• سئو 24
  • مقالات
  • نظرات مشتریان
  • درباره ما
  • تماس با ما
عضویت ورود   ۰۲۱-۸۶۰۸۶۸۶۴ پورتال مشتریان
  • خدمات سئو  
    • سفارش سئو
    • تعرفه سئو
    • افزایش رتبه سایت
    • مشاوره سئو
    • صفحه اول گوگل
  • آموزش سئو  
    • دوره جامع آموزش سئو
  • دیجیتال مارکتینگ  
    • خدمات تولید محتوا  
      • تعرفه تولید محتوا
    • رپورتاژ آگهی  
      • تعرفه رپورتاژ آگهی
      • رپورتاژ آگهی چیست
    • بازاریابی اینترنتی  
      • تبلیغات در گوگل
  • نمونه کارها  
    • سئو سایت گردشگری
    • سئو سایت خبری
    • سئو سایت فروشگاهی
    • سئو سایت نیازمندی
    • سئو سایت شرکتی
  • درباره ما
  • تماس با ما
سئو 24
سئو24
آموزش بهینه سازی سایت
تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟

  • شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

همان‌طور که می‌دانید عوامل بسیار زیادی روی سئو سایت اهمیت دارد. گاهی موتورهای جستجو در تشخیص محتوای اصلی دچار مشکل می‌شوند که برای حل این مشکل باید از Canonical استفاده کنید. این تگ می‌تواند کمک شایانی به موتورهای جستجو داشته باشد تا مطالب وب سایت‌تان ایندکس سریع‌تر و بهتری داشته باشد.

تگ canonical چیست؟

تگ کنونیکال

تگ کنونیکال روشی است که به کمک آن می‌توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که آیا صفحه‌ای که در حال خزش توسط موتور جستجو است، شامل محتوای اصلی است یا اینکه محتوای اصلی در صفحه دیگری قرار دارد. همچنین استفاده از تگ‌های کنونیکال باعث می‌شود تا محتواهای تکراری و کپی توسط موتورهای جستجو شناسایی شوند. به عبارت دیگر استفاده از تگ‌های کنونیکال کمک می‌کند تا ارجحیت آدرس‌ها برای موتورهای جستجو مشخص شود. 

کاربرد و اهمیت استفاده از تگ کنونیکال در سئو

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا استفاده از تگ‌های کانونیکال مهم است و استفاده از آن اساسا چه کمکی به وب سایت و سئوی آن می‌تواند داشته باشد؟ قطعا شما هم می‌دانید که آدرس‌های زیادی می‌تواند برای یک صفحه سایت وجود داشته باشد که هر کدام از این آدرس‌ها در نهایت به یک صفحه خاص ختم شوند. درست است که ما به عنوان یک انسان متوجه یکسان بودن این آدرس‌ها می‌شویم، ولی این موضوع برای موتورهای جستجو قابل تشخیص نیست. با این اوصاف موتورهای جستجو تمامی آدرس‌های زیر را به عنوان یک صفحه مجزا در نظر می‌گیرد.

http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter

همان‌طور که گفته شد این تمامی این صفحات ما را به یک صفحه خاص هدایت می‌کنند اما خزنده‌های موتورهای جستجو هر کدام از این آدرس‌ها را یک URL جداگانه به حساب می‌آورند. در نتیجه در سایت شما به اشتباه چند صفحه کپی شده و تکراری Crawl می‌شود. می‌دانید که اگر تعداد صفحات کپی شده در وب‌سایت شما از حد خاصی بیش‌تر باشد در سئو سایت تاثیر بسیار بدی ایجاد می‌شود و مشکلاتی برای رتبه سایت‌تان به وجود می‌آید. 

عمده‌ترین دلایل وجود محتوا با آدرس های url متفاوت روی سایت (هرکدام را توضیح دهید که در چه شرایطی این اتفاق رخ می دهد)
دلایل زیادی برای آدرس‌های متفاوت URL وجود دارد اما مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر است:

  1. آدرس‌های URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3
  2. وجود نسخه موبایل وب سایت مانند آدرس m.example.com  و  www.example.com
  3. سایت‌هایی که بین‌المللی هستند، اما هدف جغرافیایی مشخصی ندارند.
  4. نوشتن یا ننوشن www و موضوعات مربوط به زیر دامنه‌ها مانند: www.example.com یا  example.com
  5. تولید آدرس‌های URL مختلف توسط CMS سایت.
  6. کپی کردن یا انتشار مجدد محتوای بلاگ در سایت‌های دیگر.
  7. اجرای سایت روی HTTP و HTTPS به طور همزمان.

