چک کردن سئو سایت چگونه انجام میشود و بهترین روش آن چیست

چک کردن سئو سایت چگونه انجام میشود و بهترین روش آن چیست؟ ابزارهای فراوانی برای چک کردن سئو سایت وجود دارند و هر کدام دارای ویژگی های هستند. در این مقاله با روش های مختلف چک کردن سئو آشنا میشویم و روش های برگزیده ای را معرفی می کنیم.در این مقاله از ابزارهایی مانند Google alerts تا ابزارهایی مانند gtmetrix و yslow را بررسی و نحوه تحلیل سایت براساس این ابزارها را بررسی می کنیم. اهمیت این ابزارها در سئو سایت و نحوه کاربرد آنها در توسعه سئو سایت را بررسی خواهیم کرد.

هنگام انتخاب یک نرم افزار برای چک کردن سئو ابتدا باید بدانیم که کدامیک از موارد سئو را میخواهیم مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی جایگاه سایت در گوگل، کنترل لینک ها و منشن (mention) در سایت های مختلف، بررسی تعداد تگ های H1-6 و سایر عوامل سئو داخلی On page seo، دلایل کند بودن سایت مانند عدم فشرده کردن فایل های CSS، هرکدام از این موارد  نیاز به یک ابزار برای بررسی دارند.

سایت ها و ابزارهای فراوانی برای بررسی آنلاین سئو سایت وجود دارند. مدیریت سئو سایت به کمک ابزار ها سئو ساده تر میگردد.
آنالیز آنلاین سایت توسط چه ابزارهایی انجام میشود
برخی از ابزارهای آنالیز آنلاین سایت شناخته شده تر از بقیه هستند مثلا سایت گوگل آنالیتیکس Google Analytics و یا سایت MOZ بسیار معروف هستند. استفاده از ابزارهای که بیشتر کاربرپسند هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین آنالیزهای آنلاین سایت مقایسه با رقبا است و اگر سایت و ابزار آنالیز کننده مخاطب بالایی نداشته باشد نمی تواند آنالیز درستی از رقبا در اختیار شما قرار دهد.

مراحل آنالیز سئو سایت در گوگل

کوگل دو ابزار آنالیز وب سایت در اختیار کاربران قرار داده است که عبارتند از گوگل وبمستر Google webmaster و گوگل آنالیتیکس Google Analytics این ابزارها بصورت رایگان در اختیار مدیران سایت قرار دارند. امکاناتی که این ابزارها در اختیار قرار میدهند بسیار ارزنده است و میتوان مدیریت بخش های مختلف سایت را با کمک این آنالیز ها انجام داد.
بررسی آنلاین سئو سایت چه مواردی را باید شامل شود
برخی از ابزارهای بررسی آنلاین سئو سایت تنها یک یا دو مورد از مسائل سئو را بررسی می کنند و برخی دیگر گروه وسیعتری از عوامل موثر در سئو سایت را بررسی می کنند. بصورت کلی میتوان گفت که یک بررسی آنلاین سئو حداقل باید شامل این موارد باشد.
1-    مشخصات رقبا
2-    ویژگی های کلمات کلیدی و تحلیل ترافیک بدست آمده از آنها
3-    گزارش لینک ها
4-    عملکرد داده ها در صفحه (سرعت بارگذار داده ها،نحوه انتقال بین صفحات)
5-    ظاهر و ساختار سایت
6-    سئو تصاویر
7-    سئو بخش متای سایت
8-    گزارش ویژگی محتوای سایت از نظر سئو (محتوای کپی شده و مانند آن )
9-    صفحات فاقد محتوا
10-    آمارهای شبکه های اجتماعی
11-    طراحی ریسپانسیو سایت

ابزارهای آنالیز سایت برای تحلیل جایگاه سایت در گوگل

یکی از مواردی که باید در چک کردن سئو مورد تحلیل قرارگیرد. جایگاه سایت و صفحات مختلف آن در گوگل است. به جایجاه سایت در گوگل اصطلاحا Serp می گویند. یکی از ابزارهایی که میتوان برای کنترل جایگاه صفحات در گوگل استفاده کرد جت سئو میباشد.

