گوگل سندباکس چیست

احتمالا نام این تکنیک گوگل زمانی به گوش شما خورده که تازه وبسایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و به دنبال بالا بردن رتبه سایت خود در نتایج جستجوی گوگل هستید. برای آنکه خیال شما را راحت کنیم، بهتر است بدانید که گوگل هرگز چنین ادعایی را نپذیرفته، اما سئوکاران در سرتاسر دنیا معتقدند گوگل سندباکس وجود دارد. در حال حاضر تنها منبع موجود، تجربه سئوکارانی است که توانسته‌اند رتبه سایت‌ها را در گوگل ارتقا دهند. با سئو ۲۴ همراه باشید تا با گوگل سندباکس بیشتر آشنا شوید.

Google Sandbox effect چه می کند؟

نام گوگل سندباکس از سطل‌های شنی کودکان گرفته شده که در کنار ساحل، با آن‌ها بازی می‌کنند. علت این نام گذاری این است که سایت‌های تازه ایجاد شده که مانند کودکان خردسال هستند، هدف این ترفند گوگل قرار می‌گیرند. هدف اصلی گوگل از راه‌اندازی چنین سرویسی، جلوگیری از پیشرفت سریع سایت‌های اسپم در نتایج جستجو بوده‌است. سندباکس ابتکار گوگل است تا سایت‌های ضعیف و اسپم که قصد دارند با نقض قوانین گوگل رتبه خود را ارتقا دهند، نتوانند رتبه بالایی کسب کنند. گوگل سایت‌های تازه احداث شده را قبل از ایندکس شدن در پایگاه داده خود قرار می‌دهد و از نظر کیفی آن‌ها را بررسی می‌کند. مدت زمان سندباکس شدن سایت را برخی سئوکاران حدود ۶-۹ ماه و برخی دیگر حدود ۱ تا ۴ ماه تخمین زده‌اند. در این مدت زمان، سایت‌های تازه ایجاد شده با کلمات کلیدی کم رقابت، در جستجوها ظاهر می‌شوند، اما در کلمات کلیدی پر رقابت، سایت‌هایی نمایش داده می‌شوند که از نظر تجربه کاربری امتیاز بالایی گرفته‌اند. 

خروج از گوگل سندباکس

زمانی که سایت‌ها بتوانند به گوگل اثبات کنند که خطایی در ساختار داخلی آن‌ها وجود ندارد، از Google sandbox خارج می‌شوند. با این کار، اکثر سایت‌های تازه احداث شده، باید اقدامات زیر را انجام دهند تا بتوانند رتبه خودشان را در گوگل ارتقا دهند. از یاد مبرید که وقتی سایت شما از سندباکس خارج می‌شود، دیگر هرگز به وارد آن نمی‌شود.

1.        با عبارت Site:www.yourdomain.com سایت خود را چک کنید. شاید اصلا سندباکس نشده باشید و سایت شما مشکل دیگری داشته باشد.

2.        لینک بیلدینگ‌های سئو کلاه سیاه را به هیچ عنوان استفاده نکنید.

3.        نقشه سایت خود را در گوگل وبمستر تولز ثبت کنید.

4.        محتوای سایت خود را بر اساس اصول سئو، بهینه کنید.

5.        نام لینک صفحات را تغییر دهید و در آدرس صفحات، از کلمات کلیدی استفاده کنید. 

6.        از هاست و دامنه معتبر استفاده کنید.

7.        لینک های بد و خراب را از سایت خود حذف کنید.

تاریخچه گوگل سندباکس 

چه شد که اولین بار سئوکاران به ترفند گوگل برای عدم رتبه‌بندی وب سایت‌های تازه راه‌اندازی شده شک کردند؟ ماجرا به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد که وبمسترها و متخصصان سئو، سایت‌های تازه‌ای احداث کردند و علی‌رغم کارکردن بر روی سئو سایت، متوجه شدند گوگل آن‌ها را رتبه بندی نکرده‌است. آن‌ها متوجه شدند گوگل مطالب سایت‌های جدید را ایندکس کرده، اما حتی استفاده از کلمات کلیدی کم‌رقابت هم باعث نشده که رتبه آن‌ها در گوگل بالا برود. موضوع دیگری که تردید آن‌ها را بیشتر کرد، این بود که متوجه شدند در سایر موتورهای جستجو یعنی یاهو و بینگ، رتبه خوبی کسب کرده‌اند. اینجا بود که تئوری «سندباکس» یا همان سطل شنی (جعبه شنی) ایجاد شد. 

رند فیشکین، موسس و بنیان‌گذار سایت MOZ معتقد بود که سایت SEOmoz علی‌رغم داشتن بک لینک‌های قوی، بعد از احداث به مدت ۹ماه پنالتی شده بود. اینجا بود که سایر صاحبان وب سایت‌ها و سئوکاران تجربیات مشابهی را به اشتراک گذاشتند و وجود این تکنیک گوگل، به طور غیررسمی تایید شد. 