آموزش استفاده صحیح از تگ کنونیکال

تگ کنونیکال باید در قسمت Head قرار گیرد. گوگل به تگ‌هایی که در بدنه کد‌ها وجود دارند توجهی ندارد. البته این موضوع بیش‌تر به‌خاطر مسائل امنیتی است؛ چرا که وب‌سایت‌ها امکان ویرایش کد را در بدنه سایت برای کاربران فراهم کرده‌اند. در نتیجه اگر تگ کنونیکال در بدنه سایت هم عمل کند کاربران می‌توانند به وب سایت ضربه بزنند. به طور کلی برای کانونی سازی صفحات می‌توان از کد زیر استفاده کرد. 

</ "link rel="canonical" href="http://example.com/">

در ابتدا باید لینک صفحه را وارد کنید و پس از آن کد rel="canonical" را وارد کنید. در نظر داشته باشید که در پایان بعد از وارد کردن href، آدرس صفحه جدید را وارد کنید. 

تفاوت استفاده از تگ کنونیکال و ریدایرکت301

یکی از رایج‌ترین سوالات در مورد تگ کنونیکال این است که آیا این تگ همانند ریدایرکت ۳۰۱، اعتبار صفحه را به صورت کامل منتقل می‌کند یا خیر؟! در بسیاری از موارد این گونه به نظر می‌رسد که اعتبار صفحه در تگ کنونیکال منتقل می‌شود، اما پاسخ این سوال را نمی‌توانیم با قطعیت کامل بله بدهیم. فرض کنید شما صفحه A را به کمک تگ کنیوکال به صفحه B ارجاع می‌دهید، موتورهای جستجو می‌دانند که صفحه B در حقیقت صفحه اصلی شما است، اما کاربران همچنان می‌توانند صفحه A و B را مشاهده کنند. اما اگر از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید کارابران به شکل اتوماتیک به صفحه ‌‌‌B منتقل می‌شوند و نمی‌توانند صفحه A را مشاهده کنند. 

نحوه تنظیم تگ کنونیکال در وردپرس

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید می‌توانید از افزونه Yoast استفاده کنید. بعد از نصب این افزونه می‌توانید از طریق این ابزار تگ Canonical را برای صفحات مختلف اجرا کنید. فقط کافی است به قسمت Advanced افزونه مراجعه کنید و در بخش Canonical URL آدرسی به غیر از URL صفحه جاری را وارد کنید. ضمن اینکه افزونه‌های دیگری برای این منظور نیز وجود دارد.

جمع‌بندی

استفاده از تگ Canonical می‌تواند سبب جلوگیری از اشتباه موتورهای جستجو شود. اگر تگ کنونیکال استفاده نکنید ممکن است با گذشت زمان خزنده‌های موتورهای جستجو محتوا‌های شما را کپی به حساب بیاورند و مشکلاتی را برای سئو شما به وجود بیاورند. 
 

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)
انتشار مطلب
دسته بندی مقالات
آموزش Google Webmaster Tools - سئو 24 آموزش وبمستر تولز
آموزش بازاریابی اینترنتی -Internet marketing - سئو 24 آموزش بازاریابی اینترنتی
تحلیل سایت های اینترنتی - سئو 24 تحلیل سایت
اصطلاحات رایج در سئو اصطلاحات سئو
دسترسی سریع
  • سفارش سئو
  • تعرفه سئو
  • مشاوره سئو
  • دوره جامع آموزش سئو
  • درباره ما
خدمات
  • سئو سایت گردشگری
  • سئو سایت خبری
  • سئو سایت فروشگاهی
  • سئو سایت نیازمندی
  • بازاریابی اینترنتی
  • تبلیغات در گوگل
  • تحلیل و آنالیز سایت
برچسب ها
تفاوت لینک فالو و نوفالو بهینه سازی طراحی سایت بررسی آنلاین سئو سایت افزایش ترافیک سایت جستجوی معنایی پیج رنک گوگل بهینه سازی محتوا بالا بردن رتبه سایت آنالیز رقبا آموزش لینک بیلدینگ آمار و حقایق سئو اهمیت متا تگ ها در سئو افزایش سرعت سایت
تماس با ما
  • تهران، , خیابان گاندی، کوچه بیست و سوم، پلاک 3، زنگ 1
  • تلفن تماس: 02186086864
  • تلگرام: 09027362447
سئو 24

طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق نزد سئو 24 محفوظ است. طراحی سایت توسط وب 24

لوگو ی ساماندهی سئو 24

  • ۰۲۱۸۶۰۸۶۸۶۴
  • ثبت نام در باشگاه مشتریان سئو 24
  • نمونه کارهای سئو 24
  • ثبت سفارش در سئو 24
  • ارتباط از طریق تلگرام
  • آدرس صفحه ی اینستاگرام سئو 24
 ثبت سفارش