بازاریابی اینترنتی

بازاریابی چیست؟


نگاهی به تبلیغات در دهه هشتاد بیندازیم: آماده رفتن به سر کار شده‌اید و در خانه را که باز می‌کنید، پاکتی زیر در گیر کرده‌است. پشت پاکت را نگاه می‌کنید، از آن نامه‌هایی نیست که اداره پست برای شما آورده باشد. پاکت را باز می‌کنید، «کد اشتراک» و «کد تخفیف اولین سفارش» و «تحویل با پیک موتوری درب منزل» توجهتان را جلب می‌کند. شاید پاکت را بردارید یا دور بیندازید؛ اما مسئه اینجاست که اکنون مدت‌هاست با چنین پاکت‌هایی در حال خروج از خانه یا ورود به محل کارتان مواجه نشده‌اید. علت چیست؟ آیا تبلیغات متوقف شده‌است؟
حالا نگاهی بیندازیم به نحوه خروج شما از منزل در همین روزها: پیش از پوشیدن کفش، تلفن همراتان را بیرون می‌آورید، تاکسی را به صورت آنلاین سفارش می‌دهید و تا تاکسی برسد، تلگرام و واتس‌اپ و توییترتان را چک می‌کنید. ده ها کد تخفیف و ده ها پیشنهاد شگفت‌انگیز را از نظر می‌گذرانید تا از در خانه خارج بشوید. شما یک مشتری وفادار بازاریابی و تبلیغات دیجیتال هستید.
بازاریابی به زبان ساده چیزی نیست جز تبلیغات با هدف جذب مخاطب و افزایش مشتری برای پیامی که تولید می‌کنید. بازاریابی به بهتر دیده شدن متن، محتوا و خدمات شما کمک می‌کند. بازاریابی فعالیتی است که از گذشته انجام می‌شده و با پیشرفته‌تر شدن ابزارهای ارتباطی، دوره سنتی را پشت سر گذاشته‌است. اکنون بازاریابی اینترنتی در دوره مدرن قرار دارد و روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود.

 

تبلیغات و بازاریابی برای رونق کسب و کار

زمان زیادی است که مردم برای ترویج کسب و کار خود از تبلیغات استفاده می‌کنند. تبلیغات راه‌های بسیار زیادی دارد که از موثرترین و البته پرهزینه‌ترین آن‌ها تبلیغات محیطی (مثل بنرهای تبلیغاتی) و تبلیغات در تلویزیون است. اما با توجه به اینکه نقش اینترنت و فضای مجازی در زندگی مردم روز به روز پررنگ‌تر می شود، تمایل به تبلیغات در اینترنت نیز بیشتر شده‌است. زیرا علاوه بر اینکه بازدید بیشتری از فضای کسب و کار نسبت به سایر تبلیغات می‌شود، هزینه بسیار کمتری را در بر خواهد گرفت.
اهمیت بازاریابی اینترنتی برای صاحبان کسب و کاری که دارای سایت هستند دو چندان می‌شود. زیرا بهترین مکان برای سایت که در دنیای اینترنت قابل رویت است، تبلیغات اینترنتی است.

