الگوریتم گوگل پنگوئن چیست و چه تاثیری در سئو دارد

 در این مقاله به بررسی الگوریتم گوگل پنگوئن از الگوریتم های تعیین کننده جایگاه سایت و صفحات در گوگل خواهیم پرداخت.گوگل یکسری الگوریتم برای مشخص کردن رتبه سایت ها در صفحه نتایج جستجو دارد. برخی از این الگوریتم ها بصورت مستقیم بر روی رتبه صفحات تاثیر می گذارند و برخی دیگر تاثیر غیر مستقیم بر رتبه سایت در گوگل دارند. الگوریتم گوگل پنگوئن جزء الگوریتم هایی است که بصورت مستقیم جایگاه صفحات در نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار میدهد.

گوگل در مقاله Penguin is now part of our core algorithm بطور رسمی اطلاعاتی در باره الگوریتم گوگل پنگوئن ارائه داده است و این مقاله برداشتی از اطلاعات این مقاله میباشد.

معمولا گوگل اطلاعات دقیقی از الگوریتم های خود نمیدهد. اما این سنت گاهی هم شکسته میشود. در این مقاله با اطلاعاتی از الگوریتم گوگل پنگوئن آشنا میشوید. که بصورت رسمی توسط گوگل تائید شده اند و میتوان بر اساس آن تصمیمات لازم را برای سئو سایت اتخاذ کرد.سال 2016 الگوریتم گوگل پنگوئن نسخه 4 خود را ارائه داد. شواهدی بر بروز رسانی هایی بر روی نسخه اولیه در حداقل دو مرحله در همان سال وجود دارد.Gary Illyes یکی از اعضای گوگل بروز رسانی الگوریتم گوگل را در این مقاله تائید کرده است.

گوگل پنگوئن جدید با نسخه های قبلی که مشناختیم تفاوت های زیادی کرده است. نکاتی که سئو کاران برای کار در کنار این الگوریتم باید بدانند عبارت است از:

الگوریتم گوگل پنگوئن

هسته جدید الگوریتم گوگل پنگوئن

 الگوریتم گوگل پنگوئن به الگوریتم پاندا بعنوان الگوریتم اصلی در رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو پیوست. این به آن معنی است که  200 عامل مختلف به الگوریتم های گوگل در تعیین جایگاه صفحات در نتایج جستجو اضافه گردیده است.

به عقیده سئو کاران (مدیر و نویسنده محتوا در سایت thesempost ) تبدیل گوگل پنگوئن به یکی از بخش های اصلی الگوریتم های تعیین رتبه جایگاه صفحات نسبت به زمانیکه این الگوریتم تنها بصورت یک فیلتر عمل می کرد تفاوت چندانی در نتایج جستجو ایجاد نمی کند.

همه کشورها و زبان ها با این الگوریتم درگیر خواهند بود

الگوریتم گوگل پنگوئن بر سایت های مختلف در همه کشورها و همه زبانها تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین هیچ تفاوتی نمی کند همه سئو کاران در همه دنیا به یک اندازه با این الگوریتم دست و پنجه نرم خواهند کرد.

عملکرد در زمان واقعی

عملکرد در زمان واقعی یا عملکرد در زمان حال یک ویژگی است که در آن الگوریتم یا برنامه به محض آنکه کاربر کاری را انجام میدهد به او پاسخ میدهد. الگوریتم گوگل پنگوئن از این پس به این صورت عمل می کند. این امر به دو معنی است. اول آنکه سایت های خطا کار با سرعت بیشتری جریمه میشوند. دوم آنکه اگر مشکلات سایت که منجر به جریمه شده اند را اصلاح کنیم سریعتر به جایگاه قبلی خود باز خواهیم گشت.

با این تغییر، داده های الگوریتم گوگل پنگوئن در زمان واقعی بروز رسانی میشوند. به این ترتیب تغییرات سریعتر به نمایش گذاشته میشود. معمولا زمان بسیار کمی بعد از آنکه صفحه توسط ربات های گوگل دوباره بررسی شد و یا دوباره ایندکس شد. الگوریتم گوگل پنگوئن نیز بروز رسانی میشود.

گوگل به سوال بررسی دوباره توسط ربات های گوگل و دوباره ایندکس شدن چگونه عمل میکند پاسخ داده است:

ما به اطلاعات وبمستر مراجعه کرده و کاهش لینک های اسپم را بررسی می کنیم. به این ترتیب با درخواست برای crawl یا index یک صفحه خاص بعد از بررسی کاهش لینک های اسپم در باره آن تصمیم نهایی اتخاذ میشود. به این ترتیب ما همگامیکه از  بررسی دوباره توسط ربات های گوگل و ایندکس شده دوباره صحبت می کنیم منظورمان اطلاعات وبمستر در باره یک صفحه از سایت است و نه یک سایت اسپم.

