذاکره کرده و مطالب خود را به اشتراک بگذارید.

بازیابی لینک

بعد از ایجاد لینک با کمک تکنیک‌های لینک سازی خارجی 2023، قدم بعدی نظارت بر آن‌ها است. چرا که احتمال دارد لینکی که با زحمت فراوان به دست آورده‌اید را از دست دهید. بنابراین همواره با کمک ابزارهای بررسی بک لینک، سایت خود را بررسی کرده و ببینید وضعیت بک لینک‌ها به چه صورت است.

همچنین هنگامی که از طریق پست مهمان یا سایر روش‌ها لینک به دست می‌آورید، هیچ تضمینی برای دوام آن وجود ندارد.

Disavow کردن بک لینک‌ها

اگر به هر دلیلی خودتان یا سایر افراد، برای سایت لینک‌های اسپم و غیرطبیعی ایجاد کرده‌اند، بهترین راهکار استفاده از ابزار Disavow گوگل است. با قرار دادن لینک این سایت‌ها در Disavow Links، گوگل آن‌ها را نادیده می‌گیرد.

البته بهترین راهکار حذف این لینک‌ها است. اما اگر امکان حذف نداشتند، می‌توان با این ابزار آن‌ها را خنثی کرد.

جمع‌بندی

همانطور که متوجه شدید، روش‌های مختلفی برای لینک سازی خارجی وجود دارد و همه آن‌ها تاثیرگذار هستند. اما اینکه از کدام روش استفاده کنید، بستگی به بودجه و هدفتان دارد.

در این نوشته سعی کردیم شما را با بهترین تکنیک‌های لینک سازی خارجیآشنا کنیم. امیدواریم اطلاعات خوبی از این مقاله به دست آورده باشید. چنانچه غیر از موارد مطرح شده، تکنیک جدیدی را سراغ دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید
دنیای وب را با درک URL ها فتح کنید! راهنمای جامع درک و ساخت آدرس‌های وب، رمز و راز آدرس‌دهی در اینترنت را برای شما آشکار می‌کند.
برای پیروزی در دنیای پررقابت بازاریابی آنلاین، یادگیری سئو یک ضرورت برای همه کسب و کارها است. در این مقاله به آموزش ساده و گام به گام سئو می پردازیم.
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.