تبلیغات قدیمی، تبلیغات سنتی

بازاریابی اینترنتی

تبلیغات اینترنتی راه‌های مختلفی دارد. یکی از انواع آن، تبلیغات در گوگل یا همان adwords است. این نوع تبلیغ دارای مزایای زیادی است. اول اینکه موتور جست و جوگر گوگل در حال حاضر بیشترین کاربر را از آن خود کرده و اکثریت مردم برای پاسخ سوالات، رفع نیازها، کسب اطلاعات و حتی انتخاب بهترین‌ها برای خرید، از گوگل استفاده می‌کنند. وقتی سایت شما از طریق گوگل و در ازای جستجوی عبارات مرتبط دیده شود، بسیار به موفقیت نزدیک می‌شوید چرا که مخاطبی به سایت هدایت شده که به دنبال خدمات شما است. بنابراین اگر به دنبال بهترین راه برای جذب بازدید هدفمند به سایت خود هستید باید یا سایت خود را سئو کنید یا از تبلیغات در گوگل استفاده نمایید.
از دیگر مزایای تبلیغات در گوگل این است که، زمانی از شما هزینه تبلیغات گرفته خواهد شد که از سایت شما بازدید صورت گرفته باشد و اگر تبلیغ را به درستی طراحی کرده‌باشید دیگر بابت موثر بودن تبلیغ یا هدر رفت هزینه تبلیغات نگرانی نخواهید داشت. اطلاعات کامل‌تر را می‌توانید در صفحه تبلیغات در گوگل مطالعه نمایید.
از دیگر راه‌های تبلیغات اینترنتی می‌توان تبلیغات در سایت‌های دیگر را نام برد. این تبلیغات می‌تواند از نوع بنری یا تبلیغات متنی باشد. اگر از این نوع تبلیغات استفاده می‌کنید سعی کنید موارد زیر را حتما مدنظر قرار دهید:

  • اول اینکه اگر تبلیغات شما از نوع متنی است، سایت مرجع یک سایت اسپم محسوب نشود.
  • دوم اینکه تبلیغ شما از نوع نوفالو نباشد تا علاوه بر اینکه مخاطب به سایت شما هدایت می‌شود ، تاثیرات مثبت برای سئوی وب سایت شما داشته باشد.
  • در اولویت سوم هم چنین سعی کنید این نوع تبلیغات را در سایت‌هایی داشته باشید که زمینه فعالیت آن‌ها به زمینه فعالیت شما نزدیک‌تر باشد تا بازخورد بهتری را برای سایت شما ایجاد کند.هرچند سایت‌هایی که بازدید بسیار بالایی دارند، حتی اگر به زمینه کاری شما نزدیک نباشند می‌توانند راه تبلیغاتی مناسبی محسوب شوند.

سایر روش های بازاریابی اینترنتی

یکی از روش‌هایی که برای تبلیغات در اینترنت استفاده می‌شود و امروزه بسیار پرمخاطب نیز محسوب می‌شود، بازاریابی ویدیویی است. شما می‌توانید در قالب ویدئو کسب و کار خود را معرفی کرده و در دنیای اینترنت آن را انتشار دهید. یکی از دلایلی که از ویدیو مارکتینگ استفاده می‌شود در جهت برندسازی است. به دلیل محبوبیتی که می‌توان در ویدئو به وجود آورد و قابلیت ویروسی شدن آن حتی زمانی که این ویدئو به طور مستقیم در مورد کسب و کار شما صحبت نکند، در زمینه برندسازی استفاده می‌شود.
از دیگر روش های بازاریابی اینترنتی، می‌توان به ایمیل مارکتینگ اشاره کرد. اگر بتوانید یک بانک اطلاعاتی خوب و مفید از مخاطبان و مشتریان خود تهیه کنید، نتیجه‌ی بسیار خوبی از این روش خواهید گرفت چرا که آمارهای منتشر شده ثابت کرده که ایمیل مارکتینگ نه تنها بسیار مفید و کارآمد است بلکه کم هزینه نیز هست.
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نوع دیگری از بازاریابی اینترنتی است که هدف اصلی آن‌ها، ایجاد مخاطب بیشتر و جلب اعتماد مشتری است. شبکه‌های اجتماعی معروف فیس بوک، گوگل پلاس، توییتر، لینکدین و ... هستند که در خارج از ایران از محبوبیت بالایی برخوردارند. این شبکه‌های اجتماعی در ایران نسبتا از محبوبیت کمتری برخوردارند و در عوض اینستاگرام جایگاه ویژه‌ای در میان کاربران ایرانی دارد. هم‌چنین تلگرام نیز با وجود اینکه یک شبکه اجتماعی محسوب نمی‌شود، با توجه به کاربرد زیادی که در ایران دارد، به عنوان یک شبکه اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی استفاده می‌شود.