به این ترتیب هر زمان که درخواست بررسی دوباره صفحه را توسط گوگل بدهیم. رتبه آن با فاصله زمانی کمی تحت تاثیر قرار میگیرد. هنگام بررسی دوباره صفحه تمام لینک های دریافتی و اسپم بررسی شده و نسبت به آن پاسخ سریعی توسط گوگل به رتبه سایت داده خواهد شد.

نکته: با این تغییرات اثر  سئو منفی که طی آن از طریق سایت https://www.google.com/webmasters/tools/paidlinks سایت رقیب را از صفحه گوگل برای مدتی حذف می کردند. کمتر اثر گذار خواهد بود.

با توجه به اینکه مدیران سایت، هم میتوانند لینک های اسپم را حذف کنند، و هم با ابزار disavow از اثر گذاری لینک های اسپم در سایت هایی که نمیتوان لینک را از آن حذف کرد جلوگیری کنند. با پردازش در لحظه گوگل پنگوئن میتوان بلافاصله مشکلات سایت را حل و به صفحه گوگل بازگشت.

الگوریتم گوگل پنگوئن دیگر سایت را بصورت یک کل نگاه نمیکند بلکه آنرا بصورت جزئی بررسی میکند

این جمله گوگل را به معنی عدم تاثیر گذاری گوگل پنگوئن بر کل سایت و یا عدم تاثیر گذاری بر صفحه اصلی سایت ترجمه نکنید.

منظور گوگل از این جمله این است که تک تک صفحات سایت برای لینک های اسپم بررسی شده و طبق آن برای سایت تصمیمی گرفته میشود. در گذشته گوگل کل سایت را بررسی میکرد و برای رتبه آن تصمیم میگرفت. این تغییر به این معنی است که دیگر نمیتوان صفحه ای خاص از سایت را به تبلیغات اختصاص داد و با خیال آسوده از حفظ رتبه کلی سایت به فعالیت ادامه داد.

دیگر بروز رسانی برای گوگل پنگوئن منتشر نمیشود

عملکرد در زمان واقعی به معنی آن است که گوگل دیگر درباره بروز رسانی های این الگوریتم اطلاع رسانی نخواهد کرد.

تغییرات کوچک در الگوریتم نیز طبیعتا دیگر توسط گوگل اعلام نمی شود.

 گوگل همین سیاست را برای الگوریتم گوگل پاندا به اجرا گذاشته بود.

با این تغییرات میتوان چنین نتیجه گرفت که تا زمانیکه سایت توسط ربات های گوگل مجدد بررسی نشود تغییری در رتبه سایت رخ نمی دهد. حال باید تصمیم بگیریم که میخواهیم بعد از تغییراتی که ایجاد کرده ایم از گوگل بخواهیم که صفحه ما را بازبینی کند یا خیر؟

نکته : برای درخواست از گوگل برای بررسی سایت توسط ربات های گوگل در وب مستر باید دستور Fetch as google را اجرا کنید. اگر اینکار را انجام ندهید. باز هم گوگل طبق یک الگوی زمانبندی سایت و صفحات بروز شده را بررسی و رتبه سایت و صفحات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آخرین بررسی نوسانات پنگوئن چه زمانی بوده است؟

حدودا با انتشار نسخه 4 الگوریتم نوسانات زیادی در نتایج جستجو شاهد بوده ایم. اما برخی سایت های که دچار مشکل افت در این زمان شدند مشکلاتی غیر از الگوریتم پنگوئن داشتند.

گوگل در پاسخ به نحوه بررسی صحت عملکرد الگوریتم هایش در این مقاله چنین پاسخ داده است:

تمام الگوریتم ها در محیط آزمایشگاهی توسط quality raters بررسی شده و مشخص میشود که صحت عملکرد آنها تا چه حد میباشد.

آیا با عملکرد در زمان واقعی سایت ها ممکن است با نتایج منفی ناشی از الگوریتم پنگوئن مواجه شوند

با توجه به اینکه الگورتیم گوگل پنگوئن به یکی از الگوریتم های اصلی تعیین رتبه سایت ها تبدیل شده است. قطعا در صورتیکه سایتها از لینک اسپم استفاده کنند با جریمه سنگین این الگوریتم روبرو میشوند. اما سرعت بازگشت سایتهایی که مشکلات دریافت و یا واگذاری لینک اسپم را حل کرده اند بالا رفته است و سایت های اصلاح شده بلافاصله بعد از درخواست بازبینی سایت میتوانند مجددا به نتایج جستجو باز گردند.

