الگوریتم پاندا گوگل چیست

آیا تا به حال با این مشکل مواجه شده اید که سایت شما در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با آن رتبه خوبی ندارد؟ اگر جواب مثبت است، باید به الگوریتم پاندا گوگل توجه کنید.

الگوریتم پاندا یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل است که بر اساس کیفیت محتوا رتبه بندی سایت ها را تعیین می کند. اگر محتوای سایت شما با کیفیت نباشد، ممکن است توسط الگوریتم پاندا جریمه شود و رتبه شما در نتایج جستجو کاهش یابد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی الگوریتم پاندا گوگل بپردازیم و ببینیم چگونه می توانیم محتوای باکیفیت تولید کنیم تا از جریمه شدن توسط این الگوریتم جلوگیری کنیم.

الگوریتم گوگل پاندا یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل است که با هدف کاهش رتبه سایت های بی کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم اولین بار در سایت 2011 انتشار یافت. این الگوریتم از آن تاریخ بصورت مرتب بروزرسانی شده است.

معرفی الگوریتم گوگل پاندا

معرفی الگوریتم گوگل پاندا و تاثیرات آن بر سئو

گوگل پاندا یکی از فیلتر های رتبه بندی گوگل است که صفحات بی کیفیت را به رتبه های پایین می کشاند. نتیجه فعالیت الگوریتم گوگل پاندا بالارفتن رتبه سایت های با کیفیت در نتایج جستجو است.

طبق گفته کارشناسان گوگل الگوریتم گوگل پاندا قادر به اندازه گیری کیفیت محتوای یک سایت است و می‌تواند به صورت مستقیم رتبه سایتی را در گوگل کاهش دهد. گوگل رسما الگوریتم گوگل پاندا را یکی از الگوریتم‌های اصلی در تعیین رتبه سایت ها معرفی کرده است.

 سایت های زیادی هستند که سعی در فریب دادن الگوریتم گوگل پاندا دارند، اما تمرکز برای فریب دادن الگوریتم‌های گوگل راهکاری نیست که به نتیجه مناسب برسد. باید توجه داشت که برخی از الگورتیم های گوگل هستند که بصورت مشترک با الگوریتم های دیگر در رتبه سایت شما اثر میگذارند. اما گوگل پاندا جزء الگوریتم هایی است که بصورت مستقل میتواند جایگاه سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مقاله حاظر برای راهنمایی سئو کاران تهیه شده است تا هنگام محتوا گذاری سایت مشتریان اشتباها به پای خود شلیک نکنند و حرکت خود را کند نکنند.

نکته : تعداد زیاد محتوا در یک سایت به معنی با کیفیت بودن محتوا نیست. یکی از شرکت های طراحی سایت برای سایت خودش بیش از 9000 صفحه ایجاد کرده است. از این تعداد صفحه تنها 200 تا  در گوگل رتبه معقولی دارند. با توجه به حجم بالای صفحات بی ارزش این سایت، گوگل رتبه خوبی به آن نخواهد داد.

اگر این سایت مانند همه شرکت های طراحی سایت، مقالات خود را بصورت محتوا محور تولید میکرد. الان 300 مقاله داشت که 200 تا از آنها در  صفحه اول گوگل رتبه داشتند. این امر موجب می شد. که گوگل به 100 صفحه باقیمانده نیز رتبه بهتری بدهد.

تمرکز گوگل پاندا بر روی محتوا است

رتبه دهی به محتوای سبک و الگورتیم پاندا

محتوای سبک عبارت است از محتوایی که حجم مطالب آن با توجه به موضوع بسیار کم است. گوگل از شما انتظار ندارد در صفحه محصولات خود 2000 کلمه متن داشته باشید. اما باید در صفحه توضیحات هر محصول اطلاعات جامعی از محصول خود را ارائه دهید.

Gary Illyes بعنوان سخنگوی گوگل اعلام کرده است که : حذف محتوا برای جلوگیری از برخورد الگوریتم گوگل پاندا با محتوای بی کیفیت آن، میتواند مشکلات سایت را بسیار بیشتر و پیچیده تر کند.

