پیج رنک چیست و چه تاثیری بر رتبه سایت در گوگل دارد؟

PageRank ( پیج رنک ) چیست؟

Pagerank به معنای رتبه صفحه است و در اصل امتیازی است که گوگل برای هر صفحه وب قائل می شود. برای دیدن رتبه صفحات یک سایت می توانید تولبار گوگل را دانلود و روی IE خود نصب کنید تا به محض ورود به هر صفحه ای امتیاز آن صفحه را روی نوار ابزار گوگل مشاهده کنید. پیج رنک، الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل در زمان بوجود آمدن آن بود و موتور جستجوی گوگل به دلیل ابداعی که در بوجود آمدن معیار پیج رنک داشت توانست از موتورهای جستجوی زمان خود پیشی بگیرد (یاهو و آلتاویستا) و خود را مطرح کند. الگوریتم پیج رنک توسط بنیانگذاران سایت سرگی برین و لری پیج به عنوان اختراع ثبت گردید و ایده آن از معیار citation مقالات علمی گرفته شده است. ایده اولیه به این صورت است که برای رتبه بندی صفحات مختلف اینترنتی در موتور جستجو به جای اینکه به پارامترهای سئو سایت داخلی توجه شود به پارامترهای سئو خارجی اهمیت بیشتری داده می شود. در واقع ایده پیج رنک به این موضوع می پردازد که اگر یک صفحه اینترنتی صفحه مفیدی باشد، خارج از آن صفحه و در صفحات دیگر اینترنت به آن صفحه لینک داده شده است و آن صفحه معرفی شده است.

تئوری عملکرد PageRank 

امتیاز بندی صفحات به این صورت است که یک لینک از یک صفحه وب به یک صفحه دیگر که در یک سایت دیگر است به معنای یک امتیاز مثبت برای صفحه مقصد حساب می شود. چون وب مسترها لینک سایت هایی را در سایت خود قرار می دهند که فکر می کنند برای بازدید کنندگان سایتشان جالب و با ارزش باشد. گوگل از تعداد این لینک های ورودی به صفحات سایت های دیگر، برای قضاوت درباره امتیاز دهی به آنها و نیز مرتب کردن آنها در هنگام جستجو در گوگل استفاده کرد. برای مشاهده لینک های ورودی به سایت خود می توانید جمله link:http://www.yourURL.com را در گوگل وارد کنید تا لیست سایت هایی که به شما لینک داده اند را مشاهده کنید. البته هنوز گوگل تمامی لینک های ورودی به سایت را نشان نمی دهد. 

PageRank چگونه محاسبه می شود؟

راحت ترین سخن درباره محاسبه اش اینه که PageRank با استفاده از اشتراک گرفتن تمامی لینک های ورودی به سایت شما محاسبه می شود. البته این موضوع اکیدا صحیح نیست، چون گوگل لینک های داخلی را هم در محاسبه شریک می کند. همچنین رتبه PageRank صفحه ای که به شما لینک داده هم، در بالا بردن رتبه سایت شما موثر است. بعلاوه تعداد لینک های خارجی که در صفحه مبدا وجود دارد نیز در رتبه سایت مقصد تاثیر دارد.  بطور عمومی 85% از رتبه سایت مبدا همراه با لینک به سایت مقصد ارسال می شود. پس یک صفحه وب با پیج رنک 5 و فقط با یک لینک خارجی در صفحه اش( که همان لینک سایت شماست)  باید 85% از اعتبار رتبه 5 را برای صفحه ای که به آن لینک داده ارسال کند.
ولی در واقع هیچ صفحه ای فقط یک لینک ندارد – به یاد آورید که لینک های داخلی هم اغلب اوقات در محاسبه بحساب می آیند – پس میزان پیج رنک ارسالی عبارت است از 85% از پیج رنک همان صفحه تقسیم بر تعداد لینک های خارجی.
سوالی که اینجا مطرح می شود این است که تفاوت رتبه های پیج رنک چقدر است و مثلا رتبه 4 با 5 چقدر تفاوت دارد؟ چیزی که معلومه اینه که اعداد گوگل در پیج رنک فقط یک عدد ثابت نیستند و نشان دهنده یه بازه عددی هستند. بنابر این تمام پیج رنک های 5 با هم مساوی نیستند. طبق توضیحات فوق رتبه 6 ممکن است فقط یک درجه از 5 بیشتر باشد و ممکن است فقط کمی از 7 کمتر باشد.

آیا هنوز پیج رنک گوگل محاسبه می شود؟

بله، هنوز هم گوگل از الگوریتم پیج رنک برای رتبه بندی صفحات اینترنتی استفاده می کند و PageRank اساس الگوریتم های گوگل محسوب می شود، اما در سال 2017 گوگل تصمیم گرفت که نمایش عمومی پیج را غیرفعال کند. دلیل این موضوع سو استفاده مدیران سایت ها در جهت خرید و فروش لینک از طرف گوگل اعلام گردید. در واقع وب سایت هایی که رنک مناسبی در گوگل داشتند، با استفاده از این موضوع لینک های اینترنتی را بفروش می رسانند و این موضوع در نتایج گوگل تاثیر گذار بود، به همین جهت گوگل با مخفی کردن اطلاعات پیج رنک عملا از این نوع سو استفاده ها جلوگیری می کند.

پیج رنک

Google Page Rank چیست؟

پیج رنک که به اختصار PR می گویند برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط Sergey Brin ابداع گردید، پیج رنک نتیجه تجزیه و تحلیل لینکهای ورودی به یک سایت است، پیج رنک رتبه ای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر میگیرد. هرقدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده اینست که این سایت لینکهای ورودی زیادی دارد و سایتهای زیادی به این سایت لینک داده اند. امتیاز صفحه یا پیج رنک از صفحات اینترنتی به یکدیگر منتقل می شود و هر چه امتیاز صفحه ای که به ما لینک می دهد بیشتر باشد، صفحات ما نیز امتیاز بیشتری دریافت می کنند.

Google Page Rank چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه پیج رنک توسط الگوریتم ها و فورمول های بسیار پیشرفته صورت می گیرد، به صورت خلاصه میتوان گفت، هرقدر تعداد سایتهایی که به شما لینک داده باشند زیادتر باشد، به همان اندازه پیج رنک شما افزایش خواهد یافت. پیج رنک گوگل تقریبا بین هر ۳ الی ۶ ماه بروزرسانی میگردد. فرمول محاسبه پیج رنک به صورت خلاصه بر اساس امتیاز صفحه مبدا تقسیم بر تعداد لینک های خروجی صفحه بدست می آید و برای صفحه مقصد مجموع امتیاز لینک های ورودی محاسبه می شود. امتیازهای اولیه از یک مجموعه سایت مبدا آغاز میشود و سپس برای تمام صفحات اینترنتی محاسبه می شود.

چه لینکهایی در محاسبه Google Page Rank محاسبه نمی شود؟

لینکهای Nofollow در محاسبه پیج رنک محاسبه نمی گردد. اگر شما سایتی را در وبسایت خود به صورت Nofollow لینک کنید، موتورهای جستجو آن لینک را می بینند ولی در محاسبه پیج رنک، سایت لینک شده هیچ امتیازی از سایت شما نخواهد گرفت و در نتیجه لینک های نوفالو نمی توانند پیج رنک یک سایت را افزایش دهند. همچنان توصیه می گردد هر زمانی که خواستید به یک سایت اسپم لینک دهید، یا به سایتی که از آن مطئمن نیستید حتما لینک را به صورت نوفالو بگذارید.

آیا Google Page Rank بالا باعث می شود رتبه بالاتری در گوگل داشته باشیم؟

بله! همانطور که در بالا گفته شد پیج رنک بر اساس لینکهای ورودی محاسبه می گردد، اگر سایتی به سایت شما لینک بدهند مفهوم طبیعی آن اینست که سایت شما مفید است و مفهموم طبیعی زیاد بودن لینکهای ورودی این است که سایت شما یک سایت مفید است. اما در نظر داشته باشید که پیج رنک تنها معیار رتبه بندی گوگل نیست و گوگل بیش از 200 فاکتور مختلف را برای رتبه بندی در نظر می گیرد.

پیج رنک بالا نمی تواند ضامن رتبه بالای شما در گوگل شود! تنها چیزی که می تواند ضامن رتبه بالای سایت شما در گوگل شود، محتوای جدید و مفید + Authority ( میزان قدرت، محبوبیت و پیج رنک) است. پس از این جمله نتیجه گرفته میشود که پیج رنک بالا نشان دهنده میزان محبوبیت سایت است و یکی از مواردی است که Authority دامین شما را ارتقاء می بخشد.

 افزایش Page Rank سایت

به فکر افزایش Page Rank سایت خود باشیم؟

 اگر به این فکر هستید که با افزایش پیج رنک سایت خود، Authority دامین خود را افزایش دهید تا سایت شما در گوگل رتبه بالا داشته باشد، زیاد اشتباه فکر نکردید. ولی دقت داشته باشید که برای افزایش پیج رنک خود هیچگاه لینک نخرید، تبادل لینک کنید، در سایتهای  غیره مرتبط لینک خود را قرار دهید و یا لینکهای غیره طبیعی نگیرید! بهترین راه اینست که شما محتوای بسیار مفید و جذاب در سایت خود قرار دهید تا کاربران از لینکهای سایت شما در وبلاگ و سایتها و یا شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری کنند تا به صورت طبیعی و عادی پیج رنک شما افزایش پیدا کند.

از کجا Page Rank خود را ببینیم؟

سایتهای زیادی برای نمایش پیج رنک وجود دارد که از آن جمله میتوان به prchecker.info و mypagerank.net اشاره نمود. البته گوگل در سال 1395 اعلام کرد که به دلیل سو استفاده مدیران سایت های اینترنتی در زمینه خرید و فروش لینک، نمایش پیج رنک را مخفی میکند. برای دریافت لینک بهتر است از وب سایت هایی لینک بگیرید که به زمینه کاری شما مرتبط هستند و می توانند برای شما مفید باشند. در حال حاضر برای مشاهده اعتبار سایت می توانید از پارامترهای DA و PA استفاده کنید.

چه سایت هایی به ما لینک داده اند؟

برای مشاهده لیست سایتهایی که به شما لینک داده اند می توانید به وب مستر تولز یا سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید و از بخش links to your site لینک های ورودی به سایت خود را مشاهده کنید. البته در نظر داشته باشید که گوگل تمام لینک های ورودی سایت شما را نمایش نمی دهد.  شما می توانید با مراجعه به آدرس  Google Webmaster tools -> Traffic -> Links to your site لینک های ورودی را مشاهده نمایید. همچنین ابزارهای دیگری در این حوز هستند که می توانند به شما در مورد لینک های ورودی اطلاعات بدهند، گرچه پیشنهاد نمی شود که برای سایت خودتان از این ابزارها استفاده کنید مانند ابزار سایت موز که در آدرس moz.com/ose قابل دسترس است.

faq

پیج رنک، معیاری برای تشخیص میزان اهمیت صفحات وب‌سایت است که البته سال‌هاست این امتیاز دیگر در صفحات وب نمایش داده نمی‌شود، ولی اخیرا یکی از مدیران گوگل اعلام کرده که هر وقت بخواهند به این امتیاز دسترسی دارند. در واقع این الگوریتم اهمیت ویژه‌ای برای سئوی خارجی قائل است و معتقد است اگر صفحه‌ای در وب‌سایتی اهمیت زیادی داشته باشد، لینک‌های زیادی از بیرون دریافت می‌کند.

