گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس هر دو ابزار با ارزشی برای بازاریابی دیجیتال محسوب میشوند؛ از این نظر که هر دو گزارشهای ارزشمندی همراه با جزئیات در مورد نحوه عملکرد کمپینها و برگشت سرمایه (ROI) در اختیار دیجیتال مارکترها و صاحبان مشاغل قرار میدهند. اما سؤال اینجاست که اصلاً چرا باید گوگل ادز را به گوگل آنالیتیکس وصل کنیم؟
چرا باید گوگل ادز را به گوگل آنالیتیکس وصل کنیم؟
اجازه دهید اینطور برایتان توضیح دهیم؛ کسانی که این دو پلتفرم را به هم وصل کردهاند شاهد بهبود قابل توجهی در گزارشها بودند. در واقع وقتی شما گوگل ادز را به گوگل آنالیتیکس وصل کنید گزارشهای کاملتری دریافت خواهید کرد که در نتیجه آن میتوانید تبلیغاتی با هدفگیری دقیقتر اجرا کنید. تبلیغاتی که دقیقاً مشتریانی را هدف میگیرند که به دنبال یک محصول یا خدمات خاص میگردند. به این ترتیب بازدهی تبلیغاتتان افزایش خواهد یافت.
به عبارت سادهتر، بدون وصل کردن این دو پلتفرم به هم، قیف خریدتان ناقص خواهد ماند؛ یعنی نمیتوانید عملکرد گوگل ادز را با سایر کانالهای بازاریابی مقایسه کنید یا ببینید تبلیغاتتان چطور منجر به درآمدزایی میشوند. اما با وصل کردن این دو به هم میتوانید چرخه کامل مشتریان را مشاهده کنید؛ از نحوه برخوردشان با تبلیغ شما تا زمانی که هدف مورد نظر شما را انجام میدهند (مثل خرید کردن، مطالعه محتوا، ثبت نام در سایت و غیره).
با اتصال گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس به هم مزایای زیر برایتان حاصل میشود:
- دادههای مربوط به تبلیغ و عملکرد سایت که در گزارش گوگل ادز نمایش داده میشد را در آنالیتیکس ببینید.
- تراکنشهای مالی و اهدافی را که در گوگل آنالیتیکس مشخص کردهاید به اکانت گوگل ادز منتقل کنید.
- نرخ تبدیل بر اساس دستگاه کاربران را به اکانت گوگل ادز خود انتقال دهید.
- معیارهایی را که در آنالیتیکس میبینید – مثل نرخ خروج، زمان ماندگاری و زمان ماندگاری در صفحه – را به اکانت گوگل ادزتان منتقل کنید.
- بازاریابی با گوگل ادزتان را به وسیله اطلاعات بازاریابی داینامیک و آنالیتیکس بهبود ببخشید.
- در بخش گزارشهای قیف خرید چند کانالی (multi-channel funnels reports) آنالیتیکس دادههای بیشتری دریافت کنید.
اگر تاکنون از گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس استفاده میکردید ولی هنوز این دو را به هم وصل نکردهاید پس باید بدانید اطلاعات ارزشمندی را از دست دادهاید. اما هنوز دیر نشده، همین الآن دست به کار شوید و با این آموزش، این دو پلتفرم را به هم وصل کنید و از مزایای آن برای تبلیغاتتان بهره ببرید.
نحوه وصل کردن گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس
پیش از شروع آموزش توجه داشته باشید که فقط اکانتهای فعال گوگل ادز میتوانند به آنالیتیکس متصل شوند. در ضمن باید حتماً اکانت گوگل شما به بخش مدیریت آنالیتیکس دسترسی داشته و اجازه ویرایش داشته باشید.
اکنون برای وصل کردن گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:
- وارد اکانت گوگل آنالیتیکس خود شوید. همچنین میتوانید از اکانت گوگل ادزتان، آنالیتیکس را باز کنید. برای این منظور بر روی آیکون Tools & Settings کلیک و سپس Google Analytics را انتخاب کنید. اکنون ادامه مراحل را دنبال کنید.
- بر روی admin کلیک کنید و وارد بخش property you want to link شوید.
- در ستون property بر روی گزینه google ads linking کلیک کنید.
- روی + new link group کلیک کنید.
- اکنون اکانتهای گوگل ادزتان نمایش داده میشود. اکانتهای مرتبط با این اکانت آنالیتیکس خود را انتخاب و سپس بر روی ادامه یا continue کلیک کنید. اگر یک اکانت اصلی برای گوگل ادز داشته باشید با انتخاب آن اکانت تمام اکانتهای فرعی زیرمجموعه آن را هم انتخاب می¬کند. اگر قصد دارید فقط بعضی از اکانتهای فرعی را وصل کنید، میتوانید اکانت اصلی را باز کنید تا زیرمجموعه را ببینید و اکانتهای مورد نظرتان را از میان آنها انتخاب کنید.