حذف اشتباه محتوا

یکی از بزرگترین مشکلات سئو کاران و وب مستر ها حذف محتوایی است که از نظر گوگل خوب به نظر میرسد. یعنی حذف محتوایی که در گوگل رتبه گرفته است و ترافیک را به سایت هدایت می کند. مثال سایتی که در زمینه عرضه باتری خودرو فعالیت می کند. صحفه ای با عنوان ارسال رایگان باتری ماشین در تهران دارد که دوسال قبل ایجاد شده است و اکنون در رتبه اول گوگل قرار دارد. این شرکت این صفحه را با صفحه ای با عنوان عرضه باتری ماشین در استان تهران و البرز جایگزین می کند و کل محتوای آن را تغییر میدهد.

هدف این سایت از انجام اینکار این است که به مخاطب خود بگوید که خدمات رسانی خود را ارتقاء داده است. اما گوگل از این عمل برداشت متفاوتی خواهد داشت. یعنی گوگل فرض را بر این میگذارد که سایت دیگر در زمینه ارسال رایگان باتری خودرو در تهران فعال نیست. و نباید برای این کلمه در گوگل رتبه بالایی بدست بیاورد.

این مثال میتواند برای هر سایتی با هر زمینه فعالیت رخ دهد. میتوان شرکت های بسیاری را مثال زد که در زمینه طراحی سایت و سئو فعالیت دارند و همین اشتباه را در سایت خود مرتکب شده اند و رتبه 1 خود را به رقیبان واگذار نموده اند.

بهترین روش این است که با کمک ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس (این ابزار به دلیل تحریم ها به ایران خدمات ارائه نمی دهد و باید از جایگزین های مناسب برای آنالیز سایت استفاده کرد) برای یافتن صفحاتی که ترافیک بالایی به سایت ما هدایت می کنند و صفحاتی که نیاز به بهینه سازی دارد و در حال حاضر ترافیک چندانی به سایت هدایت نمی کنند استفاده کرد.

راهکار دیگر یافتن صفحاتی است که همخوانی چندانی با کلمات جستجو شده کاربر ندارد و در نتایج جستجو ظاهر نمی شوند. ابزارهایی مانند گوگل وبمستر به شما برای یافتن چنین صفحاتی کمک میکند. استفاده از وب مستر برای تشخیص تحت تاثیر قرار گرفتن سایت از الگوریتم گوگل پاندا نیز موثر است.

حذف صفحات میتواند تاثیرات منفی زیادی بر سایت ها بگذارد. حذف یک صفحه که از نظر گوگل با کیفیت محسوب میشود و ترافیک زیادی را به سایت شما هدایت می کند. میتواند بر رتبه کلی سایت اثر منفی بگذارد. با توجه به تعداد صفحه حذف شده و میزان اهیمت آنها از نظر گوگل حذف صفحات میتواند تاثیر بسیار مخربتری از گوگل پاندا روی سایت شما داشته باشد.

نکته: روش های حذف صفحات ناخواسته در سایت :

  • اطمینان از عدم داشتن رتبه مناسب در گوگل با ابزار وب مستر
  • اطمینان از عدم انتقال کاربران زیاد با ابزار گوگل وبمستر و گوگل آنالیتیکس یا ابزار های مشابه
  • اطمینان از حذف کلیه لینک های تبلیغی برای آن صفحه در سایت و شبکه های اجتماعی و...

نکته :صفحه ای که در گوگل رتبه خوبی ندارد ممکن است در موتور جستجوی دیگر رتبه خوبی داشته باشد و ترافیک قابل توجه به سایت شما هدایت کند.

حذف یا اصلاح صفحات

Illyes  و John Mueller از کارشناسان گوگل هرگز حذف صفحات به منظور مقابله با گوگل پاندا را یکی از راه حل ها نمی دانستند. آنها همواره اعتقاد داشتند میتوان یک محتوای مندرس و قدیمی را با یک محتوای جدید و جذاب جایگزین کرد. سپس محتوای جدید را تبلیغ نمود تا صفحه مد نظر دوباره به جایگاه شایسته خود در گوگل بازگردد.

با اینحال اگر قصد دارید صفحه ای را از سایت خود حذف کنید. مطمئن شوید که از طریق robots.txt یا NOINDEX (از دستورات جاوا اسکریپت) از ایندکس شدن صفحه توسط گوگل جلوگیری کرده اید.