گوگل سندباکس

ماه عسل گوگل (google honeymoon) چه ربطی به Google Sandbox دارد؟ 

سندباکس مربوط به زمانی است که شما تازه سایتتان را راه‌اندازی کرده‌اید. Sandbox effect مانند دوران نوزادی است و همه سایت‌ها باید آن را سپری کنند؛ اما ماه عسل گوگل مربوط به زمانی است که مطلب جدیدی با کلمات کلیدی جدید منتشر می‌کنید. گوگل برای ارزیابی کیفیت مطلب و سایت شما، شما را در نتایج جستجو در رتبه بالا قرار می‌دهد. سپس در پایان دوره‌ای که ماه عسل گوگل نامیده می‌شود و بین دو روز تا دو هفته متغیر است، رتبه نهایی سایت شما را تعیین می‌کند. بنابراین دلیلی برای ترس از سندباکس شدن نداشته باشید و در این دوران، نرمال رفتار کنید و دور تکنیک های سئو کلاه سیاه را خط بکشید.

چرا تئوری گوگل سندباکس در سئو اهمیت دارد؟

 صاحب هر سایت یا کسب و کاری که باشید و تازگی سایت خود را راه‌ انداخته باشید، باید بدانید که تا حدود ۴ ماه رتبه شما پیشرفت چندانی نخواهد کرد؛ بنابراین سئوکارانی که به شما قول می‌دهند در عرض یک ماه سئو سایتتان را متحول می‌کنند و رتبه شما را بهبود می‌بخشند، قابل اعتماد نیستند. این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا شما می‌توانید از این دوره استفاده کنید تا محتوای سایت خود را بهبود ببخشید و بر روی کلمات کلیدی کم رقابت کار کنید تا گوگل کیفیت سایت شما را مطلوب ارزیابی کند. با این حساب، به محض اتمام دوره سندباکس، سایت شما پتانسیل آن را دارد که از نظر سئو رتبه بالایی کسب کند.

۵ راهکار برای کم کردن Sandbox effect

تولید محتوا سئو محور: بهتر است برنامه منظمی برای تولید مطالب متناسب با کلمات کلیدی مختص کسب و کارتان داشته باشید. بعضی سئوکاران احتمال می‌دهند میزان تکرار کلمات کلیدی سایت شما کم است و به همین خاطر در نتایج جستجو نمایش داده نمی‌شوید.
افزایش ترافیک سایت: با تولید محتوای مرتبط، می‌توانید کاربران را به سایت خود هدایت کنید تا هم ترافیک سایت شما زیاد شود، هم بازدید مطالب شما بالا برود. بدین ترتیب امتیاز سایت شما از نظر گوگل زیاد می‌شود.
دامنه‌های معتبر باسابقه بخرید: با خرید دامنه‌های معتبر می‌توانید از پنالتی موقت سایت خود در سندباکس جلوگیری کنید. می‌توانید دامنه‌هایی را بخرید که دوران پنالتی موقت خود را سپری کرده‌اند.
لینک سازی کنید: لینک سازی را به عنوان یک اصل سئو به صورت مداوم انجام دهید و از سایت‌های غیرمعتبر، لینک نگیرید. در صورتی که سایت‌های غیرمعتبر اسپم به شما لینک داده‌اند، از آن‌ها بخواهید لینک به سایت شما را بردارند.
از شبکه های اجتماعی استفاده کنید: باز کردن حسابی برای سایتتان در گوگل پلاس، لینکدین، یوتیوب و... که مرتبط با کسب و کار شماست، محتوای شما را محبوب می‌کند و ترافیک سایتتان را بالا می‌برد.
امیدواریم با خواندن این مقاله نگرانی شما درباره Google Sandbox برطرف شده‌باشد. آنچه در سئو سایت و بالا رفتن رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل اهمیت دارد، به خاطر سپردن این نکته است که سندباکس، دورانی است که تمام سایت‌های تازه ایجاد شده، طی می‌کنند. بنابراین نباید به هیچ عنوان سراغ تکنیک های سئو کلاه سیاه بروید و باید با صبر و برنامه‌ریزی صحیح، به دنبال رشد ارگانیک باشید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، با مشاوران و متخصصان سئو ۲۴ تماس بگیرید. 

همچنین بخوانید
با دیدن پیغام "خطای 404" دنیا به هم می‌ریزد؟ نگران نباشید! در این مقاله، به زبان ساده به شما می‌گوییم که خطای 404 چیست، چرا رخ می‌دهد و چگونه می‌توانید آن را رفع کنید.
سئو داخلی، اقداماتی برای بهینه‌سازی صفحات سایت برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است. در این صفحه از سئو24 مقالات آموزش سئو داخلی و شرح ضروری ترین فاکتورهای سئو آن پیج را بخوانید.
معرفی 10 ابزار کیورد ریسرچ کاربردی برای یافتن کلمات کلیدی مناسب برای هدایت ترافیک و فروش بیشتر به سایت شما. تحقیق کلمات کلیدی را شروع کنید!
سئو صفحه درباره ما متفاوت از سایر صفحات سایت است. برای بهتر نوشتن و بهینه سازی صفحه درباره ما، نکات و نمونه های صفحه درباره ما را در seo24 بخوانید.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.