چک کردن سئو سایت چگونه انجام میشود و بهترین روش آن چیست

جت سئو بر پایه اندروید نوشته شده است. و میتوان بر روی گوشی های اندروید آن را نصب کرد. این نرم افزار به شما امکان بررسی جایگاه سایت و صفحات در گوگل، بررسی رتبه الکسا، بررسی میزان تغییرات جایگاه نسبت به رقبا و تحلیل جایگاه و خروجی گرفتن از  نمودارها در اکسل را میدهد.نرم افزار جت سئو توسط شرکت سئو و طراحی سایت وب 24 تهیه و برای استفاده عموم در سایت کافه بازار قرار داده شده است.

1-    ابزار گوگل وب مستر

قیمت : رایگان

بیشتر موتورهای جستجو ابزاری برای آنالیز سایت در اختیار مالکان سایت ها می گذارند. گوگل هم از این امر مستثنا نیست. ابزار گوگل وب مستر ابزار رایگانی برای بررسی سایت میباشد. اگر هدف ما از آنالیز سایت این باشد که بخواهیم بدانیم گوگل چگونه سایت ما را مشاهده می کند. بهترین ابزار برای این منظور قطعا خود گوگل است. بنابراین ابزار وب مستر ابزاری است که همه مالکان سایت ها و سئو کاران باید از آن استفاده کنند.

مثال: در گوگل وب مستر ابزاری به نام Fetch as Google وجود دارد که به شما امکان میدهد که آدرس یک صفحه از سایت را وارد کرده و آن صفحه را از دیدگاه گوگل مورد بررسی قرار دهید. با کمک ابزار های وب مستر گوگل میتوان به اصلاح کد های سایت پرداخت.

ابزارهای متنوعی در سایت وب مستر گوگل وجود دارد که با آنالیز قسمت های مختلف سایت به ما برای اصلاح مشکلات سایت کمک می کنند. مثال ابزار PageSpeed Insights به ما امکان بررسی سرعت سایت در دو حالت جستجو از کامپیوتر و جستجو از موبایل را میدهد. با این ابزار طراحان سایت میتوانند مطمئن شوند سایت با سرعت مناسبی در اختیار کاربران قرار میگیرد.

اگر سرعت سایتی از 85 بالاتر باشد سایت سرعت مناسبی دارد.

ابزار Check My Links

2-    ابزار Check My Links

قیمت : رایگان

این ابزار که به صورت یک افزونه بر روی نرم افزار گوگل کروم Google chrome نصب میشود به شما این امکان را میدهد که لینک های داخلی و خارجی سایت را کنترل کنید.

با کمک این ابزار میتوانید لینک های شکسته را یافته و قبل از آنکه سایت را تبیلغ کنید این لینک ها را اصلاح کنید. سایتی مانند ویکی پدیا را تصور کنید که در هر صفحه ممکن است چند صد لینک داشته باشد. با کمک این ابزار میتوان از سلامت بودن تمام این لینک ها اطمینان حاصل کرد.

 هنگامیکه سایت را با این ابزار چک می کنید لینک های سالم با رنگ سبز و لینک های شکسته با رنگ قرمز هایلایت می شوند.

ابزار Moz Pro Tools

3-    ابزار Moz Pro Tools

قیمت: ماه اول رایگان، سپس امکان انتخاب بین طرح های مختلف از 99 دلار تا 599 دلار

سایت MOZ ابزار آنالیز حرفه ای خود را به عنوان ابزاری همه کاره برای گسترش و توسعه سایت های تجاری معرفی کرده است. با کمک این ابزار میتوان ویژگی های سئو سایت را مورد بررسی و آنالیز دقیق قرار داد. با توجه به ابزارهایی مانند  Crawl Test tool برای سنجش نحوه پردازش سایت توسط ربات ها و ابزار RogerBot برای آنالیز بیش از 3000 لینک و ارسال یک گزارش کامل از آنالیز سایت به ایمیل میتوان گفت که ابزار Moz Pro Tools ابزاری است که برای حرفه ای ها طراحی شده است.

ابزار های Moz Pro Tools به شما در یافتن مطالب کپی، ریدارکتهای مشکل دار و... کمک می کنند.

ابزار  HubSpots Website Grader

4-    ابزار  HubSpot's Website Grader

قیمت : رایگان

در سال 2007 سایت HubSpot  ابزاری به نام Website Grader را برای آنالیز ویژگی های سئو سایت ها ارائه داد. با توجه به تغییرات فراوان قوانین سئو این سایت نسخه کاملتری از این ابزار را ارائه داده است.

Website Grader یک ابزار آنالیز آنالین است که گزارش های خود را بر اساس عوامل ذیل ارائه میدهد:

  • کارایی Performance: اندازه صفحات سایت، تعداد درخواست های ارسال شده به سرور،سرعت و مواردی مانند اینها را بررسی می کند.
  • قابلیت کار بر روی موبایل Mobile Readiness : کنترل ریسپانسیو بودن سایت و درست نمایش داده شدن اطلاعات سایت بر روی موبایل
  • بهینه سازی SEO: آیا سایت به سادگی توسط موتورهای جستجو یافت میشود. آیا کاربران و موتور های جستجو میتوانند براحتی به سایت دسترسی داشته باشند. عواملی مانند عنوان صفحه و توضیحات صفحه در این قسمت پردازش می شوند.
  • امنیت Security :کنترل گواهی نامه های SSL، کنترل اعتبار و امنیت سایت برای کاربرانی که قصد ورود اطلاعات شخصی در سایت را دارند در این بخش انجام میشود.

 برای کار با این ابزار کافیست که آدرس دامنه سایت و آدرس ایمیل خود را وارد کنید. این ابزار به سایت شما نمره ای از 1-100 خواهد داد و توضیحات هم در گزارش برای وضعیت سایت ارائه میشود.

دسترسی به ابزار: https://website.grader.com/

ابزار Woorank

5-   ابزار Woorank

قیمت : رایگان برای 14 روز سپس بر اساس پلن انتخابی از 49 دلار تا 149 دلار 

ابزار Woorank یک ابزار آنالیز پرقدرت است که قابلیت های بهینه سازی سایت را به شما نشان میدهد. این ابزار به بررسی قابلیت های ابتکاری موجود و نحوه عملکرد در شبکه های اجتماعی، قابلیت های اجرایی سایت و... میپردازد.

گزارش های Woorank شامل موارد زیر میشود:

  • چک لیست فعالیت های بازاریابی
  • سئو
  • موبایل
  • کارایی
  • تکنولوژی
  • شبکه های اجتماعی
  • جستجوی محلی
  • کاربران سایت

سایت Woorank به شما امکان دانلود گزارشات را میدهد تا بتوانید راحتتر بر روی اصلاح مشکلات سایت تمرکز کنید.

دسترسی : https://www.woorank.com/

6-   ابزار Screaming Frog SEO Spider

قیمت : نسخه LITE رایگان است و محدودیت هایی دارد. نسخه حرفه ای سالانه 160 دالار هزینه دارد.

ابزار Screaming Frog  ربات هایی را برای پردازش سایت ارسال میکند تا بتوانید مشکلات سئو سایت را بیابید. این نرم افزار بسیار ساده طراحی شده است. این ابزار برای بررسی سایت های بزرگ زمان زیادی میخواهد و ممکن است حتی چندین روز برای بررسی یک سایت زمان لازم داشته باشد.

این ابزار با کمک جاوا اسکریپت به بررسی سایت میپردازد و نتیجه حاصل را میتوان با فرمت های متنوعی ذخیره و استفاده کرد.

دسترسی : http://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider

ابزار Founds SEO Audit Tool

7-   ابزار Found's SEO Audit Tool

قیمت : رایگان

ابزار Found's SEO Audit Tool مشکلات سئو سایت را یافته و گزارش میدهد. با رفع این مشکلات براحتی میتوانید از رقبای خود در صفحه نتایج جستجو پیشی بگیرید.

برای کار با این ابزار کافیست که آدرس سایت خود را در نوار ابزار مخصوص اینکار وارد کنید و سپس گزارشی در سه بخش به شما نمایش داده خواهد شد.

  • مشکلات تکنیکی Technical issues : وجود چند آدرس برای یک صفحه، عدم وجود نقشه سایت SiteMap، از جمله مواردی است که در این بخش تحلیل میشود.
  • مشکلات محتوا Content issues : بررسی کلمات کلیدی و سایر موارد موثر بر محتوا
  • آنالیز لینک های خارجی External link analysis: در این قسمت کیفیت لینک های خارجی سایت بررسی می شود.

شما میتوانید گزارش این ابزار را بصورت PDF دانلود کنید.