گوگل پیشنهاد میدهد که کلا بجای حذف یک صفحه یا محتوا صرفا از ایندکس شدن آن جلوگیری کنید.

جان مولر John Mueller در سال 2014 حذف کردن را تنها برای بخش های rss و کامنت ها پیشنهاد داده است و از توصیه آن  برای کل صفحه  اجتناب کرده است.

نکته: در سال 2011 وقتی که گوگل پاندا به خیلی از سایت ها اخطار محتوای بی کیفیت داد. بسیاری از سایت ها صفحات سایت خود را noindex کردند و سپس به تک تک صفحات محتوای منحصر به فرد اضافه نموده و آنرا مجدد ایندکس کردند و با کمک ابزار fetch در وبمستر مجددا صفحه را در نتایج جستجو گوگل قرار دادند. این روش همچنان بهترین راهکار در برابر الگوریتم گوگل پاندا به شمار می رود.

چه زمانی حذف صفحه بهترین راه است

اگر در سایت و یا فروم خود به کاربران امکان افزودن لینک داده اید و صفحاتی از سایت شما تبدیل به صفحات اسپم شده است. حذف کردن این صفحات بسیار سریعتر از برطرف کردن مشکل اسپم شما را به نتایج جستجو بازمیگرداند. گوگل به واژه هایی مانند خرید قرص های ویاگرا حساس است و سایت هایی که چنین عباراتی دارند را بصورت پیشفرض اسپم تلقی میکند.

Gary Illyes در سایت Pubcon اعلام کرده بود که صفحاتی را که noindex  میکنید را به نقشه سایت اضافه کنید تا گوگل سریعتر آنها را از نتایج جستجو حذف کند.

محتوا مهمترین فاکتور گرفتن رتبه بالا در گوگل

افزودن محتوای جدید برای جبران مشکل محتوای ضعیف

افزودن محتوای جدید به سایتی که برخی صفحات آن توسط گوگل پاندا دچار افت رتبه شده اند. راهکار مناسبی برای بازگشت رتبه های از دست رفته است. میتوان صفحاتی را که توسط گوگل پاندا دچار افت رتبه شده اند را هم اصلاح و در نتایج جستجو قرار داد.

سایت هایی که توسط الگوریتم گوگل پاندا مجازات شده اند همچنان میتوانند رتبه خوبی برای صفحات با کیفیت خود داشته باشند.

اگر سایتی دارای صفحاتی با محتوای ضعیف و صفحاتی با محتوای منحصر به فرد باشد. بسیار طبیعی است که صفحات با کیفیت سایت رتبه خوبی در گوگل داشته باشند و صفحات دارای محتوای ضعیف توسط گوگل پاندا دچار افت رتبه شوند.

نکته : تعداد صفحات ضعیف و تعداد صفحات قوی در رتبه کلی سایت موثر است و به اصطلاح به آن DA یا اعتبار دامنه می گویند. یعنی اینکه اگر سایتی تعداد زیادی صفحه بی کیفیت از نظر محتوا داشته باشد رتبه کلی پایین تری نسبت به رقبا بدست می آورد.

تمام صفحات سایت نیازی به محتوای با کیفیت ندارد

قطعا امکان تولید محتوای با کیفیت برای تمام صفحات سایت ممکن نیست. از نظر گوگل سایت با کیفیت سایتی است که غالب صفحات آن دارای محتوای با کیفیت از نظر مخاطب باشد. یعنی تعامل بالایی با مخاطب از نظر تعداد و زمان ماندگاری داشته باشد.

با توجه به اظهار نظرهای منتشر از کارشناسان گوگل یک سایت با کیفیت باید دامنه وسیعی از صفحات دارای محتوای با کیفیت داشته باشد.

 تا زمانیکه که تعداد صفحاتی که محتوای با کیفت ندارد زیاد نباشد نیازی به نگرانی درباره آنها وجود ندارد.

براورده کردن انتظار مخاطب مهمترین عامل از نظر الگوریتم گوگل پاندا

گاهی ما محتوای بسیار با کیفیتی تولید کرده ایم. اما این محتوا با کلیدواژه درستی تبلیغ نشده است و هنگامی که مخاطبان با کلید واژه مد نظرشان به این صفحه مراجعه می کنند محتوای دلخواه خود را مشاهد نمی کنند. چنین صفحاتی از نظر گوگل صفحات بی کیفیت از نظر محتوا قلمداد میشوند.

