ابزارهای سئو رایگان و پولی

در دنیای بازاریابی دیجیتال، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، یکی از موارد حیاتی برای رسیدن به نتایج بهتر در جستجوهای کاربران است. برای این منظور، ابزارهای سئو و بهینه‌سازی سایت در دسترس هستند.

به کمک این ابزارهای سئو، می‌توانید به درک درستی از عملکرد وب‌سایت خود برسید و بفهمید که وب‌سایت شما چه مشکلاتی دارد یا در کدام بخش‌ها به خوبی عمل کرده است. در این مطلب، ابزارهای مفید و کاربردی سئو به شما معرفی خواهد شد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، به بهترین نتایج دست یابید.

بهترین ابزارهای سئو

ابزار سئو چیست؟

ابزارهای سئو نرم‌افزار یا وب‌سایت‌های آنلاینی هستند که برای کمک به صاحبان وب‌سایت و بازاریابان دیجیتال، طراحی شده‌اند. این ابزارها به صاحبان وب‌سایت این امکان را می‌دهند تا وب‌سایت خود را برای رتبه‌بندی بهتر موتورهای جستجو، تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی کنند. یک ابزار بهینه ‌سازی سایت، طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی مانند موارد زیر را ارائه می‌دهد:

  • تحقیق کلمات کلیدی؛
  • تجزیه و تحلیل وب‌سایت؛
  • بهبود بازاریابی محتوا؛
  • تجزیه و تحلیل رقبا؛
  • افزایش نرخ تبدیل؛
  • لینک‌سازی؛
  • بهینه‌سازی محتوا؛
  • ردیابی رتبه‌بندی موتورهای جستجو.

ابزارهای سئو را می‌توان به دو نسخه رایگان و پولی طبقه‌بندی کرد که معمولا ابزارهای پولی می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در مورد عملکرد سئوی وب‌سایت ارائه دهند، به شناسایی بخش‌هایی که نیازمند بهبود هستند و به توسعه یک استراتژی سئو مؤثر کمک کنند. استفاده از این ابزارها می‌تواند در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی کند، حضور وب‌سایت در صفحه نتایج و رتبه کلمات کلیدی را بهبود بخشد و در نهایت ترافیک و درآمد بیشتری را برای یک وب‌سایت به ارمغان بیاورد.

چرا به ابزارهای سئو نیاز داریم؟

استفاده از ابزارهای سئو برای صاحبان وب‌سایت، بازاریابان دیجیتال و متخصصان سئو، ضروری است تا حضور و عملکرد وب‌سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود دهند. به‌طورکلی استفاده از ابزارهای سئو در زمینه‌های زیر کاربرد دارند:

  • تجزیه و تحلیل ترافیک ورودی سایت و پیگیری رتبه وب‌سایت در کلمات کلیدی مختلف از جمله کلمات کلیدی long tail؛
  • شناسایی خطاهای وب‌سایت مانند صفحات 404 و مسائلی که بر رتبه وب‌سایت و تجربه کاربری تأثیر می‌گذارند.
  • انجام تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رتبه سایت در کلمات کلیدی؛
  • نظارت بر رقبا و شناسایی فرصت‌های جدید برای رشد؛
  • تجزیه و تحلیل بک لینک‌ها و بهینه‌سازی استراتژی‌های لینک‌سازی؛
  • تولید محتوای کاربرپسند و بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو؛
  • انجام ممیزی فنی سئو و بهینه‌سازی ساختار وب‌سایت؛
  • بهبود سرعت وب‌سایت و سازگاری با موبایل؛
  • شناسایی و رفع مشکلات محتواهای تکراری؛
  • برای به‌روز ماندن از آخرین روندهای سئو و به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل؛
  • بهینه‌سازی ریدایرکت صفحات؛
  • آنالیز و بهبود سئو داخلی، سئو فنی و سئو خارجی؛
  • بررسی وضعیت اسکیما صفحات؛

