افزایش رتبه سایت

رتبه بالای سایت در موتورهای جستجو یکی از موثرترین روشهای بازاریابی آنلاین است. با این روش کلیه مخاطبانی که بدنبال خدمات شما در موتورهای جستجو هستند، با برند شما آشنا خواهند شد. بدون تردید همه مدیران سایتها بدنبال ارتقاع رتبه سایت خود در گوگل هستند. اما افزایش رتبه سایت در گوگل چگونه ممکن میشود.


افزایش رتبه سایت در گوگل


با توجه به این که گوگل بدون شک مهمترین موتور جستجو در ایران و دیگر نقاط دنیا است. این بخش با تکیه بر تاکتیکهای افزایش رتبه سایت در گوگل ارائه شده است. اما این روشها با تغییر اولیت در موتورهای جستجوی یاهو و بینگ نیز باعث بهبود رتبه خواهند شد.
1-    عنوان سایت
حتی اگر نخواهیم سئو و گوگل را در نظر بگیریم. عنوان سایت شما هویت آنلاین شما است بنابراین باید در انتخاب آن دقت کنید. عنوان سایت باید با محتوای مطالب شما همخوانی داشته باشد. بهتراست که کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان سایت خود به کار ببرید.
سوال: اگر نام سایت شما یک برند باشد. چگونه باید عنوان سایت خود را انتخاب کنید. مثلا برند لیندا Lynda که یک وب سایت آموزشی است. امکان رعایت هیچکدام از موارد گفته شده بالا در عنوان سایت خود را نداشته است. عنوان این سایت فقط و فقط میتواند یک کلمه باشد و آن کلمه هم Lynda است در این صورت چگونه باید از عنوان سایت خود برای مشخص کردن موضوع سایت که یک وب سایت آموزشی است استفاده شود. پاسخ ساده است برای حل این مشکل متا توضیحات به صفحات وب اضافه شده است.
2-    متا توضیحات
در این بخش شما میتوانید با خیالی آسوده درباره موضوع سایت خود توضیحاتی ارائه بدهید. این توضیحات باید کوتاه باشد و نهایتاً در یک یا دو پاراگراف کوتاه نوشته شوند. متا توضیحات سایت باید به نحوی نگاشته شود که مخاطبان سایت را به کلیک روی لینک سایت جذب کند. متا توضیحات در کمپینهای شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد و در ضمن گوگل ممکن است که این متن را در صفحه نتایج جستجو به نمایش بگذارد. بنابراین سعی کنید که با متن خود کاربر را به خواندن محتوای صفحه ترغیب کنید.
3-    عنوان صفحه
سرتیترهای یک صفحه توسط تگهای  H1-H6 مشخص میشود. تگ H1 معمولاً عنوان صفحه است. در Html5 گوگل در صورتی که تگ H1 در داخل تگهای Aside، Article، section نباشد آن را عنوان صفحه در نظر میگیرد. در غیر این صورت این تگ عنوان اصلی همان بخش در نظر گرفته میشود. بنابراین هنگام طراحی سایت با Html5 به این موضوع دقت کنید. میتوانید از تگ div بعنوان کانتینر عنوان اصلی صفحه استفاده کنید.
گوگل باید مطمئن شود که ما قصد فریب کاربران را نداریم برنابراین سعی می کند با خواندن محتوای ما مطمئن شود که محتوای ما با کلمه کلیدی اصلی صفحه در ارتباط است. گوگل بعد از خواندن توضیحات سایت به سراغ سرتیترهای سایت میرود و به ترتیب اهیمت، آنها را مورد بررسی قرار میدهد. بنابراین ارتباط بین عنوان صفحه و کلمه کلیدی اصلی یک ضرورت است. اما میتوان عنوان صفحه را برای گوگل بهینه سازی هم کرد تا بتوان رتبه بهتری در گوگل بدست آورد. برای اینکار میتوان کلمه کلیدی صفحه را در عنوان صفحه استفاده کرد. با توجه به اینکه عنوان سایت ممکن است نام برند شما باشد، که هیچ ارتباطی با محتوای سایت شما ندارد عنوان صفحات میتواند به گوگل برای درک محتوای سایت کمک کند. مثال در سایت Lynda که یک سایت آموزشی است عنوان صفحه ای که در ارتباط به آموزش فتوشاپ است را "آموزش روتوش حرفه ای با فتوشاپ" قرار داده که به وضوح محتوای صفحه را به اطلاع گوگل می رساند.