دسترسی : https://www.found.co.uk/seo-tool

8-    ابزار Remove'em

قیمت : 249 دلار برای هر دامنه یا 99 دلار در ماه

آیا ناگهان با افت رتبه مواجه شده اید و گمان میکنید که فعالیت های داشته اید که ممکن است از نظر گوگل سئو کلاه سیاه محسوب شده باشند. مثلا در کامنت سایت ها لینک درج کرده اید.

لینک های غیر مرتبط یکی از مخربترین راهکارهای سئو به شمار میروند.

با کمک ابزار Remove'em میتوانید لینکهای مضر را یافته و حذف کنید.

اگر سایتی که در آن لینک غیر مجاز قرارداده اید امکان حذف لینک را به شما نمیدهد به آدرس https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main مراجعه کنید. اگر سایت خود را در وب مستر گوگل ثبت کرده باشید. میتوانید براحتی در این قسمت لینک هایی که برای سایت شما مضر هستند را حذف کنید.

اگر در وب مستر عضو نیستید براحتی میتوانید بصورت رایگان در آن عضو شده و سپس از این ابزار استفاده کنید.

دسترسی : https://www.removeem.com/

9-    ابزار Varvy's SEO Overview Tool

قیمت: رایگان

این ابزار اطلاعات کاملی از قدرت دامنه، لینک ها، سئو تصاویر، تعداد شبکه های اجتماعی،تعداد Mentions در شبکه های اجتماعی(افراد میتوانند در پست های خود فردی را خطاب قرار دهند که به این عمل Mentions گفته میشود )، تکنیک های سئو، سرعت صفحه و... را در اختیار کاربر قرار میدهد.

برای دسترسی به این ابزار آدرس https://varvy.com/tools/ را در مرورگر خود وارد کنید. گزارش این ابزار در عرض چند دقیقه آماده میشود. با وجود سرعت بالا این ابزار تقریبا کلیه عوامل موثر بر سئو را کنترل و گزارش میدهد. بعد از پایان بررسی سایت نکات مثبت سایت با رنگ سبز، نکات منفی با رنگ قرمز و مواردی که نیاز به اصلاح دارند با رنگ زرد نمایش داده میشوند.

ابزار کنترل لینک های سایت و منشن ها Mentions

ابزار Google alerts  به شما امکان میدهد که کلیه سایت هایی را که نام برند شما را در متن خود بکاربرده اند بررسی کنید. این نام ها میتوانند بصورت لینک و یا غیر لینک باشند. هدف این ابزار این است که به صاحبان سایت امکان دهد. متوجه شوند که در سایت ها و شبکه های اجتماعی به چه صورت به نام برند آنها اشاره میشود.

گوگل آلرت

معمولا صاحبان سایت به وبلاگ نویسان برای نوشتن متن های مثبت راجع به برندشان هزینه پرداخت می کنند. وبلاگ نویسی و اینفلوئنسر مارکتینگ هر دو به گسترش نام یک برند در فضای مجازی کمک می کند. و استفاده از Google alert به صاحبان سایت کمک می کند بتوانند اشارات مثبت و منفی به نام برند شان را بررسی و مدیریت کنند.

نحوه کار با ابزار Google Alerts:

  • وارد سایت https://www.google.com/alerts شوید.
  • نام برند و یا آدرس سایت خود را وارد کنید.
  • سایت هایی که نام برند شما را استفاده کرده اند را مشاهده کنید.

نکته: نتیجه ای که سایت هایی مانند Ranksignal ارائه میدهند. برای بررسی لینک ها بسیار بیشتر قابل اتکا است.

ابزار بررسی سئو داخلی ON Page Seo:

ابزار های مختلفی برای کنترل سئو داخلی از شمارش تعداد تگ های تیتر بندی H1-6 تا تعداد کاراکتر های موجود در هر تگ تیتر تا فشرده شدن فایل های CSS وجود دارند. در این مقاله به بررسی معروفترین آنها می پردازیم.

  • Gtmetrix:

نکته: آموزش کار با ابزار Gtmetrix در یک مقاله نمی گنجد و نیاز به چند مقاله برای توضیح آن داریم. اما در این مقاله سعی می کنیم کلیات نحوه کار با این ابزار را آموزش دهیم.