معرفی کاربردی ‌ترین ابزارهای سئو (رایگان و پولی)

برای بهبود وضعیت سئو سایت خود، نیاز است از ابزارهایی استفاده کنید که به شما در تحلیل وضعیت سایت کمک کنند. برای استفاده از بهترین ابزارهای سئو، باید با توجه به نیاز و بودجه خود، از ابزارهای مناسب استفاده کنید. همانطور که پیش‌تر هم به این نکته اشاره شد، این ابزارها در دو دسته رایگان و پولی، تقسیم‌بندی شده‌اند. بعضی از آن‌ها نیز، ترکیبی از این دو دسته هستند که برای دسترسی به امکانات بیشتر نیاز به پرداخت هزینه دارند. در ادامه به معرفی ابزارهای سئو که می‌توانید برای آنالیز سئو سایت خود از آن‌ها استفاده کنید، می‌پردازیم.

1. ابزار قدرتمند گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل یک ابزار رایگان است که اطلاعات زیاد و مفیدی را در مورد عملکرد وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار که یکی از بهترین ابزارهای آنالیز سئو سایت به شمار می‌رود، به شما این امکان را می‌دهد که وضعیت سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنید، کلمات کلیدی که باعث جذب ترافیک به سایت شما می‌شوند را بیابید و هرگونه خطای مربوط به خزش سایت یا ایندکس آن را مشاهده کنید. علاوه بر این، گوگل سرچ کنسول اطلاعات مفیدی را مانند تعداد صفحاتی که ایندکس شده‌اند، صفحاتی که به آن‌ها لینک داده شده و هرگونه مشکل امنیتی که ممکن است بر سایت شما تأثیر بگذارد نیز به شما نمایش می‌دهد.

این ابزار برای متخصصان سئو بسیار مفید است؛ زیرا اطلاعات بسیار دقیق و مهمی را در مورد وضعیت یک وب‌سایت ارائه می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بر اساس داده‌های واقعی، تصمیماتی را برای بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجو اتخاذ کنند. به عنوان مثال، سرچ کنسول گوگل، اطلاعاتی در مورد میانگین نرخ کلیک برای صفحات یک سایت، میانگین رتبه در نتایج جستجو و تعداد کلیک‌ها و بازدیدهایی که یک صفحه دریافت کرده است را ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌توانند به متخصصان سئو کمک کنند تا صفحاتی که نیاز به بهبود دارند را یافته یا استراتژی‌های سئوی خود را بهبود ببخشند.

برای استفاده از سرچ کنسول گوگل، تنها باید وب‌سایت خود را توسط گوگل تأیید کنید. استفاده از این ابزار به دلیل رابط کاربری فوق‌العاده، بسیار ساده است و گوگل اطلاعات و پشتیبانی بسیار خوبی را برای کمک به کاربران از این ابزار ارائه می‌دهد. تمامی بخش‌های این ابزار کاملا رایگان هستند و نیازمند پرداخت هیچ هزینه‌ای نیستید.

Google Search Console

2. ابزار ایرانی و قدرتمند جت سئو

جت سئو یک ابزار ایرانی است که یکی از بهترین ابزارهای بررسی سئو سایت محسوب می‌شود، زیرا هم از نظر قیمت و هم دقت بالایی که برای سایت‌های ایرانی دارد، بهترین نتیجه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سرویس جت سئو تمام قابلیت‌هایی که برای بهینه‌سازی سئو سایت و تحلیل و بررسی آن نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار، از نظر امکانات، نسبت به نمونه‌های خارجی هیچ کم و کاستی ندارد. امکاناتی که این ابزار ایرانی در اختیار شما قرار می‌دهد شامل تحقیق کلمات کلیدی، بررسی رتبه در کلمات کلیدی، کلمات کلیدی هدف رقبا، تحلیل کیورد گپ، بررسی سختی کلمات کلیدی، بررسی چگالی کلمات کلیدی، بررسی خطای سئویی مقالات، پیشنهاد تعداد کلمات مناسب برای مقالات، پیشنهاد متادیسکریپشن، گزارش خطای لینک‌ها و صفحات و آنالیز لینک‌های داخلی و خارجی و... هستند. شما پس از ثبت نام در جت سئو می‌توانید به مدت 7 روز به تمامی بخش‌های این ابزار به صورت رایگان دسترسی داشته باشید.