- برای گروهی که انتخاب کردهاید یک عنوان بنویسید.
- برای هر کدام از اکانتهای گوگل ادز که قصد دارید دادههای آن را در این اکانت آنالیتیکس مشاهده کنید، گزینه اتصال یا linking را روشن کنید. اکنون اکانت گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس شما به هم وصل شدهاند. اگر از قابلیت تگ خودکار استفاده کنید، آنالیتیکس به طور خودکار دادههای گوگل ادز را در کنار اطلاعات مربوط به کلیکهای مشتریان قرار میدهد. برای فعال کردن auto-tagging به بخش advanced setting بروید و تیک leave my auto-tagging settings as they are را بردارید. توجه داشته باشید که بعد از لینک کردن اکانتهای گوگل ادز و آنالیتیکس به هم، تمام افرادی که به اکانت گوگل ادزتان دسترسی داشتند اکنون میتوانند اطلاعات وارد شده از آنالیتیکس را نیز مشاهده کنند. عکس قضیه نیز صادق است؛ یعنی افرادی که به اکانت گوگل آنالیتیکس شما دسترسی داشته باشند میتوانند اطلاعات ورودی از گوگل ادز را ببینند.
ویرایش اکانتهای لینک شده
بعد از اینکه اکانتهای مورد نظرتان را به آنالیتیکس وصل کردید میتوانید هر زمان که نظرتان عوض شد بعضی از آنها را از حالت اتصال خارج کرده یا اکانت جدیدی به آن اضافه کنید. حتی میتوانید نام گروه را نیز تغییر دهید.
برای ویرایش یک گروه مراحل زیر را دنبال کنید:
- وارد اکانت گوگل آنالیتیکس خود شوید.
- روی admin کلیک کنید و به بخش property whose Google Ads linking you want to edit بروید.
- در ستون Property بر روی Google Ads Linking کلیک کنید.
- یک جدول مقابل خود مشاهده خواهید کرد. بر روی گروهی که قصد ویرایش آن را دارید کلیک کنید.
- برای اضافه یا حذف کردن اکانتهای گوگل ادز از گروه، روی Edit در بخش Linked Google Ads accounts کلیک کرده و تیک کنار اکانتها را تغییر دهید.
- برای اضافه یا حذف کردن view های گوگل آنالیتیکس بر روی Edit در بخش Link configuration کلیک کنید. در اینجا میتوانید در صورت نیاز linking را نیز خاموش یا روشن کنید.
- تغییرات اعمال شده را save کنید.
اما گاهی ممکن است بخواهید کل اتصالات بین اکانتها را از بین ببرید؛ یعنی بخواهید همه اکانتهای گوگل ادز را از گروه پاک کنید. در این شرایط دستورالعمل زیر توصیه میشود:
جدا کردن اتصال اکانتهای گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس
وصل کردن اکانت گوگل آنالیتیکس به گوگل ادز زمانی که تبلیغات کلیکی برپا کنید اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیارتان خواهد گذاشت؛ اما اگر بخواهید همه اکانتهای گوگل ادز متصل شده به اکانت آنالیتیکستان را حذف کنید باید کل گروه را پاک کنید.
برای پاک کردن کل گروه:
- وارد اکانت آنالیتیکس خود شوید.
- روی گزینه admin کلیک کرده و سپس وارد بخش property you want to unlink شوید.
- در ستون property بر روی Google Ads Linking کلیک کنید.
- در جدولی که مشاهده میشود بر روی گروهی که قصد حذف آن را دارید کلیک کنید.
- Delete link group را کلیک کنید.
- در این قسمت یک پاپ-اپ باز میشود که برای حذف گروه تأییدیه میخواهد. باید مجدداً روی Delete کلیک کنید.
توجه داشته باشید که اگر تمام گروه را پاک کنید دیگر اطلاعات بین اکانتها رد و بدل نخواهد شد.
جمع بندی
همان طور که مشاهده کردید، با انجام چند گام ساده میتوانید بین اکانتهای گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس خود اتصال ایجاد کنید و به این ترتیب دادههای حاصل از این دو اکانت را در کنار هم مشاهده کرده و از آنها برای تحلیل درآمد حاصل از تبلیغات و نحوه رفتار کاربران در مقابل تبلیغاتتان استفاده کنید. به این ترتیب تبلیغات خود را در جهت جذب حداکثر مشتری و در نتیجه درآمد بهینه سازی کنید.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید