الگوریتم کبوتر گوگل چیست

در دنیای امروز، کسب‌وکارها بیش از هر زمان دیگری به اینترنت وابسته هستند. یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل، الگوریتم کبوتر است. الگوریتم کبوتر بر روی محل کسب‌وکار تمرکز دارد و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با محل خود، رتبه بهتری کسب کنند.

در ادامه این مقاله، به بررسی الگوریتم کبوتر گوگل می‌پردازیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید از این الگوریتم برای بهبود رتبه محل کسب‌وکار خود در نتایج جستجو استفاده کنید.

الگوریتم کبوتر گوگل (Google Pigeon Algorithm) چه تاثیری در سئو دارد؟

آنچه اغلب مواقع کاربران گوگل را هیجان‌زده می‌کند، دقت و سرعت در ارائه نتایج است. آشنایی با سیستم رتبه‌بندی نتایج صفحه جستجو گوگل نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که گوگل بات‌های کمکی متنوعی دارد که در یافتن نتایج دقیق، دخالت دارند. در فرایند بهینه سازی سایت، با تعدادی از این بات‌ها و الگوریتم‌ها مانند پاندا، پنگوئن، مرغ مگس‌خوار و... آشنا شده‌ایم. کبوتر گوگل در سئو محلی نقش مهمی ایفا می‌کند و هدف اصلی از طراحی آن، نزدیک‌ کردن الگوریتم جستجوی محلی به الگوریتم جستجوی اصلی است. الگوریتم کبوتر (Google Pigeon Algorithm) از سال ۲۰۱۴توسط گوگل در جستجوها اعمال می‌شود و به مرور زمان برای بهبود نتایج، تغییراتی کرده است. در حال حاضر، زمانی که کاربر برای یافتن نزدیک‌ترین فروشگاه، رستوران، شهربازی و…جستجو می‌کند، کبوتر گوگل سه نتیجه مرتبط به او نشان می‌دهد. بدین ترتیب بسیاری از کسب و کارها از دید کاربران پنهان می‌مانند. در این مقاله با الگوریتم کبوتر یکی از الگوریتم های گوگل آشنا می‌شویم که وظیفه هدایت کاربران به نزدیک‌ترین نتیجه جستجو را بر عهده دارد. 

چرا گوگل «کبوتر» را انتخاب کرده است؟

الگوریتم کبوتر گوگل

نتایج صفحه جستجو گوگل بر اساس Page Rank به کاربران نشان داده می‌شود. این سیستم رتبه‌دهی به صفحات که سال‌ها قبل توسط لاری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin) ابداع شده بود، اکنون نیز در الگوریتم کبوتر گوگل نیز به کار می‌رود؛ با این تفاوت محسوس که نزدیکی مکان در رتبه‌بندی صفحات به قابلیت‌های آن افزوده شده است.
کبوترهای خاکستری به طور طبیعی به جزئیات توجه ويژه‌ای می‌کنند و در جمعیت‌های متراکم عملکرد شگفت‌انگیز دارند. مثلا در یک نقطه شلوغ از شهر، کبوترها می‌توانند تشخیص دهند چه کسی یک بسته بادام زمینی را در دست دارد. این ویژگی همان برگ برنده‌ای است که گوگل را ترغیب کرده تا الگوریتم معروف خود را با نام این پرنده نام‌گذاری کند. کبوترها قدرت تصمیم‌گیری بسیار سریع در مواجهه با انتخاب های دشوار دارند؛ بنابراین هنگامی که کاربران عبارتی را در گوگل جستجو می کنند، کبوترهای گوگل با حجم زیادی از اطلاعات مواجه می‌شوند؛ اما به دلیل قدرت ذاتی خود، بهترین گزینه را در کوتاه‌ترین زمان به کاربر ارائه می‌دهند.