برای سایت هایی که توسط الگوریتم گوگل پنگوئن مجازات شده اند چقدر زمان برای بازگشت لازم است

سایت هایی که از قبل با این الگوریتم مجازات شده اند. ممکن است ناچار شوند مدتی منتظر بمانند تا بتوانند از قابلیت های جدید این الگوریتم استفاده کنند.

اما  بطور کلی سایت هایی که با این الگوریتم جریمه میشوند باید لینک های مشکل دار و گاهی لینک های سالم خود را حذف کنند و سپس درخواست بازبینی سایت را بدهند. (در وب مستر دستور  Fetch را اجرا کنند) اگر تمام لینک های معیوب حذف شده باشد مدیران سایت بلافاصله تغییرات را خواهند دید.

اگر بعد از اصلاح لینک های اسپم و درخواست بازبینی رتبه سایت اصلاح نشد چه باید کرد

با توجه به بروز رسانی اخیر تا مدتی این امر طبیعی است و سایت های که با این مشکل مواجه میشود باید مدتی را منتظر بمانند تا بتوانند از ویژگی های جدید استفاده کنند.

اما به همه سایت هایی که با چنین مشکلی مواجه میشوند پیشنهاد می کنیم که تمام لینک های خارجی خود را حذف و تمام لینک های ورودی خود را نیز حذف و  با کمک ابزار Disavow تمام لینک های دریافتی غیر قابل حذف را غیر فعال کنند. و سپس به گوگل درخواست بازدید مجدد دهند.

پیشنهاد گوگل به وبمستر ها

دنیای وب بسیار تغییر کرده است وبمستر ها تنها باید به تولید محتوای منحصر به فرد و جذاب بیاندیشند. سایت هایی که با دریافت بکلینک زیاد در سال های قبل معتبر و با محتوای مناسب تشخیص داده میشدند امسال ممکن است که بی ارزش تشخیص داده شوند. اگر سایتی برای مدت زیادی رها شود یا آنکه موضوع محتوای آن به ناگهان تغییر کند رتبه های خود را از دست خواهد داد.

روش های بهنیه سازی با بکلنیک بشدت تغییر کرده است. بسیاری از لینک های سایت که قبلا مشکلی نداشته اند ممکن است اسپم تشخیص داده شوند.

چگونه باید از ابزار Disavow برای حذف لینک های مخرب استفاده کرد

سایت های بسیاری از جمله سایت ما به در مقالات بسیاری به امکان حذف لینکهای مخرب از طریق ابزار Disavow در وبمستر اشاره کرده اند. گوگل در مقالات متعدد پیشنهاد داده است که اگر سایت بدلیل لینکهای مخرب دچار جریمه شده است. به کمک این ابزار لینک های غیر قابل حذف را خنثی کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که ابزار Disavow میتواند به یک سایت که لینک غیر مخرب ندارد آسیب بزند. اگر شما با این ابزار لینک های ورودی سایت خود را بصورت ناگهانی حذف کنید. گوگل فرض را بر این میگذارد که لینک ها توسط شما خریداری شده بودند و حالا در زمان تمدیدشان شما آنها را تمدید نکرده اید که حذف شده اند.

بنابراین قبل از اطمینان از جریمه شدن سایت توسط گوگل پنگوئن بسراغ ابزار Disavow نروید.

نتیجه گیری

الگوریتم گوگل پنگوئن با بررسی بیش از 200 عامل تعیین میکند که سایتی بصورت اسپم لینک خریداری کرده و یا لینک فروخته است یا خیر. سپس طبق  نتیجه بدست آمده سایت ممکن است با تنبیه گوگل مواجه شود.با بروز شدن الگوریتم گوگل پنگوئن سایت ها میتوانند با حذف لینک های مشکل دار با سرعت بیشتری به نتایج گوگل باز گردند.

لینک در کامنت سایت ها و امضاء فروم ها میتواند رتبه سایت را به خطر بیاندازد.

مقالات مرتبط

همچنین بخوانید
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
با تکنیک های برتر SEO 2023 در سئو24 آشنا شوید و آن را در استراتژی سئو قرار دهید و ترافیک وب سایت را به حداکثر برسانید:E-E-A-T، محتوای مفید و اعتبار نویسنده.
ChatGPT چیست و چرا سئوکاران باید به آن اهمیت دهند؟ چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه کار می کند و چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ این مطلب از سئو24 را بخوانید.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.