 

بازاریابی اینترنتی، انواع بازاریابی

 

مزیت استفاده از بازاریابی اینترنتی برای کسب و کار

 

• قابل ردگیری بودن نتایج: با وجود آنکه بیلبوردهای تبلیغی ممکن است اثربخشی بیشتری به نسبت تبلیغات بازاریابی اینترنتی برای شما داشته‌باشد، اما به هیچ وجه نمی‌توانید تاثیر مستقیم آن را بسنجید. بازاریابی اینترنتی امکان ویژه‌ای در اختیار کسانی قرار می‌دهد که دوست دارند بدانند بابت هزینه‌ای که می‌کنند، چقدر دریافتی دارند. بنابراین قابل سنجش بودن نتایج در این نوع بازاریابی یک حسن محسوب می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از تحلیل های آماری بازاریابی اینترنتی، استراتژی بازاریابی خود را عوض کنید و نتیجه دلخواهتان را بگیرید.

• شخصی سازی تبلیغات: بازاریابی اینترنتی به شما امکان می‌دهد تا علایق مشتریان خود را بشناسید و با در نظر گرفتن اولویت‌هایشان، مطالبی برایشان منتشر کنید که موردنیازشان باشد. این کار در تبلیغات دیجیتال میسر است؛ زیرا ابزارهای متنوعی برای حفظ ارتباط ویژه با مخاطبان وجود دارد.

• هزینه منطقی: کسب و کارهایی که نوپا هستند یا تجربه خوبی از پرداخت هزینه‌های گزاف برای تبلیغات ندارند، می‌توانند با هزینه‌ای مناسب و منطقی، بازاریابی کنند و ضمن افزایش مخاطب، کسب و کارشان را توسعه دهند.

در مجموع باید گفت بازاریابی اینترنتی، فعالیت تبلیغی پویایی است و به روش‌های گفته‌شده منحصر نمی‌شود. چه بسا تبلیغات و کمپین‌های اثرگذار، مجموعه‌ای از روش‌های رایج در این حوزه را به کار بگیرند. از یاد مبرید که هر کسب و کاری، به نوعی بازاریابی ویژه نیاز دارد و در این نوع بازاریابی نیز هدف گذاری و شناخت مخاطب، نقشی اساسی ایفا می‌کند.

 

مزیت بازاریابی اینترنتی به بازاریابی سنتی

یکی از مزایای بازاریابی اینترنتی به  بازاریابی سنتی این است که قابل اندازه‌‌گیری است و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید متوجه شوید کدامیک از شیوه‌های بازاریابی در کسب و کار شما موثرتر بوده و برای شما نرخ تبدیل خوبی ایجاد کرده‌است. نرخ تبدیل برای هر کسب و کار ممکن است متفاوت باشد. با توجه به هدفی که هر کسب و کار برای بازاریابی اینترنتی مشخص کرده‌است، پارامترهای فرمول اندازه‌گیری نرخ تبدیل متفاوت خواهد بود. ممکن است هدف یک کسب و کار افزایش فروش، هدف دیگری افزایش رتبه الکسا و هدف کسب و کار دیگر افزایش مراجعه حضوری باشد. در هر حال مهم این است که این نرخ تبدیل مثبت شود تا بتوان روی هزینه بازاریابی هزینه بیشتری انجام داد. کمک گرفتن از یک مشاور یا یک تیم متخصص در این زمینه می‌تواند به شما کمک شایانی کند تا بتوانید بیشترین بازخورد را با کمترین هزینه داشته باشید. در این راستا تیم سئو 24 با بهره‌مندی از کارشناسان متخصص و به کارگیری جدیدترین متد بازاریابی شما را در رسیدن به اهدافتان یاری خواهد کرد.