• سئو 24
  • مقالات
  • نظرات مشتریان
  • درباره ما
  • تماس با ما
عضویت ورود   ۰۲۱-۸۶۰۸۶۸۶۴ پورتال مشتریان
  • خدمات سئو  
    • سفارش سئو
    • تعرفه سئو
    • افزایش رتبه سایت
    • مشاوره سئو
    • صفحه اول گوگل
  • آموزش سئو  
    • دوره جامع آموزش سئو
  • دیجیتال مارکتینگ  
    • خدمات تولید محتوا  
      • تعرفه تولید محتوا
    • رپورتاژ آگهی  
      • تعرفه رپورتاژ آگهی
      • رپورتاژ آگهی چیست
    • بازاریابی اینترنتی  
      • تبلیغات در گوگل
  • نمونه کارها
  • درباره ما
  • تماس با ما
سئو 24
سئو24
آموزش بهینه سازی سایت
کنیبالیزیشن چیست و چگونه می‌توان آن را حل کرد؟

کنیبالیزیشن چیست و چگونه می‌توان آن را حل کرد؟

  • یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

بعضی اوقات تصورات غلط و رایج باعث بروز مشکلاتی در سایت و بهینه سازی سایت می‌شوند؛ کنیبالیزیشن نیز حاصل یکی از این تصورات رایج و غلط است. در ادامه این مطلب قصد داریم به توضیح کنیبالیزیشن (همنوع‌ خواری) بپردازیم و راه حل آن را نیز بیان کنیم. 

کنیبالیزیشن (Cannibalization) یا همنوع‌ خواری چیست؟

همنوع خواری در سئو

اگر شما به طور هم‌زمان با یک عبارت جستجوی یکسان در گوگل، چند پست یا مقاله داشته باشید ممکن است دچار کنیبالیزیشن شوید. بهتر است پست‌ها و مقالات وب سایت‌تان را با یک کلمه کلیدی یکسان بهینه کنید تا صفحات دیگر نیز شانس گرفتن رتبه بهتر در گوگل را داشته باشند. متاسفانه مشکل کنیبالیزیشن به طور مستقیم روی سئو و رتبه وب‌سایت شما تاثیر منفی می‌گذارد. صفحاتی از سایت که دارای کلمات کلیدی یکسان هستند به نوعی باعث می‌شوند تا شانس موفقیت سایر صفحات که از این کلمه استفاده می‌کنند بلعیده شود به همین خاطر به این حالت، همنوع خواری نیز گفته می‌شود. 

چرا کنیبالیزیشن در کلمات کلیدی یک مشکل به حساب می آید؟

به نظر شما اگر چند صفحه متفاوت بخواهند برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه‌بندی شوند، در نهایت کدام صفحه برای کاربران مناسب‌تر است؟ زمانی‌که ربات‌های گوگل در سایت شما به خزش مشغول هستند مشاهده می‌کنند که چندین صفحه از وب‌سایت‌تان برای یک کلمه‌ کلیدی مرتبط وجود دارند، اما گوگل مجبور است از بین آن‌ها، باارزش‌ترین صفحه را انتخاب کند. در این صورت ممکن است از بین مقاله‌های موجود سایت شما به ازای یک کلمه کلیدی واحد، دو عدد از صفحات شما توسط گوگل در صفحه اول جستجو قرار گیرند. بسیاری از افراد بعد از مشاهده دو لینک از وب سایت‌شان در صفحه اول گوگل خوشحال می‌شوند، اما این موضوع را نمی‌دانند که اگر این مشکل را برطرف کنند ممکن است در رتبه اول گوگل قرار بگیرند و نرخ کلیک CTR بهتری دریافت کنند. 

چه زمانی کنیبالیزیشن مشکل ایجاد می‌کند؟

اگر حول یک موضوع خاص مقالات مختلفی با کلمات کلیدی یکسان یا شبیه به هم منتشر کنید ممکن است دچار کنیبالیزیشن شوید. به همین خاطر توصیه می‌شود در هر موضوع مقالات طولانی و جامعی بنویسید و از نوشتن محتواهای کوتاه در صفحات مختلف جلوگیری کنید. به عبارت دیگر بهتر است محتواهایی که می‌خواهید در صفحات مختلف منتشر کنید را جمع‌بندی کنید و در یک صفحه انتشار دهید تا با مشکل کنیبالیزیشن مواجه نشوید. 

