بازاریابی اینترنتی

تبلیغات و بازاریابی برای رونق کسب و کار

زمان زیادی است که مردم برای ترویج کسب و کار خود از تبلیغات استفاده می کنند. تبلیغات راه های بسیار زیادی دارد که از موثر ترین و البته پرهزینه ترین آن ها تبلیغات محیطی ( مثل بنرهای تبلیغاتی ) و تبلیغات در تلویزیون می باشد. اما با توجه به اینکه نقش اینترنت و فضای مجازی در زندگی مردم روز به روز پررنگ تر می شود، تمایل به تبلیغات در اینترنت نیز بیشتر می شود. زیرا علاوه بر اینکه بازدید بیشتری از فضای کسب و کار نسبت به سایر تبلیغات می شود، هزینه بسیار کمتری را در بر خواهد گرفت.
اهمیت بازاریابی اینترنتی برای صاحبان کسب و کاری که دارای سایت هستند دو چندان می شود.زیرا بهترین مکان برای سایت که در دنیای اینترنت قابل رویت است، تبلیغات اینترنتی می باشد.

تبلیغات قدیمی، تبلیغات سنتی

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی راه های مختلفی دارد. یکی از انواع آن، تبلیغات در گوگل یا همان adwords  می باشد. این نوع تبلیغ دارای مزایای زیادی است. اول اینکه موتور جست و جوگر گوگل در حال حاضر بیشترین کاربر را از آن خود کرده است و اکثریت مردم برای پاسخ سوالات، رفع نیازها، کسب اطلاعات و حتی انتخاب بهترین ها برای خرید، از گوگل استفاده می کنند. وقتی سایت شما از طریق گوگل و در ازای جستجوی عبارات مرتبط دیده شود، بسیار به موفقیت نزدیک می شوید چراکه مخاطبی به سایت هدایت شده است که به دنبال خدمات شما است. بنابراین اگر به دنبال بهترین راه برای جذب بازدید هدفمند به سایت خود هستید باید یا سایت خود را سئو کنید و یا از تبلیغات در گوگل استفاده نمایید.
از دیگر مزایای تبلیغات در گوگل این است که، زمانی از شما هزینه تبلیغات گرفته خواهد شد که از سایت شما بازدید صورت گرفته باشد و اگر تبلیغ را به درستی طراحی کرده باشید دیگر بابت موثر بودن تبلیغ و یا هدر رفت هزینه تبلیغات نگرانی نخواهید داشت. اطلاعات کامل تر را می توانید در صفحه تبلیغات در گوگل مطالعه نمایید.
از دیگر راه های تبلیغات اینترنتی می توان تبلیغات در سایت های دیگر را نام برد. این تبلیغات می تواند از نوع بنری و یا تبلیغات متنی باشد. اگر از این نوع تبلیغات استفاده می کنید سعی کنید موارد زیر را حتما مدنظر قرار دهید:

  • اول اینکه اگر تبلیغات شما از نوع متنی می باشد، سایت مرجع یک سایت اسپم محسوب نشود.
  • دوم اینکه تبلیغ شما از نوع نوفالو نباشد تا علاوه بر اینکه مخاطب به سایت شما هدایت می شود ، تاثیرات مثبت برای سئوی وب سایت شما داشته باشد.
  • در اولویت سوم هم چنین سعی کنید این نوع تبلیغات را در سایت هایی داشته باشید که زمینه فعالیت آن ها به زمینه فعالیت شما نزدیک تر باشد تا بازخورد بهتری را برای سایت شما ایجاد کند.هرچند سایت هایی که بازدید بسیار بالایی دارند، حتی اگر به زمینه کاری شما نزدیک نباشند می توانند راه تبلیغاتی مناسبی محسوب شوند.

سایر روش های بازاریابی اینترنتی

یکی از روش هایی که برای تبلیغات در اینترنت استفاده می شود و امروزه بسیار پرمخاطب نیز محسوب می شود، بازاریابی ویدیویی می باشد. شما می توانید در قالب ویدیئو کسب و کار خود را معرفی کرده و در دنیای اینترنت آن را انتشار دهید. یکی از دلایلی که از ویدیو مارکتینگ استفاده میشود در جهت برندسازی است. به دلیل محبوبیتی که می توان در ویدیو به وجود آورد و قابلیت ویروسی شدن آن حتی زمانی که این ویدئو به طور مستقیم در مورد کسب و کار شما صحبت نکند، در زمینه برندسازی استفاده می شود.
از دیگر روش های بازاریابی اینترنتی، می توان به ایمیل مارکتینگ اشاره کرد. اگر بتوانید یک بانک اطلاعاتی خوب و مفید از مخاطبان و مشتریان خود تهیه کنید، نتیجه ی بسیار خوبی از این روش خواهید گرفت چرا که آمارهای منتشر شده ثابت کرده که ایمیل مارکتینگ نه تنها بسیار مفید و کارآمد است بلکه کم هزینه نیز می باشد.
بازاریابی شبکه های اجتماعی نوع دیگری از بازاریابی اینترنتی می باشد که هدف اصلی آن ها، ایجاد مخاطب بیشتر و جلب اعتماد  مشتری می باشد. شبکه های اجتماعی معروف فیس بوک ، گوگل پلاس ، توییتر، لینکدین و ... هستند که در خارج از ایران از محبوبیت بالایی برخوردارند. این شبکه های اجتماعی در ایران نسبتا از محبوبیت کمتری برخوردارند و در عوض اینستاگرام جایگاه ویژه ای در میان کاربران ایرانی دارد. هم چنین تلگرام نیز با وجود اینکه یک شبکه اجتماعی محسوب نمی شود، با توجه به کاربرد زیادی که در ایران دارد، به عنوان یک شبکه اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی استفاده می شود.

 

بازاریابی اینترنتی، انواع بازاریابی

 

مزیت بازاریابی اینترنتی به بازاریابی سنتی

یکی از مزایای بازاریابی اینترنتی به جای بازاریابی سنتی این است که قابل اندازه گیری است و به شما این امکان را می دهد که بتوانید متوجه شوید کدامیک از شیوه های بازاریابی در کسب و کار شما موثرتر بوده و برای شما نرخ تبدیل خوبی ایجاد کرده است.نرخ تبدیل برای هر کسب و کار ممکن است متفاوت باشد. با توجه به هدفی که هر کسب و کار برای بازاریابی اینترنتی مشخص کرده است، پارامترهای فرمول اندازه گیری نرخ تبدیل متفاوت خواهد بود. ممکن است هدف یک کسب و کار افزایش فروش، هدف دیگری افزایش رتبه الکسا و هدف کسب و کار دیگر افزایش مراجعه حضوری باشد. در هر حال مهم این است که این نرخ تبدیل مثبت شود تا بتوان روی هزینه بازاریابی هزینه بیشتری انجام داد. کمک گرفتن از یک مشاور و یا یک تیم متخصص در این زمینه می توانید به شما کمک شایانی بکند تا بتوانید بیشترین بازخورد را با کمترین هزینه داشته باشید.