رتبه‌بندی کبوتر (Pigeon Rank) چگونه عمل می کند؟

فرض کنید به عنوان کاربر گوگل، عبارت «مرکز فروش حیوانات خانگی مرکز تهران» را جستجو می‌کنید. این عبارت به قفس داده‌ها عرضه می‌شود، یعنی جایی که صفحات نتایج با سرعت بالایی ارزیابی می‌گردند. زمانی که کبوترها نتیجه مرتبط با جستجو را پیدا کنند، به آن نوک می‌زنند. هر بار نوک زدن کبوترها به این قفس اطلاعات، به معنای تعیین رتبه صفحه است. صفحاتی که بیشترین نوک‌های کبوترها را دریافت می‌کنند، در صدر نتایج جستجو ظاهر می‌شوند و باقی صفحات به همین ترتیب، تعیین رتبه می‌شوند. 
به روز رسانی الگوریتم کبوتر موجب ارتقای رتبه دایرکتوری های محلی در نتایج جستجو گوگل شده است. به همین دلیل زمانی که «مراکز فروش حیوانات خانگی» را جستجو مي‌کنید، نتایج به صورت مجزا عرضه نمی‌شوند، بلکه در فهرست‌ها و دایرکتوری‌های مختلف، نمایش داده می‌شوند. درواقع کبوتر گوگل بر اساس اعتبار دایرکتوری‌ها، نتایج را رتبه‌بندی می‌کند. الگوریتم کبوتر بهترین نتیجه را برای دایرکتوری‌های محلی داشته است.
دایرکتوری‌ها یا وب‌سایت‌های مرجع، سایت‌های موجود در اینترنت را بر اساس زمینه فعالیت، دسته‌بندی می‌کنند. این سایت‌ها اغلب در صدر نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند و با معرفی سایت شما، موجب افزایش ترافیک سایت می‌شوند.

آیا سئو سایت بر الگوریتم کبوتر (Google Pigeon Algorithm) گوگل تاثیر می‌گذارد؟

در سال ۲۰۱۹یکی از مهم ترین عوامل موثر بر سئو سایت، سئو محلی ذکر شده است که به تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل اشاره دارد. گوگل الگوریتم‌های متنوعی برای ارزیابی سایت‌ها دارد که تاثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی آن‌ها در صفحه نتایج جستجو می‌گذارد. برای آشنایی بیشتر با کبوتر گوگل، کافی است به یاد بیاورید که کبوتر پرنده‌ای اهلی است و دوست دارد در محیط‌های آشنا باشد. بنابراین الگوریتم کبوتر، عبارتی را که کاربر جستجو کرده، بررسی می‌کند. در صورتی که کاربر در عبارت جستجو شده موقعیت مکانی را نیز درج کرده باشد، کبوتر گوگل نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین پیشنهاد را به او ارائه می‌دهد. بدین ترتیب کاری که برای موتور جستجوی گوگل می‌کند، یافتن اطلاعات محلی است. برای آنکه کبوتر گوگل راحت‌تر به مقصد هدایت شود، از درج آدرس و اطلاعات متناقض با محل اصلی استقرار شرکت خود، اجتناب کنید.

الگوریتم کبوتر گوگل چه تفاوتی با پاندا و پنگوئن و دیگر حیوانات گوگل دارد؟

در مباحث سئو با روش‌های سئو کلاه سیاه آشنا شدیم و فهمیدیم گوگل برای شناسایی متخلفان، دستیارهای مختلفی را ایجاد کرده است. گوگل پاندا، گوگل پنگوئن و مرغ مگس‌خوار از مهم ترین الگوریتم‌های گوگل برای مقابله با متخلفان سئو بودند. مثلا الگوریتم پنگوئن وظیفه شناسایی لینک های اسپم را بر عهده داشت و الگوریتم مرغ مگس خوار برای تجزیه و تحلیل عبارات به کار می‌رفت. همچنین الگوریتم پاندا محتوای کپی شده و نامناسب را گزارش می‌کرد. در نهایت هدف گوگل از به‌کارگیری این سه الگوریتم، پنالتی کردن متخلفان بود؛ اما درباره الگوریتم کبوتر و موش کور، هدف گوگل افزایش کیفیت نتایج جستجو محلی بود.  