الگوریتم پیج رنک بین تمام لینک‌های ورودی به یکی از صفحات سایت اشتراک گرفته و در نهایت امتیاز موردنظر را بین 1 تا 10 محاسبه می‌کند.در محاسبه پیج رنک امتیازات و اعتبارات صفحه مبدا نیز در نظر گرفته شده و به صفحه مقصد منتقل می‌شود. برای جزئیات بیشتر به مطالب داخل این صفحه مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید
PBN مخفف Private Blog Network است. این شبکه‌ها از وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی تشکیل شده‌اند که برای افزایش رتبه سایت‌های دیگر در موتورهای جستجو به کار می‌روند. در این مقاله با PBN و مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.
CTR یا نرخ کلیک چیست؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مقاله به طور کامل به مفهوم CTR و نحوه افزایش آن می‌پردازیم.
با تکنیک های برتر SEO 2023 در سئو24 آشنا شوید و آن را در استراتژی سئو قرار دهید و ترافیک وب سایت را به حداکثر برسانید:E-E-A-T، محتوای مفید و اعتبار نویسنده.
ChatGPT چیست و چرا سئوکاران باید به آن اهمیت دهند؟ چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه کار می کند و چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ این مطلب از سئو24 را بخوانید.
captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
سارا پورکرمعلی

مطالب بسیار مفید بودند. سپاس

مدیر سایت

خوشحالیم که مقاله پیج رنک براتون مفید واقع شده، پیج رنک یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی در گوگل است. موفق و پیروز باشید

علیرضا

سلامببخشید میخواستم بپرسم که افزایش محبوبیت سایت تاثیری در سئو داره؟ یعنی درواقع تاثیری داره در اینکه سایت در گوگل رتبش بهتر بشه و به صفحات بالاتر بره؟؟

مدیر سایت

علیک سلام افزایش محبوبیت چی؟

یاسر داودفر

مطلب خوب وبسیار مفیدی بود.مرسی

ايمان

سلام خیلی ممنون بابت پاسختون .هدفم از بالا رفتن پیچ رنک رتبه کلمه کلیدی درنتایج جستجو نیست فقط می خواهم اعتبار سایتم بالا باشد . چون در کتاب یک یا دو هزار و یک یا سایت های معتبر دیگری از روش تبادل لینک در مورد اسپم چیزی نگفتند یا حتی بیشتر سایت هایی که با تبادل لینک رتبه پیچ رنک بالایی دارند و اسپم نشدند .اگر عنوان را در تبادل لینک عنوانی متناسب با سایت تبادل لینک در نظر بگیرم و هدفم فقط بک لینک باشه نه بالا رفتن رتبه کلمه کلیدی بازم تاثیر منفی در سایت می گذاره ؟الان واقعا از اسپم شدن سایتم و پنالیز شدن در گوگل ترس دارم چون زحمت های زیادی برای سایت کشیدم و از طرفی نیز پیچ رنک بالا برای سایتم مهم است راهنمایی کنید ممنون

مدیر سایت

علیک سلامدر نظر قبلی خدمت شما عرض کردم؛ اعتبار سایت به پیج رنک نیست، از بین رفتن اعتبار سایت نزد گوگل، پینالیز و اسپم شدن را فدای پیج رنک نکنید.مطالب لینک خور تولید کنید که مردم خوششان بیاید و در وبلاگها، سایتها و شبکه های اجتماعی به شما لینک بدهند، از تبادل لینک مستقیم Follow بپرهیزید.

مدیر سایت

علیک سلام؛ شما هم خسته نباشید؛ اما بعد…ببینید ممکنه یک سایت پیج رنک ۵ داشته باشه ولی رتبش از یک سایتی که پیج رنک ۰ داره در جستجو پایین تر باشه. (خواستید نمونه میدم)مهم پیج رنک نیست، مهم رتبه سایت در جستجو هست. بخاطر پیج رنک اقدام به تبادل لینکهای غیر قانونی که منجر به اسپم یا پینالیز شدن سایت شما میشه نکنید.فقط سعی کنید در شبکه های اجتماعی، پست مهمان، لینکهای سالم و … را داشته باشید و دوامدار باشه… پیج رنک را فراموش کنید 🙂موفق باشید.

مدیر سایت

لینک نوفالو در پیچ رنک تأثیری نداره.