4-    سر تیترها
تگهای h2-h4 بیش از تگهای دیگر برای تولید سرتیترها در سایت به کار میروند. اهمیت به کارگیری سرتیترها در این است که گوگل نه تنها برای درک محتوای سایت بلکه برای درک ساختار صفحه به آنها مراجعه می کند. بنابراین هنگام استفاده از آنها ساختار سایت را در نظر داشته باشید. مثال: صفحه ای با عنوان روتوش حرفه ای فتوشاپ داریم که در آن این موضوعات آموزش داده شده است. روتوش صورت، روتوش لباس، روتوش پس زمینه، این عناوین در سایت با تگ h2 درج  میشوند. حالا عنوان "روتوش صورت" خود دارای یک سری زیر عنوان به نامهای "روتوش لکهای صورت، رنگی کردن چشم، تغییر رنگ لبها و..." این عنواین با تگ H3 در سایت قرار خواهند گرفت و اگر این عناوین هم زیر عنوانی داشته باشند. مثالا "روتوش لک صورت" زیر عنوانی به نام "تفاوت ابزار Healing و Spot Healing در روتوش صورت" داشته باشد این زیر عنوان با تگ H4 درج خواهد شد. به این ترتیب گوگل میتوانند متوجه شود که ارتباط این عناوین باهم به چه صورت است.
5-    ساختار URL خود را بهینه کنید
تعدد سایتهایی که URL های بهینه شده ندارد به قدری است که گوگل اهمیت بهینه سازی URL را کاهش داده است. تا سایتهایی که محتوایی مناسب برای کاربران دارند ولی URL بهینه شدهای برای مخاطبان خود ندارند بتوانند در رتبههای خود بمانند. اما این نکته برای شما میتواند کلید برنده شدن در رقابت سئو باشد. به این معنی که اگر سایت شما از نظر کیفیت محتوا با سایت رقیب برابر باشد. بهینه بودن URL به معنی بردن شما از رقیب خواهد بود. اما بهینه سازی URL چگونه انجام میشود.
اول : از به کاربردن عبارتهای بی معنی در URL اجتناب کنید. مثال عبارت P1010
دوم : اگر نرم افزار مدیریت محتوا برای شما URL را ایجاد میکند از شرکت طراحی سایت بخواهید که این کار را در کادری قابل روئیت و ویرایش برای شما انجام دهد. که بتوانید در صورت مشاهده مشکل آن را ویرایش کنید.
سوم: از کلمه کلیدی در URL صفحات استفاده کنید.
چهارم: برای یک صفحه چند آدرس مختلف نداشته باشید. مثال :
/article/nokia-move-to-android.aspx
/news/nokia-move-to-android.aspx
6-     نقشه سایت و فایل Robots.txt
گوگل برای یافتن صفحات تازه ایجاد شده و صفحات ویرایش شده به نقشه سایت نیاز دارد.
فایل Robots.txt برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحاتی که برای کاربران گوگل جذاب نیستند ضروری است.
این دو اهمیت خود را تا لحظه ای که سئو سایت دچار مشکلات عدیده نشده باشد نشان نمی دهند. افراد زیادی به ما مراجعه کرده اند که خود سایتشان را ایجاد و سئو کرده و قادر به درک مشکلات سئو سایت خود نبودند و بعد از بررسی مشخص شد که عدم دقت در ایجاد فایلهای نقشه سایت و Robots.txt توسط آنها، باعث شده که صدمات زیادی به سئو سایت خود وارد کنند.

