Anchor Text چیست

در این مقاله قصد داریم در مورد مفهوم انکسرتکست و اهمیت آن در سئو صحبت کنیم. لینک‌های اینترنتی بخش مهمی از صفحات وب هستند و صفحات وب را به یکدیگر متصل می‌کنند.

Anchor معنی لنگر را می‌دهد، در اصطلاح Anchor Text عبارت از متنی (نامی) می‌‍باشد که پیوندی به آن لینک می‌شود. در واقع انکرتکست کلمه ای است که توسط آن کلمه به صفحه مقصدی در اینترنت لینک داده شده است. این پارامتر یکی از پارامترهایی است که موتورهای جستجو برای آن اهمیت بالایی در نظر می گیرند و یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است.

انکرتکست چیست؟

انکرتکست (Anchor Text) کلمه یا عبارتی است که در یک متن به یک URL دیگر لینک می‌شود. در واقع، انکرتکست همان قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده می‌کند و قادر است بر روی آن کلیک کند.

به عنوان مثال، در جمله «برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئو، به صفحه سئو چیست مراجعه کنید»، عبارت «سئو چیست» انکرتکست است.

انکرتکست نقش مهمی در سئوی یک صفحه وب دارد. موتورهای جستجو از انکرتکست برای تعیین موضوع و مرتبط بودن یک صفحه وب استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر یک صفحه وب در مورد سئو باشد و انکرتکست‌های آن نیز شامل کلمات کلیدی مرتبط با سئو باشند، موتورهای جستجو احتمال بیشتری دارد که صفحه وب را در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با سئو نشان دهند.

موتورجستجوی گوگل بر اساس کلمات کلیدی که صفحات وب را به یکدیگر متصل می‌کنند مفهوم صفحات را تشخیص می‌دهد و انکرتکست‌ها به طور مستقیم در رتبه بندی تاثیر گذار هستند.

انواع مختلفی از انکرتکست وجود دارد، از جمله:

  • کلمه کلیدی خالص: این نوع انکرتکست تنها شامل یک کلمه کلیدی یا عبارت کوتاه است. به عنوان مثال، «سئو» یک انکرتکست کلمه کلیدی خالص است.
  • کلمه کلیدی توضیحی: این نوع انکرتکست شامل یک کلمه کلیدی همراه با توضیحی در مورد آن است. به عنوان مثال، «راهنمای جامع سئو» یک انکرتکست کلمه کلیدی توضیحی است.
  • برند: این نوع انکرتکست تنها نام برند را شامل می‌شود. به عنوان مثال، «گوگل» یک انکرتکست برند است.
  • نام سایت یا URL خام: این نوع انکرتکست تنها نام سایت را شامل می‌شود. به عنوان مثال، «example.com» یک انکرتکست نام سایت است.

برای بهینه‌سازی انکرتکست برای سئو، توصیه می‌شود از انکرتکست‌های کلمه کلیدی توضیحی یا برند استفاده کنید. این نوع انکرتکست‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا موضوع و مرتبط بودن یک صفحه وب را بهتر درک کنند.

همچنین، مهم است که از استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی خاص در انکرتکست‌های خود خودداری کنید. این کار می‌تواند به عنوان تلاش برای دستکاری نتایج جستجو تلقی شود و ممکن است باعث کاهش رتبه‌بندی صفحه وب شما شود.

Anchor Text در بهینه سازی سایت چقدر نقش دارد؟

Anchor Text نقش عمده در بهینه سازی سایت به اساس کلمات کلیدی دارد؛ یعنی رتبه صفحات سایت شما در گوگل بر اساس میزان لینک های ورودی و متن کلماتی که به آن صفحات لینک شده اند رتبه بندی می شوند و متن این کلمات تاثیر مناسبی در رتبه بندی صفحات مختلف داد.

انکرتکست هایی که حالت Exact دارند و در واقع کلمات کلیدی خالص هستند، بیشترین تاثیر را در بهبود رتبه صفحات وب دارند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان سئو اقدام به خریداری بک لینک و رپورتاژ آگهی می‌کنند و با اینگونه کلمات به صفحات سایت خود لینک می‌دهند. لازم است به این نکته دقت کنید که موتورجستجوی گوگل با استفاده از الگوریتم پنگوئن و سایر الگوریتم های دیگر، رفتارهای غیرطبیعی را شناسایی کرده و با آنها مقابله می‌کند.

تا چقدر از  Anchor Text استفاده کنیم؟

مطابق الگوریتم پیج رنک گوگل کلمات کلیدی که به صفحات اینترنتی لینک می‌شوند به طور مستقیم در بهبود رتبه آنها در کلمات کلیدی که در انکر تسکت استفاده شده تاثیر دارند. استفاده بیش از حد و غیره طبیعی از Anchor Text سبب می‌شود سایت شما Penalize شود و سایت شما با کلماتی که بعنوان Anchor Text انتخاب کرده اید اصلا در گوگل دیده نشوید! در بسیاری از مواقع دریافت لینک‌های زیاد بر اساس یک کلمه کلیدی، باعث محو شدن سایت از نتایج گوگل می شود و در برخی مواقع دیگر افت رتبه پیدا خواهند کرد. به همین جهت نحوه استفاده از متن لینک ها و همچنین استفاده طبیعی از آنها اهمیت بالایی دارد. افرادی که تجربه کافی در این زمینه نداشته باشند، ممکن است رتبه های سایت را در کلمات کلیدی که در انکرتکست وجود دارد نابود کنند.

دقت داشته باشید همه چیز باید طبیعی باشد، استفاده از غیرطبیعی از انکرتکست ها باعث جریمه شدن سایت خواهد شد.