همچنین افزونه کروم جت سئو به شما این امکان را می‌دهد تا گزارش کاملی از آنالیز و عملکرد وب‌سایت، وضعیت لینک‌ها و تغییرات رتبه در کلمات کلیدی را به راحتی و تنها در یک افزونه کروم مشاهده کنید. این ﺍﻓﺰﻭﻧﻪ شامل چهار بخش مختلف است که در سه بخش آن، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺻﻔﺤﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮐﻠﯽ ﺻﻔﺤﻪ (ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﺭﺳﯽ عناوین، ﻟﯿﻨﮏﻫﺎ، ﻣﺘﺎ ﺗﮓﻫﺎ ﻭ ...)، ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺻﻔﺤﻪ ﻭ ﺭﺗﺒﻪ ﮐﻠﻤﺎﺕ ﮐﻠﯿﺪﯼ ﺭﺍ ﻧﻤﺎﯾﺶ می‌دهد و ﺩﺭ ﺩﻭ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺕ ﺁﺏ ﻭ ﻫﻮﺍﯾﯽ ﮔﻮﮔﻞ (نشان دهنده میزان تغییر رتبه در کلمات کلیدی) ﻭ ﻟﯿﻨﮏﻫﺎﯼ ﻣﻔﯿﺪ ﺳﺎﯾﺖ ﺟﺖ ﺳﺌﻮ ﻗﺮﺍﺭ داده شده‌اند.

جت سئو

3. ابزار مجستیک سئو

Majestic SEO یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سئو برای آنالیز بک لینک وب‌سایت است که اطلاعات ارزشمندی را در مورد بک لینک‌هایی که به وب‌سایت شما و رقبایتان اشاره می‌کنند، در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از امکانات مفید Majestic SEO عبارت‌اند از:

  • آنالیز بک لینک: یکی از قابلیت‌های Majestic SEO ارائه گزارش جامعی از وضعیت بک لینک‌های یک سایت است. این گزارش شامل تعداد و کیفیت بک لینک‌هاست که برای تدوین و بهبود استراتژی لینک‌سازی خارجی، بسیار می‌تواند به شما کمک کند.
  • جریان اعتماد (Trust Flow) و جریان استناد (Citation Flow): این ابزار از دو شاخص اختصاصی، Trust Flow و Citation Flow، برای ارزیابی کیفیت بک لینک‌های یک وب‌سایت استفاده می‌کند. Trust Flow معیاری برای سنجش کیفیت بک لینک‌های سایت است و Citation Flow نیز شاخصی در مورد کمیت لینک‌ها است.
  • کاوشگر سایت: کاوشگر سایت Majestic SEO اطلاعاتی مانند انواع وب‌سایت‌هایی که به سایت شما لینک می‌دهند، انکر تکست استفاده شده در لینک‌ها و صفحاتی از سایت که بیشترین لینک را دارند، ارائه می‌دهد.
  • بررسی گروهی بک لینک‌ها: این ابزار به کاربران این امکان را می‌دهد که بک لینک‌های چندین وب‌سایت را به‌طور هم‌زمان بررسی و مقایسه کنند.