روشهای افزایش رتبه سایت


افزایش رتبه الکسا سایت


متاسفانه در سالهای اخیر دید اشتباهی میان فعالان فضای اینترنتی ایران شکل گرفته است و آن رتبه الکسا alexa است.همه فکر میکنند هر سایتی رتبه الکا پایین تری داشته باشد الزاما سایت خوبی است در صورتی که رتبه الکسا با رتبه گوگل دو متغیر کاملا مجزا از هم و کاملا بی ربط به هم هستند.
هر سایتی که رتبه الکسای خوبی دارد الزاما صفحه یک گوگل نیست و برعکس این قضیه هم صادق است.رتبه الکسا یک مقدار عددی است که بر اساس میزان بازدید کاربران از سایت ها در بازه های زمانی مختلف سنجیده و نمایش داده میشود و امروزه تمامی سایتها در رقابت برای رسیدن به الکسای زیر 100 ایران هستند تا از طریق آن بتوانند فضاهای تبلیغاتی سایت خود را به قیمت های چند ده میلیونی به فروش برسانند و برای رسیدن به این هدف دست به هر کاری میزنند حتی روشهای غیر قانونی و غیر انسانی ! مانند خرید بازدید پاپ آپ یا بازدید جعلی صرفا برای کاهش رتبه الکسا در زمان کوتاه و طبیعی است که وقتی در این مدل سایت ها تبلیغی منتشر شود هم بازدهی لازم را ندارد چون کاربری وجود ندارد که روی تبلیغ کلیک کند و آن رتبه چشمگیر الکسا فقط با تقلب بدست آمده است.
اما رتبه ای که گوگل به سایت میدهد بر اساس معیارها و فیلتر های مختلفی است که گوگل روی سایتها اعمال میکند تا بهترین و مرتبط ترین نتایج را به کاربر نمایش دهد و نمیتوان به راحتی قوانین گوگل را برای کسب نتایج جعلی در زمان کوتاه دور زد و به جرات میتوان گفت در ایران تعداد سایتهایی که بصورت طبیعی و به دلیل رتبه های خوبی که در گوگل دارند به رتبه های زیر 1000 الکسا دست پیدا کرده اند بسیار کم است.پروسه سئو و بهینه سازی سایت برای کسب نتایج طبیعی گوگل نقش بسیار مهمی دارد.


نکته آخر:


راهکارهای زیادی برای فریب گوگل و بدست آوردن رتبه بالا وجود دارد و این مورد برای الکسا هم صادق است. ولی اینکار چه نفعی دارد؟ تنها سایتهایی بدنبال رتبههای تقلبی در گوگل و الکسا هستند که نخواهند برای  مدت طولانی در گوگل بمانند و این به یک معنی است. این سایتها فعالیت قانونی انجام نمیدهند. بنابراین اگر سایت شما هدفدار و برای موفقیت طولانی مدت ایجاد شده, هرگز بسراغ این روشهای سئو نروید.
شرکت سئو 24 از روز نخست شروع فعالیت خود تنها بر روی تکنیکهای مجاز سئو تکیه داشته است و سعی داشته سایتهایی به مشتریانش تحویل دهد که برای مخاطب واقعی جذاب و مفید باشد. چرا که یک سایت واقعی با فعالیت قانونی بیشتر از رتبه گوگل، مخاطب وفادار میخواهد. بنابراین به تمام مدیران سایتها پیشنهاد میدهیم بجای آنکه به فکر جدیدترین روشهای فریب گوگل باشید. به فکر نیازهای واقعی مخاطبان خود باشید. به این طریق مطمئن باشید قبل از آنکه گوگل بخواهد به شما رتبه بدهد فروش سایت شما آن چنان ارتقاء یابد که دیگر چندان برایتان رتبه گوگل اهیمتی نداشته باشد. این نتیجه سالها تجربه ماست و صدها مشتری که از ما و همکارانمان بابت سئو سایتشان تشکر کردند. آنها سپاسگزار افزایش مخاطبان و خریداران سایت خود بودند. و توجه داشته باشید که بدون کیفیت کالا و خدمات بهترین سئو کاران دنیا هم نمیتوانند به ماندگاری شما در صنعت خودتان به شما کمک کنند.برای اطلاعات بیشتر در این موضوع میتوانید به صفحه خدمات سئو مراجعه کنید.