Gtmetrix

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید. بعد از ورود آدرس سایت و آنالیز آن در چندین تب آنالیز سایت را میتوانید مشاهده کنید. مهمترین تب ها عبارتند از Page speed، YSlow، این تب ها راهنمایی هایی را برای افزایش سرعت سایت به شما ارائه میدهد.

2-    افزونه YSlow

در سایت  http://yslow.org/ یا Github میتوانید افزونه رایگان YSlow را دریافت کنید. در این سایت افزونه YSlow برای مرورگرهای مختلف از جمله Chrome ،Fire fox و... ارائه شده است.

افزونه YSlow

بعد از نصب این افزونه میتوانید وارد سایت مد نظر شده و روی ایکون Yslowدر مرورگر خود کلیک کنید.

همانطور که مشاهده می کنید. با کلیک روی هر کدام از گزینه های این ابزار میتوانید. مشکلی که در آن بخش وجود دارد را یافته و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

بهترین روش برای چک کردن سئو سایت

همانطور که گفته شد برای هر بخش از سئو یک ابزار کارایی بهتری نسبت به سایر ابزارها دارد. مثلا برای بررسی جایگاه سایت در گوگل ابزارهایی مانند افزونه Serp trends و یا نرم افزار جت سئو را میتوان بکار برد. هر کدام از این ابزارها ویژگی خاص خود را دارند. بر اساس نحوه استفاده و نوع بهره وری از ابزار میتوان تعیین کرد که کدام ابزار برای ما مناسب تر است.

سایت های کاربردی متفرقه برای چک کردن سئو سایت

در این بخش به سایت هایی می پردازیم که ممکن است نام آنها را نشنیده باشید اما کارایی مناسبی برای چک کردن سئو قسمت های مختلف سایت دارند.

https://sitechecker.pro/

رنک اول گوگل برای کلیدواژه Check seo بی جهت به این سایت داده نشده است.

Site proابزاری برای کنترل سئو


سایت طراحی بسیار ساده ای دارد و بسادگی میتوان آدرس صفحات سایت را برای بررسی وارد نوار مربوطه کرد و روی دکمه Check کلیک کرد.

در آمار این سایت به صفحات رتبه ای داده شده و مشکلات سایت در دو بخش مشکلات حاد Critical Errors و مشکلات غیر حاد Warnings ارائه شده اند.

نکته: اگر سایت به سرعت بارگذاری سایت شما ایرادی گرفت. قبل از هر گونه تغییری در سایت کنترل کنید. که ایراد گرفته شده به دلیل اختلاف بعد مسافت بین سرور سایت شما و سرور سایت چک کننده نیست. برای اینکار کافیست دلایل کند بودن سایت را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که دلایل سختگیرانه تر از آن است که طبیعی بنظر برسد. بصورت دستی سرعت بارگذاری سایت خود را در چند سیستم مختلف چک کنید.

https://seositecheckup.com/

بسیار شبیه sitechecker میباشد. اما seositecheckup امتیاز سایت را دقیقتر محاسبه کرده و عددی که ارائه میدهد بیشتر قابل اتکا است. بررسی لینک های شکسته، نقشه سایت، فایل Robots.txt برخی از قسمت هایی است که این ابزار با دقت زیاد کنترل می کند. اگر میخواهید سئو داخلی سایت را کنترل کنید.

https://seositecheckup.com/

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید این ابزار تنها به مدت 14 روز بصورت رایگان در دسترس است.

seocentro.com

ابزاری رایگانی برای کنترل سئو داخلی است. بعد از ورود آدرس سایت اطلاعات کاملی در باره قسمت های مختلف سایت در اختیار کاربر قرار می گیرد.

www.seocentro.com

امتیازی که این سایت ارائه میدهد نیز به نظر امتیاز درستی می رسد.

نکته: اغلب سایت های چک سئو امتیاز متفاوتی به سایت ها ارائه میدهند و بندرت میتوان دو سایت را یافت که امتیاز یکسانی به سایت بدهند.

همچنین بخوانید
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
با تکنیک های برتر SEO 2023 در سئو24 آشنا شوید و آن را در استراتژی سئو قرار دهید و ترافیک وب سایت را به حداکثر برسانید:E-E-A-T، محتوای مفید و اعتبار نویسنده.
ChatGPT چیست و چرا سئوکاران باید به آن اهمیت دهند؟ چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه کار می کند و چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ این مطلب از سئو24 را بخوانید.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.