Majestic Seo

4. ابزار قدرتمند ahrefs

Ahrefs یکی از بهترین ابزارهای آنالیز سئو سایت است که اطلاعات زیادی در مورد وب‌سایت شما و رقبایتان در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از ویژگی‌های Ahrefs عبارت‌اند از:

  • تحلیل بک لینکAhrefs تجزیه و تحلیل کاملی از بک لینک‌های یک وب‌سایت ارائه می‌دهد، شامل اطلاعاتی در مورد تعداد لینک‌ها، کیفیت لینک‌ها و انواع وب‌سایت‌هایی که به سایت مقصد لینک می‌دهند. این اطلاعات برای درک ساختار بک لینک‌های یک وب‌سایت و شناسایی فرصت‌های لینک‌سازی بسیار مفید است.
  • تحقیق کلمات کلیدی: Ahrefs ابزارهای زیادی در حوزه کیورد ریسرچ از جمله جستجوگر کلمات کلیدی، پیشنهاد کلمات کلیدی و ردیابی رتبه سایت در کلمات کلیدی را ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند، کلمات کلیدی مناسب را شناسایی و سختی رقابت و میزان جستجو را برای هرکدام از آن‌ها مشاهده کنید.
  • کاوشگر سایت: کاوشگر سایت Ahrefs اطلاعات مفیدی مانند کلمات کلیدی وب‌سایت، صفحات پرترافیک سایت و رتبه رقبا در آن کلمات کلیدی را ارائه می‌دهد.
  • آنالیز محتوای سایت: Ahrefs اطلاعاتی را در مورد وضعیت محتوای وب‌سایت از جمله اطلاعات مربوط به صفحات با عملکرد خوب، انواع محتوایی که ترافیک جذب می‌کنند و کلمات کلیدی مرتبط با آن صفحات، ارائه می‌دهد.
  • بررسی رتبه: ابزار بررسی رتبه Ahrefs به صاحبان وب‌سایت اجازه می‌دهد تا رتبه وب‌سایت خود و رقبای خود را برای کلمات کلیدی خاص در طول زمان، پیگیری کنند.

Ahrefs

5. ابزار کامل و حرفه ای سمراش

SEMrush یکی از ابزارهای قدرتمند و جامع بازاریابی دیجیتال است که کسب‌وکارها و بازاریاب‌های دیجیتال را در بهبود عملکرد سئو سایت، یاری می‌دهد. این ابزار جامع، مجموعه‌ای از ابزارها و ویژگی‌های حرفه‌ای را برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی (PPC) و بازاریابی محتوا ارائه می‌کند.

یکی از ویژگی‌های برجسته SEMrush، جعبه ابزار سئوی آن است که تحلیلی عمیق از رتبه‌بندی و عملکرد وب‌سایت در موتورهای جستجو را فراهم می‌کند. با SEMrush، شما می‌توانید تحقیقات کلمات کلیدی خود را انجام داده، رتبه‌بندی خود را برای کلمات کلیدی خاص پیگیری کرده و رقبای خود را شناسایی و آنالیز کنید. علاوه بر این، اطلاعات مفیدی در مورد بک لینک‌های سایتتان و مسائل فنی سئو مانند لینک‌های شکسته، محتوای تکراری و سرعت سایت را نیز ارائه می‌دهد.

همچنین، SEMrush به کسب‌وکارها، ابزارهای تبلیغات کلیکی (PPC) را ارائه می‌دهد که کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی خود را مدیریت و عملکرد آن‌ها را نظارت کنید. برای بازاریابی محتوا نیز، SEMrush مجموعه‌ای از ابزارهای حرفه‌ای را فراهم می‌کند و برای کسب‌وکارها این امکان را فراهم می‌سازد تا استراتژی‌های بازاریابی محتوای خود را برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

SEMrush

 6. ابزار تحلیلگر اسکریمینگ فراگ

Screaming Frog یک کراولر وب‌سایت است که اطلاعات دقیقی در مورد محتوا و ساختار یک وب‌سایت ارائه می‌دهد. برخی از ویژگی‌های Screaming Frog عبارت‌اند از:

  • خزش وب‌سایت: این ابزار می‌تواند صفحات وب‌سایت شما را کراول کند و گزارش جامعی از ساختار و محتوای سایت ارائه دهد. این گزارش، شامل اطلاعات مفیدی در مورد آدرس و عنوان صفحات، توضیحات متا، هدینگ‌ها و تصاویر موجود در سایت است.
  • ممیزی سئو: این ابزار یک ممیزی جامع سئو، از جمله مسائل فنی سئو مانند لینک‌های شکسته و محتوای تکراری ارائه می‌دهد. به کمک این اطلاعات می‌توانید مسائلی را که ممکن است روی رتبه‌بندی سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر منفی داشته باشند، شناسایی و برطرف کنید.
  • تحلیل ریدایرکت‌ها: Screaming Frog می‌تواند ریدایرکت‌ها را در یک وب‌سایت بررسی کند و هر مشکلی را که ممکن است در این موارد وجود داشته باشد، به شما اعلام می‌کند.
  • ادغام با ابزارهای دیگر: Screaming Frog می‌تواند با سایر ابزارهای سئو، از جمله گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل ادغام شود و از داده‌های آن‌ها نیز استفاده کند تا گزارش دقیق‌تر و کامل‌تری از عملکرد سایت شما در موتورهای جستجو ارائه دهد.

 screaming frog

7. ابزار site auditor

Site Auditor، یکی از ابزارهای سئو و بسیار مفید در تحلیل وب‌سایت است که علاوه بر ارائه یک گزارش جامع از محتوا و ساختار و عناصر فنی سایت، توصیه‌هایی درباره بهینه‌سازی سایت در بخش‌های مختلف نیز ارائه می‌دهد. با استفاده از Site Auditor، می‌توانید به تجزیه و تحلیل کاملی از وب‌سایت خود بپردازید و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنید. این ابزار به صورت یک کراولر عمل می‌کند و اطلاعاتی مانند عنوان صفحه، متا دیسکریپشن، تگ‌های هدر، وضعیت کلمات کلیدی، نقشه سایت، فایل robots.txt و سایر جزئیات فنی را تحلیل می‌کند.

Site Auditor، یک گزارش کامل از عملکرد سئوی وب‌سایت ارائه می‌دهد که شامل امتیاز هر صفحه و امتیاز کلی وب‌سایت است. این گزارش شامل توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت وب‌سایت و رتبه آن است، مانند شناسایی و اصلاح لینک‌های شکسته، بهینه‌سازی عناوین و توضیحات صفحه و بهینه‌سازی کلمات کلیدی.

یکی دیگر از بخش‌هایی که توسط Site Auditor بررسی می‌شود، وضعیت بک لینک‌های سایت است. این ابزار، اطلاعات مفیدی درباره بک لینک‌های وب‌سایت شما و رقبایتان ارائه می‌دهد. در گزارش این بخش می‌توانید مشاهده کنید که رقبای شما از چه وب‌سایت‌هایی لینک دریافت می‌کنند و در نتایج جستجو چگونه عمل می‌کنند. از این اطلاعات می‌توانید برای تدوین استراتژی لینک‌سازی و بهینه‌سازی محتوا استفاده کنید.

Site Auditor

جمع بندی: ابزارهای سئو

در این مطلب به معرفی برخی از ابزارهای کاربردی‌ سئو (رایگان و پولی)، پرداختیم و ویژگی‌ها و امکانات که هرکدام را توضیح دادیم. شما می‌توانید با استفاده و کمک این ابزارها، درک درستی از عملکرد وب‌سایت خود دریافت کنید و مشکلات و نقاط ضعف یا نقاط قوت هر کدام از بخش‌های وبسات را متوجه شوید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

همچنین بخوانید
برای پیروزی در دنیای پررقابت بازاریابی آنلاین، یادگیری سئو یک ضرورت برای همه کسب و کارها است. در این مقاله به آموزش ساده و گام به گام سئو می پردازیم.
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
با تکنیک های برتر SEO 2023 در سئو24 آشنا شوید و آن را در استراتژی سئو قرار دهید و ترافیک وب سایت را به حداکثر برسانید:E-E-A-T، محتوای مفید و اعتبار نویسنده.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.