الگوریتم کبوتر گوگل چگونه بر کسب و کار شما تاثیر می‌گذارد؟ 

این الگوریتم روی رتبه‌بندی محلی تاثیر می‌گذارد. کسب و کارها باید از گوگل مپ برای درج مکان استقرار خود کمک بگیرند تا از این الگوریتم، استفاده کافی را ببرند. فرض کنید سایت شما خدمات فروش حیوانات خانگی را در محدوده مرکز شهر تهران عرضه می‌کند. بنابراین اگر کاربرها به دنبال خرید حیوانات خانگی در محدوده مرکز شهر تهران باشند، کبوتر گوگل آنان را به سایت شما هدایت می‌کند. بهترین کار برای کسب و کارها، درج اطلاعات کامل در Google My business  است که این فرایند را تسریع می‌بخشد.

چگونه برای کبوتر گوگل محتوا بنویسید؟

  • از سرویس‌های جستجوی محلی استفاده کنید

کبوتر گوگل به طور ویژه بر رتبه‌بندی کسب‌وکارهایی تاثیر گذاشته که از سرویس‌های جستجوی محلی خاص، مانند Yelpاستفاده می‌کنند. یِلپ (Yelp) و برنامه‌های مشابه بر اساس دیدگاه های کاربران درباره کسب و کارهای محلی، نتایج جستجو را برای کاربران بهینه می‌کنند و نتایج دلخواه را به آنان نشان می‌دهند. برای مدتی، Yelpمشکلات زیادی برای نحوه نمایش در جستجوهای گوگل داشت، اما آپدیت الگوریتم کبوتر گوگل، این مشکل را برطرف کرد.

  • محتوای مکان‌محور و خاص محل استقرار کسب و کارتان تولید کنید

حتی پیش از راه‌اندازی الگوریتم کبوتر گوگل، تولید محتوا مرتبط با محل (تولید محتوا محلی) اهمیت داشت؛ اما اکنون اهمیت آن دو چندان شده است. اگر هنوز اقدامی در این رابطه نکرده‌اید، بهتر است از صفحات فرود (landging page) استفاده کنید تا ببینید کار کردن روی محتوای محلی چه پیشرفتی برای شما به دنبال خواهد داشت. برای کسب نتایج بهتر، از کلمات کلیدی tail-Long و عبارت‌های ترکیبی استفاده کنید.

  • از مشتریان خود بخواهید درباره کسب و کار شماreview بنویسند

بهینه سازی جستجو محلی برای گوگل و الگوریتم کبوتر بسیار اهمیت دارد. اگر کاربران پس از استفاده از خدمات شما نظر خودشان را بنویسند، به افزایش رتبه شما کمک چشمگیری کرده‌اند. بهتر است برای ترغیب کاربران هدیه‌ یا پیشنهادی جذاب در نظر بگیرید، مثلا «اگر نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید، در قرعه کشی هدیه شگفت انگیز ما، شرکت داده می‌شوید!» 

  • قدرت دامنه سایت خود را بیشتر کنید.

همان طور که می‌دانید، page authorityو domain authorityدو فاکتور مهم در تعیین رتبه سایت هستند. هرچه روی قدرت دامنه سایت خود بیشتر کار کنید، شانس بیشتری برای نمایش در جستجوهای محلی خواهید داشت. با استفاده از opensiteexplorer.org می‌توانید میزان domain authority سایتتان را بررسی کنید. با کمک حذف لینک‌های بد و شکسته، داشتن استراتژی محلی برای سئو، تولید محتوا جذاب و…می‌توانید قدرت دامنه سایتتان را افزایش دهید.

  • شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید

پروفایل‌های شما در شبکه‌های اجتماعی مثلا در فیس‌بوک یا سایر شبکه‌ها می‌تواند تاثیر مهمی در جستجوهای محلی شما بگذارد. می توانید شکاف‌های موجود در کسب و کار خود را با استفاده هوشمندانه از شبکه های اجتماعی، پر کنید.
اگر از کبوتر گوگل امتیاز منفی گرفتیم، چه کنیم؟ 

  1. در صورتی که موفق نشدید معیارهای مورد نظر کبوتر گوگل را در دریافت کنید، توجه خود را معطوف به سئو داخلی (on page)، لینک‌های خارجی و بهینه‌سازی محلی کنید و سپس برای ارزیابی میزان تغییرات، ترافیک سایت را بررسی کنید.
  2. لینک های شکسته، شماره تماس های موجود در سایت و املای صحیح کسب و کارتان را کنترل کنید.
  3. اطلاعات تماس و آدرس کسب‌و‌کارتان را در قسمت پایین صفحه سایت درج کنید تا بات‌های گوگل هنگام کراول کردن صفحات، این اطلاعات را ذخیره کنند.
  4. نام، آدرس و شماره تماس (NAP) سایت را کنترل کنید و مراقب باشید که این اطلاعات با آنچه در شبکه‌های اجتماعی درج کرده‌اید، متناقض نباشد. ادرس‌های متناقض موجب سردرگمی کاربران و موتورهای جستجو می‌شود.
  5. فراموش نکنید که بیشتر جستجوها از طریق موبایل انجام می‌شود و قطعا سایت‌های ریسپانسیو یا واکنش‌گرا امتیاز مثبتی از کبوتر گوگل دریافت می‌کنند.

 جمع‌بندی

در این مقاله با الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm) گوگل و روش رتبه‌بندی توسط آن آشنا شدیم. اکنون می‌دانیم کبوتر گوگل در جستجوهایی وارد عمل می‌شود که محل استقرار کاربر، نقش اصلی را ایفا می‌کند. به روز رسانی الگوریتم کبوتر گوگل، تاثیر مکان را در جستجوهای کاربران دوچندان کرده و پیوند نزدیک‌تری میان الگوریتم محلی و الگوریتم اصلی جستجو برقرار کرده است. فراموش نکنید که کبوتر گوگل دوست دارد دقیق‌ترین نتیجه را به شما عرضه کند؛ از این رو وارد کردن اطلاعات مربوط به کسب و کار خود در دایرکتوری‌های محلی، فایده زیادی برای شما خواهد داشت. به‌روز رسانی الگوریتم کبوتر گوگل اهمیت تولید محتوا محلی را برای هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و... بیشتر کرده است. در صورتی که در زمینه سئو محلی فعالیت خود را آغاز نکرده‌اید، هرچه زودتر اقدام کنید؛ زیرا امکان نمایش در صفحه نتایج جستجو را از دست خواهید داد.اگر می خواهید به خوبی دیده شوید، سایتتان را برای شکار شدن توسط کبوتر گوگل آماده کنید.
 

همچنین بخوانید
BERT چگونه کار می کند، چگونه بر نتایج جستجو تاثیر می گذارد و آیا می توانید محتوا را برای آن بهینه کنید؟ آشنایی بیشتر با الگوریتم Bert در این مطلب از سئو24
MUM گوگل چگونه کار می کند و چگونه بر نتایج جستجو تاثیر می گذارد؟ آشنایی بیشتر با الگوریتم مام در این مطلب از سئو24
الگوریتم spam brain چگونه با سایت های اسپم مبارزه می کند؟ پس از آپدیت اسپم برین 2022 چگونه در صدر ترافیک جستجوی ارگانیک بمانیم؟ این مطلب از سئو24 را بخوانید.
captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محی

خوب بود

مدیر سایت

ممنون از توجهتون، خوشحالیم که معرفی الگوریتم کبوتر براتون مفید واقع شده

اخذ ايزو

خیلی مفید بود… باتشکر

ایمان تیموری

و ما هنوز تو شوک مرغ مگس خوار بودیم که این الگوریتمم اومد.جنگ وبسایت ها “جنگ سئو” کم کم داره شدت میگیره با این الگوریتم ها .من بعد زیاد بهتون سر میزنم تا وبلاگ بنده جزء تلفات جنگ سئو نباشه 😀 …مطلبتون عالی بود ! مرسی

برای سفارش سئو سایت خود، همین الان کلیک کنید.