مثال : اینفوگرافی تاثیر گوگل پاندا بر روی سایت کلمه کلیدی نامناسبی برای این مقاله است. درحالیکه مقاله مطالب جامعی درباره گوگل پاندا ارائه میدهد ولی اگر کاربری با جستجوی کلمه کلیدی اینفوگرافی تاثیر گوگل پاندا بر سایت به این مقاله منتقل شود. قطعا ناامید میگردد. زیرا که مطالب بصورت اینفوگرافیک ارائه نگردیده است.

بنابراین کلیدواژه های کانونی خود را طوری انتخاب کنید که اگر کاربری با آن کلید واژه جستجو کرد و به مقاله شما انتقال یافت مطالب مناسب با خواسته اش را مشاهده کند.

نکته: بجای سنجش تعداد مخاطبان یک صفحه به سنجش تعداد مخاطبان راضی از محتوای صفحات بپردازید.

الگوریتم گوگل پاندا و محتوای کپی

به جرآت میتوان گفت که محتوای کپی در کشورمان یکی از مسائل و دغدغه های اجتماعی است. هنگامی که میگوییم محتوای کپی دغدغه اجتماعی است. تنها به سایت ها اشاره نمی کنیم. متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که دانشنامه ها و پایان نامه های دانشگاهی نیز دچار معضل بزرگ کپی بودن محتوا میباشند.

بیشتر مالکان سایت ها گمان می کنند که فیلتر مطالب کپی صرفا یک فیلتر است و موجب حذف کامل سایت آنها از نتایج جستجو یا بعبارتی پنالتی شدن سایت آنها نمی شود. قطعا این تصور غلط است.

حقیقت این است که. John Mueller کارشناس گوگل، الگوریتم گوگل پاندا را از الگوریتم تشخیص محتوای کپی جدا دانسته است.

با این حال در این مقاله بدلیل آنکه همه ما به اشتباه این دو را یکی میدانستیم. محتوای کپی را در ذیل الگوریتم گوگل پاندا توضیح خواهیم داد.

Mueller جان مولر گفته است که یکی از الویت های رتبه دهی به یک صفحه سنجش این مسئله است که آیا محتوای تولیدی بهترین محتوای ممکن از آن نوع است. مثال : اگر شما محتوایی با عنوان باتری خودرو تولید میکنید آیا مقاله شما بهترین مقاله باتری خودرو در وب است. یا خیر؟

محتوای مشابه

سایتی مانند phow را در نظر بگیرید 100 ها مقاله درباره یک موضوع در این سایت نوشته شده است. مثالا شما برای بازکردن قفل کیف سامسونت میتوانید بیش از 100 مقاله در این سایت بیابید. گوگل به همه این صفحات رتبه نخواهد داد. برخی از این صفحات در گوگل رتبه خوبی خواهند داشت و ترافیک مطلوبی را هم به سایت سرازیر می کنند. اما بیشتر این صفحات نه در گوگل رتبه بدست می آورند و نه ترافیکی را به سایت منتقل می کنند. بنابراین بهتراست که محتوای چنین صفحاتی را ادغام و آدرس آنها را به صفحه ادغام شده ریدارکت کنیم.

محتوای مشابه در سایت از نظر الگورتیم گوگل پاندا یک مشکل جدی در سایت میباشد.

صفحات 404 و برخورد الگوریتم گوگل پاندا با آنها

گوگل اعلام کرده است که بدلیل آنکه رقبا میتوانند صدها هزار لینک به صفحه ای که در سایت شما وجود ندارن ایجاد کنند. تعدد صفحات 404 را در پردازش های الگورتیم گوگل پاندا قرار نداده است.

نکته : در وبمستر به شما صفحاتی را که باعث رخدادن خطای 404 شده اند را نشان میدهند. اگر رقیبان شما چنین لینک هایی را ایجاد کرده اند این موضوع را به گوگل گزارش کنید تا از تنبیهات گوگل در امان بمانید.