در واقع گوگل با بررسی مدل‌های طبیعی، ساختاری را در نظر می‌گیرد که مطابق آن رفتارهای اسپم و غیرطبیعی مشخص می‌شوند. هرگونه رفتار غیرطبیعی با هدف بهبود رتبه صفحات اینترنتی می‌تواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد.

Anchor Text چقدر قدرت دارد؟

قدرت Anchor Text آنقدر زیاد است که حتی میتواند یک سایتی که اصلا به چیزی ارتباط ندارد در گوگل نمایش دهد! مثلا یک سایت دانلود رایگان نرم افزار را با کلمه مرغ در صفحه اول گوگل دیده شود!

برای مثال می‌توانید به عکس زیر دقت کنید، (برخی از وبمستران از نارنجی، خبرآنلاین، فارنت و … مطلب کپی میکنند و این سایتها را به نام “منبع” لینک میکنند به همین دلیل در صفحه اول گوگل با کلمه منبع دیده میشوند) و یا به لینک Click Here مراجعه کنید، و یا واژه های “اینجا”، “کلیک کنید” و … را در گوگل جستجو کنید و نتایج را مشاهده کنید.

منبع

این اتفاق به این دلیل رخ داده است که به این وب سایت ها با عبارت منبع لینک داده شده است و با وجود اینکه در این سایت ها هیچ استفاده ای از کلمه منبع نشده است، اما در صفحه اول گوگل قراردارند زیرا با کلمه منبع به آنها لینک داده شده است.

همچنین بخوانید
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
با تکنیک های برتر SEO 2023 در سئو24 آشنا شوید و آن را در استراتژی سئو قرار دهید و ترافیک وب سایت را به حداکثر برسانید:E-E-A-T، محتوای مفید و اعتبار نویسنده.
ChatGPT چیست و چرا سئوکاران باید به آن اهمیت دهند؟ چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه کار می کند و چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ این مطلب از سئو24 را بخوانید.
captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مدیر سایت

باسلامبله

علی

سلامفرق انکر با لینک دادن به یک سایت چیست؟ من توی سایتم دارم مطلب مبنویسم درباره شرکت اپل و میخام کلمه اپل رو به لینک تبدیل بکنم، آیا این کلمه الان Anchor Text می شود؟

مدیر سایت

باسلامجدید، مفید، استفاده از فیلم و تصاویر جهت فهم بیشتر به مخاطب و هرچی که در قالب “خوب” بتونیم جا بدیم.

رضا

سلاممحتوای خوب شامل چه ویژگی هایی میشود؟ممنون میشم اگر برای من توضیح بدید

رضا

سلام،یک سوال، در گوگل آنالیتیک وقتی میخواهم ببینم با استفاده از چه کلماتی وارد سایت من شده اند، چیزی هست که به شدت عجیبه و اون اینکه بیشتر از ۹۰% کسانی که به سایت من مراجعه کرده اند،گوگل زده اینها not set یا not provided هستن،چگونه میتوانم بفهمم این ها چگونه و با چه کلمه کلیدیی وارد سایت من شده اند؟پیشاپیش ممنون از جوابتون

مدیر سایت

سلام یکی از راه های حل مشکل شما اینه که با مراجعه به گوگل وبمستر روی Search Queries کلیک کنید و اون کلمه کلیدی رو ببنید؛ همچنین این لینک رو ببنید برای برطرف شدن مشکل شما راهکار داره<a href="http://blog.kissmetrics.com/unlock-keyword-not-provided/" rel="nofollow">http://blog.kissmetrics.com/unlock-keyword-not-provided/</a>در ضمن به احتمال زیاد در قسمت کلمات کلیدی آلکسا موجود هست. به صفحه آلکسا سایتتون مراجعه کنید، اولین کلمه کلیدی سایت شما به احتمال زیاد همون چیزی هست که گوگل نشون نمیده.

مدیر سایت

علیک سلام؛ افزونه Sharexy

مدیر سایت

علیک سلام خواهش میکنم

ايمان

سلام ببخشید شما از چه افزونه ای برای اشتراک گذاری مطالبان استفاده می کنید لطفا نام این افزونه رو بدین ممنون می شم

سئو

سلام ممنون

مدیر سایت

نیاز به دانش فنی دارد– کیفیت مطالب و تعداد مطالب را چک کنید– فعالیت سایت را در شبکه های اجتماعی ببینید– وضعیت لینک بیلدینگ را ببینید– کیفیت سایت را در جستجو ببینید (برخی از مطالب سایت رو جستجو کنید)– کیفیت کد نویسی و سرعت قالب را بررسی کنید– Anchor text هایی که داره چک کنید– و …البته سایتهایی هم هستند که برخی موارد را چک میکنند مثل <a href="http://opensiteexplorer.org" rel="nofollow">http://opensiteexplorer.org</a>

مدیر سایت

هیچ سایتی برای تبادل لینک مستقیم فالو مناسب نیست چون آن کوزه بشکست…

سئو

با سلام . من برای مثال گفتم تبادل لینک !! . مثلا میخواهیم یک وب سایت را کلا انالیز کنیم باید چه کار کنیم ؟ ؟

مدیر سایت

علیک سلام؛ آنالیز کل سایت یا قسمت مشخص؟

سئو

انالیز کامل سایت . مثلا میخواهیم بفهمیم یک سایت برای تبادل لینک مناسب است ؟ ایا توسط گوگل اسپم نشده ؟

سئو

با سلام . میشه یک مقاله در رابطه با اموزش انالیز کامل یک وب سایت ارائه بدین ؟

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.