چگونه کنیبالیزیشن را تشخیص دهیم؟

ممکن است شما تا امروز این موضوع را نمی‌دانستید و حالا می‌خواهید بدانید که آیا وب سایت شما دچار مشکل کنیبالیزیشن است یا خیر. بهترین راه برای تشخیص این موضوع استفاده از عبارت زیر است: 

Site:example.com “keyword”

به‌جای example.com آدرس سایت خودتان را و به‌جای keyword هم کلمه کلیدی مورد نظرتان را قرار دهید. حالا نتایجی در صفحه گوگل نمایش داده می‌شود و مقالاتی که ممکن است از نظر محتوا به هم شبیه باشد را برای شما نمایش می‌دهد. 

چگونه می‌توانیم مشکل کنیبالیزیشن را حل کنیم؟

در حقیقت روش‌های بسیار مختلفی برای حل مشکل کنیبالیزیشن وجود دارد، اما بهترین روش جمع‌بندی مقالات و پست‌هایی است که از یک کلمه کلیدی تشکیل شده‌اند. در گام اول سعی کنید مقالاتی که دارای کلمات کلیدی یکسان یا شبیه به هم‌دیگر هستند را شناسایی کنید سپس این مقالات را در یک مقاله جامع جمع‌بندی و منتشر کنید و در صفحات دیگر به صفحه اصلی ریدایرکت دهید. البته گوگل به مرور زمان صفحات ریدایرکت شده را از فهرست نتایج حذف می‌کند و رتبه آن‌ها را به صفحه اصلی منتقل می‌کند.

جمع‌بندی

به هیچ عنوان نباید کنیبالیزیشن را با محتوای تکراری یا duplicate content اشتباه بگیرید. در محتواهای تکراری محتوای دو یا چند صفحه کاملا یکسان یا بسیاری نزدیک به هم هستند، اما در کنیبالیزیشن محتوای صفحات فرق دارند و صرفا کلمه کلیدی یکسان مشکل‌زا است. این موضوع برای سئو سایت مشکلات زیادی ایجاد می‌کند چراکه این موضوع باعث سردرگمی موتورهای جستجو می‌شود. 
 

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)
انتشار مطلب
دسته بندی مقالات
آموزش Google Webmaster Tools - سئو 24 آموزش وبمستر تولز
آموزش بازاریابی اینترنتی -Internet marketing - سئو 24 آموزش بازاریابی اینترنتی
تحلیل سایت های اینترنتی - سئو 24 تحلیل سایت
اصطلاحات رایج در سئو اصطلاحات سئو
دسترسی سریع
  • سفارش سئو
  • تعرفه سئو
  • مشاوره سئو
  • دوره جامع آموزش سئو
  • درباره ما
خدمات
  • سئو سایت گردشگری
  • سئو سایت خبری
  • سئو سایت فروشگاهی
  • سئو سایت نیازمندی
  • بازاریابی اینترنتی
  • تبلیغات در گوگل
  • تحلیل و آنالیز سایت
برچسب ها
تفاوت لینک فالو و نوفالو بهینه سازی طراحی سایت بررسی آنلاین سئو سایت افزایش ترافیک سایت جستجوی معنایی پیج رنک گوگل بهینه سازی محتوا بالا بردن رتبه سایت آنالیز رقبا آموزش لینک بیلدینگ آمار و حقایق سئو اهمیت متا تگ ها در سئو افزایش سرعت سایت
تماس با ما
  • تهران، , خیابان گاندی، کوچه بیست و سوم، پلاک 3، زنگ 1
  • تلفن تماس: 02186086864
  • تلگرام: 09027362447
سئو 24

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق نزد سئو 24 محفوظ است. طراحی سایت توسط وب 24

لوگو ی ساماندهی سئو 24

  • ۰۲۱۸۶۰۸۶۸۶۴
  • ثبت نام در باشگاه مشتریان سئو 24
  • نمونه کارهای سئو 24
  • ثبت سفارش در سئو 24
  • ارتباط از طریق تلگرام
  • آدرس صفحه ی اینستاگرام سئو 24
 ثبت سفارش