سایت هایی که محتوای دیگر سایت ها را تبلیغ می کنند

متاسفانه یکی از تکنیکهای سئو کلاه سیاه که در ایران بسیار رواج یافت تبلیغ محتوای سایت های با رنک بالا در همان زمینه کاری بود.

اگر سایت شما صرفا به تبلیغ سایت های دیگر بپردازد و مخاطبان سایت شما مدام ناچار باشند که از سایت شما به دیگر سایت ها مراجعه کنند. گوگل سایت های مقصد را جایگزین سایت شما خواهد کرد.

از دیگران نظر بخواهید

یکی از راههای تشخیص کیفیت محتوا نظر خواهی از یک فرد بیگانه است. اشخاصی که ارتباطی با شما و شرکت شما ندارند بهتر میتوانند مطالب شما را نقد کنند.

تعداد کلمات متن و فاکتورهای سئو داخلی

John Mueller در تعریف محتوای با کیفیت اعلام کرد که تعداد کلمات در تشخیص با کیفیت بودن مطالب کاربردی ندارد و بسیاری از سایت ها هستند که با وجود تعداد کم کلمات محتوای با ارزشی دارند و حتی به لیست featured snippets (سایت هایی که در کادری جدا در بالای نتایج جستجو به نمایش در میآیند) راه یافته اند.

نکته:  جان مولر حداقلی برای تعداد مقاله منتشر شده در روز قائل نیست و میگوید هیچ تعداد حداقلی برای انتشار مطالب وجود ندارد.

با توجه به این موضوع بهتر است بجای تمرکز بر پرکردن سایت خود با مقالات متعدد، مقالاتی با کیفیت و جذاب برای مخاطب ایجاد کنید.

نکته:  با توجه به اینکه تولید محتوای کوتاه و کوچک کار را برای  اسپمرها راحت می کند. گوگل در سالیان اخیر توجه بیشتری به حجم مقالات دارد. اما این موضوع به آن معنی نیست که مقالات خود را با متونی بی معنی پر کنیم و انتظار رتبه بالا داشته باشیم.

محتوا در هر شکلی میتواند ارائه شود

سالها تمرکز گوگل برروی محتوای متنی باعث شده است که بسیاری از سئو کاران همچنان تمام تمرکز خود را به تولید متن اختصاص دهند. درحالیکه بعد از خریداری سایت یوتیوب توسط گوگل عملا شاهد آن بودیم که سایت های ارائه دهنده عکس و فیلم رتبه های خوبی در گوگل بدست آوردند.

بعبارتی دیگر شما میتوانید محتوای خود را بصورت متن، عکس، فیلم، صوت و یا هر فرمت دیگری ارائه  دهید بدون اینکه لازم باشد نگران عدم رتبه گیری در گوگل و یا تنبیه توسط الگوریتم های گوگل باشید.


بیشتر بخوانید: الگوریتم محتوای مفید 


الگوریتم گوگل پاندا

نتیجه گیری

الگوریتم گوگل پاندا به کیفیت محتوا حساس است. کیفیت محتوا را نه تعداد کلمات بلکه تعداد مخاطب فعال صفحه مشخص می کند. یک صفحه میتواند فاقد محتوای متنی باشد ولی از نظر گوگل بسیار ارزشمندتر از یک مقاله با ده ها صفحه متن باشد.

محتوای جذاب و کاربر پسند تنها راه مقابله با مجازات های الگوریتم گوگل پاندا است.

همچنین بخوانید
الگوریتم رنک برین گوگل با استفاده از ماشین یادگیری و هوش مصنوعی، از یک سو کلمات را تفسیر و معنی می‌کند و از سوی دیگر سعی در یافتن هدف کاربران از جستجوی یک عبارت خاص دارد تا به این وسیله بتواند مرتبط‌ترین صفحات را با قصد و نیت کاربران به آن‌ها ارائه دهد.
در این مقاله به معرفی ویژگی های الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل خواهیم پرداخت و استراتژی های سئو و بازارایابی را بر اساس آن بازبینی خواهیم کرد.
الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ همه چیز در مورد الگوریتم کبوتر گوگل و نحوه رفتار آن و تاثیر گذاری که بر روی نتایج گوگل و سئو محلی دارد.
captcha


امتیاز:

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.