ايمان

سلام خسته نباشید واقعا از مطلبتون استفاده کردم فقط چند تا سوال داشتم اگه می شه راهنمایی کنید ممنون می شممن حدود ۹ ماه پیش که ابدیت پیچ رنک انجام می شد سایتی را راه اندازی کردم و عمر دامنه ۱ ماه داشت فقط و بعد از راه اندازی هیچ مطلبی هم وارد نکردم چون سایت طراحی بود و محتوایی نداشت . به صورت html هم طراحی شده بود اما در اولین ابدیت پیچ رنک یعنی دقیق بعد از ۱ ماه عمر دامنه پیچ رنک از صفر به ۴ رسید . تنها کار هم که کرده بودم شرکت زیاد در سیستم های تبادل لینک رایگان بود همین . حالا سایت دیگری دارم که بک لینک هایی که گرفتم همشون طبیعی هستند و مثلا از سایت پیچ رنک ۵ با follow لینک نگرفتم و نخریدم از راه های انجمن . نظرات . پست مهمان و … استفاده کردم .فکر می کنم امکانش خیلی کم باشه که پیچ رنک سایتم بالا رود آیا تبادل لینک به همون روش رایگان انجام دهم موجب کاهش رتبه سایت نمی گردد ؟ یا پنالیز شدن یا اسپم شدن در گوگل ؟چون سایت های زیادی با همین روش تبادل لینک به پیچ رنک بالایی دست یافتند .حتی سایت هایی مثل ۱ ابزار . پیچک . اوازک . وب گذر و … که لینک سایتشون رو در ابزار ها قرار می دهند و از همین روش ها پیچ رنک بالایی دارند پس نمی تونه موجب کاهش رتبه شود ؟ چون اینگونه لینک ها هم موضوع غیر مرتبط دارند . هدفم بالا رفتن پیچ رنک گوگل سایتم تا ۵ است اما افزایش رتبه کلمه کلیدی با روش های طبیعی انجام دهم . ممنون می شم راهنمایی کنید خیلی ممنون

mohajeri

ولی من فکر میکردم لینک زدن تو جاهایی که نوفالو نشون میده خوبه!!!!پیج رنک سایت من ۲ بود..خوبه به نظرتون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سامانه پیام کوتاه

سلام.از زحمات شما برای آموزش کاربران متشکرم.همیشه پایدار باشید…

H

توی گوگل Seostat سرچ کن وب سایت های خوبی در این باره پیدا میکنی

مدیر سایت

خوب واضحه اگه از موتورهای جستجو ورودی بیشتر داشته باشه و در جستجو رتبه بالایی داشته باشه سئوش خوبه 🙂

ali

داداش از کجا بفهمیم سئو سایتمون چجوری هست؟

مدیر سایت

تبادل لینک بکنید، Nofollow کنید که مشکلی پیش نیاد و خیالتان از هر بابت راحت باشه.

محمدصادق عليخاني

ممنون دوست عزیزجالب بود

محمّد مهدی نادری

درود!ممنون، مطلب خیلی خوبی بود.ببخشید در مطلب نوشتید که «هیچ گاه لینک نخرید، تبادل لینک نکنید و…» .بالاخره باید تبادل لینک بکنیم یا نه؟

آرشیتکت

مطالبت عالیه ممنون

نمناک

ممنون از مطلب جالبتون

مدیر سایت

باسلام، در اول به یاد داشته باشید که بک لینک های سایت شما توسط آلکسا زود به زود آپدیت میشود ولی گوگل دیر به دیر (معمولا زمان آپدیت پیج رنک، بک لینکها هم آپدیت میشود) از طرف دیگر گوگل بک لینکهای ضعیف را حساب نمیکند ولی آلکسا میکند.موفق باشید.

حامد

با سلام و تشکر از مطلب عالی تونیه سوال داشتم و آن هم اینکه الان السکا به من می گوید که به سایت من ۳۷ لینک شده است و لی گوگل می گوید هیچ سایتی به شما لینک نکرده استمشکل از کجاست؟؟با تشکر

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.